نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احمد خاتمی: #گرانی امروز از تلاش‌های دشمن است

احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که «دشمن» مشکلات زیادی را در سال‌های اخیر برای کشور ایجاد کرده، گفت: «گرانی امروز از دیگر تلاش‌های دشمن است». به‌گفته او «دشمن» در حال حاضر تمام توان خود را در جنگ اقتصادی گذاشته اما «در جنگ اقتصادی سوء مدیریت، کم‌همتی و در جا‌هایی بی‌همتی مسئولان را شاهد بودیم». به اعتقاد او «با عنصر اعتقادی می‌توان از این جنگ اقتصادی نیز با پیروزی بیرون آمد».

استقبال #کُردها از ماندن ۲۰۰ سرباز آمریکایی در #سوریه

کُردهای سوریه از تصمیم کاخ سفید مبنی بر این‌که همه سربازان آمریکایی از سوریه خارج نخواهند شد، استقبال کردند. عبدالکریم عمر، مسئول سیاست خارجی «نیروهای دموکراتیک سوریه» در این‌باره گفت این گام می‌تواند کشورهای دیگر عضو ائتلاف جهانی علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) را تشویق کند که نیروهای خود را در منطقه حفظ کنند. عمر تأکید کرد که چنین اقدامی برای جلوگیری از بازگشت تروریست‌های داعش ضروری است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ با اعلام پیروزی بر داعش، دستور خروج ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی از خاک سوریه را صادر کرد. کردهای شمال سوریه که در ائتلاف علیه داعش شرکت داشتند از تصمیم غیرمنتظره رئیس جمهوری آمریکا خشنود نبودند. روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۱ فوریه/ ۲ اسفند، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «گروهی از ۲۰۰ سرباز آمریکایی برای مدتی مشخص با هدف تثبیت صلح در سوریه می‌مانند».

آیت‌الله #محمد_مومن، از نخستین اعضای #شورای_نگهبان و عضو #خبرگان_رهبری درگذشت. #خامنه‌ای پیام تسلیت داد

آیت‌الله محمد دانش‌زاده قمی معروف به محمد مومن درگذشت. او از سال ۱۳۶۲ در اواسط دوره اول شورای نگهبان با حکم روح‌الله خمینی به عضویت فقهای شورای نگهبان منصوب شد و تا ۱۳۹۷ عضو این شورا بود. مومن همچنین عضو مجلس خبرگان در چندین دوره بوده ‌است. محمد مؤمن آخرین بار در ۲۵ تیر ۱۳۹۲ با حکم علی خامنه‌ای، در سمت خود در مقام فقیه شورای نگهبان ابقاء شد. رهبر جمهوری اسلامی به این مناسبت پیام تسلیت صادر کرد. قرار است مراسم تشییع جنازه او شنبه ۴ اسفند در قم برگزار شود.

#علم‌الهدی: مردم #گوشت ندارند بخورند، با حرکات #جهادی مشکل حل می‌شود

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در نماز جمعه مشهد گفت: «بیش از دو، سه ماه است که مردم گرفتار گرانی شده‌‌اند و درگیر اولیات زندگی‌شان هستند. گوشت ندارند که بخورند.» او با انتقاد از دولت مسئولان را خطاب قرار داد و افزود: «شما چه کار می‌کنید؟ یک تکانی به خود می‌دهید و بعد رئیس بانک مرکزی می‌گوید اگر این مصوبه نبود، ارز گران نمی‌شد. (...) اگر شما نمی‌توانید کاری بکنید از دیگران کمک بگیرید.» به‌گفته او مردم می‌خواهند «گام دوم» را که رهبر جمهوری اسلامی در پیام خود به جوانان گفت بردارند اما «گرفتار» و «نگران»‌اند. علم‌الهدی افزود: «با حرکات جهادی مشکل حل می‌شود. می‌گویند گوسفند قاچاق می‌شود. مرزها در دست کیست؟ مگر چشم ندارید که قاچاق می‌شود؟ ستاد مبارزه با قاچاق چه می‌کنید؟ اظهار ضعف و زبونی تا کجا؟ مردم شعار انتقام می‌دهند و سپاه سه روزه عاملان جنایت را شناسایی می‌کند اما شما...»

#پاکستان فعالیت‌های دو مؤسسه خیریه #اسلامی را که با رهبر یک گروه #تروریستی رابطه داشتند ممنوع اعلام کرد

وزارت کشور #پاکستان ممنوعیت فعالیت دو مؤسسه خیریه اسلامی به نام‌های « جماعت الدعوہ» و «فلاح انسانیت» را که با بنیانگذار یک گروه #اسلامگرا ارتباط داشتند ممنوع اعلام کرد. این گروه #تروریستی در حملاتی در خاک هند دست داشت. این ممنوعیت در حالی اعمال می‌شود که تنش در روابط پاکستان و #هند تشدید شده و اسلام‌آباد برای انجام اقداماتی علیه گروه‌های تروریستی زیر فشار جهانی قرار دارد. هفته گذشته در یک حمله انتحاری در #کشمیر هند ۴۰ نفر از نظامیان این کشور کشته شدند. مسئولیت این حمله را گروه اسلامگرای «جیش محمد» که در پاکستان مستقر است برعهده گرفت. مؤسسات خیریه‌‌ای که فعالیت‌های‌شان ممنوع شده در ارتباط با حافظ سعید، رهبر یک گروه اسلامگرای دیگر به نام «لشکر طیبه» بودند. این گروه مدت‌هاست که در لیست سیاه سازمان‌های تروریستی سازمان ملل قرار دارد. آمریکا و هند گروه «لشکر طیبه» را عامل چندین عملیات مرگبار می‌دانند، از جمله عملیات چهار روزه مردان مسلح در بمبئی (مومبای) هند در سال ۲۰۰۸ که منجر به کشته شدن ۱۶۶ نفر شد. آمریکا برای اطلاعات درباره حافظ سعید ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. سعید هرگونه سازماندهی عملیات بمبئی را تکذیب کرده و گفته است که با مؤسسات خیریه‌ای که فعالیت‌شان ممنوع شده رابطه‌ای نداشته است و این دو مؤسسه برای کمک به فقرا راه‌اندازی شده‌اند و نه عملیات تروریستی. حافظ سعید در طول یک دهه گذشته بارها تحت حصر خانگی قرار گرفت اما هر بار آزاد شد. فعالیت‌های گروه «لشکر طیبه» نیز بارها در پاکستان ممنوع اعلام شده است.

#کره_شمالی در نامه‌ای به #سازمان_ملل هشدار داد که این کشور در سال ۲۰۱۹ با #بحران_غذایی مواجه است

کره شمالی در نامه‌ای بدون تاریخ به سازمان ملل اعلام کرد که در این کشور در اثر کمبود ۱.۴ میلیون تن مواد غذایی، بحران غذایی پیش آمده چنانکه سرانه جیره مواد غذایی مردم نصف شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل که این نامه را ارائه کرده، این بحران را ناشی از افزایش متوسط دمای هوا، خشکسالی، سیل و تحریم‌های سازمان ملل دانسته است. این نامه دو صفحه‌ای قبل از دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در اختیار سازمان ملل متحد قرار گرفت. پیونگ‌یانگ اعلام کرده که در کره شمالی در در سال ۲۰۱۸، ۴.۹۵۱ میلیون تن مواد غذایی تولید شده: ۵۰۳ هزار تن کمتر از سال قبل. استفان دوژاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل گفت: «سازمان‌های بین‌المللی سال گذشته تنها امکان کمک به یک سوم از ۶ میلیون نفر از مردم نیازمند به مواد غذایی در کره شمالی را داشتند. به گفته دوژاریک تنها یک چهارم از درخواست ۱۱۱ میلیون دلاری سازمان ملل برای کمک به بحران غذایی کره شمالی در سال ۲۰۱۸ تامین شده است. کره شمالی در ازای رفع تحریم‌های سازمان ملل، پایان دادن به جنگ دو کره و دریافت تضمین‌های امنیتی به واشنگتن وعده توقف برنامه هسته‌ای و خلع تسلیحات هسته‌ای را داده است.

معاون #سازمان_انرژی_اتمی: اگر قیمت برق افزایش نیابد، فعالیت #نیروگاه_بوشهر متوقف می‌شود

تأمین هزینه‌های نیروگاه اتمی بوشهر، نگهداری و بهره‌برداری ایمن و مطمئن از این نیروگاه متکی بر درآمدهای حاصل از فروش برق به شبکه سراسری است. معاون سازمان انرژی اتمی از احتمال توقف فعالیت نیروگاه بوشهر خبر داد. محمد احمدیان گفت: «در سال آینده به دلیل قیمت پایین فروش برق ما قادر به اداره این نیروگاه با شرایط موجود نخواهیم بود. گرچه دولت در سال‌های گذشته بخشی از هزینه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را پرداخت می‌کرد اما به دلیل افزایش نرخ ارز در حال حاضر این کمک برای تأمین سوخت کافی نیست و در صورتی که به شکل جدی تدابیر لازم برای حل مشکلات اتخاذ نشود در سال آینده اداره نیروگاه اتمی بوشهر با اما و اگر همراه است.»

احتمال تولید خودروی روسی «#لادا» در ایران: آمادگی روس‌ها، تردید ایرانی‌ها

ویکتور کلادوف، مدیر سیاست‌گذاری منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان فناوری‌های پیشرفته روسیه «روستک» از آمادگی این شرکت برای تولید و مونتاژ خودروهای لادا در ایران خبر داده است. خبرگزاری ایسنا گزارش داده که مقامات ایرانی و روسی مذاکراتی را در این باره شروع کرده‌اند. بحث بر سر میزان استقبال ایرانیان از خودروهای روسی است. آوتوواز که بزرگترین خودروساز روسیه و منطقه اروپای شرقی به شمار می‌رود، سالانه یک میلیون خودرو تولید می‌کند. خودروهای لادای این شرمت به شیلی، کوبا، ترکیه، تونس، مصر، سوریه و مجارستان و همچنین امارات صادر می‌شود. با از سرگیری تحریم‌ ایران، شرکت رنو که سهم عمده‌ای در بازار خودرو ایران داشت، مرداد سال جاری از ایران خارج شد.

نقاط جرم‌خیز سراسر ایران به #دوربین‌های_پلیس مجهز می‌شوند

سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا گفت: «تمامی نقاط جرم‌خیز در محلات کشور شناسایی و در فرصت لازم این مناطق به دوربین‌های پلیس مجهز می‌شوند.» بهینه‌سازی تجهیزات پلیس نیز در دستور کار قرار گرفته است. لباس پلیس‌ها به دوربین مجهز می‌شود. به گفته رئیس پلیس پیشگیری ناجا لباس دوربین‌دار پلیس «سندی معتبر برای قضات است و موجب جلوگیری از تضییع حقوق نیروهای پلیس در صحنه‌های جرم» می‌شود.

مقام #سازمان_محیط_زیست: ۸۰ ‌درصد از ۲۴ #تالاب ایران نابود و خشک شده‌اند

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی که در سالن اجتماعات دانشگاه ارومیه برگزار شد، اعلام کرد که ۸۰ ‌درصد از ۲۴ تالاب ایران نابود و خشک شده‌اند و تنها دریاچه ارومیه اکوسیستم خود را حفظ کرده که این خود جای امیدواری است. جریشی با اشاره به اینکه تنها ۵۰ درصد از اعتبارات پروژه احیای دریاچه ارومیه صرف احیای دریاچه شده، گفت ‌دولت در سال جاری ۵۰۷ میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده است.