ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی به پنج سال زندان محکوم شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی و زندانی سیاسی سابق توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد. از جمله اتهام‌های مطرح شده علیه لیلا حسین‌زاده علت شرکت در مراسم تولد محمد شریفی‌مقدم، درویش گنابادی زندان مقایل دانشگاه صنعتی شریف و سر دادن سرود «خون ارغوان‌ها» عنوان شده است. این فعال صنفی دانشجویی در شهریورماه سال ۹۸ برای رسیدگی به این پرونده در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی نصیرپور حاضر و مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. لیلا حسین‌زاده دانشجوی رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران و دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران است که در زمینه مطالبات صنفی دانشجویان فعالیت دارد و به همراه تعداد دیگری از دانشجویان در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ بازداشت و پس از ۱۶ روز در تاریخ ۲۸ دی ماه ۹۶ با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. لیلا حسین‌زاده در تاریخ ۱۶ اسفندماه ۹۶، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و به عنوان مجازات تکمیلی به ۲ سال «ممنوعیت خروج از کشور» محکوم شد. این حکم در تاریخ سوم تیرماه ۹۸ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران از بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۳۰ ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و همچنین مجازات تکمیلی ۲ سال ممنوعیت از خروج از کشور تقلیل یافت. به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، اشد مجازات، ۳۰ ماه حبس تعزیری قابل اجرا بود. لیلا حسین‌زاده در تاریخ ۶ مردادماه ۹۸، توسط ماموران امنیتی در منزل خود بازداشت و پس از ده روز نگهداری در یکی از خانه های امن اطلاعات سپاه جهت اجرای حکم ۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد. لیلا حسین زاده در تاریخ ۲۱ اسفندماه ۹۸ از بند زنان زندان اوین به مرخصی اعزام شده و نهایتا با اعمال بخشنامه اخیر قوه قضاییه و عدم تحمل کیفر آزاد شد که اکنون با پرونده جدیدی مجددا به احکام زندان محکوم شده است.

نوشتن جرم نیست: عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری سه تن از اعضای زندانی کانون نویسندگان ایران شد

سازمان عفو بین‌الملل دوشنبه چهارم اسفند / ۲۲ فوریه با صدور بیانیه‌ای خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن، سه نویسنده ایرانی و از اعضای کانون نویسندگان ایران شد. این سه به دلیل نوشته‌ها و فعالیت‌های مسالمت‌آمیزشان در زندان به سر می‌برند. عفو بین‌الملل با بیان اینکه «نوشتن جرم نیست»، خواستار پایان دادن به حبس ناعادلانه این عضو کانون نویسندگان ایران شده است. سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده که رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن را «زندانیان عقیدتی می‌داند که صرفا به خاطر استفاده از حق آزادی بیان و حق تجمع و تشکل» زندانی شد‌ه‌اند. در تاریخ هفتم و هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، این سه عضو کانون نویسندگان ایران را به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» محاکمه کرد و هر کدام به ۶ سال زندان محکوم شدند. کانون نویسندگان ایران روز هشتم دی‌ماه ۹۸ اعلام کرده بود شعبه‌ ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی زرگر حکم بدوی رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین را عیناً تایید کرده و حکم کیوان باژن را به سه و نیم سال حبس تعزیری کاهش داده است. رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن روز شنبه پنجم مهر ماه سال جاری پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین ابتدا بازداشت و سپس جهت اجرای حکم به زندان منتقل شدند. مأموران وزارت اطلاعات در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ با یورش به خانه بکتاش آبتین ضمن بازداشت این نویسنده، بیش از دو هزار قلم فیلم، عکس‌های خانوادگی، موبایل، لپ‌تاپ و اسناد کانون نویسندگان ایران را با خود بردند. یک هفته پس از این ماجرا، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن هم از سوی وزارت اطلاعات احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند.

نرخ رسمی تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی از ۶۶ درصد گذشت

براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نرخ رسمی تورم در بهمن ماه امسال با دو درصد افزایش نسبت به دی‌ماه به ۴۸,۲ درصد رسید که به معنای افزایش میانگین هزینه خانوارها برای کالاها و خدمات یکسان به همین میزان است. نرخ تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی اما حدود ۲۰ درصد بیشتر از نرخ تورم کل است. این شاخص در بهمن امسال با حدود هفت واحد افزایش از ۵۹,۹ درصد به ۶۶,۷ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم در دو دهه گذشته به شمار می‌رود. به رغم وعده‌های بانک مرکزی و دولت برای کنترل نرخ تورم، روند افزایش قیمت کالا و خدمات، به ویژه کالاهای خوراکی و آشامیدنی متوقف نشده است. براساس گزارش مرکز آمار بیشترین فشار تورمی کالاهای خوراکی و آشامیدنی را دهک‌های درآمدی پائین احساس می‌کند. کارشناسان مستقل و حتی برخی از مدیران حکومت نیز نرخ رسمی تورم که ماهانه مرکز اعلام می‌کند را «غیرواقعی» می‌دانند. محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران صبح دوشنبه چهارم اسفند آمار رسمی تورم طی چهار سال اخیر را بالاتر از ۳۰۰ درصد اعلام کرد. روند افزایشی تورم در سه سال اخیر موجب کاهش سرانه مصرف و حذف مواد غذایی پروتیینی و کالری از سفره خانوارهای کم‌درآمد شده است.

مرگ سه نفر به دلیل ابتلا به کرونای جهش‌یافته در تهران تائید شد

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران مرگ حداقل سه تن در تهران بر اثر ابتلا به کرونای انگلیسی را تائید کرد و گفت: با توجه به پراکندگی مبتلایان می‌توانیم بگوییم در نقاط مختلف تهران مبتلایان وجود داشته و تراکنش اتفاق افتاده است. به گفته زالی شمار بیماران بستری‌شده در بهمن ماه افزایش یافته و از آغاز اسفند نیز با شیب ملایمی در حال افزایش است. انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم گفت در ستاد استانی مقابله با کرونا پیشنهاد کرده است تمامی پروازها از کشورهای اروپایی به ایران به مدت سه هفته متوقف شود. این پیشنهاد به دنبال افزایش شمار بیماران مبتلا به کرونا جهش یافته در ایران بیان می‌شود. بر اساس اعلام مقام‌های مسئول در وزارت بهداشت نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در چند استان ایران مشاهده شده است. شمار بیماران مبتلا به کرونا برخی شهرهای ایران را به وضعیت نارنجی و حتی قرمز بازگردانده است.

رضا طالشیان جلودارزاده در اعتراض به «عدم رسیدگی پزشکی» در زندان دست به اعتصاب غذا زد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه‌نگار محبوس در زندان تهران بزرگ (فشافویه) از صبح یک‌شنبه سوم اسفندماه در اعتراض «به عدم رسیدگی پزشکی» و ممانعت از تحویل داروهایش» دست به اعتصاب زده است. رضا جلودارزاده چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه سال جاری جهت تحمل سه سال زندان به شعبه اول اجرای احکام زندان اوین احضار شده بود، اما او چهارشنبه اول بهمن بازداشت و به زندان تهران بزرگ (فشافویه) منتقل شد. این در حالی است که حکم زندان او برای زندان اوین صادر شده بود. این زندانی سیاسی روز جمعه ۲۴ بهمن‌ماه علی‌رغم بروز تشنج از اعزام به بیمارستان و رسیدگی مناسب پزشکی محروم ماند که در نتیجه این حمله عصبی بینایی یکی از چشمان او با مشکل جدی مواجه شده است. رضا طالشیان جلودارزاده با نوشتن نامه‌ای از زندان دلایل اعتصاب غذای خود گفت و ضمن توضیح جراحت نوشت: «من نیاز به آن دارم که پیوسته در هر هفته یک آمپول آوونکس خارجی به من تزریق شود اما هم اکنون بیش از ۵ هفته است که محروم از تزریق این آمپول هستم. در طی این مدت از بازداشت ۲ بار دچار تشنج شده‌ام و هر بار پزشک بهداری بند و همچنین پزشک بهداری مرکزی زندان تهران بزرگ اعزام اورژانسی به بیمارستان را برای من تجویز کردند. اما به هزار اما و دریغ حتی از یک بار اعزام.» به نوشته رضا جلودارزاده دانشمندان علوم پزشکی بیماری او را صعب العلاح تشخیص داده‌اند. رضا طالشیان جلودارزاده روز سه‌‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۸، هنگامی که از محل کارش، دفتر مجله «نور آزادی» عازم یک جلسه کاری بود، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او در خردادماه ۹۸ به اتهام »تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی: به ۳ سال حبس تعزیری، پرداخت ۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی، اجتماعی، مطبوعاتی محکوم شد. این محکومیت نهایتا در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

زلزله در سی‌سخت: کارگران شهرداری با ۱۰ ماه حقوق معوقه بی سرپناه شدند

زلزله‌ای که چهارشنبه ۲۹ بهمن سی‌سَخت و یاسوج را لرزاند، به تخریب کامل ۱۲۰۰ واحد مسکونی در شهرستان سی‌سَخت دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد انجامید. کارگران شهرداری سی‌سَخت که ۱۰ ماه حقوق معوقه داشتند در نتیجه زلزله سرپناه خود را هم از دست داده‌اند. معدودی از کارگران در چادرهای دریافتی زندگی می‌کنند و سایر کارگران با خانواده‌هایشان هنوز بی سرپناهند. ۸۷ کارگر شهرداری سی‌سَخت ۱۰ ماه حقوق معوقه دارند. آن‌ها یک ماه پیش حقوق اردیبهشت ماه را دریافت کرده‌اند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) دوشنبه چهارم اسفند به نقل از کارگران نوشت: «چندین روز از زلزله سی‌سخت می‌گذرد و ما کارگران با از دست دادن سرپناه، جدا از وضعیت بد معیشتی در بدترین شرایط موجود گذران می‌کنیم. علیرغم مشکل بی‌پولی که در نتیجه ۱۰ ماه طلب مزدی برای ما کارگران و خانواده‌هایمان بوجود آمده، زلزله اخیر مشکلاتمان را چند برابر کرده و جز تعداد معدودی که چادر دریافت کرده‌اند، مابقی سرپناهی برای خود و خانوادهایشان ندارند». کارگران گفته‌اند بیش از هر زمان دیگیری نیازمند وصول طلب خود از شهرداری هستند تا بیتوانند برای خانواده‌هایشان سرپناه و غذا تامین کنند. آن‌ها پرسیده‌اند: «ما کارگران نمی‌دانیم با این گرانی‌ها و تورم، چگونه باید هزینه‌های سنگین زندگی خود را در شرایط بی‌سرپناهی زلزله تامین کنیم؟ از چه کسی قرض بگیریم و چه زمانی می‌توانیم این قرض‌ها را بازپرداخت کنیم؟»

برگزاری دومین روز تحصن مربیان‌ پیش‌دبستانی ایذه مقابل دفتر نماینده مجلس

مربیان پیش‌دبستانی شهرستان ایذه در استان خوزستان دوشنبه چهارم اسفند دومین روز تحصن خود مقابل دفتر نماینده این شهر در مجلس را برگزار کردند. آن ها پس از دو سال کار بیکار شده‌اند و خواستار بازگشت به کار و امنیت شغلی هستند. آن‌ها در شرایطی ناگزیر به تحصن شده‌اند که شیوع کرونا در استان خوزستان به مرحله خطرناکی رسیده است. امروز استاندار خوزستان گفت: «‌خوزستان وارد پیک‌ چهارم‌ شده و رشد تصاعدی مبتلایان بسیار خطرناک است». مجمع نمایندگان خوزستان شامل ۱۸ نماینده مجلس نیز دو روز پیش خواستار قرنطینه و تعطیلی دو هفته‌ای این استان شده بود که از سوی ستاد ملی کرونا رد شد. مربیان پیش دبستانی ایذه سال ۱۳۹۷ به کار گرفته شده و امسال به جای استخدام، اخراج شدند. یکی از معلمان گفته است: «یکی از معلمان می‌گوید: «دو سال حق بیمه‌مان را به صورت شخصی واریز کردیم، اما امسال با گفتن این جمله ساده بیکارمان کردند: به شما احتیاج نداریم» مربیان پیش دبستانی شهرستان ایذه روز دوشنبه تاکید کردند تا پاسخ قانع کننده‌ای از مسئولان نگیرند، به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

توافق ایران و کره‌جنوبی؛ پول‌های مسدودشده در کره آزاد می‌شود

رسانه‌های ایران از توافق رئیس‌کل بانک مرکزی و مسئولان سیاسی کره ‌جنوبی برای آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده در این کشور خبر دادند. روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که تصمیم برای آزادسازی این پول‌ها در جلسه‌ای با حضور عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در محل سفارت کره‌ جنوبی گرفته شد. در این توافق مقرر شده است تا بخشی از پول های بلوکه شده به ایران منتقل و بخشی دیگر صرف تعهدات بین‌المللی ایران شود. در روزهای گذشته دو کشور بر سر پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از محل این پول‌های بلوکه شده و خرید تجهیزات پزشکی نیز به توافق رسیده بودند. سفیر کره جنوبی در ایران دوشنبه ۴ اسفند اعلام کرد که کشورش آماده انجام کلیه اقدامات لازم برای استفاده از تمامی منابع بانکی ایران در کره جنوبی است و در این زمینه هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد.عبدالناصر همتی نیز گفته است که گرچه از تصمیم کره‌ جنوبی استقبال می کند ولی ایران به دنبال مطالبه خسارت برای مدتی است که پول‌ها در دو بانک کره‌ جنوبی در توقیف بوده‌اند. این در حالی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه درباره آخرین وضعیت دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی و وضعیت پرداخت حق عضویت ایران به سازمان ملل گفت: «تحولاتی در تماس کره‌ای‌ها با سفارت ایران و همچنین در تماس اخیر قائم مقام وزیر خارجه کره با عراقچی صورت گرفته، ولی همچنان به صورت عملیاتی اتفاق نیفتاده است.» مذاکرات برای آزادی این پول‌ها با مذاکره برای رفع توقیف از نفتکش کره‌جنوبی گره خورده است. ۱۵ دی‌ماه سپاه پاسداران نفتکش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» را توقیف کرد. دو هیأت دیپلماتیک کره جنوبی که برای آزادسازی نفتکش توقیف شده و خدمه آن و همچنین برای گفت‌‌وگو درباره منابع ارزی مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی ۱۳ ژانویه / ۲۴ دی به تهران سفر کرده بودند، بدون دستیابی به نتیجه‌ای تهران را به مقصد سئول ترک کردند.

به‌رغم هشدار حاکمان نظامی در میانمار اعتصاب عمومی برگزار شد

اعتراضات مردمی علیه کودتای نظامی در میانمار همچنان ادامه دارد. به‌گزارش رویترز، دوشنبه ۲۲ فوریه / ۴ اسفند در چارچوب اعتصاب عمومی در این کشور، مراکز تجاری و مغازه‌ها بسته بودند. این اعتصاب در حالی صورت می‌گیرد که حاکمان نظامی هشدار داده‌اند ادامه اعتراضات عواقب خشونت‌باری در پی خواهد داشت. شنبه گذشته دو تظاهرکننده در شهر ماندالای بر اثر شلیک پلیس کشته شدند و روز گذشته (یک‌شنبه) مراسم تشییع پیکر یکی از معترضان زن که به نماد اعتراضات تبدیل شده، برگزار شد. او ۹ فوریه‌ / ۲۱ بهمن از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته بود. رسانه‌های دولتی روز دوشنبه در مورد خطرات تظاهرات به معترضان هشدار دادند. یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار در این روز صحنه اعتراضات خیابانی بود. معترضان اعلام کردند که خیابان‌های منتهی به برخی از سفارتخانه‌ها، از جمله سفارت آمریکا مسدود شده است، زیرا این منطقه به محل تجمع معترضانی که خواستار مداخله خارجی هستند، تبدیل شده است. بر اساس اعلام یک گروه حقوق بشری ناظر بر زندانیان، شورای نظامیان حاکم تاکنون ۵۶۹ نفر را در ارتباط با کودتا بازداشت کرده است.

احمد جنتی: تقوای کاندیداهای ریاست‌جمهوری را بررسی می‌کنیم

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان گفت برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ موضوع تقوای کاندیداهای ریاست‌جمهوری نیز بررسی می‌شود. احمد جنتی ۹۴ ساله که ریاست مجلس خبرگان رهبری را نیز به‌عهده دارد صبح امروز، دوشنبه ۴ اسفند در هشتمین اجلاس خبرگان رهبری در دور پنجم از عملکرد مجلس شورای اسلامی و ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه تقدیر کرد و در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: «قانون اساسی شرایط رئیس‌جمهور را مدیر مدبر و باتقوا عنوان کرده که باید به این شرایط اهمیت داد. شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌ها بیش از همه باید به تقوای کاندیداها توجه نماید. تقوا در حد عدالت و یک درجه بالاتر از عدالت است و طبیعی است که مردم باتقواترین را انتخاب می‌کنند. امیدوارم کسانی که از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت می‌شوند، از ابتدا تا پایان تقوای لازم را داشته و خادم ملت باشند.» نمایندگان مجلس یازدهم نیز در جریان اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری خواستار تعیین شروطی برای بررسی تقوای کاندیداهای ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان شده بودند. آن‌ها همچنین درباره شرط مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی نیز «دارا بودن اطلاعات لازم و قدرت تحلیل در خصوص مبانی شکل‌گیری نهضت امام خمینی و نظام اسلامی و استمرار آن» را به قانون پیشین اضافه کردند. مصوبه مجلس هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است. دبیر شورای نگهبان درباره چگونگی سنجش تقوای کاندیداهای ریاست‌جمهوری از سوی این نهاد توضیحی ارائه نداد.

انیس نقاش، عامل اولین ترور شاپور بختیار بر اثر کرونا درگذشت

رسانه‌های ایران از مرگ انیس نقاش، تروریست لبنانی نزدیک به حکومت ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر دادند. انیس نقاش در هنگام مرگ ۷۰ سال سن داشت و روز دوشنبه ۴ اسفند در یکی از بیمارستان‌های دمشق جان سپرد. انیس نقاش در سال ۱۳۵۹ (۱۹۸۰) در ترور اول شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر دوران حکومت پهلوی دست داشت. بختیار از این ترور جان سالم به‌در برد اما یک مأمور پلیس و یک شهروند عادی فرانسوی کشته شدند. نقاش به اتهام اقدام به این ترور در دادگاه فرانسه به حبس ابد محکوم شد اما پس از شش سال با گروگان‌گیری چند تبعه فرانسه در لبنان به‌دست اعضای حزب‌الله، به ایران تحویل داده شد تا با گروگان‌های فرانسوی مبادله شود. او در مردادماه سال ۱۳۸۷ در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت اقدام به ترور شاپور بختیار را به «خواست دولت ایران» و در هماهنگی با «سپاه پاسداران» انجام داده بود. به‌گفته نقاش، حکم این اقدام تروریستی توسط صادق خلخالی، حاکم شرع وقت صادر شده بود. نقاش ترور بختیار را از «افتخارات» خود می‌دانست. گفته می‌شد که انیس نقاش پس از آزادی از زندان در ایران «کار تجارتی» می‌کرده است.

۴۰۰ هزار تن گوشت قرمز در سردخانه‌های کشور انباشت شده؛ مردم توانایی خرید گوشت ندارند

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور گفت میزان تولید سالانه گوشت قرمز در کشور به ۸۰۰ هزار تن رسیده، اما میزان مصرف آن کمتر از ۴۰۰ هزار تن است. بدین ترتیب در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار تن گوشت قرمز مازاد به‌صورت منجمد در سردخانه‌های کشور انباشت شده است. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نوشته است با کاهش توان اقتصادی خانوارها مصرف گوشت قرمز کاهش زیادی داشته و «برخی منابع کاهش میزان مصرف گوشت قرمز را ۴۰ درصد و منابعی دیگر ۴۵ درصد عنوان می‌کنند». منصور پوریان گفت به‌دلیل این مشکل و شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مراکز پرمصرف، مردم دیگر گوشت قرمز نمی‌خرند. به‌گفته رئیس شورای تأمین دام علاوه بر این، وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات ۳۳ هزار تن گوشت منجمد خارجی را نیز داده است و تمامی این عوامل موجب شده تا دامداران با بازار بی‌رمق روبه‌رو شوند. پوریان گرانی گوشت را نتیجه «سودجویی افراد فرصت طلب» خواند. ایلنا نوشته است بر اساس آمار رسمی، جمعیت دام سبک کشور نزدیک به ۷۲ میلیون رأس است و دامداری‌های کشور و دامداران در ماه آخر سال ۳۰۰ هزار رأس دام آماده عرضه در دامداری‌های خود دارند و نتیجه افزایش جمعیت دام در کشور افزایش تولید گوشت قرمز بوده است. بحران اقتصادی و معیشتی در دوران همه‌گیری ویروس جدید کرونا در ایران شدت گرفته است. آمارها از کمبود و گرانی کالاهای اساسی خوراکی خانوار ایرانی خبر می‌دهند. این کمبود و گرانی به تغییر الگوی مصرف هم انجامیده و میزان مصرف گوشت، برنج، روغن، قند و شکر در میان خانواده‌های فرودست کاهش یافته است.

ادعای سازمان زندان‌های استان تهران: تمام مراقبت‌های پزشکی برای سلامتی بهنام محجوبی انجام شده بود، بررسی دقیق علت مرگ او با پزشکی قانونی است

اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران دوشنبه ۴ اسفند با انتشار اطلاعیه‌ای در مورد مرگ بهنام محجوبی، زندانی عقیدتی و درویش گنابادی در بیمارستان،‌ با بیان این‌که او «اقدام به مصرف خودسرانه چندین داروی خود و دیگران در زندان به‌صورت همزمان کرده» و «دچار مسمومیت شده بود»؛ نوشت محجوبی «بلافاصله جهت درمان به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل گردید». اداره کل زندان‌های استان تهران در اطلاعیه خود افزوده است که بهنام محجوبی، «در جریان تحمل محکومیت، تحت نظر پزشک قرار داشته و تمام مراقبت‌های پزشکی در طول دوران حبس این محکوم به‌صورت کامل انجام شده است». این در حالی است که محجوبی ۳۱ خرداد برای اجرای حکم حبس به زندان اوین فراخوانده شد و مسئولان زندان برای اعمال فشار بیشتر بر این زندانی به ‌جای مداوایش، روز ششم مهر در حالی که بدن او نیمه فلج بود، او را به تیمارستان امین‌آباد تهران منتقل کردند و او در آن‌جا هدف آزار و اذیت قرار گرفت. مسئولان زندان با وجود این‌که محجوبی از بیماری «پنیک اعصاب» رنج می‌برد و طبق رأی سازمان پزشکی قانونی و شورای پزشکی که در ماه‌های بعد برای او صادر شد، توان تحمل کیفر را نداشت، مانع درمان و مرخصی استعلاجی او شدند. در اطلاعیه اداره کل زندان‌های استان تهران گفته‌شده که «بررسی دقیق علت فوت این زندانی در پزشکی قانونی صورت می‌گیرد که نتایج آن متعاقباً اعلام خواهد شد». بهنام محجوبی حدود دو سال پس از وقایع «گلستان هفتم» یعنی در مرداد ماه ۹۸ به‌ دلیل شرکت در تجمع اعتراضی دراویش گنابادی بازداشت و سپس در دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به دو سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی یا اجتماعی محکوم شد.

اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تغییر نکردند

هشتیمن نشست پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صبح دوشنبه چهارم اسفند در تهران آغاز به کار کرد. در آغاز این نشست هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بدون هیچ‌گونه تغییری ابقاء شدند. به گزارش خبرگزاری‌های ایران اعضای این مجلس بار دیگر احمد جنتی (۹۴ ساله) که همزمان دبیر شورای نگهبان قانون اساسی نیز هست، را به عنوان رئیس در مقام خود ابقاء کردند. محمدعلی موحدی کرمانی (۹۰ ساله)، رئیس شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و ابراهیم رئیسی (۶۰ ساله)، رئیس فعلی قوه قضاییه هم به عنوان نایب رئیس اول و دوم مجلس منصوب شدند. احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران با ۶۰ سال و عباس کعبی نسب با ۵۹ سال نیز در مقام منشی هیئت رئیسه و سید هاشم حسینی بوشهری (۶۵ ساله) به عنوان کارپرداز فرهنگی و محسن قمی (۶۰ ساله) به عنوان کارپرداز اداری و مالی در مقام خود باقی ماندند. مجلس خبرگان که بر اساس مفاد قانون وظیفه نظارت بر رهبر جمهوری اسلامی را دارد، مجموعه‌ای مرکب از نمایندگان ولی فقیه در استان‌های مختلف است. اعضای این مجلس قرار است در پایان جلسه امروز با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دیدار کنند. هاشم بطحایی، محمدتقی مصباح یزدی و محمد یزدی سه عضو این مجلس طی یک‌سال گذشته بر اثر ابتلا به کرونا یا بیماری‌های دیگر مردند.

محکومیت جدید برای مجله ایران فردا؛ مدیرمسئول هم مجرم شناخته شد

مجله ایران فردا که انتشار دور جدید خود را از سال ۱۳۹۳ از سرگرفته بود و در ماه‌های گذشته انتشار آن متوقف شد، با یک محکومیت جدید روبرو شده است. سخنگوی هیات منصفه دادگاه مطبوعات به ایرنا گفت که مدیرمسئول ماهنامه ایران فردا در دو عنوان اتهامی مجرم شناخته شد. دو اتهام حامد سحابی، «ایجاد اختلاف بین اقشار جامعه» و «نشر مطالب الحادی» است. هیات منصفه دادگاه مطبوعات به اتفاق آراء، متهم را در هر دو اتهام مجرم دانست و در دو اتهام به اتفاق آراء، متهم را مستحق تخفیف ندانست. حامد سحابی که همزمان صاحب امتیاز و مدیرمسئول ماهنمامه ایران فردا است پیش‌تر و در تیرماه ۱۳۹۹ و با حکم دادگاه مطبوعات به دو سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شده بود. کیوان صمیمی، سردبیر این مجله نیز در آذرماه ۱۳۹۹ برای اجرای سه‌سال حبس تعزیری به زندان اوین منتقل شد. صمیمی به دلیل شرکت در تظاهرات روز کارگر در تهران از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» محاکمه و به ۵ سال زندان محکوم شده بود. از مجموع ۵ سال حکم کیوان صمیمی، سه سال آن قابل اجرا است. حامد سحابی در آذرماه امسال با اعلام خبر توقف فعالیت این مجله اعلام کرده بود که بر اساس حملاتی که روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه به ایران فردا انجام می‌داد و آن را «ارگان گروهک‌های معاند با انقلاب و در فکر تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب» می‌دانست، نیروهای امنیتی و قضایی کیفرخواستی ۱۹ صفحه‌ای تدوین کرده بودند. این کیفرخواست در دادسرای فرهنگ و رسانه بررسی و حامد سحابی به دو سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شد.