نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معترضان به انتقال آب در شهرکرد تجمع کردند

پس از نزدیک به دو هفته تجمع در اصفهان در اعتراض به انتقال آب زاینده‌رود و تامین نشدن حق‌آبه کشاورزان، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از تجمع جمعی از مردم، کشاورزان و فعالان محیط زیست در شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری خبر داد. معترضان به گفته ایسنا خواستار توقف پروژه‌های انتقال آب برای صنایع آب‌بر در استان‌های همجوار هستند. آنها معتقدند که پروژه‌های انتقال آب از جمله تونل بهشت‌آباد، گلاب و سد و تونل کوهرنگ ۳ زندگی و معیشت مردم در این مناطق را تحت تاثیر قرار داده و موجب خشک شدن چشمه‌ها و قنوات شده است. به گفته معترضان این پروژه‌ها «بدون مجوز و غیر قانونی» هستند. ایسنا به نقل از برخی از تجمع‌کنندگان در مقابل ساختمان استانداری چهارمحال و بختیاری نوشت: اگر قرار است آبی از این استان به سایر استان‌ها انتقال داده شود، باید برای مصارف شرب باشد و انتقال آب برای مصارف صنایع آب‌بر در استان‌های کویری مانند اصفهان و یزد مانند نباید صورت بگیرد، زیرا نیمی از مردم این استان در تامین آب برای شرب با مشکل مواجه هستند و کشاورزان نیز با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند.

دولت ابراهیم رئیسی دو نظامی دیگر را به عنوان استاندار چهارمحال و بختیاری و ایلام منصوب کرد

در ادامه انتصاب سپاهیان به عنوان استاندار، هیئت وزیران دولت ابراهیم رئیسی عصر یک‌شنبه ۳۰ آبان غلامعلی حیدری سودجانی را به عنوان استاندار چهارمحال و بختیاری و حسن بهرام نیا را به عنوان استاندار ایلام منصوب کرد. حیدری سودجانی پیش از این معاون امور استان ها و بسیج پدافند غیرعامل کشور، فرمانده سپاه استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان و جانشین قرارگاه مردم محور سازمان پدافند غیرعامل کشور بوده است. حسن بهرام نیا نیز همانند حیدری از فرماندهان سابق سپاه پاسداران است. او در دوره جنگ ایران و عراق یکی از فرماندهان «لشکر انصار الحسین» بود و پس از جنگ در وزارت نفت استخدام شد. او در مجلس دهم از حوزه انتخابیه دماوند به پارلمان راه یافت. معاونت امنیتی سیاسی استانداری ایلام و فرمانداری تویسرکان از دیگر سوابق استاندار ایلام است.

بازنشستگان تامین اجتماعی و صندوق فولاد در سه شهر تجمع کردند

بازنشستگان تامین اجتماعی و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد طی امروز یکشنبه ۳۰ آبان و روز گذشته، در شهرهای رشت، اهواز و اصفهان تجمع کردند. خواسته این بازنشستگان که در هفته‌های گذشته نیز به خیابان آمده بودند، اجرای کامل قانون همسان‌سازی، رفع تبعیض در حقوق بازنشستگان صندوق‌های کشوری، افزایش حقوق دوره بازنشستگی بر اساس سبد معیشت و نرخ واقعی تورم و برخورداری از بیمه درمانی کامل و رایگان است. مجلس شورای اسلامی رسیدگی لایحه دائمی کردن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در روزهای پایانی دولت دوازدهم تحویل شده بود را به بهانه تورم‌زا بودن و نداشتن منابع مالی به تعویق انداخته است. کسری بوجه دولت نزدیک به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. در قانون بودجه امسال دولت به پرداخت بخشی از این بدهی از طریق واگذاری سهام دولت یا فروش امتیاز و تخفیف در خوراک پتروشیمی‌ها مکلف شده است. فعالان صنفی بازنشستگان اما خواستار تسویه بدهی دولت به تامین اجتماعی به صورت نقدی و یک‌باره هستند.

معاون اول ابراهیم رئیسی: تا الان از بیست درصد ظرفیت استفاده نشده، دولت مصمم است از تمام ظرفیت بسیج استفاده کند

محمد مخبر دزفولی، معاون اول رئیس دولت جمهوری اسلامی گفته که دولت سیزدهم «مصمم است از همه ظرفیت‌های بسیج استفاده کند». او روز یکشنبه ۳۰ آبان در آیین «افتتاحیه ۲۵۵۰ پروژه محرومیت زدایی بسیج» گفت که تا الان بیشتر از ۲۰ درصد ظرفیت بسیج استفاده نشده و باید بیشتر از این ظرفیت مهم استفاده کرد. مخبر دزفولی که پیش از این در ستاد اجرایی فرمان امام با بسیج و سپاه پاسداران همکاری تنگاتنگی داشت، بسیج را از «عواملی که می‌تواند وضعیت موجود را به دست مردم برساند» خواند و افزود: «با استفاده از ظرفیت بسیج و سپردن کار به مردم، می‌توانیم به سرعت مشکلات را حل کنیم.». به گفته مخبر دزفولی دولت در برنامه «نظارت بر بازار» با بسیج «توافق کرده» و در زمینه اشتغال هم «از ظرفیت بسیج استفاده می‌کند».

دادسرای نظامی ایران می‌گوید اولین جلسه رسیدگی به اتهامات ده متهم پرونده شلیک به هواپیمایی اوکراینی را برگزار کرده است _ خبرنگاران را به دادگاه راه ندادند

نخستین جلسه دادگاهی که به گفته مقام‌های حکومتی جمهوری اسلامی برای رسیدگی به اتهامات ۱۰ تن از متهمان شلیک به هواپیمای اوکراینی در دی ماه ۹۸، تشکیل شده، برگزار شد. در حالی که دادستان نظامی ایران اعلام کرده که این دادگاه به صورت علنی برگزار می‌شود، خبرنگاران رسانه‌ها در ایران گفتند که اجازه ورود به جلسه به هیچ یک از آن‌ها داده نشده است. رسانه‌های وابسته به نهادهای حکومتی در ایران در گزارشی یکسان نوشتند که در اولین جلسه دادگاه «اظهارات و شکایت شکات و وکلای آن‌ها به مدت بیش از دو ساعت از سوی قاضی استماع شد و هیچ محدودیتی برای شنیدن اظهارات شکات و اولیای دم و وکلای آن‌ها و متهمان و وکلای آن‌ها وجود نداشت.». به گفته دادستان نظامی ایران ۱۰۳ نفر از اولیای دم جان باختگان هواپیمای اوکراینی با مراجعه به دادسرای نظامی شکایت‌شان را مطرح کرده‌اند. هویت هیچ یک از متهمان این پرونده که به ادعای مسئولان جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند، اعلام نشده است. خانواده جان باختگان اما پیشتر گفته بودند که متهمان همه از افسران رده پایین نظامی هستند. همزمان با برگزاری این دادگاه گروهی از خانواده جان باختگان پرواز ۷۵۲ در بیرون ساختمان دادسرای نظامی تجمع کردند. حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن جانباختگان پرواز ۷۵۲ صبح امروز برگزاری دادگاه بدون حضور متهمان اصلی را نمایشی شرم آورانه خوانده بود. سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ۱۸ دی ۱۳۹۸ با شلیک دو موشک هواپیمای اوکراینی را با ۱۷۲ سرنشین منهدم کرد. تمامی سرنشینان این هواپیما جان باختند.

اکبر خُرمدین در زندان مُرد

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یکشنبه ۳۰ آبان از فوت اکبر خرمدین، مردی که فرزندان و داماد خود را به قتل رسانده بود، در زندان خبر داد. علت مرگ او ایست قلبی اعلام شده اما جزئیات بیشتری در باره علت مرگ او منتشر نشده است. خرمدین اردی‌بهشت امسال پس از آنکه فرزندش، بابک خرمدین را به قتل رساند و جسد قطعه قطعه شده او را در چند سطل ذباله انداخت، بازداشت شد. او در بازپرسی به قتل دختر و دامادش در سال‌های ۱۳۹۰و ۱۳۹۷ اعتراف کرد. خواهر داماد خانواده خرمدین که خواهرزاده او نیز بود، شهریور امسال گفته بود که خانواده اش به دادسرا رفته‌اند و از «قصاص» گذشته اند. با‌ گذشت این خانواده وکیل خرمدین گفته بود که بر اساس قانون مجازات اسلامی موکلش به ده سال زندان محکوم خواهد شد.

دستگاه قضایی ایران از صدور کیفرخواست علیه حبیب أسیود و تفهیم اتهام به او خبر داد

مرکز رسانه قوه قضاییه ایران یکشنبه ۳۰ آبان/۲۱ نوامبراعلام کرد کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران به حبیب فرج‌الله چعب معروف به «حبیب اسیود»، رهبر پیشین «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الأحواز» ابلاغ شده است. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در این کیفرخواست اتهام این زندانی سیاسی عرب را «اداره و سرگروهی گروه تروریستی به نام «حرکه النضال العربی لتحریرالاحواز» و طراحی و اجرای عملیات‌های بمب‌گذاری و تروریستی متعدد در استان خوزستان و تخریب اموال عمومی به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران» اعلام کرده است. مرکز رسانه قوه قضائيه اعلام کرد به صورت مشخص اتهام‌های «بمب گذاری در اداره مسکن و شهرسازی اهواز، عملیات بمب گذاری سازمان برنامه و بودجه اهواز، بمب گذاری در اداره محیط زیست، بمب گذاری انتقال خط لوله‌های نفت، بمب‌گذاری در محور انتقال نفت آبادان و اهواز و ماشهر، بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان، برنامه ریزی به جهت بمب گذاری در دادگستری اهواز» را به حبیب اسیود تفهیم کرده است. حبیب فرج‌الله چعب ماه اکتبر ۲۰۲۰ / آبان ۹۹ در ترکیه ناپدید و به ایران انتقال داده شد. روزنامه واشنگتن‌پست در دسامبر ۲۰۲۰ / آذر ۹۹ به نقل از یک مقام امنیتی ترکیه از ربایش مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی توسط مأموران امنیتی در خاک ترکیه خبر داد. این مقام امنیتی ترکیه گفته بود که نهادهای امنیتی‌ جمهوری اسلامی حبیب فرج‌الله چعب، رهبر گروه الحوازیه را از خاک ترکیه ربوده‌اند. یکی از عوامل سابق امنیتی ایران پیشتر مدعی شد حبیب اسیود با همکاری دستگاه امنیتی ترکیه، معاوضه شده است.

منع تردد شبانه سرانجام لغو شد

شامگاه شنبه ۲۹ آبان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از لغو محدودیت تردد شبانه در تمامی شهرهای ایران خبر داد. سردار کمال هادیانفر گفت «با توجه به کاهش روند ابتلا به کرونا و واکسیناسیون عمومی در برابر کرونا» طرح منع رفت و آمد شبانه در سراسر ایران لغو شده است. این تصمیم تنها چند ساعت پس از این گرفته شد که ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد کرونا خواستار لغو منع تردد شده بود. ستاد مقابله با کرونا ایران پیش از این به منظور آنچه که کنترل چرخه انتقال کرونا نامیده بود، رفت و آمد خودروها در فاصله ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد را ممنوع اعلام کرده بود. پس از اینکه در ماه های گذشته محدودیت‌هایی که با هدف مقابله با کرونا اجرا شده بود، لغو شد، منع تردد شبانه پابرجا ماند تا این شائبه که دولت به دلیل درآمدزا بودن این تصمیم حاضر به لغو آن نیست، قوت بگیرد.

طالبان می‌گویند امارات متحده عربی سفارتش در افغانستان را بازگشایی کرده است

امارات متحده عربی سفارت خود را در افغانستان تحت سلطه طالبان بازگشایی می‌کند. دو عضو گروه تروریستی طالبان، که از نیمه اوت ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان تسلط یافته، در توییتر از بازگشایی سفارت امارات متحده عربی در کابل خبر دادند. احمد الله وثیق، معاون سخنگوی طالبان در توییتر نوشت: :امارات متحده عربی سفارت خود را در کابل، پایتخت، بازگشایی کرد و پرچم آن کشور را بر فراز آن به اهتزاز درآورد. همزمان روزنامه «اطلاعات روز» نیز به نقل از ذبیح الله مجاهد از بازگشایی سفارت امارات در افغانستان خبر داد. امارات متحده تا به حال این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده است. این کشور پیش از این به اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری فراری افغانستان که پس از رسیدن طالبان به کابل این کشور را ترک کرد، پناه داده است.