ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به‌دنبال فشارهای فیفا، هفت کاپیتان تیم‌های اروپایی حاضر در جام جهانی فوتبال بازوبند "OneLove" را بر بازوی خود نمی‌بندند

با فشارهای فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) کاپیتان‌های تیم‌های ملی انگلیس، آلمان، هلند، بلژیک، سوئیس، دانمارک و ولز در جام جهانی قطر بازوبند "OneLove" بر بازو نخواهند بست. فیفا تهدید کرده است که هر بازیکنی که بازوبند رنگین‌کمانی در حمایت از تنوع و رواداری را به بازوی خود بندد، کارت زرد دریافت خواهد کرد. هری کین، کاپیتان تیم ملی انگلیس روز گذشته (یکشنبه) از تمایل خود برای بستن بازوبند "OneLove" در بازی امروز مقابل ایران سخن گفته بود. ساعاتی پیش از آغاز بازی انگلیس مقابل ایران در دوحه، هفت تیم ملی اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کردند که فیفا کاملاً روشن گفته است «اگر کاپیتان‌های ما در زمین بازی چنین بازوبندی ببندند، با تحریم‌های ورزشی روبه‌رو خواهند شد». فدراسیون‌های فوتبال این کشورها گفته‌اند: «نمی‌توانیم بازیکنان خود را در موقعیتی قرار دهیم که با تحریم‌های ورزشی از جمله جریمه مواجه شوند، بنابراین از کاپیتان‌ها خواسته‌ایم در بازی‌های جام جهانی فوتبال از [این] بازوبند استفاده نکنند.» این اقدام فیفا با انتقاد صریح و تند گروه‌هایی از جامعه ال‌جی‌بی‌تی پلاس (لزبین‌ها، همجنس‌گرایان، دوجنس‌گرایان، تراجنسیتی‌ها) مواجه شد. این گروه‌ها می‌گویند فیفا حقوق اساسی بازیکنان برای آزادی عقیده و بیان را زیر پا گذاشته است. اتحادیه هواداران فوتبال انگلیس (FSA) اعلام کرد که فیفا آن‌ها را تحقیر می‌کند و هواداران ال‌جی‌بی‌تی فوتبال از جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا خشمگین هستند. پیش از این، قطر، میزبان جام جهانی با ورود ال‌جی‌بی‌تی‌ها برای دیدن مسابقات مخالفت کرده بود اما بعد با آن موافقت کرد به شرط آن‌که قوانین قطر را رعایت کنند و در برابر دیدگان مردم دست به اعمالی که مغایر با قوانین این کشور اسلامی باشند نزنند.

وزارت امور خارجه عراق حملات مکرر ایران و ترکیه به اقلیم کردستان را نقض حاکمیت عراق دانست

وزارت امور خارجه عراق دوشنبه ۳۰ آبان / ۲۱ نوامبر در بیانیه‌ای حملات مکرر سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و ارتش ترکیه با موشک و پهپاد به اقلیم کردستان را به‌شدت محکوم کرد و گفت این حملات نقض حاکمیت عراق است. وزارت خارجه عراق مخالفت خود را با این‌که عراق میدانی برای درگیری‌ها و تسویه حساب‌های طرف‌های خارجی باشد اعلام کرد. اقلیم کردستان عراق در هفته‌های اخیر شاهد حملات موشکی و پهپادی ایران علیه مقر کردهای مخالف جمهوری اسلامی و حملات هوایی ترکیه علیه نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بوده است.

ترکیه سفیر سوئد را به دلیل تظاهرات مخالفان اردوغان در استکهلم احضار کرد

دو منبع دیپلماتیک به رویترز گفتند، وزارت امور خارجه ترکیه دوشنبه ۳۰ آبان / ۲۱ نوامبر سفیر سوئد در آنکارا را احضار کرد تا درباره تظاهرات مخالفان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در استکهلم توضیح دهد. دولت ترکیه این تظاهرات را توهین به اردوغان می‌داند. به‌گفته آن‌ها، هواداران حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) این تظاهرات را در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم برگزار کردند. دولت ترکیه پ‌ک‌ک را غیرقانونی و تظاهرات استکهلم را «تبلیغات تروریسم» می‌داند. منابع دیپلماتیک گفتند ترکیه از سوئد انتظار دارد که مسئولان این اقدام را تحت پیگرد قرار دهد. این حادثه در زمان حساسی در روابط دو طرف رخ می‌دهد. سوئد و فنلاند به دنبال جلب موافقت ترکیه برای پیوستن به ناتو هستند.

سنگین‌ترین شکست تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ جام جهانی فوتبال ـ بازیکنان سرود جمهوری اسلامی را نخواندند

تیم ملی فوتبال ایران دوشنبه ۳۰ آبان / ۲۱ نوامبر در نخستین دیدار خود مقابل تیم ملی انگلیس در جام جهانی قطر با نتیجه ۶ بر ۲ شکست خورد. این سنگین‌ترین شکست تیم ملی ایران در تاریخ حضور آن در شش دوره جام جهانی بود. در آغاز این دیدار هیچ کدام از بازیکنان تیم ملی ایران سرود جمهوری اسلامی را نخواندند و در دقیقه ۲۲ بازی تماشاگران ایرانی به یاد مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله کُرد که به دست گشت ارشاد کشته شد، نام او را فریاد زدند. قبل از ششمین گل تیم انگلیس یک بار نیز تماشاگران ایرانی نام علی کریمی، بازیکن سابق تیم ملی را که از جنبش «زن، زندگی، آزادی» پشتیبانی کرده است، فریاد زدند. در دقایقی از بازی نیز فریاد «بی‌شرف، بی‌شرف» تماشاگران که معمولاً در اعتراضات خیابانی مردم در مقابل نیروهای امنیتی سر می‌دهند، بلند شد. علی طارمی، زننده هر دو گل ایران (یکی از روی نقطه پنالتی) پس از زدن گل شادی نکرد. تیم ایران در دیدارهای آینده با تیم ملی ولز و آمریکا بازی دارد.

مرگ یک سیمبان شرکت برق منطقه پردیس در اثر برق‌گرفتگی

یک سیمبان شرکت توزیع برق منطقه پردیس به نام رحیم کاردر، حین کار در ارتفاع دچار برق‌گرفتگی شد و در اثر شدت جراحات جان باخت. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) دوشنبه ۳۰ آبان درباره حادثه منجر به مرگ این کارگر نوشت او دو بار برای عیب‌یابی و رفع مشکل به منطقه اعزام شده بود و دچار برق‌گرفتگی با برق فشار متوسط بود. سیمبانان که اغلب با قراردادهای موقت و بدون امکانات و تجهیزات ایمنی لازم کار می‌کنند بارها به عدم امنیت شغلی، ساعات طولانی کار و سختی شرایط کار اعتراض کرده‌اند.

همزمان با چهلم سینا نادری مردم دره‌ دریژ کرمانشاه به خیابان آمدند

شمار زیادی از معترضان ساکن ده‌ره‌درێژ (دره دراز) ظهر دوشنبه ۳۰ آبان همزمان با چهلم کشته شدگان این منطقه در اعتراضات روز دهم مهر ماه به خیابان آمدند. ۲۰ مهر ماه ماموران امنیتی و نظامی معترضان در دره دریژ که جمعیت غالب آن را یارسانها تشکیل می‌دهند، با خشونت سرکوب کردند. در جریان این اعتراضات دستکم یک شهروند به نام سینا نادری کشته شد و چندین تن مجروح شدند. در ویدئوهایی که از اعتراضات روز دوشنبه ۳۰ آبان در محله دره دریژ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، شعار مرگ بر دیکتاتور و «مهاباد تنها نیست یارسان پشتیبان آن است» شنیده می‌شود. در یک ویدئو دیگر هم معترضان که تصویر سینا نادری را در دست دارند مرگ بر علی خامنه ای را فریاد می‌زنند.

نیروهای امنیتی علی اسدالهی را بازداشت کردند

شوراهای صنفی دانشگاه‌ها از بازداشت علی اسدالهی، شاعر و نویسنده خبر داد. ماموران امنیتی ۳۰ آبان این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران را بازداشت کردند. نهاد بازداشت کننده و مکان نگهداری اسدالهی نامشخص است. بر اساس گزارش نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران از آغاز خیزش «ژن ژیان ئازادی» بیش از ۱۴ هزار نفر، از جمله شمار زیادی از دانشجویان در نقاط مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

کنگره کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در محکومیت کشتار معترضین قطعنامه اضطراری صادر کرد

کنگره کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری «آی‌تی‌یوسی» روز ۲۱ نوامبر/ ۳۰ آبان به اتفاق آرا قطعنامه‌ی شدیدالحنی را در محکومیت سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت و‌ در همبستگی با مبارزات کارگران و تشکل‌های صنفی، زنان و گروه‌های تحت‌ستم ایران تصویب کرد. شرکت کنندگان در کنگره «آی‌تی‌یوسی» نوشته‌اند در جریان سرکوب معترضانی که در پی قتل مهسا امینی به خیابان آمده‌اند، صدها تن توسط حکومت به قتل رسیده و ۱۵ هزار تن نیز زندانی شده‌اند. آن‌ها افزوده‌اند این کشتار و سرکوب تداوم سیاست‌های سرکوبگرانه و نقض سیستماتیک حقوق اساسی مردم ایران از جمله حقوق آنها برای آزادی تشکل‌ها و حق تشکل‌یابی و همچنین آزادی بیان صورت گرفته است. در ادامه همچنین آمده است: «آخرین موج جدید سرکوب حاکمیت در تدوام نقض سیستماتیک حقوق اساسی مردم ایران از جمله حقوق آنها برای آزادی تشکل‌ها و حق تشکل‌یابی و همچنین آزادی بیان صورت گرفته است. ایران همواره به عنوان یکی از بدترین کشورهای جهان برای حقوق کارگران در شاخص حقوق جهانی کنفدراسیون بین المللی اتحادیه‌های کارگری ITUC رتبه‌بندی می‌شود. اعضای چندین تشکل صنفی فقط به دلیل مبارزه برای دستیابی به حقوق اساسی و نیز ارتقاء حقوق کارگران، در حال گذراندن احکام طولانی مدت در زندان هستند. این رژیم به طورمداوم حقوق بنیادی زنان، اقلیت‌های مذهبی و قومی، فعالان سیاسی و جامعه «ال‌جی‌بی‌تی‌کیوپلاس» را نقض کرده است.» شرکت کنندگان در کنگره «آی‌تی‌یوسی» سرکوب حقوق بنیادی زنان و دختران ایران را محکوم کرده و خواستار آزادی فعالین صنفی و کارگری زندانی شده‌اند. آن‌ها بر همبستگی قاطع خود با کارگران و تشکل‌های کارگری ایران تاکید کرده و افزوده‌اند همراه با اتحادیه‌های کارگری و سایر تشکل‌های بین المللی کارگری به حمایت از مبارزات کارگران و مردم ایران ادامه خواهند داد. کنگره کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری، با شرکت بیش از هزار نماینده از ‌۳۰۰ تشکل سراسری اتحادیه‌ای از ۱۳۰ کشور جهان و ۲۰۰ میلیون عضو برگزار شد. متن فارسی قطعنامه توسط شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران منتشر شده است.

هبه دِ بونافینی، بنیانگذار جنبش «مادران روسری سفید» در آرژانتین دیده بر جهان فروبست

هبه دِ بونافینی، بنیانگذار جنبش مادران دادخواه در آرژانتین، موسوم به «مادران روسری سفید» یکشنبه ۲۹ آبان / ۲۰ نوامبر در سن ۹۳ سالگی درگذشت. کریستینا فرناندز دی کرشنر، معاون رئیس جمهوری آرژانتین در حساب توییتر خود درگذشت بونافینی در روز حاکمیت ملی آرژانتین را «تصادفی» ندانست و نوشت: «از شما سپاسگزارم و خداحافظ». او بونافینی را «نمادی جهانی در مبارزه برای حقوق بشر» عنوان کرد. هبه دِ بونافینی، مدافع و فعال حقوق بشر، مادر دو تن از ناپدیدشدگان در دوران حکومت دیکتاتوری نظامیان در آرژانتین (۱۹۷۶-۱۹۸۳) بود. بونافینی ۲۱ مهر / ۱۳ اکتبر گذشته پس از سه روز معاینه پزشکی در بیمارستان ایتالیایی شهر لاپلاتا از این بیمارستان مرخص شده بود. او یک هفته پیش از بستری شدن در بیمارستان، تظاهراتی را که هر پنج‌شنبه برگزار می‌شود رهبری کرده بود و به همین مناسبت از دانش‌آموزان دبیرستانی دعوت کرده بود تا در مورد تسخیر مدارس در بوئنوس‌آیرس صحبت کنند. «مادران روسری سفید» از ۴۵ سال پیش تجمعات خود را در «میدان مایو» برگزار می‌کردند. این کارزار علیه دیکتاتوری حاکم و برای دادخواهی و روشن شدن چگونگی ناپدید شدن فرزندان این مادران راه‌اندازی شد.

زلزله در اندونزی: شمار زیادی در جزیره جاوه کشته و زخمی شدند

آژانس ملی حفاظت مدنی اندونزی اعلام کرد که بعد از ظهر دوشنبه ۳۰ آبان / ۲۱ نوامبر به‌وقت محلی با وقوع زلزله ۵,۶ ریشتری در جزیره جاوه در نزدیکی جاکارتا، پایتخت این کشور دست‌کم ۴۶ نفر کشته و حدود ۷۰۰ نفر زخمی شدند. هیچ هشداری در مورد سونامی داده نشده است. ویدئوهای موجود در شبکه‌های اجتماعی ساختمان‌های فروریخته و مردمی را که گریه می‌کردند نشان می‌دادند. آوار در تمام خیابان‌ها دیده می‌شود. کانون این زمین‌لرزه در چند کیلومتری جنوب غربی سیانجور بود. بیشترین آسیب‌ها نیز در این منطقه گزارش شده است. زمین‌لرزه در جاکارتا نیز احساس شد. ساختمان‌های بلند تکان خوردند اما خسارت عمده‌ای در این شهر گزارش نشده است. اندونزی بر روی فعال‌ترین گسل‌ها قرار دارد و وقوع زمین‌لرزه‌ و آتشفشان در این کشور رایج است. در ژانویه سال گذشته زلزله‌ای به بزرگی ۶,۲ ریشتر در جزیره سولاوسی اندونزی بیش از ۱۰۰ کشته بر جای گذاشت و هزاران نفر خانه‌های خود را از دست دادند.

قرارگاه سرکوب سپاه در شمال‌غرب ایران: نیروهای غیربومی را هم به کار می‌گیریم تا با «ناامنی» مقابله کنیم

قرارگاه حمزه سید الشهدا نیروی زمینی سپاه با انتشار بیانیه‌ای گفت که نیروهایش را تقویت خواهد کرد. در این بیانیه از به‌کارگیری نیروهای غیربومی در این قرارگاه سخن به میان آمده است که احتمالاً به معنای گسیل نیرو از دیگر قرارگاه‌های امنیتی ایران برای سرکوب اعتراضات در استان‌های کردستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و غربی است. در این بیانیه اعتراضات سراسری مردم در استان‌های شمال‌غربی ایران به «عناصر تجزیه‌طلب» نسبت داده شده است. در بیش از دو ماه گذشته سپاه بارها تلاش کرده تا با بمباران پایگاه‌های احزاب کرد در اقلیم کردستان آن‌ها را به‌عنوان عوامل انتقال اسلحه به داخل ایران و ایحادکننده ناامنی در این مناطق معرفی کند. از دیگر سو گفته شده است که اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس هفته گذشته در سفری که به عراق داشت به مقام‌های این کشور در بغداد و اقلیم گفته است که در صورت ادامه «ناامنی» به صورت زمینی به اقلیم کردستان حمله خواهند کرد.

ابراهیم رئیسی دستور «فوریت» سرکوب را داد

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و عضو هیئت مرگ کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، یکشنبه ۲۹ آبان در جلسه هیئت دولت گفت: «برخورد قاطع دستگاه‌های مسئول با آشوبگران مطابق قانون و ممانعت از آسیب‌رسانی تروریست‌ها و اغتشاشگران به جان و مال مردم، خواست همگانی است که باید به فوریت به انجام برسد.» مسئولان جمهوری اسلامی مردم معترض را که بیش از دو ماه است در سراسر کشور دست به تظاهرات ضدحکومتی زده‌اند «آشوبگر» می‌نامد و طوری وانمود می‌کنند که گویی سرکوب آن‌ها «خواست همگانی» است. رئیسی همچنین به‌دروغ «شهادت کودکان، زنان و مردان» را به معترضان نسبت داد و با اشاره به این‌که کشورهای غربی پشت این اعتراضات قرار دارند وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی را موظف کرد تا «از راه‌های دیپلماتیک و حقوقی، تمهیدات لازم را برای خنثی‌سازی و مقابله با فتنه‌هایی که از خارج کشور طراحی و پیگیری می‌شوند، به کار گیرد». سران حکومت اسلامی هنوز به جدی بودن اعتراضات مردمی در ایران پی نبرده‌اند و همچنان با همان ادبیات همیشگی خود با این جنبش به مقابله می‌پردازند.

شورا فکری، دانش آموخته اقتصاد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد

به گزارش کانال تلگرامی دانشجویان متحد، شورا فکری، دانش‌آموخته اقتصاد دانشگاه مازندران یکشنبه شب ۲۹ آبان، هنگام عبور از خیابان در آمل توسط مأموران امنیتی بازداشت شد. از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت کننده شورا فکری اطلاعی در دست نیست.

نیروهای سرکوب مراسم خاکسپاری جانباختگان جوانرود را به خشونت کشاندند

نیروهای سرکوب در جوانرود صبح امروز دوشنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۱، جمعیت بزرگی از این شهر را که در حال بازگشت از مراسم خاکسپاری عرفان کاکایی و بهاالدین ویسی، بودند، به رگبار گلوله بستند. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از این شهر مردم در حال گریز را نشان می‌دهد که از سوی نیروهای امنیتی به سمت‌شان تیراندای می‌شود. در روزهای اخیر نیروهای سرکوب بارها مراسم تشییع و خاکسپاری جانبا‌ختگان خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» را به خشونت کشاندند و به سمت شرکت‌کنندگان این مراسم تیراندازی کردند. ساعاتی پیش شبکه حقوق بشر کردستان خبر داد که دست‌کم ۱۰ شهروند در اثر اصابت گلوله جنگی در جوانرود زخمی شدند. تا این لحظه از تعداد کشته‌ شده‌های اعتراضات امروز جوانرود اطلاع دقیقی در دست نیست. وضعیت این شهر به شدت نظامی-امنیتی توصیف شده است. هم‌چنین شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از شاهدان عینی گزارش کرده که نیروهای سپاه پاسداران در برخی از نقاط شهر جوانرود با دوشکا مردم را هدف قرار دادند. عرفان کاکایی، معلم و بهالدین ویسی، دانش‌آموز ۱۶ ساله یکشنبه شب ۲۹ آبان در جریان اعتراضات مردمی جوانرود در اثر تیراندازی نیروهای سرکوب کشته شدند. طبق گزارش «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از ۲۶ شهریور تا ۲۹ آبان ۱۴۰۱ دست‌کم ۴۱۹ معترض در شهرهای مختلف ایران کشته شدند.

ضرب و جرح یک زن باردار از سوی نیروهای امنیتی در مشهد باعث سقط جنین او شد

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در روزهای گذشته یک زن باردار به نام مهشید کاشانی‌نژاد در جریان اعتراضات مردمی مشهد به دلیل ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی دچار سقط جنین شده است. بر اساس این گزارش، مهشید کاشانی‌نژاد پس از بازداشت به قرنطینه منتقل شده و در حالی که کتف‌اش نیز دچار شکستگی شده در قرنطینه زندان مشهد بدون حق دسترسی به خدمات درمانی مناسب نگهداری می‌شود. هم‌چنین شبکه حقوق بشر کردستان نوشته است: «هم‌اکنون دست‌کم ۸۶ زن که در جریان اعتراضات مردمی استان خراسان رضوی بازداشت شده‌اند در قرنطینه زندان مشهد در شرایط سخت نگهداری می‌شوند. به دستور نهادهای امنیتی دست‌کم ۱۰ زن بازداشت شده دیگر به بند عمومی که برای تنبیه زندانیان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاریک و بدون هر گونه امکانات اولیه است، منتقل شده‌اند.» طبق گزارش «هرانا» ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از ۲۶ شهریور تا ۲۹ آبان ۱۴۰۱ دست‌کم ۱۷۴۵۱ نفر در سرتاسر ایران بازداشت شده‌اند که از این تعداد هویت ۲۹۰۶ نفر برای این نهاد حقوق بشری احراز شده است.

کتایون ریاحی، بازیگر سرشناس ایرانی بازداشت شد

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی عصر یکشنبه ۲۹ آبان/۲۰ نوامبر کتایون ریاحی، بازیگر شناخته شده ایرانی را بازداشت کردند. خبرگزاری امنیتی تسنیم نوشته است که کتایون ریاحی که «تحت تعقیب قضایی» بود، در ویلای خود در یکی از بخش‌های اطراف قزوین بازداشت شده است. بنا به برخی گزارش‌ها، ماموران امنیتی برای بازداشت ریاحی به منزلش یورش برده بودند اما او توانسته بود به‌موقع بگریزد.‌ پیش از او هنگامه قاضیانی، یکی دیگر از بازیگران سرشناس ایرانی با «حکم قضایی» بازداشت شده بود. یک روز قبل از بازداشت این هنرمندان، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برخی هنرمندان نام‌آشنا را به دادستانی تهران احضار کرده بود. خبرگزاری میزان نوشته بود الناز شاکردوست، میترا حجار، باران کوثری، سیما تیرانداز و هنگامه قاضیانی «در مورد انتشار مطالب غیر مستند و تحریک‌آمیز» به دادسرا احضار شده بودند. کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی از بازیگرانی‌اند که در همراهی با جنبش «زن، زندگی، آزادی» حجاب از سر خود برداشتند. ریاحی نوشته بود: «زنان ایران صدای یکدیگرند» و «دروغ بس است». همزمان با اعلام خبر بازداشت این دو بازیگر در روز یک‌شنبه، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) نوشت در پی حمایت برخی از سلبریتی‌ها و هنرمندان از انقلاب نوین مردم ایران با حکم قضایی تعدادی از آن‌ها در روزهای گذشته از دریافت خدمات اجتماعی منع شده‌اند.

گروهی از شاعران آمریکایی به نویسندگان و شاعران زندانی در ایران: به شما اهمیت می‌دهیم و در کنار شما هستیم

چارلز برنستین، شاعر شناخته شده آمریکایی و برنده‌ جایزه معتبر «بولینجن» همراه با ۲۷ شاعر آمریکایی، از جمله آن والدمن، پی‌یر ژوریس، جروم روتنبرگ به همتاهای ایرانی خود که پشت میله‌های زندان‌های جمهوری اسلامی‌اند نوشته‌اند: ما شما را می‌بینیم، به شما اهمیت می‌دهیم و در کنار شما هستیم و می‌خواهیم در آینده آثار شما را بخوانیم. در این بیانیه آمده است: «به عنوان شاعران آمریکایی که زندگی خود را وقف آزادی بیان کرده‌ایم، از حملات به شاعران و نویسندگان همکارمان در ایران برآشفته‌ایم. در حالی که اخبار هولناک حملات [نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی] به زنان و دختران و به مردان و پسران [معترض] منتشر می‌شود، حمله به شاعران و نویسندگان ایرانی چنانکه شایسته و بایسته است گزارش نشده. ما به این شاعران و نویسندگان می گوییم: ما شما را می‌بینیم، به شما اهمیت می‌دهیم و در کنار شما هستیم و می‌خواهیم در آینده آثار شما را بخوانیم. شعر مهم است – هم در ایالات متحده و هم در ایران و زندانی شدن ادیبان ایران حمله به همه ماست.» در ادامه از آتفه چهارمحالیان، امیرحسین بریمانی، سعید هلیچی، نازنین کی نژاد، آرش گنجی، علیرضا ایزدی، حمید جعفری نصرآبادی، توماج نورایی، آرش رمضانی، امیرحسین آتش، نصیبه نامی‌فر، محمد طراوت روی، کاوه و یاشار دارالشفا، رضا خندان مهابادی، کیوان مهتدی، خسرو صادقی بروجنی و نازنین محمد نژاد، کیوان باژن، ریزان احمدی، کرم‌الله سلیمانی، مژگان کاووسی، مهوش ثابت، ارغوان وثوق انصاری، محسن زهتابی، حنیف خورشیدی، محمد رضائیان، فرهنگ روشنی و همچنین منصوره موسوی (نویسنده و پژوهشگر مطالعات زنان) نام برده شده که از این میان منصوره موسوی و محمود طراوت‌روی در این فاصله آزاد شده‌اند.