ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استفاده از آلات موسیقی در بهشت زهرا ممنوع شد

به‌دنبال انتشار تصویر یک بنر در بهشت زهرای تهران مبنی بر ممنوعیت استفاده از ادوات موسیقی در مکان یاد شده، سعیدخال، مدیر عامل سازمان بهشت زهرا اعلام کرد این ممنوعیت از گذشته تاکنون برقرار بوده و همچنان به قوت خود باقی است. به‌نوشته خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، سعید خال روز شنبه یکم خرداد ماه با اشاره به سابقه ممنوعیت استفاده از ساز در قبرستان‌ها گفته: « زمانی که خانواده متوفی برای انجام امور خاکسپاری به بهشت زهرا مراجعه می‌کند از سوی سازمان قبضی به خانواده داده می‌شود که در آن تمامی دستور‌العمل‌های تدفین و برگزاری مراسم‌ها آمده است.» او گفته: « استفاده نکردن از انواع سازهای موسیقی، سنگ قبرهای نا متعارف، استفاده از ادوات موسیقی و برخی دیگر از مواردی است که به اطلاع خانواده متوفی می‌رسد و مطرح شدن مباحثی مبنی بر وضع دستورالعمل جدید و ابلاغ آن در سازمان بهشت زهرا که در برخی از رسانه‌ها مطرح شده کاملا غلط است.» او درباره بنر نصب شده در بهشت زهرا که در روزهای اخیر خبرساز شده هم گفته: «این بنر به نوعی اطلاع‌رسانی عمومی درباره یکی از موضوعات و قوانین جاری در سازمان بهشت زهراست که این سازمان تنها به دلیل افزایش استفاده از ادوات موسیقی مانند نی و دف در مراسم‌ خاکسپاری در بهشت زهرا نصب کرده است.» ممنوعیت استفاده از ادوات موسیقی در بهشت زهرا در حالی است که هر ساله در مراسم‌مذهبی مانند عزاداری‌های محرم از انواع شیپور و ساز و دهل برای تهییج افراد استفاده می‌شود.‎

حداد عادل به‌عنوان عضو هیات امنای دانشگاه فرهنگیان منصوب شد

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در احکام جداگانه‌ای غلامعلی حداد عادل، حمید پارسانیا و علیرضا اعرافی را برای مدت چهار سال به عنوان عضو هیات امنای دانشگاه فرهنگیان منصوب کرد. حداد عادل در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است که هم‌زمان چند شغل دیگر از جمله ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی را هم بر عهده دارد. حدادعادل مؤسس ۱۲ مدرسه غیرانتفاعی فرهنگ در تهران است و به گفته پرویز‌ فتاح، رئیس «بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی»، او که مالک و صاحب‌ امتیاز «مدرسه فرهنگ» است، برای احداث این مدرسه بنایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان را در خیابان فرشته اجاره کرده و به‌رغم به‌سرآمدن موعد اجازه، آن را تحویل نداده یا با به‌روز کردن قیمت اجاره، مدت اجاره را تمدید نکرده است. رئیس بنیاد مستضعفان همچنین گفته بود: «آقای حداد عادل علاوه بر مدرسه فرهنگ، زمین دیگری برای ساخت مدرسه دریافت کرده بود که البته موفق به دریافت مجوز نشد، زیرا این زمین به متراژ هشت هزار متر و منطقه هروی و بر روی گسل قرار دارد به همین دلیل آقای حداد عادل این ملک ۴۰۰ میلیارد تومانی را به ما تحویل داد.» حدادعادل اما در پیامی ویدئویی در جواب، گفت که مدرسه فرهنگ به توصیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایجاد شده و او به مسئولین سابق بنیاد دستور داده که به تأسیس و اداره این مدرسه کمک کنند. او گفت فرزند فتاح خود در این مدرسه تحصیل کرده و اموال این مدرسه شخصی نیست و به «بیت المال تعلق دارد.»

نامه یکی از زندانیان آبان ۹۸: در فشافویه آب خوردن پیدا نمی‌شود اما مواد مخدر مثل «آب خوردن» پیدا می‌شود

حسین هاشمی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ با انتشار نامه‌ای از درون زندان وضعیت زندانیان سیاسی و به‌ویژه بازداشت شدگان آبان‌ماه ۱۳۹۸ که در حال حاضر در زندان تهران بزرگ (فشافویه) در حبس به‌سر می‌برند را بسیار نامناسب توصیف کرده است. او در بخشی از نامه خود نوشته: «شیشه، دوا و تریاک. انواع موادمخدر مانند ریگ در بند سیاسی زندان تهران بزرگ مثل آب خوردن پیدا می شود. اما دریغ از یک لیوان آب شرب، دریغ از سرویس بهداشتی مناسب، دریغ از یک سیستم گرمایشی سرمایشی مناسب، دریغ از یک فضای آرام برای کتاب و کتابخوانی، دریغ از یک بوته، یک گل و حتی یک شاخه درخت. جز سیمان و دیوار های خشن و سخت و سیم های خاردار چیزی پیش رویتان نیست و حتی کتابی که بتواند ما و پرنده خیالمان را به خارج از این فضا ببرد.» به‌نوشته این زندانی سیاسی، زندانیان آبان ۹۸ روزانه مبلغی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان را صرفا برای خرید آب آشامیدنی به فروشگاه زندان بپردازند: «آری جوانانی که به بنزین لیتری سه هزار تومان معترض بودند حالا باید آب خوردن خود را با لیتری پنج هزار تومان تامین کنند.» هاشمی در ادامه نوشته: «ما نه جاسوس دولت متخاصمیم و نه وطن فروش، تنها کارگرانی بودیم که دیگر به تنگ آمده بودیم از این همه ظلم و اینهمه بی عدالتی. خسته شدیم از بس درجا زدیم و هیچمان به همان هیچ تبدیل شد. خسته شدیم از بس جوانانمان را در سطل های زباله دیدم، یا معتاد در کف خیابان، یا خفته در گور. خسته شدیم از زنانی که تن خود را فروختند برای لقمه ای نان. خسته شدیم از اینهمه مغزی را که فراری دادند. ما برای غایت انسان در ایران جنگیدیم.»

بازداشت یک فعال رسانه‌ای در تهران با اتهام «ترویج هم‌جنسگرایی»

رضا ملوکی، رئیس پلیس فتا شرق استان تهران اعلام کرده در «یک عملیات غافلگیرانه» و بعد از «اقدامات تخصصی و فنی‌ تیم کارشناسان پلیس فتا»، گرداننده چند گروه و کانال تلگرامیِ به گفته او «غیراخلاقی و نامتعارف» در بین نوجوانان و افراد کم سن و سال بازداشت شده است. پایگاه اینترنتی اطلاع رسانی پلیس فتا در اطلاعیه‌ای، بدون اشاره به هویت این شهروند بازداشت شده، اعلام کرده: «پس از بررسی تجهیزات الکترونیکی متهم مشخص شد او ضمن راه اندازی گروه‌های متعدد در شبکه اجتماعی تلگرام، با هزاران نفر عضو و کاربر فعال، اقدام به ترویج رابطه نامتعارف بین افراد کم سن و سال و نوجوانان می‌کرده است.» بر پایه اعلام پلیس فتا تهران، فرد بازداشت شده در یکی از کانال‌های تلگرامی به انتشار عکس و فیلم‌های غیراخلاقی و «تشویق به روابط نامشروع هم جنس گرایی در فضای مجازی» کرده است. همجنسگرایی در ایران با عناوینی نظیر «اعمال منافی عفت عمومی» و «توهین به اسلام» گناه شمرده شده و در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است. در حال حاضر ایران در کنار کشورهایی نظیر عربستان سعودی، سودان، یمن و سومالی برای همجنسگرایان مجازات اعدام صادر می‌کند. همچنین رویکرد سیستم آموزشی در کشور به‌گونه‌ای‌ست که برخی از شهروندان، تحت تأثیر آموزه‌های اسلامی و القائات حکومتی، همجنسگرایان را نجس و مستحق مرگ می‌دانند. طبق آخرین خبرهای منتشر شده در روزهای گذشته، یک جوان اهوازی به‌نام علیرضا فاضلی منفرد به‌دلیل همجنسگرا بودن به دست برادر و اقوامش در نزدیکی روستایی به نام «الهایی» از توابع استان خوزستان به‌طرز فجیعی به قتل رسیده است.

آغاز واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال: تعداد شهرهای قرمز افزایش یافت

بر اساس اعلام اپلیکیشن ماسک وزارت بهداشت، تعداد شهرهای قرمز که تا پیش از این سه شهر بود، افزیش یافته و در حال حاضر شهرستان‌های عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، چابهار، .بندرعباس، پارسیان، جاسک، رودان و میناب (هرمزگان) در وضعیت قرمز قرار گرفتند. در بعضی از مناطق جنوبی کشور نیز جهش‌های مربوط به کرونای آفریقای جنوبی و هند گزارش شده است. علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است که واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال از امروز در ایران آغاز می‌شود و بر اساس تجربه دو هفته اخیر، تصمیم گرفته شده همه افراد در سایت salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند و نوبت‌دهی مانع ازدحام پشت در مراکز واکسیناسیون شود. اعلام شده فاز دوم واکسیناسیون کرونا تا اواخر خرداد و اوایل تیرماه به طول خواهد انجامید و طی این فرایند، حدود ۱۴ میلیون نفر واکسینه می‌شوند.

دولت کانادا، دادستان پیشین دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه را به عنوان مشاور در پرونده هواپیمای اوکراینی منصوب کرد

به‌ دنبال صدور رأی دادگاه عالی انتاریو در کانادا مبنی بر «عمدی و تروریستی» دانستن اقدام سپاه پاسداران در شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی، دولت کانادا اعلام کرده پیام اخوان، دادستان پیشین دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه، استاد رشتۀ حقوق دانشگاه مک گیل کانادا و از بنیان گذاران مرکز اسناد حقوق بشر در آمریکا را به‌عنوان مشاور ارشد خود برای پیگیری این پرونده برگزیده است. حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ که همسرش پریسا اقبالیان و دخترش ری‌را را در این رویداد از دست داده هم با انتشار یک پست در صفحه ایسنتاگرام خود با استقبال از این اقدام دولت کانادا نوشته است: «اخوان سابقه‌ای درخشان در دادستانی سازمان ملل، حضور در پرونده‌های نسل‌کشی یوگسلاوی، رواندا و میانمار و کارنامه‌ای مشخص در دفاع از حقوق بشر در ایران دارد.» به‌ نوشته اسماعیلیون، اخوان بعد از ماه‌ها تلاش و هم‌فکری با دولت کانادا به‌عنوان مشاور انتخاب شده است. مقامات دولتی در کانادا همچنین ضمن ابراز نگرانی از کمبود اطلاعات و شواهد قانع‌کننده ایران در پرونده هواپیمای اوکراینی، اعلام کرده‌اند که تا تحقق عدالت برای خانواده‌های قربانیان این رویداد و پاسخگو شدن مقامات جمهوری اسلامی ایران به‌ پیگیری‌های خود ادامه خواهند داد. ادوارد بیلوبابا، قاضی دادگاه عالی انتاریو در کانادا روز پنج‌شنبه ۲۰ مه / ۳۰اردیبهشت‌ماه، با صدور حکمی، شلیک سامانه موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی در آسمان تهران را «عمدی» خواند و اعلام کرد این اقدام، طبق قوانین کیفری بین المللی، «تروریستی» محسوب می‌شود. مهرزاد زارعی، پدر آراد زارعی، شاهین مقدم، همسر شکیبا فقاهتی و پدر راستین مقدم، علی اصغر گرجی، عموی پونه گرجی و یکی دیگر از اعضای خانواده‌ جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، چهار شاکی این پرونده هستند. روز هشتم ژانویه سال ۲۰۲۰/ ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، پدافند هوایی سپاه پاسداران با پرتاب دست‌کم دو موشک باعث سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی شد.