نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مقام‌های جمهوری اسلامی: به دنبال توافق موقت در وین نیستیم

ساعتی پس از انتشار گزارش سی‌ان‌بی‌سی در مورد پیشنهاد روسیه به ایران برای رسیدن به یک توافق موقت در مورد بحران هسته‌ای، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از قول منابعی نوشت که ایران چنین برنامه‌ای در دست اقدام ندارد. ایرنا روز شنبه ۲ بهمن در خبری نوشت که «توافق موقت هیچ وقت در دستور کار ایران نبوده و ایران فقط یک توافق قابل اتکا و پایدار را می‌پذیرد.» ایرنا اصل پیشنهاد روسیه به ایران را رد نکرد. گفته شده‌است که بر اساس پیش‌نویس توافق موقتی که روسیه پیشنهاد کرده است، تهران ملزم به توقف غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد و خارج کردن ذخایر فعلی خود از ایران، احتمالاً با صادرات آن به روسیه، همراه با سایر محدودیت‌هاست. در ازای آن، دولت ایران به میلیاردها دلار درآمد نفتی مسدود شده در حساب‌های بانکی خارجی از جمله در کره جنوبی دسترسی خواهد داشت. پیش‌تر هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه گفت که ایران همچنان مخالف مذاکرات مستقیم با آمریکا در وین است و اهداف ایران برای رفع تحریم‌ها و بازگشت تضمین شده آمریکا به برجام «بر اساس یک توافق موقت محقق نخواهد شد و بنابراین چنین پیشنهادی مطرح نیست.»

اعتصاب غذای فعالان مدنی در وین وارد چهارمین روز خود شد

اعتصاب دسته جمعیِ شماری از کنشگران مدنی و فعالان حقوق بشر در مقابل هتل کوبورگ وین به‌عنوان محل برگزاری مذاکرات احیای برجام، وارد چهارمین روز خود شده است. جمشید برزگر، نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی که خود نیز از جمله تحصن کنندگان است، با انتشار یک ویدئو در حساب کاربری خود در توئیتر، خواستار حمایت همگانی از این اقدام جمعی شده است. بنا بر اعلام این روزنامه‌نگار، از روز گذشته تعداد بیشتری از مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و کنشگران سیاسی به این اعتصاب غذا پیوسته‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از این اقدام جمعی در وین، خواسته اعتصاب کنندگان، رعایت حقوق زندانیان سیاسی و آزادی فوری آنهاست. آنها همچنین خواسته‌اند آنچه در مورد بکتاش آبتین و دیگر زندانیان جان‌باخته در ایران روی داده، بار دیگر تکرار نشود. نزار زاکا، کارشناس فناوری اطلاعات و زندانی سیاسی سابق در ایران، مینا احدی از موسسان کمیته بین المللی علیه اعدام، فریبا داوودی مهاجر، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان و بری روزن، گروگان سابق سفارت آمریکا در ایران از جمله کسانی هستند که در روزهای گذشته به این اعتصاب غذا پیوسته‌اند. شامگاه جمعه، یکم بهمن‌ماه شماری از کاربران فارسی زبان در توئیتر با هشتگ‌های «FreeIranianPoliticalPrisoners»، »دادخواهان دربند» و «HungerStrike4Life» حمایت خود را از این اعتصاب غذا اعلام کرده‌اند.

احتمال شکسته شدن رکورد ابتلا به کرونا در ایران

یک اپیدمیولوژیست در ایران گفته در صورت وقوع پیک ششم کرونا، قله آن در مرگ و میر و بستری به اندازه پیک پنجم نخواهد بود اما این احتمال وجود دارد که رکورد ابتلا به کرونا در کشور زده شود. حمید سوری به ایسنا گفته: «علی‌رغم اینکه تغییر چشمگیری در تعداد موارد مرگ یا بستری ناشی از کرونا نداریم، ولی روند افزایشی ابتلا به امیکرون مشهود است؛ به شکلی که بر اساس یک تحقیق میدانی کوچک صورت گرفته، مشخص شد ۶۰ درصد کسانی که به مراکز بهداشتی  مراجعه کردند و تست مثبت داشتند، به امیکرون مبتلا بودند و در جمعیت عمومی هم از نمونه‌های گرفته شده بین ۳ تا ۵ درصد امیکرون مثبت بوده‌اند که حاکی از روند افزایشی ابتلا به این سویه است.» او گفته امیکرون در ایران هم در گردش است؛ هرچند که نسبت به کشورهای اروپایی تاخیر داشته اما در کل به نظر می‌رسد روند افزایشی آن آغاز شده است، اما سرعت گسترش آن بستگی به مدیریت اپیدمی و رفتار مردم در تعاملات و تجمعات دارد. سوری گفته سویه غالب در ایران دلتاست اما احتمال غلبه امیکرون وجود دارد. این اپیدمیولوژیست درباره پیش‌بینی از شرایط کرونا در روزهای آینده گفته: «وقوع پیک ششم در سطح کشوری ممکن است دیر یا زود داشته باشد ولی به شکل استانی و منطقه‌ای به نظر می‌رسد اکنون هم شاهد روندی افزایشی هستیم. روند ابتلا به امیکرون در حال گسترش است ولی اینکه چه زمانی به واریانت غالب بدل شود، مشخص نیست و سرعت افزایش آن وابسته به اقداماتی است که انجام می‌گیرد.» این اپیدمیولوژیست گفته رنگ‌بندی کرونایی استان‌ها و اساس معیار آن اشتباه بوده است و رنگ‌بندی پیشین بر اساس موارد بستری بود که نمی‌توانست سطح خطر در جوامع را معین کند. او گفته برای تعیین سطح خطر باید سایر متغیرها هم تعیین شوند و در مدل اپیدمیولوژی گنجانده شود.