نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران: احتمال افزایش شیوع #کرونا در #تهران طی هفته‌های آینده

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره احتمال اوج گرفتن بیماری کووید ۱۹ با توجه به بازگشایی اصناف و پاساژها گفت: با توجه به کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی در هفته‌های آینده احتمالا شیوع بیماری در تهران بیشتر می‌شود. رضا کرمی محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «وقتی همه جا باز می‌شود، دیگر قابل کنترل نیست و اشکالات جدیدی پیش می‌آید که باید پیش‌بینی‌های درازمدت راجع به آن صورت گیرد. خیلی نمی‌شود این اقدامات را ستادی انجام داد و باید دولت و شهرداری درباره برنامه‌های درازمدت روال‌های طبیعی و معمولی چاره‌ای بیندیشند و کار را بر این مبنا پیش ببریم.» دولت روحانی از ۲۳ فروردین مشاغل رادر شهرستان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران بازگشایی کرده است. وزارت بهداشت هم بارها یادآوری کرده که همه‌گیری کووید ۱۹ ممکن است در پاییز مجدداً به اوج برسد و به مدت دو سال هم در ایران ادامه داشته باشد. کرمی محمدی در ادامه سخنانش گفت: «وقتی می‌گویند تا دو سال آینده با مساله کرونا درگیر هستیم، دیگر نمی‌شود در یک ستاد موقت چه در سطح ملی، چه در سطح شهری و استانی اقدامات را پیش برد، بلکه باید در دل برنامه‌های دولت، استان و شهرها و در تمام سطوح وزارتخانه‌ها و ادارت کار انجام شود.»

کمیسیون‌های بهداشت و آموزش #مجلس خواهان تعطیلی #مدارس و #دانشگاه‌ها تا پایان سال تحصیلی شدند

محمدحسین قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد که در جلسه مشترک این کمیسیون با کمیسیون آموزش و تحقیقات تأکید شد که تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باید تا پایان سال تحصیلی جاری ادامه پیدا کند. قربانی گفت اعضای کمیسیون بهداشت و کمیسیون آموزش در این‌باره «متفق‌القول» بودند. مدارس و دانشگاه‌های ایران در اسفندماه سال گذشته به‌دلیل شیوع ویروس جدید کرونا تعطیل شدند. شیوع کرونا و خانه‌نشینی دانش‌آموزان، روند آموزش را برای دست کم ۶ میلیون دانش‌آموز در سراسر ایران متوقف کرده است. دانش‌آموزان اکنون در فضای مجازی به آموزش دروس خود ادامه می‌دهند اما هزاران دانش‌آموز به تجهیزاتی چون تبلت و گوشی‌های همراه دسترسی ندارند یا از توان مالی برای پرداخت هزینه اینترنت برخوردار نیستند. برخی از آن‌ها نیز آموزش‌های لازم را برای استفاده از فضای مجازی ندیده‌اند. به گفته یک مقام وزارت آمورش و پرورش، ۷ میلیون دانش‌آموز همچنان به اپلیکیشن رسمی این وزارتخانه نپیوسته‌اند.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۵۳۹۱ نفر، مبتلایان ۸۵۹۹۶ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر چهارشنبه ۳ اردیبهشت آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۵۳۹۱ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (سه‌شنبه) تا ظهر امروز (چهارشنبه)، ۱۱۹۴ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۸۵۹۹۶ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۶۳۱۱۳ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۳۳۱۱ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

شکایت #ایالت_میسیوری #آمریکا علیه #چین

دادستان میسوری از دولت چین و نهادهای وابسته به وزارت بهداشت آن کشور به دلیل نقشی که در همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در جهان ایفا کردند و تأثیراتی که همه‌گیری این بیماری در ایالت میسوری به جای گذاشته، شکایت می‌کند. این نخستین شکایت رسمی از دولت چین است. به گزارش «سی ان ان» اریک اسمیت، دادستان کل میسوری در دادخواستی که علیه دولت چین تنظیم کرده اتهاماتی را متوجه دولت آن کشور کرده است. دادستان میسوری مقامات جمهوری خلق چین را متهم کرده که عموم مردم را فریب دادند، اطلاعات (درباره همه‌گیری ویروس کرونا) را سرکوب و اشخاصی را که در صدد افشای همه‌گیری برآمده بودند بازداشت و شواهد و مدارکی که نشان می‌داد ویروس کرونا از انسان به انسان منتقل می‌شود را مخدوش کردند و تحقیقات پزشکی در این‌باره را از بین بردند و به این ترتیب سبب همه‌گیری ویروس کرونا در استان ووهان چین و از آنجا به سایر نقاط جهان شدند. «سی ان ان» می‌نویسد کارشناسان حقوقی اما اعتقاد دارند که این دادخواست به جایی نمی‌رسد. زیرا چین به عنوان یک قدرت جهانی از مصونیت برخوردار است. به گزارش دانشگاه جان هاپکینز در ایالت میسوری تاکنون ابتلای قطعی دست‌کم ۶۱۰۵ نفر به کووید ۱۹ تایید شده و حداقل ۲۲۹ نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند.

قیمت قبر در #قم به ۵۰ میلیون تومان رسید

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: «قبرفروشی در سطح شهر قم تبدیل به بورس‌بازی شده و قبرهای داخل شهری تا ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و تبدیل به کسب و بازار برای برخی نهادهای متولی شده‌ است.» محسن بهشتی چهارشنبه ۳ اردیبهشت در جلسه کارگروه زیربنایی قم که در استانداری شهر برگزار شد اعلام کرد احداث قبرستان‌های جدیدی در شمال و جنوب قم در دستور کار استانداری قرار گرفته است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در ادامه سخنانش یادآوری کرد که به سبب کشته‌هایی که شیوع بیماری کووید ۱۹ در قم به جای گذاشت، بهشت معصومه رونق پیدا کرده است: «کرونا سبب شد تا بی‌رغبتی بسیاری از خانواده‌های قمی که تا قبل از آن تمایلی به دفن متوفیان در بهشت معصومه نداشتند از بین برود و نسبت به این آرامستان تعلق‌ خاطر پیدا کرده‌اند.» قم نخستین کانون همه‌گیری ویروس کرونا در ایران بود. از تعداد دقیق جانباختگان کرونا در این شهر اطلاعی در دست نیست. روزنامه «واشنگتن‌پست» پیش از بسته شدن حرم معصومه و قرنطینه قم نوشته بود به شواهدی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد در گورستان‌های نزدیک قم، گودال‌هایی به وسعت یک زمین فوتبال برای دفن مخفیانه جان‌باختگان ویروس کرونا حفاری و آماده شده بود.

سخنگوی وزارت بهداشت: اگر می‌خواهید به #کرونا مبتلا نشوید در خانه بمانید

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت چهارشنبه ۳ اردیبهشت در جمع خبرنگاران به مردم توصیه کرد که اگر می‌خواهند به بیماری کووید ۱۹ مبتلا نشوند بهتر است در خانه بمانند: «اولویت فاصله‌گذاری اجتماعی، در خانه ماندن است و خانه به عنوان امن‌ترین محل جهت قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ است.» دولت روحانی ۲۳ فروردین مشاغل را در شهرستان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران بازگشایی کرده است. جهانپور در ادامه سخنانش گفت: «برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹، خروج از منزل مگر در موارد ضروری باید به حداقل برسد. به دلیل تاثیر بالای وسایل حمل و نقل عمومی در انتشار و انتقال ویروس کرونا، تاکید ما همچنان استفاده از خودروهای شخصی است البته در صورت لزوم در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ضروری و مورد توصیه است.» رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد در اماکن عمومی استفاده از ماسک و دستکش با رعایت فاصله‌گذاری توصیه می‌شود.

#روحانی مخالفانش را متهم کرد که کاسبان #کرونا هستند

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی صبح چهارشنبه ۲ اردیبهشت در جلسه هیأت دولت اعلام کرد ماه رمضان در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا در ایران به شکل اجتماعی برگزار نمی‌شود. روحانی یادآوری کرد: «تا ماه‌های آینده و روشن شدن مساله زندگی ما باید زندگی در فضای کرونا باشد». رئیس جمهوری اسلامی با تکیه بر دستاوردهای کادر درمان ایران در مقابله با همه‌گیری، از انتقاد از مخالفان خود غافل نماند. روحانی در بخشی از سخنانش گفت: «چه در تحریم چه در کرونا همواره در کشور عده‌ای کاسبان هستند. افکار کودکانه و بچه‌گانه در ذهن اقلیت کوچکی سیر می‌کند که متاسفانه خط را از بیگانگان از بیرون کشور می‌گیرند. اگر متصل هم نباشند اما هر چه آنها می‌گویند را تکرار می کنند و بلندگوی آنها می‌شوند و در مورد آمار، درمان و پیشرفت کشور و کارآمدی نظام تردید ایجاد می‌کنند. این عده همواره چه در فضای فضازی و رسانه‌های خود دنبال وسوسه هستند و مردم را به اضطراب و عدم اعتماد دعوت می‌کنند.» در روزهای گذشته بلاتکلیف بودن ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز و همچنین کشتار جوجه‌هخای یک روزه به دلیل کمبود خوراک طیور سبب انتقاداتی از دولت روحانی شده بود.

توقف صدور «#گرین_کارت» در #آمریکا به مدت ۶۰ روز

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بامداد چهارشنبه ۲۲ آوریل/ ۳ اردیبهشت در یک نشست خبری در کاخ سفید در جمع خبرنگاران اعلام کرد یک فرمان اجرایی را امضا می‌کند که بر اساس آن صدور گرین کارت را برای متقاضیان به مدت ۶۰ روز تعلیق خواهد کرد. پرزیدنت ترامپ شامگاه دوشنبه ۲۰ آوریل/ یکم اردیبهشت در توییتر نوشته بود: «با توجه به حمله یک دشمن نامرئی و همینطور ضرورت حفاظت از کسب و کار شهروندان با عظمت آمریکایی ما، یک فرمان اجرایی امضاء خواهم کرد که به موجب آن همه مهاجرت‌ها به آمریکا به تعلیق درمی‌آید.» رئیس جمهوری آمریکا در ادامه نشست خبری خود در کاخ سفید در پاسخ به خبرنگاران گفت فرمان اجرایی برای تعلیق صدور گرین کارت شامل کسانی نمی‌شود که برای اشتغال وارد آمریکا می‌شوند. ترامپ یادآوری کرد بعد از ۶۰ روز فرمان اجرایی را مورد بازبینی قرار خواهد داد. با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا مرزها مسدود و عملاً مهاجرت‌ها به آن کشور متوقف شده است. اقتصاد آمریکا هم متوقف شده است.