ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو مقام قضایی ایران: نه #توئیتر رفع فیلتر می‌شود و نه #تلگرام، #فیلترینگ دائمی است

دو مقام قضایی ایران همزمان از فیلترینگ دائمی #توئیتر و #تلگرام خبر دادند. محمد جعفر منتظری دادستان کل ایران گفت: #توئیتر به دستور قضایی فیلتر شده و تا زمانی که شرایط توئیتر مثل گذشته باشد، دستور قضایی به استحکام خود باقی است. شش وزیر و دو نماینده مجلس روز گذشته در نامه‌ای به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که نظارت و #فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مجازی و سایت‌های اینترنتی را عهده‌دار است، خواستار رفع فیلتر از توئیتر شدند. دادستان گفت: به دلیل اینکه مقام قضایی حکم به فیلتر توئیتر داده، قابلیت طرح در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را ندارد و این کمیته اصلا به این درخواست رسیدگی نمی‌کند. به گفته او درخواست رفع فیلتر از دو سامانه اینترنتی دیگر هم به این کمیته رسیده، که باید در جلسه مطرح و در باره آن تصمیم‌گیری شود. منتظری نامی از این دو سامانه نبرد. عبدالصمد خرم‌آبادی معاون قضایی دادستان هم در خبر دیگری گفت: #فیلترینگ_تلگرام قطعی و دائمی است و رفع فیلتر این پیام‌رسان تا پایان این هفته صحت ندارد.

پس از خروج #امریکا از #برجام #بریتیش_پترولیوم همکاری با #ایران را متوقف می‌کند

شرکت نفتی #بریتیش_پترولیوم یا همان #بی_پی اعلام کرد: به‌دنبال خروج #امریکا از #توافق_هسته‌ای فعالیتش در ایران را متوقف خواهد کرد. این شرکت با مشارکت شرکت بازرگانی نفت جمهوری اسلامی بهره‌برداری از میدان نفتی «رهام» در شمال ایران را در اختیار داشت. مدیران شرکت در بیانیه‌ای اعلام کردند: سهام خود در میدان نفتی رهام را به یک شرکت کوچکتر به نام #سریکا_انرژی واگذار خواهند کرد. مدیران سریکا انرژی هم گفته‌اند: برای دریافت مجوز همکاری با ایران اقدام کرده‌، از حمایت دولت انگلیس برای سرمایه‌گذاری در این پروژه برخوردار است و به همکاری با ایران ادامه می‌دهد. پیش از این نیز #توتال فرانسه اعلام کرده بود که همکاری با ایران پس از خروج امریکا از #برجام امکان‌پذیر نیست. این شرکت فرانسوی توسعه و بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی را عهده‌دار بود.

#علی_نوری، #فعال_مدنی ۲۵ ساله، به هفت سال و نیم #حبس_تعزیری محکوم شد

#علی_نوری، #فعال_مدنی و #زندانی_سیاسی سابق که دی ماه سال گذشته بازداشت و پس از ۳۶ روز با تودیع قرار #وثیقه از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود، به هفت سال و نیم #حبس_تعزیری محکوم شده است. این فعال مدنی با انتشار تصویری از حکم خود در صفحه اینستاگرام شخصی‌اش خبر از این محکومیت داده است. خبرگزاری هرانا گزارش کرده است که این فعال مدنی در تاریخ نهم دی‌ ماه سال گذشته توسط #نیروهای_امنیتی #بازداشت و در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت تا زمان پایان دادرسی از #زندان_رجایی‌شهر #کرج آزاد شده بود. حکم او از سوی شعبه ۲۶ #دادگاه_انقلاب #تهران به ریاست #قاضی_احمدزاده صادر شده است. علی نوری ۲۵ ساله پیش‌تر به دلیل فعالیت‌های مدنی بازداشت و پس از گذراندن یک‌‌سوم از دوران محکومیت‌اش به صورت مشروط آزاد شده بود. او در تاریخ ۹ دی ‌ماه ۱۳۹۶ و در دوره خدمت سربازی‌، در میدان ولیعصر تهران از سوی نیرو‌های امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. علی نوری در تاریخ ۲۳ دی ‌ماه دچار درد شدید در ناحیه قفسه سینه شد که توسط زندانیان به بهداری #زندان_اوین منتقل شد. او‌ مدتی بعد به زندان رجایی شهر کرج انتقال یافت. او که سرانجام پس از ۳۶ روز بازداشت در روز یک‌شنبه ۱۵ بهمن ۹۶ با تودیع وثیقه از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود حالا به هفت سال و نیم حبس محکوم شده است.

#عیسی_کلانتری: فعالان بازداشت شده محیط زیستی #جاسوس نیستند و بدون اینکه کاری کرده باشند در بازداشت به سر می‌برند

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از #محیط_زیست گفته است بررسی‌ها نشان می‌دهند فعالان بازداشت شده محیط زیستی، #جاسوس نبوده‌اند. خبرگزاری تسنیم این گفته‌های #عیسی_کلانتری را با تیتر «ادعای کلانتری درباره متهمان بازداشت‌شده در پرونده جاسوسی» پوشش داده است. کلانتری روز سه‌شنبه اول خرداد ماه در مراسم روز جهانی #تنوع_زیستی در پاسخ به یکی از فعالان محیط زیست حاضر در جلسه درباره آخرین وضعیت #بازداشت‌شدگان_محیط_زیست، گفته است: «دولت یک گروه چهار نفره از وزرای دادگستری، کشور، اطلاعات و همچنین معاون حقوقی ریاست جمهوری را برای پیگیری وضعیت این افراد تشکیل داده است.» به گفته کلانتری این هیات به این نتیجه رسیده‌ که افراد بازداشت شده بدون اینکه کاری انجام داده باشند در بازداشت به سر می‌برند و قاعدتا بایستی به زودی آزاد شوند. رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفته است: «وزارت اطلاعات هم به این نتیجه رسیده که هیچ مدرکی دال بر جاسوس بودن این افراد وجود ندارد.» به گفته کلانتری، هیچ سندی دال بر واقعیت این تهمت‌ها (جاسوسی) در مورد افراد بازداشت شده وجود ندارد. از سوی دیگر اما در همین مراسم، #مسعود_پزشکیان، نایب رییس #مجلس #ایران هم در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فعالان محیط زیست بازداشت شده، از پیگیری موضوع از سوی مجلس خبر داده و گفته است: «برای پیگیری‌های بیشتر از مراجع مربوط درخواست دریافت اطلاعات کافی کرده‌ایم.» بازداشت فعالان محیط زیست در ایران از بهمن ماه سال ۹۶ با دستگیری هفت فعال محیط زیست کلید خورد که یکی از آن‌ها یعنی کاووس سید امامی در زندان درگذشت. مقامات رسمی می‌گویند او خودکشی کرده است. پس از این ماجرا هم اما تعداد دیگری از فعالان محیط زیست در ایران با اتهام جاسوسی بازداشت شدند.

تشکیلات خودگردان #فلسطین علیه #اسرائیل به دادگاه جنایی بین‌المللی لاهه شکایت کرد

ریاض مالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان #فلسطین به دلیل خشونت‌های اخیر در نوار #غزه و ادامه خانه‌سازی‌ها، علیه #اسرائیل به دادگاه جنایی بین‌المللی #لاهه شکایت کرد. بدین ترتیب فلسطینی‌ها به تحقیقات رسمی علیه اسرائیل یک قدم نزدیکتر شدند. ریاض مالکی از دادستانی دادگاه لاهه خواست تا «بدون تأخیر» تحقیقات در مورد پرونده را آغاز کند. او گفت جرائم اسرائیل مستند شده و «شواهد کافی» در این زمینه وجود دارد. فلسطینی‌ها اسرائیل را به جنایات جنگی متهم می‌کنند. ۱۴ مه / ۲۴ اردیبهشت هزاران فلسطینی در اعتراض به گشایش سفارت آمریکا در #بیت‌_المقدس (اورشلیم) در نوار غزه دست به تظاهرات اعتراضی زدند که در درگیری با سربازان اسرائیلی بیش از ۶۰ فلسطینی کشته و بیش از ۲۷۷۰ نفر زخمی شدند. فلسطینی‌ها همچنین خواستار تحقیق در مورد خانه‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل در #کرانه_باختری و شرق بیت‌المقدس (اورشلیم)، و تخریب خانه‌های مردم فلسطین شده‌اند.

#ارس_امیری، دانشجوی #دانشگاه_کینگستون بریتانیا پس از ۶۸ روز #بازداشت به قید #وثیقه آزاد شد

#ارس_امیری، دانشجوی ایرانی #دانشگاه_کینگستون #بریتانیا که روز ۲۳ اسفند سال گذشته از سوی ماموران #وزارت_اطلاعات بازداشت و به #بند_۲۰۹ #زندان_اوین منتقل شده بود، با تودیع #وثیقه از زندان آزاد شد. برای او قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده تا به صورت موقت تا زمان پایان #دادرسی آزاد باشد. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان #حقوق_بشر در #ایران، گزارش کرده است که این دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه هنر روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ‌ماه آزاد شده است. محسن عمرانی، از خویشاوندان خانم امیری که مقیم کاناداست و خبر بازداشت او را پس از ۵۰ روز رسانه‌ای کرده بود، در توئیتر خود خبر از آزادی دختر خاله‌اش داده است. او پیشتر گفته بود اتهام ارس امیری «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» عنوان شده است. خانم امیری در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های هنری مشترک میان هنرمندان ایران و بریتانیا فعال بوده و با شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کانسیل) همکاری داشته است. این شورا که زمانی در ایران نمایندگی مستقل داشت، از فوریه سال ۲۰۰۹ و به دنبال احضار کارمندانش به دستگاه‌های امنیتی، فعالیت خود را در تهران متوقف کرد. محسن عمرانی اما گفته است تعاملات فرهنگی ارس امیری با هماهنگی و زیر نظر معاونت‌های مختلف #وزارت_ارشاد ایران انجام می‌شده است. ارس امیری در ۱۰ سالی که در بریتانیا زندگی ‌کرده، بارها به ایران سفر کرده است.

#ونزوئلا تحریم‌های جدید آمریکا را نقض قوانین بین‌المللی خواند

دولت #ونزوئلا تحریم‌های جدید #آمریکا علیه این کشور را غیرقانونی دانست. خورخه آرازا، وزیر خارجه ونزوئلا در این‌باره گفت: «این اقدامات تنبیهی، وحشیانه و در تناقض کامل با قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرند.» پیش از آن، دونالد #ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به پیروزی #نیکولاس_مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، با صدور فرمان‌هایی تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور اعمال کرد. بر این اساس خرید و فروش اوراق قرضه دولت ونزوئلا برای شهروندان و شرکت‌های آمریکایی ممنوع و شرکت آن‌ها در مبادلات مالی مربوط به فروش یا انتقال دارایی‌های دولت ونزوئلا غیرقانونی شده است. ترامپ از مادورو خواست تا دموکراسی را در ونزوئلا بازسازی و انتخابات آزاد و عادلانه برگزار کند.

یک #کارگر #شهرداری_آبادان در اعتراض به شرایط اقتصادی و پرداخت نشدن حقوقش #خودسوزی کرد

یکی از کارگران #شهرداری_آبادان در اعتراض به شرایط ناگوار اقتصادی و پرداخت نشدن حقوقش دست به #خودسوزی زد. به گزارش سایت رکنا این #کارگر دچار سوختگی شدید شده است. همچنین یکی از همکاران او که برای خاموش کردن آتش وارد ماجرا شده نیز دچار سوختگی شدید شده است. بر اساس اعلام یک منبع مطلع، این کارگر منطقه سه #شهرداری_آبادان، «ضامن» نام دارد. خودسوزی در اعتراض به شرایط دشوار اقتصادی و معیشتی و عدم دریافت حقوق و دستمزد به‌خصوص در میان کارگران، گاه و بی‌گاه در میان خبرها به چشم می‌خورد. رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی سوم دی ماه سال ۹۶ با اشاره به آمار رو به افزایش خودسوزی در ایران گفته بود خودسوزی در استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و شمال خوزستان بسیار شایع است. آبادان در استان خوزستان واقع شده است. بر اساس آمارهای گردآوری شده از سوی مرکز آمار مجموعه فعالان #حقوق_بشر در #ایران، در حال حاضر دست‌کم ۸۱ هزار و ۵۳۰ کارگر، بیش از ۳ هزار و ۲۸۶ ماه معوقات مزدی دارند.

محکومیت سه #درویش_گنابادی به ۱۶ سال #حبس_تعزیری و #تبعید

فعالان حقوق دراویش از صادر شدن سری اول احکام قضایی برای درویشان گنابادی خبر می‌دهند. یک منبع نزدیک به #دروایش_گنابادی از صدور دو حکم هفت سال و یک حکم دو سال حبس تعزیری برای سه نفر از درویشان گنابادی خبر داده است. #علیرضا_روشن در توئیتر خود نوشته است #بهنود_رستمی، تحصیلکرده‌ حسابداری، به هفت سال تعزیری، #احمد_براکوهی به هفت سال تعزیری و تبعید به سیستان و بلوچستان و #حمید_عشایری به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. در اطلاعاتی که درباره احمد براکوهی در رسانه‌ها منتشر شده، آمده است که او بر اثر اصابت گلوله در گلستان هفتم یک چشم خود را از دست داده است. او سه ماه از حق وکیل داشتن و همچنین تشکیل پرونده پزشکی قانونی محروم بوده است.

#کره_شمالی از خبرنگاران خارجی دعوت کرد از تخریب مرکز نظامی -هسته‌ای «#پونگی_ری» گزارش تهیه کنند

کره شمالی گروهی از خبرنگاران خارجی را دعوت کرده که از نردیک شاهد تخریب مرکز نظامی – هسته‌ای «پونگی ری» باشند و از این رویداد تاریخی گزارش‌هایی تهیه کنند. خبرنگاران کره جنوبی اما اجازه سفر به کره شمالی و گزارشگری از تخریب این مرکز نظامی – هسته‌ای را ندارند. پیونگ‌یانگ اعلام کرده که مرکز نظامی – هسته‌ای پونگی ری را تا قبل از ۱۲ ژوئن تخریب خواهد کرد. در آن تاریخ برای نخستین بار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بادونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور دیدار و گفت‌وگو می‌کند. ترامپ وعده رفاه اقتصادی برای کره شمالی را داده و جمهوری خلق چین هم ضمانت داده که بعد از خلع سلاح هسته‌ای، حکومت کره شمالی سرنگون نشود.

مسجد کافی نیست، در همه روستاها می‌خواهند «#خانه_عالم» (اقامتگاه آخوند) هم تأسیس کنند. بنابر برنامه‌ریزی «#سازمان_تبلیغات_اسلامی» قرار است تعداد اقامتگاه ویژه آخوندها در کشور تا سال ۱۴۰۴ به ۱۲۶۵۰ باب برسد.

«#سازمان_تبلیغات_اسلامی» مسئول ساختن «خانه عالم» در روستاها و شهرهاست. «عالم» عنوانی است که آخوندها بر خود می‌نهند. منظور از «خانه عالم» اقامتگاه آخوند است. طبق طرح «خانه عالم» قرار است آخوندها در همه جا اقامتگاه‌های ویژه خود را داشته باشند. حجت‌الاسلام مسعود صفی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان، این هفته با تأکید بر گسترش هر چه سریعتر «خانه‌های عالم» در روستاهای این استان گفته است « حضور جدی روحانیان مستقر در روستاها موجب می‌شود تا مردم در روستاها کمتر دچار ناهنجاری‌های اجتماعی شوند.» به گفته این مقام در حال حاضر استان زنجان ۸۰ «خانه عالم» دارد که از نظر «سازمان تبلیغات اسلامی» کم ارزیابی می‌شود و قرار است هر چه سریعتر بر تعداد آنها افزوده شود. بنابر برنامه‌ریزی این سازمان، قرار است تعداد اقامتگاه ویژه آخوندها در کشور تا سال ۱۴۰۴ به ۱۲۶۵۰ باب برسد.

تعداد کسانی که در #ایران در اثر مسمومیت با #قارچ‌های_سمی جان خود را از دست می‌دهند رو به افزایش است

قیمت هر کیلو قارچ خوراکی در ایران به بیش از هفت هزار تومان رسیده است. عده‌ای از قارچ‌های سمی استفاده می‌کنند غافل از آنکه این قارچ‌ها سبب مسمومیت می‌شود. مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس ایران اعلام کرده که تا ساعت ۱۸ عصر دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۰۱۷ نفر به دلیل مسمومیت با قارچ‌های سمی به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که از این تعداد ۱۱۶ نفر در بیمارستان بستری و متأسفانه ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند. بیشترین آمار مسمومیت‌ها در استان کرمانشاه است. در این استان تاکنون هفت نفر در اثر مسمومیت با قارچ‌های سمی جان خود را از دست داده‌اند. ۳ نفر در لرستان، ۳ نفر در کردستان و ۲ نفر در آذربایجان غربی در اثر مصرف قارچ‌های سمی‌ جان باخته‌اند.

۶ وزیر از جمله وزیر #اطلاعات و #دادگستری و ۲ نماینده #مجلس خواهان رفع فیلترینگ #توئیتر شدند

وزیران ارتباطات و فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش، اطلاعات، دادگستری، علوم و ارشاد اسلامی و همچنین دو نماینده مجلس – رمضان‌علی سبحانی‌فر نماینده سبزوار، و محمد کاظمی نماینده ملایر – در نامه‌ای به کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه خواهان رفع فیلترینگ توییتر شده‌اند. آن‌ها در این نامه نوشته‌اند توییتر فضایی برای نقش‌آفرینی موثرتر فعالان رسانه‌ای و جوانان در جامعه جهانی فراهم می‌کند.

۱۸۰ شخصیت دانشگاهی و فرهنگی در نامه‌ای به #فدریکا_موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه #اروپا خواهان حفظ #برجام شدند

بیش از ۱۸۰ نفر از شخصیت‌های دانشگاهی، فرهنگی و هنری در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهان حفظ توافق هسته‌ای با ایران شده‌اند. در این نامه اسامی نوام چامسکی، اسلاوی ژیژک، جودیت باتلر، فردریک جیمسن، چارلز تیلور، عبدالکریم سروش، یرواند آبراهامیان، همایون کاتوزیان، داریوش آشوری، ترانه علیدوستى، پرویز تناولى، مانى حقیقى و شیرین نشاط به چشم می‌خورد. روز گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ۱۲ شرط را برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران مطرح کرد از جمله توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم و عقب‌نشینی از سوریه و خلع سلاح گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در خاورمیانه. برخی تحلیلگران استراتژی تازه آمریکا در قبال ایران را به عنوان زمینه‌ای برای رویارویی نظامی ارزیابی کرده‌اند.

#بانک_مرکزی: قیمت دلار ۱۰ #ریال افزایش پیدا کرد

دلار آمریکا در ایران سه نرخ دارد: نرخ ثابتی که بانک مرکزی اعلام کرده، قیمتی که در بازار سیاه ارز خرید و فروش می‌شود و سرانجام قیمتی که بر مبنای آن کالاهای نسبتاً لوکس در بازار به فروش می‌رسد. این قیمت‌ها شناور است و از ۴۲۰۰ تومان تا ۱۲ هزار تومان متغیر. بانک مرکزی سه‌شنبه یکم خرداد قیمت ارز‌های عمده را اعلام کرد: بر مبنای آن هر دلار آمریکا با رشد ۱۰ ریالی نسبت به روز گذشته به ۴۲ هزار و ۶۰ ریال رسید. به گزارش ایرنا، از زمان اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز، هر دلار آمریکا به مدت ۴۲ روز ۴۲ هزار ریال محاسبه می‌شد، اما روز گذشته ۵۰ ریال افزایش یافت و امروز نیز برای دومین روز متوالی نرخ آن تغییر کرد. در این نرخ گذاری هر پوند انگلیس با ۹ ریال کاهش ۵۶ هزار و ۴۵۶ ریال و هر یورو با ۱۵۳ ریال رشد ۴۹ هزار و ۵۶۸ ریال قیمت‌گذاری شده است. به گفته مسئولان بانک مرکزی میزان تغییر نرخ دلار تا پایان سال حداکثر ۶ درصد خواهد بود.