ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط داخلی هواپیمایی پاکستان در حوالی #کراچی سقوط کرد

به گزارش شبکه الجزیره جمعه ۲۲ مه/ ۲ خرداد یک فروند هواپیمای مسافربری حامل ۹۹ مسافر و ۸ خدمه که از لاهور به مقصد کراچی در پرواز بود در حوالی فرودگاه کراچی پاکستان در یک منطقه مسکونی پرازدحام سقوط کرد. عبدالستار خوخار سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان اعلام کرد که هنوز دقیقاً تعداد مسافران این پرواز مشخص نیست. این حادثه همزمان با از سرگیری پروازهای تجاری در پاکستان اتفاق افتاد. کراچی ۲۲ میلیون نفر جمعیت دارد. بیمارستان‌ها در این شهر در وضعیت اضطراری قرار گرفتند.

پسران #خاشقچی اعلام کردند که قاتلان پدرشان را می‌بخشند

یکی از پسران جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید، اعلام کرد که فرزندان او قاتلان پدرشان را می‌بخشند. صلاح خاشقچی، فرزند این روزنامه‌نگار در صفحه توئیتر خود به‌مناسبت ماه رمضان نوشت: «در این شب مقدس این ماه مبارک (...) ما، فرزندان شهید جمال خاشقجی، اعلام می‌کنیم کسانی که پدر ما را کشتند می‌بخشیم.» فرزندان خاشقجی با این اظهارات می‌توانند جان عاملان قتل پدر خود را نجات دهند. علی الشهابی، نویسنده و تحلیلگر سعودی نزدیک به ریاض در توئیتر خود نوشته است این اظهارات از اعدام قاتلان جمال خاشقچی جلوگیری می‌کند. الشهابی نوشت براساس قوانین اسلامی، اجرای این حکم و بخشش عاملان آن به تصمیم خانواده قربانی بستگی دارد. او افزود: «سایر مراحل قانونی را دولت ادامه خواهد داد.» مقامات عربستان سعودی تاکنون درباره پیامدهای اظهارات پسران خاشقچی اظهار نظری نکرده‌اند. دادستانی عربستان سعودی ۲ دی / ۲۳ دسامبر سال گذشته از صدور حکم اعدام پنج نفر در ماجرای قتل جمال خاشقچی خبر داده بود. پیش از آن آینس کالامارد، گزارشگر سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی و خودسرانه، قتل جمال خاشقچی را «اعدام فراقانونی» دانسته و گفته بود قاتلان او از مقام‌های بلندپایه سعودی هستند.

ناتو در ارتباط با خروج آمریکا از پیمان #آسمان‌های_باز اجلاس اضطراری برگزار می‌کند

در پی اعلام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر خروج از پیمان «آسمان‌های باز»، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تصمیم گرفت جمعه ۲ خرداد / ۲۲ مه در این رابطه نشست اضطراری برگزار کند. یک مقام ناتو گفته است که به‌منظور گفت‌وگو در مورد آینده پیمان «آسمان‌های باز» جلسه‌ای متشکل از نمایندگان دائمی کشورهای عضو تشکیل می‌دهد. به‌گفته او کشورهای عضو ناتو در مورد این‌که توافق‌نامه‌های مربوط به کنترل تسلیحات و خلع سلاح سهم مهمی در امنیت این اتحاد دارند، توافق دارند. دولت آمریکا در ادامه روند خروج از پیمان‌های بین‌المللی گفته است که قصد دارد به‌زودی از پیمان «آسمان‌های باز» خارج شود. آمریکا دلیل این اقدام را نقض تعهدات روسیه در پیمان «آسمان‌های باز» عنوان کرده است. کشورهای عضو این پیمان می‌گویند هدف از امضای این قرارداد شفافیت در فعالیت‌های نظامی و درک متقابل بیشتر از فعالیت‌های نظامی یکدیگر است. این توافق‌نامه به امضاکنندگان آن اجازه می‌دهد که هر سال چندین پرواز شناسایی را در قلمرو هوایی طرف قراردادهای خود انجام دهند. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز از تصمیم آمریکا درباره خروج از این پیمان ابراز تأسف کرد و با بیان این‌که خروج آمریکا ۶ ماه بعد اجرایی می‌شود خواهان همکاری کشورهای عضو برای تجدید نظر آمریکا در این مدت شد. پیمان «آسمان‌های باز» در سال ۱۹۹۲ در هلسینکی، پایتخت فنلاند امضا و از ابتدای سال ۲۰۰۲ اجرا شد. ۳۵ کشور تاکنون این پیمان را امضا کرده‌اند.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۷۳۰۰ نفر، مبتلایان ۱۳۱۶۵۲ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر جمعه ۲ خرداد آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۵۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۷۳۰۰ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (پنج‌شنبه) تا ظهر امروز (جمعه)، ۲۳۱۱ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۳۱۶۵۲ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۱۰۲۲۷۶ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۲۶۵۹ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

دهها کشته در #سودان_جنوبی در جریان یک نزاع قومی

به گزارش خبرگزاری آلمان در درگیری‌ قومی در سودان جنوبی صدها نفر کشته شدند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی اعلام کرد که شمار زیادی هم در این درگیری مجروح شدند. یکی از همکاران صلیب سرخ جهانی و یکی از همکاران پزشکان بدون مرز هم در این درگیری به قتل رسیده‌اند. درگیری‌های قومی بین دو طایفه لونور و مورل از شنبه گذشته در ایالت جونگلای سودان جنوبی مجدداً بالا گرفته است. در این کشور گروه‌های قومی همواره بر سر گله‌های گاو و نمادهای ملی و پول و البته بر سر مهم‌ترین منابع درآمد با یکدیگر می‌جنگند. سودان جنوبی با ۹ میلیون نفر جمعیت مساحتی تقریبا برابر با فرانسه دارد. دولت مرکزی در این کشور ضعیف و زیرساخت‌ها نیمه‌ویران است.