ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مریم رحمانی، فعال حقوق زنان به دادسرای شهید مقدس اوین احضار شد

مریم رحمانی، فعال حقوق زنان سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ از طریق تماس تلفنی به شعبه یک بازپرسی دادسرای شهید مقدس، واقع در زندان اوین احضار شد. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران طی این احضار تلفنی از مریم رحمانی خواسته شده روز یک‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه در این دادسرا حاضر شود. شهریورماه ۱۴۰۰، نیروهای امنیتی منزل مریم رحمانی را مورد تفتیش قرار داده و برخی از وسایل شخصی او مانند لپ‌تاپ، گوشی تلفن همراه و چندین جلد کتاب‌ را ضبط کرده و با خود بردند. مریم رحمانی در صفحه شخصی خود در این باره نوشت: «از ۲۴ شهریور ماه با حضور نیروهای امنیتی در منزل و تفتیش و بردن وسایلم درگیر هستم تاکنون که هرچند برخی از وسایلم را بازگردانند؛ اما کتاب‌هایم را نگه‌داشتند. موبایلی که برگرداندند شارژ خالی می‌کند و لپ‌تاپم را شکسته‌اند و به زور می‌خواستند بنویسم که ظاهر وسایل سالم است. لپ‌تاپم را فورمت شده تحویلم دادند و من حتی یک عکس از گذشته‌ام یک نوشته از مجموعه روایت‌هایم از یک شبه‌خانواده ندارم. مقالات و پایان‌نامه‌ و پژوهش‌هایی که نیمه‌کاره بوده همه نیست شده است. یک‌شنبه باید به خاطر گناه نکرده با وثیقه بروم.»

فرمانده سپاه تهران و احمد خاتمی هم با تحریم سپاه پاسداران مخالفت کردند: «این افتخار سپاه است که بگوید ما موشک‌باران کردیم»

در حالی‌که احیای برجام از جمله به مسئله لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران گره خورده، مسئولان نظامی و حکومتی جمهوری اسلامی یکی پس از دیگری بر لغو این تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه سپاه اصرار می‌کنند. در پی سخنان علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه که گفته بود تعهد ایران به عدم انتقام خون قاسم سلیمانی «یک خیال خام» از طرف آمریکاست و ایران «هیچ‌گاه تلاش برای انتقام را به‌عنوان شرط رفع تحریم‌ها متوقف نخواهد کرد»، سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه «محمد رسول‌الله» تهران نیز در نماز جمعه گفت: «این روزها صحبت از محدود کردن سپاه پاسداران می‌شود. به تمام دشمنان و عناصر داخلی خودفروخته و فرومایه و کسانی که با تفکر پوسیده غرب‌گرایانه مطالبی را بیان می‌کنند می‌گویم سپاه در هیچ زمان و مکانی محدود نخواهد شد و تحریم‌کننده است که بیش از همیشه منزوی است.» احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران نیز در خطبه‌های خود گفت: «قطعاً سپاه باید از لیست تحریم‌ها خارج شود و اگر کسی هم‌نوا با اسرائیل و آمریکا بگوید نباید سپاه از لیست تحریم‌ها خارج شود، این آزادی بیان نیست بلکه مخالف منافع ملی است و مسئولان باید با این اراجیف برخورد کنند.» خاتمی افزود: «این افتخار سپاه است که بگوید ما موشک‌باران کردیم و اگر پا را فراتر بگذارید تل آویو و حیفا با خاک یکی می‌شود.»

یک زن زندانی در حالی که در مرخصی به سر می‌برد، توسط همسرش در یکی از خیابان‌های مشهد مورد اسیدپاشی قرار گرفت

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، یک زن زندانی به نام ریحانه رحمانی زمانی که در مرخصی به‌سر می‌برد، توسط همسر سابقش در یکی از خیابان‌های شهر مشهد هدف اسیدپاشی قرار گرفته است. بنا به این گزارش فرد اسیدپاش توسط پلیس بازداشت شده است. به گفته یک منبع آگاه به شبکه حقوق بشر کردستان، ریحانه رحمانی حدود دو هفته پیش از بند یک زندان مشهد به مرخصی اعزام شده بود که مورد حمله اسیدپاشی توسط همسر سابقش قرار گرفت: «شدت ضایعه روی بدن و صورت این زن به حدی بوده که گوش‌های او کاملاً تخریب شده و توان حرکتی‌اش از بین رفته است. با وجود این‌که با گذشت دو هفته از بستری بودن وی در بیمارستان پزشکان همچنان خطر مرگ را برای او ممکن می‌دانند.» به گفته این منبع با وجود اینکه شرایط جسمانی ریحانه رحمانی مناسب نیست و بعد از گذشت دو هفته همچنان به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد، به زندان بازگرداننده شده و پس از دو روز نگهداری در بهداری زندان، مسئولان زندان ناچار شدند با اعطای مرخصی مجدد به این زندانی موافقت کنند. ریحانه رحمانی در حال حاضر در بیمارستان بستری است. ریحانه رحمانی، ۲۴ سال دارد و از ۲۰ ماه پیش در زندان مشهد به‌سر می‌برد. او پس از چند سال زندگی مشترک از همسر سابقش جدا شد و یک فرزند خردسال سه ساله داشت. ریحانه پس از مدتی به عقد موقت یک مرد درآمد، این مرد که به مواد مخدر اعتیاد داشت در نتیجه مصرف زیاد مواد مخدر فرزند خردسال ریحانه را به قتل رساند. دادگاه ریحانه را به اتهام «معاونت در قتل» بازداشت و به دو سال حبس محکوم کرد.

همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها، در دانشگاه امیرکبیر گشت ارشاد موتوری راه انداخته‌اند

در پی بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز کلاس‌های حضوری پس از محدودیت‌های کرونایی، سخت‌گیری بر دانشجویان هم بیشتر شده است. انصاف‌نیوز گزارش داده است که حراست و انتظامات دانشگاه صنعتی امیرکبیر سخت‌گیری‌هایی در مورد پوشش و حجاب اعمال کرده‌اند که به‌گفته‌ دانشجویان این دانشگاه بی‌سابقه است. براساس این گزارش تذکر به لباس و پوشش دانشجویان تنها به درهای ورودی دانشگاه محدود نمی‌شود و مأموران حراست و انتظامات با راه انداختن گشت ارشاد موتوری در محوطه دانشگاه و حتی محیط‌های کمتر شلوغ نیز نسبت به این موضوع حساسیت‌های متفاوتی با گذشته به‌خرج می‌دهند. دانشجویان از این محدودیت‌ها به‌عنوان «محدودیت‌های طالبانی» یاد می‌کنند. آن‌ها می‌گویند حتی لباس‌های زیر پالتو را هم کنترل می‌کنند. مأموران مدام به نوع مانتو، موی زیر روسری و حتی جوراب دانشجویان دختر تذکر می‌دهند. یکی از دانشجویان گفته است: «در دانشگاه که صدای موتور می‌آید، همه ناگهان می‌ترسند که نکند الآن انتظامات به پوشش ما تذکر بدهد.»

مسن‌ترین زندانی محکوم به مرگ در آمریکا اعدام شد

کارل بانتیون، ۷۸ ساله، شامگاه پنج‌شنبه یکم اردیبهشت / ۲۱ آوریل در زندان هانتسویل ایالت تگزاس آمریکا اعدام شد. بانتیون مسن‌ترین زندانی محکوم به مرگ در آمریکا بود. او بیش از ۳۰ سال پیش به جرم قتل یک افسر پلیس به اعدام محکوم شده بود. با این حال مخالفان مجازات اعدام و وکلای مدافع کارل بانتیون گفته بودند که او به‌دلیل سن‌ و بیماری‌هایش دیگر خطری برای جامعه ندارد و نباید اعدام شود. کارل بانتیون هنگام مرگ از چندین بیماری، از جمله آرتروز، سرگیجه، هپاتیت و سیروز رنج می‌برد. او در آخرین سخنان خود گفت: «از کاری که کردم احساس پشیمانی می‌کنم. من آماده رفتنم.» خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در مقابل دیوارهای بلند و آجری زندان هانتسویل، تظاهرکنندگان مخالف حکم اعدام فریاد می‌زدند «اعدام راه حل نیست». در مراسم اعدام خانواده مقتول نیز حضور داشت. وکلای کارل بانتیون درخواست تجدیدنظر نهایی خود را به دادگاه عالی آمریکا ارسال کرده بودند اما این درخواست رد شد. ایالت تگزاس بیشترین اعدام‌ها در آمریکا را دارد و یک فرد تنها در صورتی می‌تواند به اعدام محکوم شود که هیئت منصفه متوجه شود که او خطری در آینده برای دیگران دارد.

وزارت راه و شهرسازی می‌خواهد ۳۰ تا ۴۰ شهرک جدید احداث کند

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی بار دیگر از برنامه وزارت راه برای احداث ۳۰ تا ۴۰ شهر جدید در ایران خبر داد. او در این‌باره گفت «باید در شهرهای جدید ۶۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود» و «از طریق تبدیل زمین‌ها باید خلق درآمد شده و درآمدهای حاصل در راستای پیشبرد مسکن‌سازی صرف شود». پیش از این، حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل سابق شرکت عمران شهرهای جدید ایران در شهریورماه سال گذشته گفته بود: «شرکت عمران شهرهای جدید در ۱۴ استان کشور احداث ۴۰ شهرک را در دستور کار و مطالعه دارد. در استان تهران تعداد دو شهرک با مساحت یک‌هزار و ۴۳۸ جمعیت‌پذیری ۵۵ هزار نفر و واحدپذیری ۱۶ هزار و ۶۷۰ واحد در دستور کار قرار دارد.» در استان‌های البرز، اصفهان، فارس، خراسان جنوبی، کردستان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، هرمزگان، کرمان، اردبیل، یزد و سمنان نیز قرار است شهرک‌های جدیدی ساخته شوند.

سازمان حسابرسی می‌گوید دست‌کم ۷۹۰ واحد ساختمانی دولتی در سال ۹۹ توسط اشخاص تصرف شده است

بر اساس گزارش سازمان حسابرسی، از سازمان‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران، دست‌کم ۷۹۰ واحد ساختمانی دولتی به ارزش حدود ۲۸۹ میلیارد ریال از موجودی واحدهای ساخته شده استیجاری-سازمان ملی زمین و مسکن- بدون امضای قرارداد و دریافت اقساط در اختیار افراد مختلف قرار گرفته است و لیست این افراد به سازمان حسابررسی ارائه نشده است. همچنین تعداد ۱۱ واحد از واحدهای فوق بدون امضای قرارداد در اختیار سایر سازمان‌هاست. تعداد ۶۶ واحد آپارتمان مسکونی واقع در استان تهران به مساحت ۵۰۳۱ مترمربع و بهای تمام شده ۷۷۲ میلیون ریال شامل ۲۹ واحد در سعاد‌ت‌آباد، ۱۳ واحد در شهران و ۸ واحد در بلوار فردوس و حداقل ۲۳۰ واحد ساخته شده در ۱۳ استان دیگر در تصرف شریک (سازنده) یا مورد استفاده اشخاص ثالث است. مشخصات متصرفین، به‌منظور رفع تصرف و خلع ید این افراد برای سازمان حسابرسی مشخص نیست. همچنین صورت ریز واحدهای در اختیار پرسنل و کارکنان سازمان مورد گزارش در اختیار این سازمان قرار نگرفته است. مسکن در ایران وضعیت بحرانی دارد. بانک مرکزی در گزارش اخیر خود از رشد سرسام‌آور اجاره‌بها در تهران خبر داده و گفته بود بررسی شاخص اجاره مسکن در تهران در اسفندماه سال گذشته نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ رشدی معادل ۴۵,۸ و ۵۰,۲ درصد داشته است.

مدیر منابع طبیعی گالیکش به دلیل قطع ۳۰۰ اصله درخت «بدون ضوابط قانونی» برکنار و بازداشت شد

حیدر آسیابی، رئیس کل دادگستری استان گلستان از بازداشت صفر سیجانی، رئیس اداره منابع طبیعی گالیکش خبر داد. مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان اما گفت که این مقام مسئول به خاطر قصور در انجام وظیفه برکنار شده است. بنا بر اظهارات آسیابی این اقدام پس از قطع ۳۰۰ اصله درخت جنگلی در مسیر جنگل لوه به کندسکوه صورت گرفته است. آسیابی گفت که قطع این درختان «بدون طی تشریفات قانونی» انجام شده است. به گفته او مدیرکل منابع طبیعی به قید وثیقه آزاد شده است. شامگاه جمعه یکم اردیبهشت اما خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، به نقل از مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان نوشت سیجانی به دلیل قصور در انجام وظیفه برکنار شده است. عبدالرحیم لطفی قطع ۲۵۰ اصله درخت را تأیید کرد اما گفت که منابع طبیعی این درختان را قطع نکرده است. به گفته او ۲۵۰ اصله درخت از گونه‌های کندس، ولیک، بلوط و افرا بود که طی دو مرحله در پاییز ۱۴۰۰ و فروردین سالجاری قطع شدند. لطفی «مجرمان بومی» را عامل قطع درختان معرفی کرد اما گفت که بنیاد مسکن برای تعریض جاده خواستار قطع درختان شده بود.