ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سعید اقبالی از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) دوشنبه دوم فروردین خبر داد که سعید اقبالی، فعال مدنی و زندانی سیاسی از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شده است. سعید اقبالی ۱۱ خردادماه ۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت پنج ساله خود به زندان اوین منتقل شده بود. او ۱۲ بهمن ۹۶ توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل خود در کرمانشاه بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. این فعال مدنی شهریورماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای او قابل اجرا است. پرده گوش راست سعید اقبالی دچار پارگی هفتاد درصدی است و این امر درد و عفونت شدید در این ناحیه را در پی داشته است. با این وجود آبان ماه سال گذشته مسئولان زندان از دسترسی او به خدمات پزشکی جلوگیری کردند. تبعید و انتقال ناگهانی زندانیان سیاسی به دیگر شهرها و زندان امری مسبوق به سابقه است. این حربه در راستای اعمال فشار بر زندانیان سیاسی توسط نیروهای امنیتی به کار گرفته می‌شود. مریم اکبری منفرد، سپیده قلیان، گلرخ ایرایی، سپیده فرهان، مژگان کشاورز، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی، سمانه نوروز مرادی، نسرین ستوده، مریم ابراهیم‌وند، سکینه پروانه، آتنا دائمی و اسماعیل عبدی، از جمله زندانیانی هستند که در هفته‌های گذشته به دلایل نامعلوم به زندان‌های دیگر تبعید شده‌اند.

حمزه رسول‌پور، روحانی اهل سنت به ۳ زندان محکوم شد

رسول حمزه‌پور، روحانی اهل سنت توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شد. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم سه سال زندان علیه رسول حمزه‌پور بابت اتهاماتی مختلفی از جمله تبلیغ علیه نظام» صادر شده و اواخر اسفندماه ١٣٩٩ به او ابلاغ شد. رسول حمزه‌پور در تاریخ ۱۳ مهرماه ١٣٩٩ توسط ماموران اداره اطلاعات در سه راه پسوه شهرستان پیرانشهر بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد. این روحانی ۵۰ ساله که امام جماعت روستای «اندیزه» از توابع بخش لاجان در شهرستان پیرانشهر است، در تاریخ ۴ آبان‌ماه ١٣٩٩ با پایان بازجویی‌ها از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان این شهر منتقل شد. رسول حمزه‌پور بعد از گذشت ۲۶ روز در تاریخ ۸ آبان‌ماه ۱۳۹۹ با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان ارومیه آزاد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با سربازی اجباری مخالفت کرد

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با سربازی اجباری مخالفت کرد و آن را ناکارآمد خواند. او در صفحه توییتر خود نوشت: «باید ‫سربازی اجباری جمع شده و نیروهای متخصص نظامی برای حراست از امنیت و اقتدار کشور استخدام شوند؛ وجود ۳ میلیون مشمول غایب نشان‌دهنده ناکارآمدی مدل فعلی است». او در این پست خود افزود: «در شرایط جنگ اقتصادی باید از توان جوانان برای سازندگی و جهش تولید استفاده کنیم؛ نسل جوان سربازان خط مقدم این جنگ هستند». قانون نظام اجباری سربازی در سال ۱۳۰۴ با پیشنهاد رضا پهلوی، نخستین پادشاه سلسله پهلوی به تصویب رسید و از آن پس در ایران اجرا شده است. در سال‌های گذشته مراکزی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌هایی درباره مدت خدمت سربازی منتشر کرده و با اشاره به طولانی بودن آن خواهان کاستن آن شده‌اند.

کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام مقابل استانداری سفره خالی پهن کردند

گروهی از کارگران پیمانی پتروشیمی ایلام که اسفند ماه سال ۱۳۹۹ اخراج شدند، روز یک‌شنبه اول فروردین مقابل ساختمان استانداری سفره خالی پهن کردند و خواستار رسیدگی مسئولان استان به وضعیت خود شدند. کارگران اخراجی که بیش از ۷ سال سابقه کار دارند، گفته‌اند شرکت برای بهره‌برداری از واحد الفین پتروشیمی ایلام کارگران تازه‌ای را به کار گرفته و کارگران بومی را اخراج کرده است. درپی شکایت کارگران به اداره کار ایلام، شرکت پتروشیمی کارگران اخراجی را برای مدت کوتاهی با قرارداد اقماری به کار گرفت و در آستانه سال نو کارگران را بیکار کرد. در واکنش به تجمع کارگران مقابل استانداری، روابط عمومی استانداری ایلام ضمن تاکید بر این که الویت در استخدام در شرکت‌های نفت و گاز با نیروهای بومی است، اعلام کرد استانداری در این زمینه مسئولیتی ندارد و کارگران را به «نهادهای مربوطه» ارجاع داد.

۱۲ کارگر پتروشیمی عسلویه به دلیل اعتراض به شرایط کار اخراج شدند

شرکت پتروشیمی پارس گلایکول عسلویه ۱۲ تن از کارگران شاغل در این شرکت را به دلیل شرکت در اعتصاب از کار اخراج کرد. آوای بوشهر نوشته است کارگران این شرکت چندی پیش در اعتراض به شرایط نامناسب کار اعتصاب کرده و از حضور در محل کار خودداری کرده بودند. بنا به این گزارش، «در آستانه سال جدید، مدیران پارس گلایکول از تمدید قرارداد این کارگران امتناع کرده و از آنان خواسته‌اند تا تعیین تکلیف در محل کار حضور پیدا نکنند.» عیدی و مزایای شغلی کارگران اخراجی هم پرداخت نشده است.

معاون وزیر بهداشت: هر گونه تشویق به سفر در رسانه‌ها ممنوع است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ترغیب مردم به رعایت دستورالعمل‌های وزارت بهداشت بر ممنوعیت تبلیغ و تشویق مردم به سفر در رسانه‌ها تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) علیرضا رئیسی در نامه‌ای به محمد خددادی نوشت: «به رغم اینکه سیاست کلی بر ممنوعیت تشویق به سفر و تاکید بر پرهیز از انجام مسافرت‌هاست، با توجه به تعطیلات نوروزی و شروع سال جدید، افزایش مسافرت‌ها و ترددهای بین شهری محتمل است. از طرفی با توجه به وضعیت بسیار حساس و ناپایدار اغلب استان‌ها از نظر شیوع بیماری کووید ۱۹ و نگرانی از نزدیک بودن موج چهارم شیوع کرونا به دلیل جا‌به‌جایی‌های گسترده احتمالی در سطح کشور رعایت دقیق و کامل پروتکل‌های بهداشتی بیش از پیش ضروری است. معاون وزیر بهداشت در این نامه از معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد خواست: «دستور فرمایید در راستای صیانت از هموطنان رعایت اصول لازم در این ایام به صورت ویژه از طریق رسانه‌های انجام شود». مسعود حلاج‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد در ایام نوروزی نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر از مرزهای زمینی و هوایی وارد گیلان شده‌اند.

میراث فرهنگی گیلان: نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر از مرزهای زمینی و هوایی وارد #گیلان شده‌اند

مسعود حلاج‌پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد در ایام نوروزی نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر از مرزهای زمینی و هوایی وارد گیلان شده‌اند. بر اساس گزارش و آمارهای اداره‌کل حمل و نقل و راهداری گیلان در بازه‌ زمانی ۲۷ الی ۳۰ اسفند ۱۳۹۹، بیش از ۲۱۸ هزار دستگاه خودرو از طریق مبادی ورودی به استان گیلان وارد شدند. حلاج‌پور ادعا کرد که در تأسیسات گردشگری استان گیلان پروتکل‌های بهداتشی به‌طرز مطلوبی رعایت می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: «نیروها و واحدهای نظارتی اداره‌کل با انجام گشت‌های نظارتی مداوم، نحوه رعایت پروتکل‌های اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا در تأسیسات گردشگری و اقامتی مجاز استان گیلان را در طول ایام نوروز به طور دقیق مورد رصد قرار می‌دهند.»

سازمان ملل: خشکسالی به روند مهاجرت‌ها و آوارگی‌ها شدت می‌بخشد

آژانس پناهندگان سازمان ملل نسبت به افزایش شمار آوارگان زیر تأثیر خشکسالی هشدار داد. به گزارش خبرگزاری آلمان پتر روهن‌استروت‌- باور رئیس دفتر آژانس پناهندگان سازمان ملل در شهر بن آلمان در طی سخنانی که به مناسبت روز جهانی آب ایراد کرد گفت دسترسی به آب آشامیدنی و سرویس‌های بهداشتی برای پناهجویان و آوارگان سراسر جهان حیاتی است. به گفته این مقام مسئول با توجه به بحران کمبود آب در نقاطی از جهان زیر تأثیر تغییرات اقلیمی می‌بایست در این زمینه تلاش بیشتری صورت بگیرد. پتر روهن‌استروت‌- باور هشدار داد که در غیر این‌صورت تغییرات آب و هوایی و خشکسالی به روند مهاجرت‌ها و آوارگی‌ها شدت می‌بخشد.