نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خرید آجیل شب یلدا در ایران نسبت به سال گذشته یک‌چهارم کاهش یافت

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار سه‌شنبه ۳۰ آذر گفت: «خرید آجیل شب یلدا نسبت به سال گذشته یک‌چهارم کاهش پیدا کرده است و این مسئله به قدرت خرید مردم بازمی‌گردد.» احمدی افزود: «جیب مردم کوچک شده است و مردم تمایلی برای خرید آجیل و خشکبار از خود نشان نداده‌اند.» رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار ضمن اعلام این‌که کمبودی بابت آجیل و خشکبار در کشور وجود ندارد افزود آجیل و خشکبار ما یک کالای صادراتی است و خریدار خارجی نرخ داخلی را تعیین می‌کند به همین دلیل قیمت ارز تعیین می‌کند که مثلاً پسته در بازار داخلی کیلویی چند بفروش برسد.

در روزهای اخیر ده‌ها پناهجو در سواحل لیبی غرق شدند

سازمان بین‌المللی مهاجرت در توییتی اعلام کرد که در هفته گذشته بیش از ۱۶۰ پناهجو در سواحل لیبی غرق شدند. به‌گفته این سازمان افراد زیادی هنوز مفقود هستند. از آغاز سال جاری تاکنون در مجموع نزدیک به ۱۵۰۰ پناهجو در مسیر دریای مدیترانه مرکزی غرق شده‌اند. بسیاری از سازمان‌های امدادگر دریایی بار دیگر از جامعه بین‌المللی در این زمینه درخواست کمک کرده‌اند. سازمان آلمانی «دیده‌بان دریا» در توییتر نوشت: «مرگ [پناهجویان] در دریای مدیترانه و مرزهای اروپا باید به پایان برسد.

رسول بداقی، فعال صنفی معلمان با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از آزادی رسول بداقی، بازرس کانون صنفی معلمان و عضو شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، با تودیع قرار وثیقه خبر داد. براساس این گزارش رسول بداقی که شنبه ۲۰ آذر ماه توسط نیروهای امنیتی در محل سکونت خود بازداشت شده بود، سه‌شنبه ۳۰ آذر/۲۱ دسامبر به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده است. در روز بازداشت ماموران امنیتی با ضرب و شتم و بدون دادن اجازه پوشیدن لباس مناسب به او، تمام وسایل ارتباطی رسول بداقی و تلفن همراه همسرش را نیز ضبط کرده و او را پس از دستگیری به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. هنوز اتهام این فعال صنفی معلمان مشخص نیست. کانون صنفی معلمان پیشتر بازداشت رسول بداقی را محکوم کرده بود. جمعی از فعالان صنفی هم امروز سه‌شنبه با خانواده او ملاقات کرده و خواستار آزادی او شده بودند. معلمان و فرهنگیان ایران که پنج‌شنبه ۲۰ آبان در دست‌کم در ۲۷ استان‌ و ۷۰ شهر کشور در اعتراض به وضعیت معیشتی مقابل اداره آموزش و پرورش شهرها تجمع اعتراضی بر پا کردند قرار است پنج‌شنبه دوم دی نیز بار دیگر به خیابان بیایند. اصلی‌ترین خواسته معلمان اجرای رتبه‌بندی حقوق فرهنگیان است که در آخرین روزهای کاری دولت حسن روحانی به مجلس ارائه شد اما مسعود میرکاظمی، رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه در شهریورماه گفت دولت به دلیل این‌که منابع مالی این لایحه مشخص نیست، اجرای آن را متوقف کرده است.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد آمریکا را به پرداخت ۱۲ میلیارد و ۷۲۶ میلیون و ۴۵ هزار و ۸۰ دلار محکوم کرده است

معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۳۰ آذر/۲۱ دسامبر اعلام کرد به عنوان یک اقدام متقابل، دولت و مقام‌های ایالات متحده آمریکا را به خاطر «تشویق و تحریک»‌ ساواک به شکنجه زندانیان سیاسی پیش از انقلاب، به پرداخت بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان جریمه محکوم کرده است. برمبنای گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه اعلام کرده است: «در چارچوب اقدام متقابل حقوقی علیه دولت و مقامات آمریکایی و با عنایت به طرح دعوای تعدادی از آسیب‌دیدگان از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب اسلامی علیه دولت آمریکا و مقامات وقت اجرایی این کشور نزد شعبه ۵۵ حقوقی دادگستری تهران به دلیل حمایت‌های مادی و معنوی صورت گرفته خواندگان آمریکایی از رژیم ستم‌شاهی و تشویق و تحریک این رژیم و ساواک به ارتکاب جنایات و شکنجه علیه آنان، پس از برگزاری جلسات رسیدگی، دادگاه، دولت آمریکا و سایر خواندگان آمریکایی را به مبلغ دوازده میلیارد و هفتصد و بیست و شش میلیون و نهصد و چهل و پنج هزار و هشتاد دلار در این پرونده‌ها محکوم نمود.» پیشتر اعلام شده بود ۵۵ نفر از زندانیان سیاسی و ورثه آن‌ها از استان‌های تهران، گلستان، قزوین، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، علیه دولت ایالات متحده، سازمان سیا، وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی و وارثان هفت تن از رؤسای جمهوری پیشین و مقامات این کشور به قوه قضائیه شکایت کرده‌اند. دستگاه قضائی ایران همچنین تهدید کرده قصد دارد حکم صادر شده را از طریق شناسایی اموال و دارایی‌های ایالات متحده در کشورهای ثالث، و هماهنگی با «محاکم» کشورها برای مصادره این اموال اجرا کند.

اعتصاب و تجمعات اعتراضی کارگران صنعت نفت در عسلویه و بندر خمینی

روز دوشنبه ۲۹ آذز گروهی از کارگران صنعت نفت در عسلویه، گچساران و بندر خمینی در اعتراض به عدم امنیت شغلی و شرایط کار، دست از کار کشیدند و تجمع کردند: از جمله رانندگان شرکت نفت‌ و‌ گاز پارس جنوبی عسلویه، نیروهای آموزشی شرکت بهره‌برداری گچساران، و کارگران پتروشیمی فجر واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر خمینی. صدها کارگر اقماری پتروشیمی دماوند و خانواده‌هایشان نیز با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار رسیدگی به مطالبات خد شدند. اعتراض کارگران اقماری پتروشیمی دماوند (واقع در منطقه ویژه اقتصادی عسلویه فاز ۲ پتروشیمی - پنج کیلومتر به طرف شیرینو) و خانواده‌هایشان به کاستن از روزهای مرخصی است. مرخصی کارگران از ۱۴ روز به ازای ۱۴ روزکار به ۷ روز در ازای ۱۴ روز کار کاهش یافته که بخشی از آن صرف رفت و آمد به محل اقامت کارگران می‌شود و کارگران مدت محدودی برای تجدید قوا و بودن در کنار خانواده خود دارند. کارگران خواستار بازگشت شیفت کاری به روال ۱۴ روز استراحت استراحت در ازای ۱۴ روز کار هستند. شرکت بهره‌برداری گچساران حدود ۸ سال است کارگرانی را به عنوان «نیروهای آموزشی» به کار گرفته اما از تعیین وضعیت شغلی آنان خودداری می‌کند. «نیروهای آموزشی» روز دوشنبه ۲۹ آذر با تجمع مقابل شرکت خواستار استخدام شدند. رانندگان شرکت نفت‌ و‌ گاز پارس جنوبی عسلویه نیز که مطالبات معوقه دارند، در تجمعی خواستار تحقق مطالبات خود و رفع تبعیض شدند. دوشنبه ۲۹ آذر، کارگران پتروشیمی فجر نیز در ادامه تجمعات اعتراضی خود با تصمیم مدیریت مبنی بر تغییر شیفت‌های کاری مخالفت کردند. پتروشیمی فجر زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس است و مدیران آن بر خلاف روال کار در سایر شرکت‌های زیرمجموعه، شیفت‌های کاری کارگران را از ۱۲ ساعت به ۸ ساعت کاهش داده‌اند. کارگران که تعدادشان بیش از ۲۰۰ نفر است، در تجمعات اعتراضی خود به مدیریت تا آخر آذرماه مهلت داده بودند شیفت‌های کاری آنان را تغییر دهد. کارگران می‌گویند: «بعد از شیوع کرونا شیفت‌ها ۱۲ ساعته شد ولی به‌جای ۹ روز کاری تنها ۲ روز صبح کار و ۲ روز شب کار بودیم و ۴ روز نیز استراحت می‌کردیم ولی از لحاظ قانون و وقت کاری یعنی ۴۴ ساعت در هفته و حتی بیشتر رعایت می‌شد. شیفت کاری ۱۲ ساعته که بعد از کرونا برقرار شده بود امکان استراحت بیشتری را فراهم می‌کند و دفعات رفت و آمد کارگرانی که در شهرستان مستقر هستند را پائین می‌آورد.» شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس اول آذر این روال را که بعد از شیوع کرونا در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و برخی شرکت‌های تابع وزارت نفت درپیش گرفته شده بود، بدون هماهنگی با کارگران تغییر داد که به اعتراض و برگزاری چند تجمع انجامید.

مرگ دو کارگر در اثر حوادث ناشی از کار در نکا و ساوجبلاغ

سقوط از ارتفاع ۱۰ متری، و گیر کردن دست در هواکش یک سوله صنعتی در روز دوشنبه ۲۹ آذر به مرگ دو کارگر انجامید. حادثه سقوط در یک کارخانه تولید نهاده دامی شهرستان نکا در استان مازندران روی داد و طی آن یک کارگر ۳۰ ساله حین نصب قطعات سیلو، از ارتفاع سقوط کرد و جان باخت. در ساوجبلاغ دست کارگری که مشغول روغن‌کاری هواکش سوله صنعتی درکارخانه‌ای واقع در منطقه چندار این شهر بود، در اثر برخورد با پره‌ها قطع شد. کارگر مجروح پس از انتقال به بیمارستان جان باخت.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ وعده داد برای کمک به نظام سلامت افغانستان، دستمزد شش هزار پرسنل پزشکی را به‌طور مستقیم پرداخت می‌کند

کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) سه‌شنبه ۳۰ آذر/۲۱ دسامبر اعلام کرد به ۲۳ مرکز درمانی دولتی در افغانستان کمک مالی می‌کند و حقوق کارکنان این مراکز را پرداخت خواهد کرد. براساس گزارش شبکه خبری طلوع، کمیته صلیب سرخ وعده داده علاوه بر پرداخت دستمزد نزدیک به شش هزار پرسنل پزشکی «شفاخانه»های دولتی، تجهیزات مورد نیاز این مراکز را نیز تامین کند. با این‌حال این نهاد جهانی می‌گوید روند پرداخت دستمزدها ممکن است شش ماه طول بکشد. صلیب سرخ پیشتر در ماه نوامبر کارزاری را برای کمک به ۱۸ مرکز پزشکی و بیش از پنج هزار و ۱۰۰ تن از کارکنان این مراکز آغاز کرد و اکنون اعلام کرده که تاکنون دستمزد کارکنان ۱۵ مرکز را مستقیماً پرداخت کرده است. منقاد الرحمان رودوال، مسؤول ارشد صلیب سرخ در این‌باره گفت: «صلیب سرخ جهانی کار می‌کند تا مشکلات کارکنان صحی را برطرف کند. این برنامه کمک به بیمارستان‌ها تا چند ماه آینده ادامه پیدا می‌کند، صلیب سرخ تا اکنون توانسته به ۱۵ بیمارستان در سراسر افغانستان معاش کارمندان‌اش را و تجهیزات دیگر مثل دوا و امکانات دیگر برای تداوی مریضان را انجام داده است». با وجود تسلط گروه تروریستی طالبان بر افغانستان و خروج بسیاری از نهادهای بین‌المللی از این کشور، صلیب سرخ جهانی به همراه هلال احمر در تمام ۳۴ ولایت افغانستان از جمله مناطق روستایی حضور دارند و بیش از ۱۵۰ مرکز بهداشتی و ۳۶ تیم پزشکی سیار را در بحبوحه بحران انسانی افغانستان، اداره می‌کنند. برخی از پزشکان اما می‌گویند به‌رغم پرداخت دستمزشان از سوی صلیب سرخ همچنان با مشکلات معیشتی ریشه‌دار مواجه‌اند. بسیاری از آن‌ها از جامعه جهانی خواسته‌اند جلوی فروپاشی نظام سلامت در افغانستان را بگیرد.

در فاصله سه روز تا انتخابات ریاست جمهوری لیبی، کمیسیون انتخابات هنوز فهرست نامزدها یا خبر تعویق انتخابات را منتشر نکرده است

تنها سه روز به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در لیبی مانده اما هنوز تکلیف این انتخابات مشخص نیست. روز دوشنبه ۲۰ دسامبر/ ۲۹ آذر گروهی از نامزدهای انتخابات در یک بیانیه مشترک اعلام کردند با وجود عدم اعلام رسمی، تاخیر در زمان برگزاری انتخابات ۲۴ دسامبر اجتناب ناپذیر است. هفته گذشته کمیسیون انتخابات لیبی اعلام کرد به‌خاطر اختلاف بر سر قوانین انتخابات و جدول زمان‌بندی، اعلام اسامی نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده را به تعویق می‌اندازد. ۱۷ نامزد انتخابات در بیانیه خود از این کمیسیون خواسته‌اند تا «دلایل عدم برگزاری انتخابات در تاریخ تعیین‌شده» را فاش و لیست نهایی نامزدها را منتشر کند. ناظران انتخابات نیز تاخیر را پیش‌بینی می‌کنند. اما همچنان هیچ اعلام رسمی از سوی کمیسیون انتخابات وجود ندارد. تاخیر در برگزاری انتخابات ممکن است روند صلح در لیبی را بیش از پیش به خطر بیندازد اما برگزاری انتخابات بدون توافق روشن در مورد قوانین یا نامزدهای واجد شرایط نیز ممکن است به بی‌ثباتی بیشتر در لیبی منجر شود. لیبی در شرایط کنونی تحت تسلط گروه‌های مسلح قرار دارد که هر کدام از سوی کشورهای خارجی پشتیبانی می‌شوند. حتی اگر انتخابات برگزار شود، بسیاری از ناظران بین‌المللی بیم دارند که برخی از نامزدهای شناخته‌شده از جمله سیف‌الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی و همچنین خلیفه حفتر، فرمانده شرق لیبی که هر دو به جنایات جنگی متهم‌اند، به‌دنبال آشتی نیستند و ممکن است حتی برگزاری انتخابات کشور را با خشونت‌های جدیدی مواجه کند. دولت آینده لیبی با چالش همسو کردن نهادهای دولتی، از جمله پارلمان، دادگاه‌ها و بانک مرکزی و جایگزین کردن گروه‌های شبه‌نظامی با نیروهای امنیتی مشترک مواجه است. چالش ریشه‌ای‌تر اما نبود قانون اساسی معتبر است که لیبی پس از برکناری معمر قذافی از قدرت نتوانسته به آن دست پیدا کند. پایان دادن به جنگ داخلی و احیای اقتصاد شدیداً وابسته به نفت، از چالش‌های دیگر دولت است تا وضعیت مردمی که در زندگی روزمره‌‌شان با قطعی مداوم برق و تورم مواجه‌اند را بهبود بخشد.

اعتراض سرایداران و خدمتگزاران مدارس به مجلس: چرا حق ما را ندیده می‌گیرید؟

جمعی از سرایداران و خدمتگزاران مدارس با انتشار یک بیانیه به بی‌توجهی نمایندگان مجلس به حقوق سرایداران و خدمتگزاران در مصوبه رتبه بندی معلمان اعتراض کرده و اعلام کرده‌اند برای دفاع از حق معیشت خود و خانواده‌هایشان روز پنجشنبه در تجمعات سراسری معلمان شرکت خواهند کرد. در این بیانیه آمده است: «مگر ما سرایداران و خدمتگزاران در سرما و گرما در کنار معلمان عزیز در مدرسه حضور نداریم؟ مگر ما جز پرسنل مدرسه نیستیم؟ مگر ما خانواده نداریم؟ مگر تورم بر زندگی ما تاثیر ندارد؟ چرا حق ما را ندیده می‌گیرید؟ ما ضمن اینکه از شورای هماهنگی به خاطر دفاع از حقوق سرایداران و خدمتگزاران تشکر و قدردانی می‌کنیم از شورا درخواست می‌کنیم بیشتر به حقوق ما توجه کند و از مجلس بخواهد حقوق ما را در لایحه رتبه‌بندی و بودجه سال بعد لحاظ کند.» دو روز پس از تجمع سراسری معلمان در ۲۲ آذر، مجلس لایحه رتبه بندی معلمان را با نیمی از بودجه لازم و به شکل سرهم بندی شده‌ای به تصویب رساند. به گفته‌ی معاون سازمان امور اداری و استخدامی دولت برای اجرای همین مصوبه ناقص نیز فاقد امکانات مالی است. معلمان که خواستار تصویب و اجرای کامل طرح رتبه بندی، ازادی رسول بداقی بازرس تشکل‌های صنفی معلمان، و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند، قرار است روز پنجشنبه دوم دی به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در سراسر ایران تجمع کنند. سرایداران و خدمتگزاران مدارس از همکاران خود در سراسر کشور خواسته‌اند پنجشنبه دوم دی ماه همراه با معلمان در تجمعات اعتراض به مصوبه مجلس شرکت کنند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران: با حذف ارز ترجیجی قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۱۱۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو مرغ به ۸۰ هزار تومان می‌رسد

ناصر نبی‌پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران اعلام کرد که با حذف ارز ترجیجی قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۱۱۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو مرغ به ۸۰ هزار تومان می‌رسد. نبی‌پورگفت: «تابستان امسال وزارت جهاد کشاورزی از تشکل‌های تولیدی درخواست کرد قیمت محصولات پروتئینی از جمله مرغ و تخم مرغ را با ارز نیمایی محاسبه و اعلام کنند که ما نیز این کار را انجام دادیم و براین اساس اگر ارز ترجیحی از روی نهاده‌های دامی حذف شود قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۱۱۰ هزار تومان و هر کیلوگرم مرغ به ۸۰ هزار تومان می‌رسد.» رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در ادامه از دولت خواست به صورت تدریجی و با توجه به قدرت خرید مردم ارز ترجیحی را حذف کند. نبی‌پور گفت: «در حال حاضر قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و به راحتی قادر به تأمین اقلام مورد نیاز خود نیستند.» نبی‌پور با بیان اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز به نقدینگی در واحدهای تولیدی نیز پنج برابر خواهد شد، گفت: «تولیدکنندگان قادر به تأمین این حجم از نقدینگی نیستند و اگر حذف ارز تدریجی نباشد دچار مشکل خواهند شد.»

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کویت: کویتی‌ها مدتی است که به تجار ما ویزا نمی‌دهند

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کویت سه‌شنبه ۳۰ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از کاهش مبادلات تجاری بین ایران و کویت خبر داد. هانی فیصلی گفت: «تجارت ما با کویت نسبت به سابق بسیار کم شده است، یکی از علل این موضوع مسئله شیوع کرونا است. موضوع مورد اهمیت دیگر در این مسئله عدم امکان ورود تجار جدید به بازار کویت است. کویتی‌ها متاسفانه مدتی است که به تجار جدید ما ویزا نمی‌دهند و امکان برای تجار جدید برای کار کردن در این کشور فراهم نیست. اگر کسی هم با کویت کار می‌کند کسانی هستند که از قبل آنجا بوده‌اند.» رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کویت در ادامه افزود به رغم این مشکلات شرکتی در ایران بین دو کشور برای جابجایی کانتینترهای یخچال‌دار خط کشتی‌رانی راه‌اندازی کرده و هفته‌ای دو بار در این خط رفت و آمد انجام می‌شود. هانی فیصلی درباره تأثیر رابطه ایران و عربستان در تجارت ایران با کویت گفت: «مذاکرات انجام شده بین ایران و عربستان برای بهبود روابط سیاسی، طبیعتا روی روابط تجاری بین ایران و عربستان تاثیر می‌گذارد. برای بهبود تجارت با کویت نیاز است که با خود این کشور مذاکراتی انجام شود.» ایران و عربستان تاکنون در چندین دور با هم در عراق مذاکره کرده‌اند. مهم‌ترین موضوع در این مذاکرات یمن است اما تاکنون پیشرفتی در این گفت‌وگو حاصل نشده. روز گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا از دیدار کوتاه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با همتای عربستانی خود در حاشیه نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد پاکستان خبر داده بود.

سخنگوی قوه قضاییه: اگر ثابت شود لاریجانی نامه شورای نگهبان را منتشر کرده، قابل تعقیب است

سخنگوی قوه قضاییه سه‌شنبه ۳۰ آذر در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره انتشار نامه محرمانه احراز نشدن صلاحیت علی لاریجانی گفت: «افشای اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده به موجب قانون جرم محسوب می‌شود. چنانچه کسی به صورت غیرمجاز اقدام به افشای آنها کند قابل تعقیب است.» شنبه گذشته ۲۷ آذر افشای تبادل نامه‌های احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و مشاور رهبر جمهوری اسلامی جزئیات رد صلاحیت لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را آشکار کرد. احمد جنتی در این نامه «مواضع سیاسی، اظهار نظرها، سفرها، اقامت و تحصیل اعضای خانواده لاریجانی در خارج از ایران و عدم رعایت اصل ساده زیستی» را از دلایل رد صلاحیت او عنوان کرده بود. ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه در ادامه گفت: «در مورد نامه‌ای که عنوان شد اگر ثابت شود از ناحیه ایشان منتشر شده قابل تعقیب است ولی لازم است توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و ضابطین بررسی صورت گیرد. در صورت شناسایی شخص منتشر کننده حتما قابل تعقیب خواهد بود.» روز گذشته هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اعتراضات علی لاریجانی در رد صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری ایران گفته بود: «پرونده ایشان مثل سایر افراد در یک فرآیند قانونی در شورای نگهبان بررسی شده است و برای رسیدگی به صلاحیت ایشان مطالب موجود در پرونده که بخشی نیز به بیرون منعکس شده، مورد به مورد در جلسات شورا مطرح و پس از انجام مباحث متعدد و بیان نظرات مخالف و موافق رای‌گیری به صورت مخفی انجام شده است. البته نسبت به برخی مطالب هم که به بیرون منعکس شده نه شورای نگهبان مسبب آن بود و نه راضی به آن.» مالک شریعتی نیاسر، نماینده مجلس شورای اسلامی هم صبح دوشنبه از علی لاریجانی خواسته بود فهرست اموال قبل از مسئولیت و بعد از اتمام مسئولیت خود، همسر و فرزندانش را در جدولی قابل مقایسه منتشر کند.