نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#سعد_الحریری از پایان فرآیند تشکیل دولت وحدت ملی #لبنان خبر داد

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، #سعد_الحریری، نخست‌وزیر #لبنان که مأمور تشکیل دولت جدید این کشور است، جمعه ۲۱ دسامبر / ۳۰ آذر از نهایی‌شدن اعضای کابینه جدید خبر داد. او در نشستی در بیروت درباره تشکیل دولت گفت: «ان‌ شاء الله امروز [جمعه] کار را تمام خواهیم کرد.» هفت‌ماه از انتخاب سعد الحریری به عنوان نخست‌وزیر می‌گذرد و گروه‌های سیاسی رقیب نتوانسته‌اند بر سر تشکیل دولت به توافق برسند. در انتخابات پارلمانی ۶ مه/۱۶ اردیبهشت که بعد از ۶ سال برگزار شد، حزب الله لبنان توانست با متحدان خود بیش از ۷۰ کرسی از ۱۲۸ کرسی پارلمان را از آن خود کند. الحریری که از حمایت کشورهای غربی برخوردار است بیش از یک سوم کرسی‌های حزب خود را در انتخابات از دست داد اما همچنان بزرگترین رهبر سنی‌مذهب لبنان باقی ماند و به همین خاطر دوباره به نخست وزیری لبنان رسید و مسئول تشکیل کابینه شد. بر اساس میثاق ملی لبنان که به سال ۱۹۴۳ برمی‌گردد، رئیس جمهوری مسیحی مارونی، نخست وزیر مسلمان سنی و سخنگوی پارلمان مسلمان شیعه است. لبنان با بدهی‌های سنگین و رکود اقتصادی روبه‌رو ست. این کشور سومین بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی در جهان را دارد (با بیش از ۱۵۰ درصد) و دولت جدید باید دست به اصلاحات اقتصادی ضروری بزند.

#ژیلا_مساعد، شاعر ایرانی در تبعید کار خود را در #آکادمی_سوئد آغاز کرد

#ژیلا_مساعد، نویسنده سوئدی‌ـ‌ایرانی پنج‌شنبه ۲۰ دسامبر / ۲۹ آذر رسماً به عنوان عضو جدید #آکادمی_سوئد معرفی شد و از جمعه کار خود را آغاز کرد. او پنجم اکتبر به عنوان عضو جدید این آکادمی معرفی شده بود. آکادمی سوئد مسئول انتخاب جایزه نوبل ادبیات است. مساعد همراه با ماتس مالم، پژوهشگر ادبی و اریک ام. رونه‌سون، قاضی دیوان عالی سوئد سه عضو جدیدی هستند که جانشین اعضای استعفاداده‌ این آکادمی پس از یک رسوایی جنسی شدند. ژان کلود آرنو، همسر فرانسوی یکی از اعضای سابق آکادمی سوئد و یک چهره فرهنگی مشهور در آن کشور به تجاوز جنسی متهم شد. رسوایی جنسی او که اکنون مجرم شناخته شده،‌ باعث اختلاف در میان دیگر اعضای کمیته شد. اعضای آکادمی سوئد پنج‌شنبه به دیدار سالانه با پادشاه سوئد رفتند. شش عضو کمیته و تعداد دیگری از چهره‌های سرشناس فرهنگی که پیش از این مهمانان ثابت بودند،‌ در این دیدار شرکت نکردند. خانواده سلطنتی نیز به طور کامل حاضر نبود. ژیلا مساعد، (متولد ۱۳۲۷در تهران) شاعر و نویسنده ایرانی ساکن یوتبوری سوئد است. از او ۵ کتاب، از جمله مجموعه‌ای از تازه‌ترین اشعارش به سوئدی منتشر شده است. مساعد به عنوان نویسنده سال ۲۰۱۳ در غرب سوئد برگزیده ‌شد. او این جایزه را در مراسم ویژه‌ای در یوتبوری دریافت کرد. دلیل اهدای این جایزه به ژیلا مساعد از جمله صراحت کم‌نظیر او در بیان آنچه که شرایط و موقعیت حاشیه‌ای تبعید نامیده شده، عنوان شده‌ است.

#دیوان_دادگستری_اروپا ادعای خسارت #بیمه_ایران و #پست_بانک بر اثر تحریم‌های اروپایی را رد کرد

به گزارش خبرگزاری «فارس»، نزدیک به سپاه پاسداران، ادعای خسارت دو شرکت #بیمه_ایران و #پست_بانک در #دیوان_دادگستری_اروپا پذیرفته نشد. این دو شرکت ادعا کرده بودند که بر اثر قرارگرفتن در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا بین ژوئیه ۲۰۱۲ تا نوامبر ۲۰۱۳ دچار خسارت شده‌اند. اتحادیه اروپا این دو شرکت‌ را در کنار بانک توسعه صادرات، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، بانک رفاه کارگران، بانک بین‌المللی پرشیا و شرکت کشتیرانی گودلاک به اتهام مشارکت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحریم و اموال‌شان را بلوکه کرد. اما دادگاه عمومی اروپا طی حکمی اعلام کرد که اتحادیه اروپا «نتوانسته است شواهد کافی درباره مشارکت این شرکت‌های در فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه دهد.» تحریم‌ها علیه پست بانک و بیمه ایران سپتامبر ۲۰۱۳ لغو شد.

نیروهای مرزبانی ایران سه #کولبر را زخمی کردند، یک کولبر بر اثر سرما جان خود را از دست داد

مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان خبر داد که در طول این هفته سه کولبر در مناطق مرزی اشنویه، پیرانشهر و سردشت با شلیک نیروهای مرزبانی زخمی شدند. یک کولبر دیگر بر اثر سرما جان سپرد. بنا به این گزارش جمعی از کولبران در منطقه دشت‌بیل کالای قاچاق همراه نداشتند اما با شلیک نیروهای مرزی یکی از آن‌ها به نام علی مامند زخمی شد. چهارشنبه ۲۸ آذرماه نیز یک کولبر دیگر به نام رحمان شوانه در پی شلیک نیروهای مرزبانی مستقر در پایگاه مرزی کانی‌زرد از ناحیه‌ پا زخمی شد. یکشنبه ۲۵ آذرماه هم نیروهای مرزبانی در مرز پیرانشهر گروهی از کولبران را به رگبار بسته بودند که یکی از آن‌ها به نام نادر نبی‌زاده زخمی شد. سه‌شنبه ۲۷ آذرماه هم در جوانرود یک کولبر به نام سالار تنهایی در ارتفاعات نوسود در استان کرمانشاه بر اثر سرما و سنگینی بار سکته کرد و جان خود را از دست داد.

#جوادی_‌آملی از مراجع دینی شیعه زیاد شدن گریه در کشور را «کار خوبی» دانست

آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی، از مراجع دینی شیعه در همایش «فرهنگ دفاعی - امنیتی بر اساس آموزه‌های مهدوی» گفت: «گریه در کشور زیاد انجام‌ شده و کار خوبی است اما همه مملکت با گریه نیست.» او افزود: «باید شعرای فردوسی‌منش و حماسی‌گو تربیت شود رشادت‌ها و حماسه‌های کشور زنده بماند و با حماسه می‌توان مشکلات را حل کرد.» علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز پیش از این درباره عزاداری‌ها گفته بود: « برخی کارهاست که پرداختن به آن‌ها، مردم را به خدا و دین نزدیک می‌کند. یکی از آن کارها، همین عزاداری‌های سنّتی است که باعث تقرّبِ بیشترِ مردم به دین می‌شود.»

فرماندار #ایذه می‌گوید علت #خودکشی کودک ۱۱ ساله در این شهر نه #فقر و گرسنگی که اختلافات خانوادگی بود

#خودکشی یک کودک ۱۱ ساله در شهر ایذه خوزستان در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت. در برخی رسانه‌های ایران عنوان شد که این کودک به دلیل فقر و گرسنگی دست به خودکشی زده است. اکنون مصطفی سمالی، فرماندار ایذه می‌گوید این کودک «طی مشاجره با خانواده خود و پس از عصبانیت اقدام به حلق‌آویز خود و خودکشی کرد». فرماندار ایذه گفت: «درست است که این خانواده شرایط مالی خوبی ندارند و تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، اما تا حدی نبوده که فرزندشان اقدام به خودکشی کند و علت خودکشی این پسر اختلاف خانوادگی بوده است.» برای نخستین بار وب‌سایت «رکنا» خبر خودکشی این پسربچه را منتشر کرد و به نقل از مادر او نوشت: «غذای یک هفته این خانواده نان خالی بود و پس از نبود همان نان، پسرک دست به خودکشی زد.» این وب‌سایت اما به فاصله اندکی توضیحات این خبر را حذف کرد و نوشت هنوز دلیل خودکشی این کودک معلوم نیست. «رکنا» خبر خودکشی به دلیل گرسنگی و فقر را کار «رسانه‌های معاند» دانست و نوشت که گرسنگی یا فقر در خودکشی این کودک نقشی نداشته است.

رهبر #حماس احتمالاً در آغاز سال ۲۰۱۹ از #مسکو بازدید خواهد کرد

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری ریانووستی گفت رهبر جنبش اسلامگرای حماس در آغاز سال آینده میلادی به مسکو سفر خواهد کرد. بوگدانف گفت مسکو آماده است تا دیدار بین حماس و الفتح را سازماندهی کند. حماس کنترل نوار غزه را در دست دارد و الفتح به‌رهبری محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر کرانه غربی رود اردن حاکم است. حماس در میانه سال ۲۰۰۷ پس از یک دوره جنگ داخلی خونبار با الفتح، در انتخابات نوار غزه پیروز شد و اداره یک طرفه این منطقه را بر عهده گرفت. پیروزی حماس و کنترل غزه از سوی این سازمان تندرو با واکنش‌های بین‌المللی و تهدیدهای اسرائیل همراه بود. مقامات الفتح در سال‌های گذشته حماس را متهم به تضعیف اختیارات و تصمیمات دولتی در نوار غزه می‌کردند و حماس نیز متقابلاً، تشکیلات خودگردان را مسئول عدم پرداخت حقوق ۴۵ هزار نفر از کارکنان بخش خدمات اجتماعی در غزه می‌خواند. حماس و الفتح در دو سال اخیر تلاش کردند که به هم نزدیک شوند.

#کوبا «کمونیسم» را به پیش‌نویس قانون اساسی جدید خود بازگرداند

تلویزیون دولتی کوبا اعلام کرد که پس از حذف «کمونیسم» از نخستین نسخه قانون اساسی و نگرانی هزاران شهروند، برنامه «پیشروی به سوی یک جامعه کمونیستی» به پیش‌نویس قانون اساسی جدید این کشور بازگردانده شد. مجمع ملی کوبا این هفته پیش‌نویس اصلاح‌شده قانون اساسی را به بحث خواهد گذاشت. این پیش‌نویس باید جایگزینی برای قانون اساسی دوران شوروی به دلیل تغییر دوران باشد. به‌عنوان مثال تصدیق مالکیت خصوصی و گشودن راه برای ازدواج دو هم‌جنس. کوبا از جمله کشورهای نادر در جهان است که همچنان حزب کمونیست بر آن حاکم است و بر نظام تک‌حزبی سوسیالیستی اصرار دارد. با این حال، کمیسیون تدوین قانون اساسی جدید به رهبری رائول کاسترو، دبیرکل حزب کمونیست در نخستین پیش‌نویس که در ماه ژوئیه منتشر شد «کمونیسم» را از آن خارج کرد و به‌مدت سه ماه آن را به بحث عمومی گذاشت. به‌گفته تلویزیون دولتی کوبا، در این بحث عمومی هزاران شهروند در نشست‌های محلی خواستار بازگرداندن آن شدند، و در نتیجه «کمونیسم» دوباره به طرح پیشنهادی افزوده شد.

مجمع ملی #پارلمان_فرانسه در پاسخ به اعتراضات #جلیقه‌زردها لایحه کاهش مالیات را تصویب کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان مجمع ملی در #پارلمان_فرانسه با بسته پیشنهادی #امانوئل_مکرون، رئیس‌جمهوری برای پاسخ به جنبش «#جلیقه‌زردها» موافقت کردند. مکرون اوایل ماه جاری در تلاش برای فروخواباندن اعتراضات گسترده جلیقه‌زردها، در یک سخنرانی تلویزیونی وعده داد که بخشی از مالیات‌های کارگران کم‌درآمد بخشیده شود. بر اساس پیشنهاد دولت فرانسه، افزایش مالیات پیش‌بینی‌شده برای اکثریت مستمری‌بگیران حذف شد و دستمزد اضافه‌کاری برای تمام کارگران معاف از مالیات اعلام شد. اقتصاددان‌ها می‌گویند این کاهش مالیاتی تا ۱۵ میلیارد یورو هزینه در بر خواهد داشت. پس از تصویب این لایجه در مجمع ملی که مجلس سفلای پارلمان فرانسه است، حالا نمایندگان سنای فرانسه باید با آن موافقت کنند. ده‌ها هزار معترض در هفته‌های اخیر شنبه‌ها در سرتاسر فرانسه به خیابان آمده‌اند. هرچند این تجمع‌های گهگاه خشونت‌بار در اعتراض به افزایش مالیات سوخت صورت گرفت، به سرعت به مخالفت تام‌و‌تمام با دولت مکرون بدل شد و استعفای رئیس‌جمهوری فرانسه به فهرست خواسته‌های جلیقه‌زردها افزوده شد. ۱,۱۵ میلیون تن در فرانسه پای دادخواستی را امضا کرده‌اند که از مکرون می‌خواهد افزایش مالیات سوخت را متوقف کند. دادخواست‌نویسان چندین روش بدیل برای مبارزه با آلودگی سوخت‌های فسیلی پیشنهاد کرده‌اند. مکرون پنج‌شنبه در واکنش به این دادخواست گفت: «پیام شما را شنیدم. به شما مستقیم پاسخ می‌گویم: حق با شماست.»

کاهش ۴۰ درصدی تولید مرغ ــ افزایش #قیمت_مرغ ادامه دارد

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از افزایش دوباره #قیمت_مرغ به دلیل کاهش تولید خبر داد. اکنون به گفته او «قیمت مرغ در بازار به ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده که این قیمت نسبت به قبل ۲۰۰ تومان افزایش داشته است» اما کاهش تولید و عرضه باعث ادامه روند افزایش قیمت آن خواهد بود. به گفته یوسف‌خانی، تولید مرغ در ایران ۴۰ درصد کاهش یافته است: «مرغداران ریسک جوجه‌ریزی را نمی‌پذیرند و مطمئن نیستند که بتوانند خوراک مرغ پیدا کنند به همین دلیل مرغداری‌ها از مرغ خالی شده». #بحران_ارزی در ایران و افزایش قیمت ارز باعث شد که خوراک دام و طیور کم‌یاب و گران‌قیمت‌تر شود. شرکت دولتی پشتیبانی امور دام قصد دارد با توزیع مرغ منجمد قیمت‌ها را در بازار کاهش دهد.