ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با وجود سرعت بالای شیوع #کرونا، تعطیلی اماکن عمومی و دولتی به تعویق افتاد

در حالی که اخبار منتشر شده در روزهای اخیر حاکی از ابتلای دست‌کم سه دانشجو به ویروس #کرونا بوده است، #منصور_غلامی، وزیر علوم اعلام کرد که تعطیل شدن دانشگاه‌ها در پیشگیری از شیوع کرونا موثر نخواهد بود. او گفته است: «فرار از مشکل، مشکلی را حل نمی‌کند.» این در حالی‌ست که شوراهای صنفی دانشجویان کشور که به عنوان نمایندگان قانونی دانشجویان کشور شناخته می‌شوند خواهان اعلام وضعیت اضطراری و به تبع آن تعطیلی مراکز دانشگاهی به منظور کاهش تراکم جمعیتی تا کنترل کامل این بیماری در کشور شده‌اند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، #وزیر_علوم روز شنبه سوم اسفند ماه در همین زمینه گفته است: «فعالیت دانشگاه‌ها ادامه دارد اما آموزش روش‌های پیشگیری و کاهش ریسک آلودگی جزو برنامه‌های وزارت علوم و دستورالعمل‌هاست که تا فردا به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.» همزمان با این گفته‌های وزیر علوم و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم صبح امروز در حاشیه مراسم بیست و هشتمین جشنواره دانشجوی نمونه کشوری در دانشگاه تهران گفته است: «تصور می‌کنم ایجاد نگرانی‌های زیاد در شرایط فعلی به صلاح کشور نیست و باید مراقبت‌های پیشگیرانه لازم در این زمینه جدی گرفته شود.» او گفته توزیع همگانی ماسک قطعا برای همه دانشجویان ضروری نیست اما در صورت ضرورت نیز این ماسک‌ها از سوی دانشگاه‌ها تأمین خواهد شد. به غیر از دانشگاه‌ها، یکی دیگر از مراکز تجمع عمومی که احتمال دارد منجر به شیوع گسترده کرونا در ایران شود، ورزشگاه‌ها و اماکن عمومی است. #رضا_گل‌محمدی، مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران اما روز شنبه سوم اسفند از تعطیل نشدن اماکن ورزشی خبر داد و گفت: «در خصوص شیوع بیماری کرونا، بحث تعطیلی اماکن ورزشی استان تهران مطرح نیست.» او گفت دستورالعمل و نحوه مقابله با بیماری ویروسی کرونا فردا به اماکن دولتی ابلاغ می‌شود. در حال حاضر دو هزار و ۴۰۰ مجموعه ورزشی دولتی و خصوصی تحت نظارت اداره کل ورزش و جوانان در استان تهران فعالیت می‌کنند.

جهش بی‌سابقه قیمت #سکه، #طلا، #دلار و #یورو در بازارهای ایران

بر اساس اخبار منتشر شده، قیمت #سکه، #طلا و #ارز در بازارهای داخلی ایران با افزایش بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز شنبه سوم اسفند، قیمت سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) به پنج میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار از مرز ۶۰۱ هزار و ۳۶۴ تومان گذشت. سایت اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، افزایش بی‌سابقه قیمت سکه و طلا در بازارهای تهران را تأیید کرده است. در بازار ارز امروز قیمت هر دلار آمریکا با افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت به ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. هر یورو نیز با قیمت ۱۵ هزار و ۳۴۰ تومان مبادله شده است. همچنین امروز در بانک‌ها، قیمت ارز مسافرتی با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک عامل به حدود ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. به نظر می‌رسد افزایش ناگهانی قیمت‌ طلا، سکه و ارزهای خارجی در بازارهای ایران به دلیل قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی باشد. چنین افزایش ناگهانی قیمت‌ها در این حوزه در سه ماه گذشته که بازار آرامش نسبی را تجربه می‌کرد، بی‌سابقه به شمار می‌رود. در آبان‌ ماه نیز بازار طلا و سکه با افزایش قابل توجه قیمت‌ها مواجه شده بود که به عقیده کارشناسان، دلیل اصلی آن تحولات قیمت طلا در بازارهای جهانی بود.

به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس #کرونا، تمامی کنسرت‌های موسیقی در سراسر کشور لغو شد

#محمد_الهیاری، مدیر #دفتر_موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شنبه سوم اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اعلام کرد تمامی کنسرت‌های موسیقی و فعالیت‌های هنری جمعی در سراسر کشور به منظور اقدامات پیشگیرانه از شیوع ویروس #کرونا از چهارم تا نهم اسفند لغو شد. محمد الهیاری با اشاره به اینکه اطلاعیه روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با لغو کنسرت‌ها تا ساعاتی دیگر منتشر خواهد شد، گفت: «بر اساس هماهنگی صورت گرفته میان این دو وزارتخانه (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) تمامی تجمعات هنری از جمله اجراهای زنده موسیقی مشمول این اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خواهند بود. مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد در مورد برگزاری یا لغو برنامه‌های هنری پس از موعد مقرر اعلام شده، به ویژه اجرای موسیقی و کنسرت‌ها در اولین فرصت مجددا اطلاع‌رسانی خواهد شد. در ایران تاکنون بر اثر شیوع ویروس کرونا دست‌کم پنج نفر جان باخته‌اند و ابتلای ۲۸ نفر نیز به این ویروس تایید شده است.

#قرارگاه_سازندگی_خاتم‌الانبیاء در مقام مسئول کل #اقتصاد و #سیاست کشور برنامه می‌دهد

#قرارگاه_سازندگی_خاتم‌الانبیاء به عنوان پیمانکار بزرگ‌ترین پروژه‌ها در حوزه #نفت، #گاز و همچنین پروژه‌های عمرانی در حال حاضر به سطحی از قدرت اقتصادی رسیده است که به منظور پیشبرد اهداف اقتصادی خود برای بسیاری از دستگاه‌های مدیریتی و اجرایی کشور برنامه‌ریزی و تعیین تکلیف می‌کند. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران گزارش کرده است که #سعید_محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء روز شنبه سوم اسفند ماه خواستار اصلاح ساختار #بودجه، قطع وابستگی بودجه به نفت، اصلاح ساختار مالیاتی کشور و اصلاح مالیات‌ستانی و هدایت نقدینگی و دارایی بازار به‌ سمت تولید به منظور -به گفته او- قطع وابستگی اقتصادی به نفت شده است. او همچنین با تأکید بر «اجبار کردن بانک‌ها برای خروج از بنگاه‌داری و ورود به عرصه تولید» گفته است: «فعال کردن بخش مقررات‌زدایی در کشور و تسهیل در صادرات غیرنفتی از لازمه‌های شرایط امروز کشور است.» محمد به نیابت از فعالان اقتصادی گفته است: «ما فعال‌سازی شرایط تهاتر و همچنین پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه پولی، استفاده از رمز ارزها و اصلاح سیستم پیمان‌سپاری ارزی را خواستاریم.» سعید محمد در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی‌های فنی و مهندسی ایرانی با محوریت رونق تولید، گفته است: «ما برای حضور از دو هزار و ۵۰۰ شرکت درخواست کرده بودیم که در نهایت این نمایشگاه اکنون با حضور ۵۰۰ شرکت ایرانی برگزار می‌شود.» او قرارگاه خاتم الانبیاء را به یک «نخ تسبیح» تشبیه کرده که شرکت‌های بخش خصوصی را در پروژه‌ها کنار هم قرار داده است. محمد در همین راستا گفته است: «قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نه تنها رقیب #بخش_خصوصی نیست بلکه یک چتر حمایتی روی بخش خصوصی است.» او گفته است که می‌توان بحران‌های ناشی از تحریم را با موفقیت پشت ‌سر گذاشت.

#شورای_نگهبان از ثبت ۲۶۳۸ تخلف در جریان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس خبر داد

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر از ثبت گزارش تعداد تخلف انتخاباتی توسط مردم در سامانه «مردم ناظر» خبر داد. به گفته سخنگوی شورای نگهبان، سامانه «مردم ناظر» از ابتدای راه‌اندازی تا ساعت ۱۳:۰۰ روز شنبه سوم اسفند، دو هزار و ۶۳۸ گزارش #تخلف_انتخاباتی از جانب مردم دریافت کرده است که هزار و ۱۶۵ مورد آن مربوط به بعد از آغاز زمان رای‌گیری است. عباسعلی کدخدایی همچنین نوشت که کارشناسان سامانه «مردم ناظر» ۲۲۱ گزارش مستند و دقیق را برای بررسی و اقدام قانونی لازم به دفاتر استانی ارجاع داده‌اند. سامانه «مردم ناظر» یک پلتفرم آنلاین در وب‌سایت شورای نگهبان است که برای گزارش تخلفات در جریان برگزاری انتخابات توسط مردم راه‌اندازی شده است. #انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۵۵ هزار شعبه اخذ رأی و ۲۰۸ حوزه انتخابیه برگزار شد.

#ابوالفضل_قدیانی: #خامنه‌ای مسئول شکنجه #نیلوفر_بیانی است

ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی منتقد رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید علی خامنه‌ای در شکنجه نیلوفر بیانی مسئولیت دارد. قدیانی گفته: «مسئول اصلی این فاجعه، مستبد امروز ایران علی خامنه‌ای‌ست چون این نهاد‌های سرکوبگر فقط از او فرمان می‌برند و با اشارات مستقیم و غیر مستقیم او عمل می‌کنند بنابراین باید پاسخگو باشد.» نیلوفر بیانی در نامه‌هایی که اخیرا محتوای آنها فاش شده، به شکنجه خود و تهدید شدن به تجاوز جنسی اعتراض کرده است. ابوالفضل قدیانی گفته: «به نظر من چاره کار همان است که همیشه گفته‌ام. باز هم می‌گویم باید آقای خامنه‌ای دست از این قدرت جهنمی بردارد و کنار رود و نظام استبداد دینی برود و جای خود را به یک نظام جمهوری دمکراتیک سکولار بدهد.»

شیوع #کرونا در #ایران: با بسته شدن #مرز_مهران هزار کامیون صادراتی معطل ماندند

روح‌الله غلامی، مدیرکل گمرک ایلام در نامه‌ای به مدیرکل دفتر صادرات گمرک از بسته شدن مرز مهران برای صادرات به عراق خبر داده است. در این نامه به تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۹۸ آمده است که با توجه به مشکلات حادث شده در گمرک عراق و عدم ورود کامیون خالی عراقی جهت بارگیری محموله‌های صادراتی به محوطه تجاری و همچنین معطلی بیش از هزار کامیون در پارکینگ، تا اطلاع ثانوی از ارسال کالا به مقصد این گمرک خودداری شود. با توجه به شیوع کرونا، کشور عراق تا اطلاع ثانوی از بسته شدن مرزهای خود با ایران خبر داده اما سخنگوی گمرک در مورد اینکه گفته می‌شود بسته شدن مرز به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران است، گفته است این موضوع هیچ ارتباطی به کرونا ندارد و به دلیل فقدان تصمیم‌گیری در گمرک عراق بوده است. روح‌الله غلامی گفته از سال‌های گذشته کامیون‌های ایرانی وارد عراق نمی‌شدند و کامیون‌های عراقی با پلاک عراق در گمرکات ایران بارگیری و کالاها را به عراق منتقل می‌کردند. اخیرا در استان‌ واسط عراق (بامرکزیت کوت) تخلفات اداری سنگینی رخ داده و تعدادی از مسئولان در این دو استان دستگیر شدند که مسئولان گمرک هم جزو افراد دستگیر شده‌ بودند. این موضوع باعث شده تصمیم‌گیری در این دو استان دچار مشکل شود و کامیون‌های خالی از دوشنبه گذشته وارد تحویل بار نشوند.

کاندیداهای اصول‌گرا پیشتاز #انتخابات در حوزه انتخابیه تهران

در حالی که شمارش آراء در تهران همچنان ادامه دارد، شنبه چهارم اسفند سید اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، اسامی اولیه ۴۰ کاندیدای پیشتاز در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد. بر اساس این آمار، پیروزی اصول‌گرایان در حوزه انتخابیه تهران تقریبا قطعی است و از مجموع ۴۰ کاندیدای منتخب اولیه، ۳۰ کاندیدای اول پیشتاز از لیست وحدت جناح اصول‌گرایان هستند. در صورت قطعی شدن این آمار، هر ۳۰ منتخب حوزه انتخابیه تهران از اصول‌گرایان خواهند بود. محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران، مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس و مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری سه کاندیدای صدرنشین‌ آمار اولیه در تهران هستند. رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، صبح امروز و پیش از اعلام آمار رسمی، خبر از پیروزی محمدباقر قالیباف در انتخابات مجلس داده بودند. یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه دوم اسفند برگزار شد. به دلیل رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد از ارائه لیست و ائتلاف با دیگر جریان‌ها در تهران و برخی دیگر از حوزه‌های انتخابیه خودداری خواهد کرد.

#کرونا: مسافرانی که از ایران وارد خاک #ترکیه شوند، به صورت دقیق تحت کنترل پزشکی قرار می‌گیرند

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه گفته تمام مسافرانی که از ایران وارد خاک ترکیه شوند، به صورت دقیق تحت کنترل پزشکی قرار می‌گیرند. به گفته کوجا، به افرادی که دارای علایم بیماری باشند اجازه ورود به ترکیه داده نمی‌شود. او با اشاره به اینکه به مدت یک ساعت با وزیر بهداشت و درمان ایران مکالمه تلفنی انجام داده است، گفته است: «ترکیه با تمامی امکانات خود آماده همکاری با ایران در زمینه مبارزه با این ویروس است.» ترکیه گفته امکان ارسال تمامی ملزومات و امکانات پزشکی از جمله کیت‌های جدید تشخیص بیماری از ترکیه وجود دارد. وزیر بهداشت ترکیه گفته ترکیه از مسافرانی که از ایران وارد این کشور می‌شوند برگه سلامتی درخواست خواهد کرد و طرف ایرانی نیز این مساله را مورد تأیید قرار داده و از یک‌شنبه شب این رویه اعمال خواهد شد. استاندار وان نیز پس از اعلام فوت دو بیمار مبتلا به کرونا در ایران، اعلام کرد که مسافران ایرانی در مبادی ورودی این استان به طور دقیق تحت کنترل قرار خواهند گرفت.

دبیر کل #سازمان_ملل خواستار آتش‌بس فوری در شمال‌غرب #سوریه شد

دبیرکل سازمان ملل متحد خواهان برقراری آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در منطقه #ادلب واقع در شمال ‌غرب #سوریه شد. #آنتونیو_گوترش با ابراز نگرانی از بروز یک فاجعه انسانی در ادلب سوریه اعلام کرد که خواستار توقف فوری درگیری‌ها میان طرفین جنگ است. #میشل_باشله، کمیسر عالی #حقوق_بشر سازمان ملل متحد نیز روز ۱۸ فوریه/۲۹ بهمن با صدور بیانیه‌ای حملات مستقیم نظامیان رژیم اسد و متحدانش به اردوگاه‌های آوارگان غیرنظامی یا مناطق اطراف اردوگاه‌ها و همچنین حمله به ساختمان‌ها و تجهیزات پزشکی و آموزشی را محکوم کرد. رجب طیب #اردوغان، رئیس جمهوری #ترکیه روز چهارشنبه ۳۰ بهمن درباره احتمال از سرگیری درگیری‌های نظامی در شمال‌غرب سوریه اعلام کرد که مذاکرات در این زمینه با دولت #روسیه بی‌نتیجه مانده و هر لحظه امکان شروع عملیات نظامی در ادلب وجود دارد. در مقابل، یکی از سخنگویان دولت روسیه در پاسخ به این اظهارات اردوغان گفت که آغاز عملیات نظامی از سوی ترکیه در شمال‌غرب سوریه می‌تواند «بدترین سناریوی ممکن» باشد. از آغاز جنگ هشت ساله در سوریه تاکنون، استان ادلب همواره در تصرف گروه‌های شبه نظامی اسلامگرا قرار داشته است. نیروهای ارتش رژیم سوریه با حمایت ارتش روسیه و گروه‌های نظامی وابسته به ایران اخیرا توانسته‌اند برای بازپس گیری این مناطق تا حوالی ادلب پیشروی کنند. ارتش ترکیه نیز در حمایت از نیروهای اسلامگرا در مقابل نیروهای نظامی رژیم سوریه قرار دارد. روز ۲۱ بهمن ارتش سوریه به یک پایگاه نظارتی ترکیه در ادلب حمله کرد که در پی این حمله دست‌کم پنج سرباز ترک کشته شدند. در همین راستا #خلوصی_آکار، وزیر دفاع ترکیه تهدید کرد که انتقام این سربازان را از رژیم بشار اسد خواهد گرفت. بنا بر اعلام دیوید سوانسون، سخنگوی اداره کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، بیش از ۷۰۰ هزار سوری در حال فرار به طرف مرزهای ترکیه هستند.

رئیس پلیس تهران: با کسانی که #قیمت_دلار و خودرو را بالا می‌برند برخورد می‌کنیم

حسین رحیمی، رییس پلیس تهران در یک برنامه تلویزیونی گفته: «عده‌ای بی‌وجدان با مطرح شدن بحث FATF برای بالا بردن نرخ دلار اقدام کرده‌اند. این افراد که مخصوصاً در فضای مجازی به صورت ناگهانی قیمت دلار و خودرو را به صورت فضایی بالا می‌برند، منتظر برخورد شدید دستگاه انتظامی و قضائی باشند و با آنها تعارفی نداریم.» رئیس پلیس تهران بزرگ انجام این گونه اقدامات را یک «گناه بزرگ و کمک به آمریکا» خوانده و گفته دشمن شمشیر خود را از رو بسته و دنبال ضربه زدن به ملت ایران است. افزایش قیمت ارز به دنبال آن صورت گرفته که کار گروه ویژه اقدام مالی مهلت ایران را برای بیرون ماندن از لیست سیاه خود تمدید نکرد. این کار گروه روز جمعه ۲۱ فوریه/ دوم اسفند، ایران را به دلیل اینکه «نتوانست از هنجارهای بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم پیروی کند»، به فهرست سیاه بازگرداند. ایران تا پایان بهمن امسال فرصت داشت تا اقدامات لازم را برای خارج ماندن از #فهرست_سیاه_گروه_ویژه_اقدام_مالی انجام دهد.

#درگیری_مسلحانه در #سیستان_و_بلوچستان؛ دو نیروی مرزبانی کشته شدند

در درگیری مسلحانه‌ای که در حوالی یک هنگ مرزی در استان #سیستان_و_بلوچستان میان نیروهای مرزبانی و عده‌ای از افراد مسلح روی داد، دو تن از مرزبانان کشته شدند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، این درگیری بامداد روز شنبه ۳ اسفند ماه در منطقه مرزی #جکیگور رخ داده است. این خبرگزاری اطلاعات دقیقی در مورد گروه مسلحی که با نیروهای این هنگ مرزی درگیر شده، منتشر نکرده و تنها از عنوان «گروهک تروریستی» برای افراد مسلح استفاده کرده و نوشته است که این گروهک پس از دادن تلفات به سمت «کشور مقابل» متواری شده‌اند. بر اساس خبرهای منتشر شده، در این درگیری یک افسر جزء به نام استوار یکم #احمد_رحمانی_فرد و یک سرباز وظیفه به نام #احمد_توکلی کشته شده‌اند. #قاسم_رضایی، فرمانده مرزبانی #نیروی_انتظامی امروز شنبه سوم اسفند همراه هیأتی به منطقه وقوع این درگیری رفته است. در طول نوار مرزی استان سیستان و بلوچستان، به غیر از گروه‌های قاچاق #مواد_مخدر، یک گروه مسلح به نام #جیش_العدل نیز فعالیت می‌کند که تاکنون بارها با نیروهای نظامی ایران درگیر شده است. این گروه مدعی است که برای احقاق حقوق #اهل_سنت_بلوچ فعالیت می‌کند.