ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج معلم در استان گیلان به دادسرا احضار شدند

در ادامه پرونده‌سازی و بازداشت معلمان، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران از احضار پنج معلم در استان گیلان به دادسرای انقلاب رشت خبر داد. دادسرای انقلاب رشت از تیمور باقری کودکانی، تهماسب سهرابی و انوش عادلی، سه عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان، و یدالله بهارستانی و غلامرضا اکبرزاده باغبان دو معلم دیگر در استان گیلان خواسته است ظرف پنج روز پس از صدور احضاریه به شعبه سوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت مراجعه کنند. اتهام معلمان احضار شده «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» اعلام شده است. از آغاز اردیبهشت ماه امسال ده‌ها معلم در شهرهای مختلف ایران بازداشت و یا به مراجع امنیتی و قضایی احضار شده‌اند. شماری از معلمان بازداشت شده به صورت موقت آزاد شده‌اند. مسئولان حکومتی معلمان بازداشت‌شده را به «همکاری با نیروی خارجی» متهم کرده‌اند. معلمان که از نیمه دوم سال گذشته دور تازه‌ای از اعتراض به رتبه‌بندی حقوق معلمان، سرکوب و پرونده‌سازی برای فعالان صنفی و خصوصی‌سازی آموزش را سازمان دادند، در اردیبهشت ماه امسال سه مرتبه در سراسر ایران تجمع کردند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران در اطلاعیه ای احضار و بازداشت معلمان را رویه‌های غیرقانونی محکوم شده خوانده و خواستار «پایان دادن به روند پرونده‌سازی‌ها علیه معلمان و آزادی همه معلمان زندانی و بازگشت به مسیر قانونی امور توسط زعمای حکومتی» شده است.

کارگران شهرداری یاسوج در اعتراض به تاخیر در پرداخت دستمزد تجمع کردند

کارگران شهرداری یاسوج برای چندمین بار در اعتراض به تأخیر در پرداخت دستمزد، مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کردند. «کبنا نیوز» گزارش کرده است، شهردار یاسوج در جمع کارگران معترض که پنج ماه دستمزد معوقه دارند، حاضر شده و آن‌ها را به پایان تجمع «دعوت» کرده است. شهردار یاسوج به کارگران معترض گفته: «صلاح نیست که نیروی شهرداری که شبانه روز زحمت می‌کشد بیاید و تجمع کند، و یک فرد بیگانه و ماجراجویی بخواهد از این ازدحام جمعیت سوء استفاده کند. شاید برخی از افراد انگ بزنند و بخواهند سوء استفاده کنند». کارگران معترض نیز به او پاسخ داده‌اند که «روزی ۱۲ ساعت کار می‌کنند، پول کرایه ندارند و مجبورند حدفاصل خانه و محل کار را پیاده بروند». کارگران شهرداری یاسوج پیش از این نیز چندین مرتبه مقابل ساختمان شهرداری و فرمانداری این شهر تجمع کرده بودند. شهردار یاسوج از آن‌ها خواسته است یک هیئت ۵ نفره برای مذاکره با مدیران شهرداری معرفی کنند. تأخیر در پرداخت دستمزد کارگران شهرداری‌ها در نقاط مختلف ایران به یک رویه تبدیل شده است. شهرداری‌ها و پیمانکاران نیروی انسانی هر یک دیگری را مسئول این وضعیت می‌دانند.

ابراهیم رئیسی با ایجاد یک سمت جدید، مسئول «بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء» را به عنوان «دستیار رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت» منصوب کرد

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در حکمی احمد عبودتیان را به عنوان «دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت» منصوب کرد. دستیار رئیس‌جمهوری در امر مردمی‌سازی یک سمت جدید در دولت به شمار می‌رود. عبودتیان بر اساس حکم رئیس دولت مسئول ««توانمندسازی، انسجام‌بخشی و هم‌افزایی نیروهای مومن انقلابی»، «تسهیل‌گری و مانع‌زدایی از فعالیت نهادهای مردمی» اعم از تشکل‌های خودجوش مردمی و دانشجویی، هیئت‌ها، مساجد و سازمان‌های مردم‌نهاد در حل مسائل کشور، بسترسازی برای «همیاری مردم» با دولت و بسترسازی برای «همیاری مردم» با دولت خواهد بود. او پیش از این در سازمان تبلیغات اسلامی به سمت مشاور عالی رئیس این سازمان در امور «جبهه مردمی فرهنگی انقلاب اسلامی» و مسئول بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء منصوب شده بود. بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء در سال ۱۳۹۲ پس از اینکه علی خامنه‌ای در دیدار با «فعالان فرهنگی» به آن‌ها گفت که باید برای مقابله با «جبهه فرهنگی دشمن»، «جبهه تشکیل داد»، شکل گرفت. انتصاب او به سمت تازه ایجاد شده در دولت پس از آن صورت گرفت که ابراهیم رئیسی و محمدرضا مخبر، معاون اول او، سیاست‌های آزادسازی قیمت ها در دولت سیزدهم را «مردمی‌سازی یارانه‌ها» نامیدند.

یک کارگر دخانیات گلستان به دلیل «تنبیه انضباطی» پس از تصادف، اقدام به خودسوزی کرد

یک کارگر شرکت دخانیات گلستان به دلیل «تنبیه انضباطی» اقدام به خودسوزی کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) این کارگر ۵۲ ساله که ۲۰ سال سابقه کار دارد و به صورت قرارداد موقت و فصلی مشغول به کار است، پس از یک حادثه رانندگی از سوی کارفرما «تنبیه انضباطی» شد. یکی از همکاران این کارگر روایت کرده است: در روزهای گذشته خودرو او به ستون بیرونی پارکینگ برخورد کرد. سر راننده به شیشه جلو خورد و بیهوش شد. او را به بیمارستان بردند و چند روز بستری بود تا اینکه صبح یکم خرداد به محل کار بازگشت و «به محض ورود متوجه شد نه تنها کسی از شرکت جویای احوال وی نبوده بلکه بابت حادثه دو سه روز پیش به کمیته انضباطی معرفی شده است. این موضوع باعث نارحتی وی شد که درنهایت با ریختن بنزین روی خود اقدام به خودکشی کرد». این کارگر «مشکلات بوجود آمده در محل کار» را دلیل اصلی اقدام به خودسوزی همکارش عنوان کرد و گفت که او با ۴۰ درصد سوختگی در بیمارستان بستری است. دستمزد اندک و فشار کاری بالا در بنگاه‌های تولیدی و خدماتی ایران کارگران زیادی را به لحاظ روحی و روانی آسیب‌پذیر کرده است. در سال گذشته اقدام به خودکشی در محیط‌های کارگری افزایش یافت.

همزمان با بازداشت کارگران حکومت ایران یک هیئت ۴۳ نفره به اجلاس بین‌المللی کار اعزام می‌کند

در حالیکه بازداشت فعالان کارگری در نقاط مختلف ایران همچنان ادامه دارد، حکومت جمهوری اسلامی قصد دارد یک هیئت ۴۳ نفره را به اجلاس بین‌المللی کار اعزام کند. حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک‌شنبه یکم خرداد گفت که تصمیم بر حضور ۴۳ نفر «قطعی نیست و هنوز فهرست نهایی بسته نشده است». پیش از این یک فهرست ۴۳ نفره از مقام‌های دولتی، نمایندگان مجلس و «نمایندگان کارگری» و کارفرمایی که قرار است برای شرکت در این اجلاس به سوئيس بروند در رسانه‌های داخلی منتشر شده بود. ایران از حضور نمایندگان تشکل‌های مستقل کارگری در اجلاس بین‌المللی کار جلوگیری کرده و اعضای تشکل‌های وابسته به حکومت را به عنوان نماینده کارگران به این اجلاس اعزام می‌کند. اجلاس بین‌المللی کار از ۲۷ ماه مه آغاز به کار خواهد کرد.

آسمان ایران دوباره غبارآلود می‌شود

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، از افزایش دما و ورود توده‌های گرد و غبار به ایران طی روزهای آینده خبر داد. به گفته او میانگین دمای هوا در شمال شرقی ایران از روز دوشنبه دوم خرداد ۸ تا ۱۳ درجه افزایش می‌یابد. همزمان با افزایش دما، در برخی از مناطق ایران دوباره گرد و غبار تنفس را برای مردم سخت خواهد کرد. به گفته ضیائیان از روز یکم خرداد در برخی نقاط شرق، جنوب شرق، مرکز و جنوب کشور وزش باد شدید و گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود و در منطقه زابل طوفان گرد وخاک رخ خواهد داد. او گفت که در روزهای بعد «با شکل‌گیری‌ توده گرد و خاک روی عراق و انتقال آن به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. گرد و خاک در ماه‌های گذشته بسیاری از استان های ایران را در برگرفت و سبب تعطیلی یا کاهش ساعت کاری مدارس، نهادهای دولتی و خدمات عمومی شد. صدها نفر از شهروندان از جمله در خوزستان و سیستان و بلوچستان به‌خاطر آلودگی هوا راهی بیمارستان‌ها شدند.

«توضیحات رئیس سازمان محیط‎‌زیست درباره علت مرگ توله‌های یوزپلنگ ایرانی قانع کننده نبود»

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی توضیح علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست درباره مرگ دو توله از سه توله یوزپلنگ ایرانی را قانع کننده ندانست. علی سلاجقه روز شنبه ۳۱ اردیبهشت به فراکسیون محیط‌زیست و کمیسیون اصل ۹۰ فراخوانده شده بود تا درباره علت مرگ دو توله «ایران» توضیح بدهد. به گفته رفیعی در این جلسه که دو ساعت و نیم طول کشید، سه متخصص دامپزشکی، یک متخصص بوم شناسی و نماینده سازمان دامپزشکی حضور داشتند. او به نقل از نماینده سازمان دامپزشکی گفت: «کسی از آنها درخواست نکرده بود که در آن موضوع خاص در محل مربوطه حضور داشته باشند». همزمان با این اظهارنظر، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در یک همایش دولتی ادعا کرد که «گمان نمی‌کند قصوری در فرآیند یوزپلنگ آسیایی در اسارت رخ داده باشد». او گفت: «دستاورد علمی زادآوری یوزپلنگ آسیایی در اسارت برای ایران و جهان فوق العاده بود». سلاجقه در حالی این ادعا را مطرح کرد که دو توله سه از توله یوزپلنگ ایرانی به دلیل آنچه که «مشکلات ریوی» و «استفاده از شیر بی‌کیفیت» عنوان شده است، مُرده‌اند.