ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: در منطقه ساحل آفریقا دو میلیون نفر به دلیل خشونت‌های اسلام‌گرایان تندرو آواره شده‌اند

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از ثبت «غم‌انگیز» آمار آوارگان در منطقه ساحل آفریقا خبر داد. در این منطقه وسیع آفریقا، دو میلیون نفر به دلیل خشونت‌های جهادی اسلام‌گرایان تندرو مجبور به ترک سرزمین‌های خود شده‌اند. دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به «خشونت‌های بی‌امان» در ساحل شده است «که بیش از دو میلیون نفر را برای اولین بار در مرزهای کشور خود آواره کرده». به‌گفته این نهاد سازمان ملل آوارگی داخلی در این منطقه شامل بورکینافاسو، چاد، مالی و نیجر است. براساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان «در آغاز سال ۲۰۱۹ شمار آوارگان داخلی در این منطقه ۴۹۰ هزار نفر می‌شد که فقط در مدت دو سال چهار برابر شده است.» بیش از نیمی از آوارگان منطقه مردم بورکینافاسو هستند. از ابتدای سال تاکنون، خشونت در نیجر و بورکینافاسو بیش از ۲۱ هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود و پناه بردن به مکان دیگری در کشورهای خود کرده است. در بورکینافاسو، از ۳۱ دسامبر گذشته سلسله حملات مسلحانه به شهر کومبری و روستاهای همسایه در شمال این کشور بیش از ۱۱ هزار نفر را آواره کرده است. منطقه ساحل آفریقا همچنین میزبان بیش از ۸۵۰ هزار آواره، عمدتاً از مالی است.

یک عضو کمیته کشوری علمی مبارزه با #کرونا: پیش‌بینی می‌شود پیک چهارم بسیار شدیدتر از قبلی‌ها باشد

مجید مختاری، عضو کمیته کشوری علمی مبارزه با کرونا گفت: «پیش‌بینی می‌شود که پیک چهارم بسیار شدیدتر از قبلی‌ها باشد، چراکه انواع جدیدی از ویروس کرونا ایجاد شده که میزان انتقال و بیماری‌زایی آن ۷۰ درصد قوی‌تر است.» به‌گفته مختاری مطالعات جدید نشان می‌دهند که ۵۹ درصد بیماری کرونا توسط افراد بدون علایم یا افرادی که بعداً علامت‌دار می‌شوند، انتقال پیدا می‌کند، بنابراین باید همچون گذشته پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه پوشش ماسک را رعایت کرد، «در غیر این صورت مخزن عظیمی از ویروس از طریق مبتلایان بدون علامت در سطح جامعه و خانواده‌ها منتقل می‌شود». این عضو کمیته کشوری علمی مبارزه با کرونا ضمن انتقاد از صحبت‌هایی که در رابطه با بازگشایی‌های زودهنگام مدارس و یا حتی کنسرت‌ها و ورزشگاه‌ها مطرح می‌شود، گفت: «بازگشایی مدارس همان‌گونه که قبلاً تجربه شد منجر به افزایش درگیری کودکان می‌شود و اگرچه درگیری و مرگ‌ومیر در کودکان کمتر است ولی می‌توانند منبع عظیمی در انتقال ویروس به سایرین محسوب شوند.»

سخنگوی وزارت خارجه #قطر می‌گوید این کشور آماده میانجی‌گری بین ایران و آمریکاست

لولوه الخاطر، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه‌ ای‌اف‌ای اسپانیا اعلام کرد که کشورش آماده میانجی‌گری بین ایران و آمریکاست. الخاطر گفت: «قطر اعلام کرد که مایل است بین ایران و آمریکا میانجی‌گری کند و به مشارکت در گفت‌وگوی بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری [خلیج فارس] پایبند است، اما همه طرف‌هایی که هنوز تردید دارند باید تصمیم به ورود مستقیم به مذاکرات بگیرند.» به‌گفته سخنگوی وزارت امور خارجه قطر اگر گفت‌وگوی با ایران برای آمریکا مهم است، برای قطر به‌عنوان عضو شورای همکاری خلیج فارس، گفت‌وگویی که به امنیت جمعی در منطقه و حقوق ملت‌ها و تضمین آینده‌ای شکوفا برای نسل‌های آینده کمک کند، مهم‌تر است. الخاطر همچنین گفت همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از اختلافاتی که داشتند زیان دیدند به همین دلیل پایان این اختلافات پیروزی و دستاوری برای همه این کشورها خواهد بود. سه‌شنبه ۱۹ ژانویه / ۳۰ دی محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ از کشورهای عربی منطقه خلیج‌ فارس خواسته بود تا با ایران گفت‌وگو کنند و از مذاکره ایران و آمریکا استقبال کرده بود. قطر به‌تازگی اختلافات با همسایگان عرب خود در خلیج فارس را که بیش از سه سال درگیر آن بود، برطرف کرد. چهار کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از ۵ ژوئن سال ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند. سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در چهل‌ویکمین دوره اجلاس خود بیانیه «العُلا» را برای پایان دادن به بحران قطر امضاء کردند.

جنگنده‌های اسرائیلی از آسمان لبنان به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در حوالی حما حمله کردند

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) جنگنده‌های اسرائیلی بامداد جمعه ۲۲ ژانویه / ۳ بهمن از آسمان طرابلس در لبنان با راکت به اهدافی در استان حما در غرب سوریه حمله کردند. بر همین اساس سامانه پدافند هوایی سوریه بخش عمده‌ای از این راکت‌ها را رهگیری کرده است. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن در پی حمله جنگنده‌های اسرائیلی دست‌کم پنج موضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران و حزب‌الله در حوالی حما در سوریه منهدم شد. ۱۳ ژانویه / ۲۳ دی سال جاری جنگنده‌های اسرائیلی یکی از مرگبارترین حملات خود به مواضع سپاه قدس در شرق سوریه را انجام دادند. در حمله جنگنده‌های اسرائیلی به انبارهای تسلیحاتی سپاه قدس در البوکمال و دیرالزور در مجموع بیش از ۴۰ نفر کشته شدند. معاون سیاسی سپاه قدس اما این تعداد از کشته‌شدگان را تأیید نکرد.

#داعش مسئولیت انفجارهای بغداد را برعهده گرفت

گروه دولت اسلامی (داعش) بامداد جمعه ۲۲ ژانویه / ۳ بهمن از طریق رسانه خبری خود «اعماق» مسئولیت بمب‌گذاری‌های انتحاری روز گذشته در بغداد پایتخت عراق را برعهده گرفت. صبح پنج‌شنبه ۲۱ ژانویه / ۲ بهمن در انفجارهایی در بازار شلوغ الطیران در مرکز بغداد دست‌کم ۳۲ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. این اولین بمب‌گذاری انتحاری بزرگ در عراق طی سه سال گذشته بود. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای انفجارهای بغداد را محکوم کرد و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت. در این بیانیه، ضمن «کشتار جمعی» خواندن حمله‌های پنج‌شنبه نسبت به تهدیدات تروریسم علیه مردم عراق هشدار داده شد.

توییت خامنه‌ای در مورد انتقام از ترامپ در زمین گلف: ژستی برای خواست تداوم تنش

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران صبح جمعه ۳ بهمن پیامی همراه با یک عکس در توییتر منتشر کرد. در این پیام با عنوان «انتقام حتمی است» گفته شده: «قاتل سلیمانی و آمر به قتل سلیمانی باید انتقامشان را پس بدهند. اگرچه کفش پای سلیمانی هم بر سرِ قاتل او شرف دارد، اما بالاخره غلطی کردند، بایستی انتقام پس بدهند. هم آمر هم قاتل بدانند که در هر زمان ممکن باید انتقامشان را پس بدهند.» سپس در ادامه تصویری می‌بینیم که ترامپ را از بالا در زمین گلف در حال بازی نشان می‌دهد. کنایه‌ای از آنکه ممکن است رئیس جمهوری سابق آمریکا هدف یک پهپاد قرار بگیرد. ترور در پاسخ به ترور. ژستی برای خواست تداوم تنش. توییتر اوایل ژانویه/ دی حساب کاربری خامنه‌ای را مسدود کرده بود. رهبر جمهوری اسلامی در آن زمان در پیامی ادعا کرده بود که واکسن تولید آمریکا و بریتانیا آلوده است.

گزینه بایدن برای وزارت خزانه‌داری: آمریکا همچنان به مقابله با حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر شهروندانش ادامه می‌دهد

ژانت یلن، گزینه پیشنهادی جو بایدن برای تصدی سمت ریاست وزارت خزانه‌داری آمریکا برای بررسی صلاحیت خود به پرسش‌های نمایندگان مجلس سنا به طور مکتوب پاسخ داد. یلن درباره برجام نوشته است: «دولت بایدن-هریس متعهد است اطمینان حاصل کند ایران گام‌های مناسبی برای از سرگیری پایبندی به توافق هسته‌ای برمی‌دارد.» یلن همچین در ادامه اعلام کرد او تایید می‌کند که جمهوری اسلامی ایران مهم‌تریم حامی تروریسم در جهان است: «من تعهد می‌دهم که وزارت خزانه‌داری آمریکا به کار مهم مقابله با حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر شهروندانش ادامه دهد.» یلن در ادامه خاطرنشان کرد دولت بایدن قصد دارد با متحدان و شریکان آمریکا برای مقابله با «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران» در منطقه همکاری کند: «به طور اخص، رئیس‌ جمهور بایدن متعهد به همکاری با متحدان و شریکانمان برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه از جمله حمایت این کشور از نائبان خشن خود است.»

کمیته ملی #پارالمپیک کمتر از نیمی از بودجه مصوب خود را دریافت کرده است

محمد تابع دبیرکل کمیته ملی پارالمپیک در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد با گذشت ۱۰ ماه از سال، کمیته ملی پارالمپیک از مجموع ۵۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه مصوب خود در سال ۹۹ کمتر از نیمی از آن را دریافت کرده است. کمیته ملی پارالمپیک بازی‌های پارالمپیک را در پیش دارد که شهریور سال آینده در توکیو برگزار می‌شود و قاعدتاً بخشی از اقدامات این کمیته برای اعزام کاروان به توکیو باید طی سال جاری به انجام برسد. به گفته تابع، کمیته ملی پارالمپیک پیگیر بخش باقی مانده بودجه خود از خزانه دولت است تا بتواند طی یکی دو ماه آینده حداقل بخشی از آن را دریافت کرده و نیازهایش را برطرف کند. تعداد ورزشکاران سازمان یافته فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان ایران ۱۲۰ هزار نفر است. ورزشکاران معلول ایرانی در رقابت‌های پارالمپیمک ریو ۲۴ مدال طلا به دست آورده بودند.