ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس پوتین با پرونده جدیدی به ۹ سال زندان دیگر محکوم شد

الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که هم‌اکنون در زندان به‌سر می‌برد سه‌شنبه ۲ فروردین / ۲۲ مارس در دادگاهی در مسکو با پرونده جدیدی به اتهام‌های «سوء استفاده از کمک‌های مالی به کارزار‌های ضد فساد» و «توهین به دادگاه» روبه‌رو و به ۹ سال زندان بیشتر و پرداخت ۱,۲ میلیون روبل محکوم شد. ناوالنی در حال گذارندن محکومیت دو سال و نیم حبس خود در زندانی در ۱۰۰ کیلومتری مسکو است. او که بیش از یک سال پیش پس از مسموم شدن جهت مداوا به آلمان منتقل شده بود در ۲۸ دی ۹۹ / ۱۷ ژانویه سال گذشته میلادی به‌دنبال بازگشت به مسکو بازداشت شد. ناوالنی کرملین را مسئول مسمومیت خود دانسته و گفته بود پوتین قصد جان او را کرده اما مسکو این اتهامات را رد کرده است. پس از حمله روسیه به اوکراین طرفداران ناوالنی در برگزاری و سازماندهی تظاهرات ضدجنگ در روسیه شرکت داشته‌اند و بسیاری از آن‌ها نیز بازداشت شده‌اند.

وزش طوفان شدید در استان‌های تهران و البرز ۱۱ نفر را روانه بیمارستان کرد

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور عصر سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت دو نفر در کرج و ۹ نفر در تهران دچار مصدومیت شده و با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند. مراکز درمانی و اورژانس در تهران و البرز به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. سازمان هواشناسی پیشتر نسبت به وقوع طوفان هشدار داده و سرعت آن‌را ۷۰ کیلومتر در ساعت اعلام کرده بود. برخی از شهروندان در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از خسارت طوفان به تاسيسات مخابراتی را منتشر کرده‌اند.

وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی از گران شدن اینترنت در ایران خبر داد

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی درباره گران شدن اینترنت در سال ۱۴۰۱ گفت: «برای اصلاح تعرفه‌های حوزه فن‌آوری کارگروهی تشکیل شده است و هدف ما این است که به نقطه مطلوبی برسیم و طوری تعرفه را اصلاح کنیم که به مردم فشار نیاید. می‌دانیم مردم درگیر انواع و اقسام تورم‌ها هستند و باید کمک‌شان کنیم.» به‌گفته زارع‌پور این کارگروه قرار است مدل‌های مختلف را برای بازنگری تعرفه‌ها ترسیم کند. نمایندگان مجلس ۴ اسفند گذشته در بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، مالیات اپراتورهای خدمات مخابراتی به دولت در سال آینده را دو درصد افزایش دادند. پیش از این وزیر ارتباطات گفته بود که هیچ کسی به بهانه افزایش دو درصدی مالیات اپراتورها به دولت، حق افزایش تعرفه را ندارد و این وظیفه برعهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. او اکنون می‌گوید: «طبق روال معمول، تعرفه‌ها اصلاح خواهد شد اما ربطی به دو درصد ندارد. در حال پیگیری از شورای نگهبان هستیم تا این دو درصد حذف شود.»

گوترش درباره بحران اقلیمی: با ادامه این وضعیت، می‌توانیم هدف ۱,۵ درجه را ببوسیم و بگذاریم کنار

آنتونیو گوترش دوشنبه ۲۱ مارس در سخنانی هشدارآلود بار دیگر تذکر داد که با ادامه اتکا به سوخت‌های فسیلی، بشریت در حال ورود چشم‌بسته به فاجعه اقلیمی است. دبیرکل سازمان ملل با اشاره به جنگ اوکراین گفت که کشورهایی که برای جایگزین کردن نفت و گاز روسیه مسابقه گذاشته اند، تنها این دورنما را بدتر می‌کنند. او با انتقاد از رهبران جهان، وعده‌های آنها در نشست اقلیمی گلاسکو در انتهای سال گذشته را «خوش‌بینی ساده‌دلانه» خواند و گفت که جامعه بین‌الملل ابداً در مسیر محدودکردن گرمایش زمین تا ۱,۵ درجه سلسیوس تا پایان قرن نیست. به گفته گوترش، انتشار گازهای گلخانه‌ای کماکان رو به افزایش است، بر اساس تخمین‌ها در دهه جاری ۱۴ درصد بیشتر خواهد شد و بر خلاف تمام هشدارها که دست‌کم زغال سنگ به عنوان آلاینده‌ترین سوخت فسیلی باید از چرخه سریع‌ترخارج شود، انتشار کربن از این سوخت هم رو به افزایش است. دبیرکل سازمان ملل گفت: «با ادامه این وضعیت، می‌توانیم هدف ۱,۵ درجه را ببوسیم و بگذاریم کنار. حتی ۲ درجه هم شاید خارج از دسترس ما باشد. و این فاجعه خواهد بود.» برای محدودماندن گرمایش زمین تا سطح ۱,۵ درجه نسبت به پیش از انقلاب صنعتی، باید تا ۲۰۳۰ معادل ۴۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان کاسته شود. با افزایش دما بیش از ۱,۵ درجه، همان‌طور که دانشمندان اقلیمی پیش از این نیز هشدار داده بودند، تخریب گسترده و پدیده‌های حاد آب‌و‌هوایی همچون سیل شدید، توفان‌های ویرانگر، افزایش سطح آب دریاها، خشکسالی، تغییر نظام بارش و … رخ خواهد داد.

اسیدپاشی بر روی زن ۱۷ ساله در یکی از روستاهای جهرم؛ پلیس از دستگیری عامل اسیدپاشی خبر داد

یک مرد در جهرم بر روی همسر ۱۷ ساله خود اسید پاشید. براساس گزارش خبرگزاری فارس خسرو رزمجویی، فرمانده انتظامی جهرم این خبر را تایید کرد و گفت پلیس عامل اسیدپاشی را که متواری شده بوده شناسایی و دستگیر کرده است. نیروی انتظامی مطابق دیگر موارد مشابه خشونت علیه زنان در بستر ازدواج، دلیل این اسیدپاشی را «مشکلات خانوادگی» اعلام کرده است. از وضعیت سلامت این زن خبری منتشر نشده است.

موج‌های گرمایی «تاریخی» و «بی‌سابقه» در هر دو قطب زمین ــ جنوبگان ۴۰ درجه و شمالگان ۳۰ درجه گرم‌تر از شرایط عادی شدند

با فرارسیدن سال جدید شمسی و آغاز فصل بهار، موج‌‌های گرمایی بی‌سابقه در هر دو قطب زمین دانشمندان را نگران کرده است؛ نشانه‌ای دیگر از هرچه وخیم‌ترشدن بحران اقلیمی ناشی از گرمایش زمین به دلیل فعالیت‌های بشری. دما در جنوبگان در روزهای گذشته همزمان با تحویل سال نو شمسی به ۴۰ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح عادی آن در این زمان از سال رسید. همزمان در شمالگان نیز دمای هوا ۳۰ درجه از حد عادی آن در این فصل شد. در این وقت سال، به شکل عادی جنوبگان باید در حال خارج‌شدن از تابستان خود و خنک‌تر شدن باشد و شمالگان هم در حال خروج از زمستان و ورود به فصل گرم‌تر. دمایی که اکنون در آنها ثبت شده، بی‌سابقه است. دانشمندان می‌گویند این دماها «تاریخی»، و «دراماتیک» هستند و هشدار داده‌اند که آنها را باید نشانه‌ی سرعت گرفتن بحران اقلیمی دانست. پیامدهای بحران اقلیمی ناشی از گرمایش زمین در سرتاسر جهان مشاهده می‌شوند و دانشمندان پنل تغییرات اقلیمی سازمان ملل بارها گفته‌اند که برای محدودماندن گرمایش زمین تا سطح ۱,۵ درجه نسبت به پیش از انقلاب صنعتی، باید تا ۲۰۳۰ معادل ۴۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان کاسته شود. این هدف به دلیل سیاست‌های دولت‌ها و شرکت‌های عظیم چندملیتی هنوز بعید به نظر می‌رسد.

رییس اتاق بازرگانی سنندج: بر اساس آمار و ارقام صادرات ایران به اقلیم کردستان در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) رییس اتاق بازرگانی سنندج اعلام کرد از آمار و ارقام رسمی چنین برمی‌آید که صادرات ایران به اقلیم کردستان در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. سیدکمال حسینی در مصاحبه با ایلنا گفت: «بخشی از این موضوع به تداخل میان کسانی که در مرز وظیفه دارند برمی‌گردد و برخی مشکلات داخلی مانند قوانین و مقررات مربوط به تجارت نیز تاثیرگذار است.» مهم‌ترین دلیل کاهش حجم مبادلات تجاری ایران و کردستان عراق جا ماندن از رقابت بر ترکیه در این بازار است. رییس اتاق بازرگانی سنندج در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت: «توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و منابع ایران از ترکیه بهتر است اما متاسفانه در عمل تجارت آنها دو تا سه برابر ما بوده است. تولید ناخالص داخلی این کشور حدود ۷۵۰ میلیارد دلار است درحالی این میزان برای ایران تقریبا نصف ترکیه است. قبلا می‌گفتیم که بخشی از بازار اقلیم یعنی مناطق سلیمانیه در اختیار ایران است اما حتی در همین مناطق هم امروز کالاهای ترکیه در حال گرفتن جای کالاهای ایرانی هستند.»

پس از مدتی بلاتکلیفی سرانجام ساعت رسمی ایران یک ساعت به جلو رفت

ساعت رسمی ایران راس ساعت ۲۴ یکم فروردین ۱۴۰۱ یک ساعت جلو کشیده شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۲۴ اسفند ماده‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن، ساعت رسمی ایران که هر ساله در روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می‌شد و در ۳۱ شهریور به حالت قبل تغییر می‌کرد، منسوخ می‌شد. شورای نگهبان اما مصوبه مجلس را مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دانست که مجلس را از تصویب قوانینی که برای دولت بار مالی دارد منع کرده است. به گفته سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهوری اسلامی نظر وزارت نیرو به دلیل موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی این بود که فعلاً تغییر ساعت انجام شود و در دو سال آینده که کمبود انرژی برطرف شد نیازی به تغییر نیست اما در حال حاضر انجام آن با مشکلاتی همراه است.