نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#آمریکا: نفوذ #داعش در #افغانستان گسترش یافته است

براساس اطلاعات ارتش آمریکا، نیروهای گروه «دولت اسلامی» (داعش) در افغانستان بیشتر شده است. این اطلاعات نشان می‌دهند که شمار جنگجویان شاخه خراسان داعش به پنج هزار نفر رسیده‌ است که این تعداد پنج برابر بیش‌تر از آمار ارائه‌شده در سال گذشته است. بر این اساس گسترش نفوذ داعش در ولایت کنر نگران‌کننده است. شاخه خراسان داعش در ولایت‌های کابل، ننگرهار، کنر و بخش‌هایی از شمال افغانستان فعال است. اسکات میلر، فرمانده کل نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، گفت: «داعش یک سازمان خطرناک است، برای افغانستان و منطقه خطرناک است. از این‌رو ما باید به آن‌چه داعش انجام می‌دهد به‌طور جدی توجه کنیم.» ارتش آمریکا در گزارش خود گفته است که متلاشی شدن خلافت داعش در سوریه و عراق بر فعالیت‌های این گروه در افغانستان اثرهای چندانی نگذاشته است.

صادرات #قطر به ایران به #دارو و #مواد_غذایی محدود شد

عدنان موسویپور رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر گفت قطر اعلام کرده که مطابق دستور‌العمل وزارت خزانه‌داری آمریکا فقط اقلام غذایی و دارو از این به بعد می‌تواند به ایران صادر کند. موسوی‌پور گفت: «از سه چهار روز قبل، زمزمه‌هایی مبنی بر اجرای تحریم‌های آمریکا از سوی قطر شنیده بودیم و در تماس‌هایی که با اتاق بازرگانی قطر داشتیم آن‌ها این امر را تکذیب کرده بودند». به‌گفته او، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به‌تازگی به قطر سفر کرده بود و معلوم نیست «چه صحبت‌هایی در آن جلسه رد و بدل شد که اکنون این رفتار را دولت قطر علی‌رغم روابط بسیار خوب تاجران دو کشور در پیش گرفته است». صادرات قطر به ایران در حالی به اقلام غذایی و دارو محدود شده که موسویپور می‌گوید «ما خودمان تا چند وقت پیش تأمین کننده اقلام کشاورزی و غذایی آن‌ها بودیم». قطر در میان کشورهای عربی منطقه خلیج فارس به ایران بیشتر نزدیک است. ظریف ۱۰ اردیبهشت به‌منظور شرکت در نشست همکاری و گفت‌وگوی آسیایی (ACD) به قطر سفر کرد. او در آن تاریخ در پیامی کتبی بر ضرورت توسعه روابط دوجانبه میان قطر و ایران در تمام زمینه‌ها تأکید کرده بود.

نماینده #آلمان برای بحث درباره #برجام به تهران می‌رود

مدیر سیاسی وزارت امور خارجه آلمان و نماینده این کشور در کمیسیون مشترک برجام فردا پنج‌شنبه دوم خردادماه برای دیدار با شماری از مقامات جمهوری اسلامی به تهران سفر می‌کند. بحث و رایزنی در خصوص آخرین تحولات صورت گرفته در مورد این توافق بین المللی از جمله تصمیم تهران برای کاهش تعهدات برجامی خود از موضوعات مورد بحث مقامات دو کشور است. جمهوری اسلامی ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه اعلام کرد که سطح تعهداتش را در برجام کاهش می‌دهد و به مدت ۶۰ روز محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین را رعایت نمی‌کند، مگر آن‌که کشورهای عضو برجام به تعهدات بانکی و نفتی خود عمل کنند. اما کشورهای امضاکننده برجام و اتحادیه اروپا با اولتیماتوم ۶۰ روزه ایران مخالفت کردند.

معاون اول #قوه_قضائیه از طرفداران حکومت خواست فیلم «بی‌عفتی‌ها» را برای مقامات قضائی بفرستند

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه چهارشنبه یکم خرداد در مراسم معارفه رؤسای سابق و جدید دادگستری استان هرمزگان گفت: «دشمن به دنبال رواج بی‌عفتی و بی‌اخلاقی در جامعه است تا پایبندی مردم را بکاهد». او گفت «دشمنان» مأموران خود را آموزش می‌دهند که به دنبال «هنجارشکنی در جامعه و کنار زدن روسری» بروند تا با پخش در فضای مجازی به هدف‌های خود برسند. محسنی اژه‌ای با دادن این هشدار که چنین مسائلی در حال جاافتادن در جامعه است، افزود: «چرا از انجام امربه‌معروف و نهی از منکر می‌ترسیم، چرا از پخش این موضوع در شبکه‌های بیگانه و معاند می‌هراسیم، چرا ما از کسانی که به دنبال قانون‌گریزی و بی‌عفتی هستند، فیلم نمی‌گیریم و برای مقامات قضائی نمی‌فرستیم.» او تأیید کرد که «کسی که می‌خواهد در داخل اتوبوس، در کوچه یا خیابان امربه‌معروف و نهی از منکر کند، می‌ترسد». عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی هشتم اردیبهشت اعلام کرد که برای کسانی که «اقدام به ناهنجاری می‌کنند»، پیامک ارسال می‌شود. او گفت که به این افراد «یا به صورت پیامک تذکر داده و یا برای آن‌ها نامه ارسال می‌شود»، در صورتی که «موارد تخلف» به بیش از سه مورد برسد، فرد احضار می‌شود.

#نیروی_هوایی_آمریکا: #بمب‌افکن_راهبردی_بی ۵۲ با جنگنده‌های شکاری #قطر در یک تمرین نظامی شرکت کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا چهارشنبه ۲۲ مه/ ۱ خرداد با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد یکی از بمب‌افکن‌های راهبردی که با بالا گرفتن تنش بین ایران و آمریکا در پایگاه العدید قطر مستقر شده‌اند، در یک تمرین نظامی با جنگنده‌های شکاری قطر شرکت کرد. نیروی هوایی آمریکا هدف از انجام این تمرین را تقویت روابط نظامی آمریکا با قطر اعلام کرده است. هفته گذشته الجزیره گزارش داده بود که محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر برای دیدار و گفت‌وگو با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده است. شامگاه پنجشنبه ۹ مه/ ۱۹ اردیبهشت بمب‌افکن‌های بی ۵۲ آمریکا در قطر مستقر شدند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا همزمان با استقرار این بمب‌افکن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد: تهران باید درک کند که هرگونه حمله‌ای با پاسخ قاطع مواجه می‌شود.

#مسعود_کاظمی #روزنامه‌نگار با دو اتهام جدید بازداشت شد

مسعود کاظمی، روزنامه‌نگار و سردبیر ماهنامه صدای پارسی که آبان‌ماه گذشته با قرار کفالت از زندان آزاد شده بود صبح چهارشنبه یکم خرداد بار دیگر بازداشت شد. این بار مقام‌های قضائی با افزودن دو اتهام جدید «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» او را بازداشت کرده‌اند. این بازداشت در حالی صورت می‌گیرد که اتهامات جدید به مسعود کاظمی به او تفهیم نشده است. علی مجتهدزاده، وکیل مسعود کاظمی گفته است که قاضی همچنین قرار کفالت ۱۰۰ میلیونی این روزنامه‌نگار را به قرار وثیقه یک میلیاردی افزایش داده و کاظمی روانه زندان اوین شده است. مسعود کاظمی ۱۴ آبان‌ماه ۹۷ در منزل شخصی‌اش بازداشت و در تاریخ ۲۰ آبان‌ماه با قرار کفالت آزاد شده بود. کاظمی یک روز قبل از بازداشت در توییتر خود مطالبی در رابطه با فساد در وزارت صنعت منتشر کرده بود. وکیل مدافع مسعود کاظمی، بهمن‌ماه سال گذشته از اخذ آخرین دفاع از موکلش خبر داده و گفته بود که اتهامات مطروحه در این جلسه نشر اکاذیب، توهین به مقامات و مسئولان، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری عنوان شد.

ناآرامی‌ها در #اندونزی پس از پیروزی دوباره #جوکو_ویدودو در انتخابات: شبکه‌های اجتماعی قطع شد

پیروزی دوباره جوکو ویدودو در انتخابات ریاست جمهوری اندونزی منجر به تظاهرات اعتراضی خشونت‌بار در این کشور شد و دولت شبکه‌های اجتماعی را قطع کرد. ویرانتو، وزیر امنیت اندونزی گفته است که معترضان در شبکه‌های اجتماعی موجب هرج و مرج و ایجاد تنفر نسبت به دولت می‌شوند. روز چهارشنبه یکم خرداد / ۲۲ مه در این اعتراضات دست‌کم ۶ نفر کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شدند. پلیس حداقل ۶۰ نفر را بازداشت کرده است. معترضان در مقابل دفتر کمیسیون انتخابات گرد آمدند و در آن‌جا به روی پلیس سنگ پرتاب کردند و خودروها را آتش زدند. مأموران پلیس نیز با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش تلاش کردند آن‌ها را پراکنده کنند. پراووبو سوبیانتو، ژنرال سابق ارتش اندونزی، که رقیب انتخاباتی ویدودو بود به نتیجه انتخابات اعتراض کرده و گفته بود که در صورت پیروزیِ ویدودو، اندونزی ناآرام خواهد شد. کمیسیون انتخابات اندونزی سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت / ۲۱ مه اعلام کرد که جوکو ویدودو با کسب ۵۵,۵ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است. پراووبو سوبیانتو ۴۴,۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد. در انتخابات ۲۷ اردیبهشت / ۱۷ مه در اندونزی بیش از ۱۹۲ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن بودند و ۳۲ هزار نیروی امنیتی برای برقراری نظم و آرامش در جاکارتا، پایتخت اندونزی، مستقر شده بودند. ویدودو نخستین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده بود.

دیده‌بان حقوق بشر #سوریه: دست‌کم ۱۲ غیرنظامی در حملات هوایی به #ادلب کشته شدند

دیده‌بان حقوق بشر #سوریه اعلام کرد که در حملات هوایی بامداد چهارشنبه یکم خرداد / ۲۲ مه به استان ادلب در شمال غربی این کشور دست‌کم ۱۲ غیرنظامی کشته و ۱۸ نفر زخمی شدند. بنا به این گزارش، این حملات به بازاری در شهر مغرت النعمان واقع در ۸۴ کیلومتری شهر حلب و ۶۰ کیلومتری شهر حما صورت گرفته و هواپیماهای روسی آن را انجام داده‌اند. نیروهای رژیم سوریه و متحدانش از پایان ماه آوریل حملات خود را به ادلب آغاز کرده‌اند و در روزهای اخیر به آن شدت بخشیده‌اند. استان ادلب همچنان در دست گروه‌های شورشی است که بیشتر آن‌ها از گروه تحریرالشام، شاخه قبلی القاعده در سوریه هستند. روز چهارشنبه نبردها بین نیروهای رژیم سوریه و تحریرالشام ادامه داشت. تحریرالشام روز سه‌شنبه به شمال استان حما حمله کرده بود. به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه این درگیری‌ها در ۲۴ ساعت گذشته ۵۲ کشته بر جای گذاشته است که ۲۹ نفر از آن‌ها سربازهای سوری بودند و ۲۳ نفر از نیروهای جهادی. این نهاد همچنین گفته است که از ۳۰ آوریل تاکنون دست‌کم ۱۸۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

#فلاحت_‌پیشه: هیچ گروهی نمی‌تواند اعلام کند از جانب ایران وارد #جنگ_نیابتی شده است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره احتمال وارد شدن ایران به «جنگ نیابتی» با آمریکا گفت: «هیچ گروهی نمی‌تواند اعلام کند از جانب ایران وارد جنگ نیابتی شده است.» او همچنین تأکید کرد که ایران «به هیچ وجه وارد هیچ‌گونه جنگی نخواهد شد». فلاحت‌پیشه درباره طرح این اتهام به جمهوری اسلامی که احتمالاً در تخریب چهار کشتی در آب‌های امارات دست داشته گفت: «ما به‌عنوان ایران منتظر روشن شدن نتایج تحقیقات هستیم و اعتقادمان بر این است که چنین کارهایی مشکوک است». مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت / ۲۱ مه احتمال داد که جمهوری اسلامی پشت ماجرای حمله به چهار فروند کشتی از جمله دو نفتکش سعودی در نزدیکی آب‌های امارات متحده عربی قرار دارد. با این حال وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که این کشور در تحقیقات خود هنوز به نتیجه قطعی در این‌باره نرسیده و بررسی‌ها همچنان ادامه دارد. وزارت خارجه امارات شامگاه ۲۲ اردیبهشت / ۱۲ مه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که چهار کشتی در نزدیکی آب‌های سرزمینی این کشور در شرق بندر فجیره هدف «عملیات مخرب» قرار گرفته‌اند. به درخواست امارات یک هیأت نظامی آمریکایی مأمور بررسی حمله به چهار کشتی شد.

رئیس #سازمان_زندان‌ها: ۵۶ درصد خانواده زندانیان فاقد شغل و درآمد هستند

رئیس سازمان‌ زندان‌ها اعلام کرد که ۲۰ درصد از خانواده‌‌های زندانیان با چنان تنگناهای معیشتی مواجه‌اند که دچار فروپاشی خانوادگی می‌شوند. اصغر جهانگیر گفت: طبق آمار، ۷۰ درصد از خانواده زندانیان فاقد منزل شخصی هستند و در منازل استیجاری یا در نزد اقوامشان سکونت دارند، ۸۴ درصد از همسران زندانیان هم از سواد پایین و تحصیلات کم بهره‌مند هستند و نیاز به آموزش دارند. رئیس سازمان زندان‌ها همچنین اعلام کرد که ۵۶ درصد خانواده زندانیان فاقد شغل و درآمد هستند.