ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه #ترکیه: زیر بار تحریم‌های یک‌جانبه علیه #ایران نمی‌رویم

وزیر خارجه ترکیه، ساعتی بعد از انتشار بیانیه کاخ سفید مبنی بر عدم معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران، به خبرگزاری رسمی آناتولی گفت: «ما زیر بار تحریم‌های یک‌جانبه درباره چگونگی روابط با همسایگان‌مان نمی‌رویم.» کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا معافیت هشت کشور، از جمله ترکیه از تحریم نفتی ایران را تمدید نکرد. مولود چاوش‌اوغلو هشدار داد که این اقدام دولت آمریکا در خدمت «صلح و ثبات منطقه» نیست. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، از هشت کشوری که تا پیش از این از تحریم نفتی ایران معاف شده بودند خواست که به عدم تمدید این معافیت‌ها پایبند باشند.

#برایان_هوک: عدم تمدید معافیت از تحریم‌ها، نفوذ ایران در منطقه #خاورمیانه را کاهش می‌دهد

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دوشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت اعلام کرد که عدم تمدید معافیت از تحریم‌ها، نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه را کاهش می‌دهد. هوک گفت: «به زودی آثار توقف صدور نفت ایران بر نفوذش در منطقه و برنامه موشکی‌اش مشخص خواهد شد و واشنگتن هرگز توسعه ایران در منطقه را نخواهد پذیرفت.» ساعتی پیش از این اظهارات، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران را تمدید نکرد. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: «این اقدام آمریکا به ایجاد ثبات و صلح در منطقه کمک خواهد کرد. تصور خاورمیانه با ثبات و صلح با وجود سیاست‌های توسعه‌طلبانه ایران بسیار سخت است.» برایان هوک از هشت کشوری که تا پیش از این از تحریم نفتی ایران معاف شده بودند خواست که به عدم تمدید این معافیت‌ها پایبند باشند. وزارت خارجه چین اعلام کرده که معامله نفتی با ایران مشروع و قانونی است. هند واکنش به عدم معافیت از تحریم نفتی ایران را به آینده موکول کرده است. کره جنوبی هم اعلام کرده که همچنان با ایالات متحده آمریکا در گفت‌وگوست با این امید که شامل معافیت‌ها شود. خبرگزاری رویترز گزارش داد که قیمت نفت در روز دوشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت در بازارهای جهانی ۲,۶ درصد افزایش یافت و به ۷۳,۸۷ دلار در هر بشکه رسید. عربستان سعودی و امارات متحده عربی ضمانت داده‌اند که توازن بازار نفت جهان را حفظ کنند.

۱۱ #دانش_آموز دختر بر اثر واژگونی مینی‌بوس در استان #کرمانشاه زخمی شدند

سرهنگ محمد حیدری، رییس پلیس راه استان کرمانشاه اعلام کرد که واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس در محور کنگاور - صحنه که حامل تعدادی دانش‌آموز دختر بود، ۱۱ مصدوم برجای گذاشت. این حادثه حوالی ظهر دوشنبه ۲ اردیبهشت و در کیلومتر ۱۵ محور کنگاور به صحنه رخ داد. دانش‌آموزان مجروح در مقطع متوسطه اول بودند که آن‌ها برای شرکت در یک اردوی تفریحی به صحنه می‌رفتند. مداوای ۹ نفر از دانش‌آموزان سرپایی انجام شد اما دو دانش‌آموز دیگر به دلیل شکستگی دست و پا همچنان بستری هستند. رییس پلیس راه استان کرمانشاه، علت واژگونی مینی‌بوس را تخطی از سرعت قابل اطمینان و عدم توانایی راننده در کنترل خودرو به خاطر لغزندگی جاده اعلام کرد. تصادفات وسایل نقلیه حامل دانش‌آموزان و دانشجویان در ایران سابقه دارد. در شهریورماه سال ۱۳۹۶، ۱۲۶ دانش‌آموز نخبه دختر در مقطع راهنمایی و دبیرستان در استان هرمزگان برای شرکت در اردوی دانش‌آموزی فرزانگان به شیراز می‌رفتند که اتوبوس حامل آن‌ها در اثر خواب‌آلودگی راننده در حوالی داراب واژگون شد. این حادثه بیش از ۴۴ کشته و زخمی به جای گذاشت. در دی ماه سال گذشته به دنبال واژگون شدن یک اتوبوس در محوطه داخلی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در تهران، ۱۰ نفر کشته‌ و ۲۵ نفر زخمی شدند. پس از این حادثه پلیس راهنمایی و رانندگی تهران اعلام کرد این اتوبوس از سال ۹۱ جزء خودروهای فرسوده بوده است.

تصمیم‌گیری درباره سهمیه‌بندی #بنزین پشت درهای بسته صورت می‌گیرد

بیژن حاج‌محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت می‌گوید دولت با این اتحادیه درباره سهمیه‌بندی بنزین صحبتی نکرده و تصمیم‌گیری درباره آینده بنزین پشت درهای بسته صورت می‌گیرد. به‌گفته او زمان سهمیه‌بندی بنزین هنوز مشخص نیست. حاج‌محمدرضا گفت قرار است مقداری به‌عنوان سهمیه تعیین و با قیمت هر لیتر هزار تومان عرضه شود و افرادی که میزان بیشتری از سهمیه تعیین‌شده بنزین مصرف می‌کنند، بیشتر از این مبلغ پرداخت کنند، اما قیمت آن هنوز مشخص نیست. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در آبان ماه گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به‌منظور جلوگیری از قاچاق بنزین به‌ویژه با تشدید قاچاق از مرزها، تصمیم بر این شده که تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلت‌ها، از تاریخی که بعد اعلام خواهد شد، تنها با استفاده از کارت سوخت انجام شود.

#خامنه‌ای در دیدار با #عمران_خان خواهان گسترش روابط #ایران و #پاکستان شد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار و گفت‌وگو با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان خواهان گسترش روابط ایران و پاکستان در بخش‌های مختلف شد. صبح دوشنبه ۲ اردیبهشت عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان برای دیدار و گفت‌وگو با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی برای نخستین بار در دوران نخست‌وزیری‌اش وارد تهران شد. روحانی و عمران خان به این توافق دست یافتند که ایران و پاکستان برای تأمین امنیت مرزهای دو کشور و مقابله با «گروه‌های تروریستی» نیروی واکنش سریع ایجاد ‌کنند. خامنه‌ای گفت: «گروه‌های تروریستی که عامل ناامنی در مرزها هستند با پول و سلاح دشمنان تغذیه می‌شوند و یکی از اهداف حرکت‌های ضدامنیتی در مرزهای ایران و پاکستان، آلوده کردن روابط دو کشور است.» عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز گفت: «برخی نمی‌خواهند روابط تهران و اسلام‌آباد به یکدیگر نزدیک شود اما می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم. تلاش می‌کنیم روابط دو کشور مستحکم‌تر از قبل شود و با دولت جمهوری اسلامی ایران در تماس مستمر خواهیم بود.» حسن روحانی در دیدار عصر دوشنبه خامنه‌ای با عمران خان حضور داشت.

#وزارت_خارجه_ایران: برای معافیت‌های اعطایی #آمریکا از #تحریم_نفتی_ایران ارزشی قائل نیستیم، در عمل اما تحریم‌ها اثرگذار است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران گفت: «با توجه به غیرقانونی بودن اصل تحریم‌های آمریکا، جمهوری اسلامی ایران اصولا ارزش و اعتباری برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها قائل نبوده و نیست.» کاخ سفید دوشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران را تمدید نکرد. سید عباس موسوی گفت: «با توجه به تأثیرات منفی عملی این تحریم‌ها و احتمال افزایش این اثرات منفی با عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت خارجه امروز به صورت مستمر با تمامی نهادهای ذیربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی‌های فشرده‌ای با بسیاری از شرکای خارجی اعم از اروپایی، بین‌المللی و همسایگان صورت داده است. نتیجه این تماس‌ها و رایزنی‌های داخلی و خارجی به مراجع عالی تصمیم‌گیری منعکس شده و به زودی تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.» خبرگزاری رویترز گزارش داد که قیمت نفت در روز دوشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت در بازارهای جهانی ۲,۶ درصد افزایش یافت و به ۷۳,۸۷ دلار در هر بشکه رسید.

#ترامپ: تحریم‌ها علیه بخش #نفت_ایران کاملا اجرا می‌شود. #جان_کری توصیه خیلی بدی به ایران کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت در واکنش به عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک در راستای اجرای کامل تحریم‌ها علیه بخش نفت ایران، تفاوت در تأمین نفت را جبران خواهند کرد. جان کری و همه کسانی که به او برای کشاندن آمریکا به توافق بسیار بد هسته‌ای کمک رساندند، توصیه خیلی بدی به ایران کرده‌اند. نقض بزرگ قانون لوگن؟» جرج لوگن سیاستمداری اهل ایالت پنسیلوانیا بود که اقدامات بدون اجازه‌اش برای پایان دادن به جنگ فرانسه و آمریکا به «قانون لوگن مصوب سال ۱۷۹۹» منجر شد. این قانون دیپلماسی آزادانه در آمریکا را غیرقانونی کرد. بعد از خروج آمریکا از برجام، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. ترامپ با پیش کشیدن قانون لوگن، به این دیدار اشاره دارد.

وزارت خارجه #چین: خرید #نفت از #ایران مشروع و قانونی است

به گزارش «ای بی سی نیوز»، گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از لغو معافیت و تشدید تحریم‌های یک جانبه نفتی علیه ایران گفت که تجارت نفتی چین با ایران مشروع و قانونی است.کاخ سفید دوشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران را تمدید نکرد. چین و هند دو مشتری بزرگ نفت ایران‌اند. عربستان سعودی و امارات تضمین کرده‌اند که توقف صدور نفت ایران در بازارهای جهانی را جبران می‌کنند. گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اقدام کاخ سفید علیه ایران اعلام کرد که جمهوری خلق چین از منافع و حقوق شرکت‌های نفتی این کشور حمایت می‌کند. شوآنگ اما درباره اقدامات و تدابیری که چین برای مقابله با تحریم نفتی ایران در نظر گرفته سکوت کرد.

#عربستان سعودی: توازن #بازار_نفت جهان را تضمین می‌کنیم

خالد فالح، وزیر انرژی عربستان سعودی ساعتی پس از انتشار بیانیه کاخ سفید مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های خرید نفت از ایران اعلام کرد که عربستان با تضمین تداوم صدور نفت تلاش می‌کند توازن بازار نفت در جهان را حفظ کند. وزیر انرژی عربستان همچنین اعلام کرد که برای حصول اطمینان از عرضه نفت کافی در بازارهای جهانی با دیگر تولیدکنندگان نفت در گفت‌وگو می‌ماند. کاخ سفید دوشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا معافیت هشت کشور از تحریم نفتی ایران را تمدید نکرد. خبرگزاری رویترز گزارش داد که قیمت نفت در روز دوشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت در بازارهای جهانی ۲,۶ درصد افزایش یافت و به ۷۳,۸۷ در هر بشکه رسید.

انفجار در معدن زغال‌سنگ در سمنگان #افغانستان جان ۷ کارگر را گرفت

انفجار در یک معدن زغال‌سنگ در ولایت شمالی سمنگان افغانستان جان هفت کارگر را گرفت. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»،‌ هاشم بیان،‌ سخنگوی رئیس پلیس محلی سمنگان گفته است که انفجار صبح دوشنبه ۲۲ آوریل / ۲ اردیبهشت در ولسوالی «دره‌صوف بالا» رخ داد و دو کارگر معدنکار دیگر نیز مجروح شدند. برخی رسانه‌های افغان همچون «تلویزیون ۱» شمار کشتگان را هشت تن اعلام کرده اند. علت اولیه حادثه انفجار گاز متان اعلام شده است. به گفته آسوشیتدپرس، حوادث معدن در این ناحیه در دوره‌های اخیر افزایش یافته است. دلیل آن نیز فقدان وسایل مناسب و عدم رعایت ایمنی ذکر شده است. اوایل ماه جاری میلادی نیز شش معدنکار دیگر در یک معدن زغال‌سنگ در همین ناحیه بر اثر ریزش تونل معدن کشته شدند.

تبریک سران کشورها به #ولودیمیر_زلنسکی پیروز انتخابات ریاست جمهوری #اوکراین

#ولودیمیر_زلنسکی کمدین مشهور اوکراینی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور با کسب ۷۳ آرا پیروز شد. پترو پروشنکو، رئیس جمهوری #اوکراین و رقیب زلنسکی در این انتخابات ۲۵ درصد آرا را به‌دست آورد و شکست خورد. در پی اعلام پیروزی ولودیمیر زلنسکی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تلفنی با او تماس گرفت و به مردم اوکراین برای «انتخابات صلح‌آمیز و دموکراتیک» تبریک گفت. ترامپ همچنین گفت که ایالات متحده به حمایت از اوکراین در حفظ تمامیت ارضی و جلوگیری از «تجاوز روسیه» ادامه خواهد داد. دمیتری مدودوف، نخست‌وزیر روسیه نیز پیروزی ولودیمیر زلنسکی را تبریک گفت و آن را فرصتی برای بهبود روابط میان دو کشور دانست. مدودوف در پیام خود که در فیس‌بوک منتشر شده گفته است مطمئن است زلنسکی موضع خود در کارزار انتخاباتی در قبال روسیه را در پیش خواهد گرفت. زلنسکی در کارزار انتخاباتی خود وعده داد که به نبردهای سربازان اوکراینی و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین پایان دهد. او همچنین گفت به نتایج کنفرانس صلح مینسک پایبند خواهد بود و موفق شد حمایت شهروندان روس‌تبار شرق اوکراین را به‌دست آورد. امانوئل مکرون نیز پیروزی زلنسکی را به او تبریک گفت. اتحادیه اروپا و ناتو نیز اعلام کردند که به حمایت خود از اوکراین ادامه می‌دهند.

سیلاب در #سیستان_و_بلوچستان : وضعیت در #هیرمند بحرانی است

در پی وقوع سیلاب طی چند روز گذشته در استان سیستان و بلوچستان، احمد علی موهبتی استاندار این استان گفته است که آبگرفتگی در چند روستای هیرمند باعث شد تمام ساکنان آن‌ها تخلیه شوند ضمن این‌که احتمال تخلیه برخی روستاهای اطراف نیاتک در روزهای آینده وجود دارد. به‌گفته موهبتی، اگر تلاش‌ها برای جلوگیری از ورود آب به مناطق مسکونی شهرستان هیرمند بی‌نتیجه بماند، جاده هیرمند-زابل ساعت ۱۳ امروز تخریب می‌شود تا از سرایت آب به منازل مسکونی جلوگیری شود. محور بنجار- بی بی دوست -هیرمند همچنان مسدود است و تردد در این محور امکان پذیر نیست. همچنین مدارس دو روستا در شهرستان هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان امروز دوشنبه تعطیل شد. باقر کرد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفته است که پنج روستا (۲۹۳ خانوار) دچار آبگرفتی شده و سه روستا (۱۸۷ خانوار) هم در محاصره آب قرار دارند. ارتفاع آب در این منطقه در روز گذشته به ۴ متر رسیده و احتمال دارد امروز و فردا افزایش یابد.

نتیجه تحقیقات درباره انفجارها در #سریلانکا: حملات انتحاری بود

وزارت دفاع سریلانکا دوشنبه ۲ اردیبهشت / ۲۲ آوریل اعلام کرد که هشت انفجار در چندین شهر این کشور حملات انتحاری بود که یک گروه ستیزه‌جوی محلی به نام «جماعت توحید ملی» از گروه‌های کمتر شناخته شده تندرو اسلامی، انجام داد و از سوی یک شبکه بین‌المللی پشتیبانی می‌شد. تاکنون ۲۴ مظنون در پیوند با این حملات بازداشت شده‌اند. در حملات تروریستی روز گذشته در سریلانکا تاکنون ۳۰۰ نفر کشته و ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند. در میان کشته‌شدگان شمار زیادی خارجی نیز وجود دارد. صبح یکشنبه یکم اردیبهشت / ۲۱ آوریل همزمان با روز عید پاک مسیحیان، هشت انفجار کلمبو، پایتخت تجاری سریلانکا و دیگر شهرهای این کشور را لرزاند. سه انفجار از این انفجار‌ها در سه کلیسا، سه انفجار در سه هتل لوکس، یک انفجار در یک مهمانخانه و یک انفجار در حومه شهر کلمبو رخ داد. در بیشتر موارد، هر انفجار از سوی یک نفر انجام شده است، اما در هتل شانگری‌ـ‌لا در کلمبو دو مرد عامل انفجار بوده‌اند. دو انفجار دیگر در یک میهمان‌خانه و در خانه امن مظنونان هنوز در دست بررسی است. وزارت امور خارجه ایالات متحده به مسافران هشدار داد که «گروههای تروریستی در حال برنامه‌ریزی برای انجام حملات دیگر در سریلانکا هستند.» به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، شب گذشته یک بمب دست‌ساز در نزدیکی جاده منتهی به فرودگاه سریلانکا پیدا و خنثی شد. دوشنبه، برای دومین شب پیاپی در سریلانکا حکومت نظامی اعلام شد.

#روحانی و #عمران_خان با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی صبح دوشنبه ۲ اردیبهشت عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان برای دیدار و گفت‌وگو با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی وارد تهران شد. او قبل از عزیمت به تهران برای زیارت امام رضا در مشهد توقفی کوتاه داشت. محمدجواد ظریف وزیر خارجه، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم استقبال رسمی از عمران خان حضور داشتند. تعمیق و تحکیم روابط تهران – اسلام‌آباد در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی از محورهای دیدار و مذاکره رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر پاکستان و هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور است.

تعداد قربانیان حملات تروریستی #سریلانکا به ۲۹۰ نفر رسید

پلیس سریلانکا دوشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت اعلام کرد که در حملات تروریستی روز گذشته در این کشور تاکنون ۲۹۰ نفر کشته و ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند. صبح یکشنبه ۲۱ آوریل/ یکم اردیبهشت همزمان با روز عید پاک مسیحیان، هشت انفجار کلمبو، پایتخت تجاری سریلانکا و دیگر شهرهای این کشور را لرزاند. سه انفجار از این انفجار‌ها در سه کلیسا، سه انفجار در سه هتل لوکس، یک انفجار در یک مهمانخانه و یک انفجار در حومه شهر کلمبو رخ داد. پلیس ۱۳ نفر را در ارتباط با این انفجارها بازداشت کرده استو تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این کشتار را به عهده نگرفته است.