ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آسوشیتدپرس: ایران در حال ساخت تأسیسات زیرزمینی عمیق در نزدیکی سایت هسته‌ای نطنز است

خبرگزاری آسوشیتدپرس دوشنبه یکم خرداد / ۲۲ مه تصاویر ماهواره‌ای مؤسسه «پلانت لبز بی‌بی‌سی» را منتشر کرده که براساس آن‌ها جمهوری اسلامی در حال ساخت مجموعه‌ای از تونل‌های زیرزمینی در کنار سایت هسته‌ای نطنز است. آسوشیتدپرس نوشته است: «این مرکز اتمی در نزدیکی کوه‌های زاگرس و احتمالاً در مکانی عمیق‌تر از دسترسی آخرین سلاح آمریکایی طراحی‌شده برای تخریب چنین مکان‌هایی است.» تصاویر مؤسسه «پلانت لبز بی‌بی‌سی» که در ماه آوریل سال جاری گرفته شده‌اند نشان‌دهنده حفر تونل در «کوه کلنگ» واقع در جنوب سایت هسته‌ای نطنز است. تأسیسات هسته‌ای نطنز در حدود ۲۲۵ کیلومتری جنوب تهران قرار دارد و پیش از این بارها مورد حمله‌های خرابکارانه قرار گرفته است. سایت نطنز تحت محافظت شدید سپاه پاسداران قرار دارد. تصاویر ماهواره‌ای در حالی منتشر شده‌اند که مذاکرات احیای برجام متوقف شده است و ممکن است ساخت تونل‌های زیرزمینی جدید مسئله هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر از قبل کند.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل: زندگی افراد دارای معلولیت در افغانستان به‌شدت تحت تأثیر بحران این کشور قرار دارند

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل در توییتی ضمن اعلام این‌که ۲,۴ میلیون نفر در افغانستان با معلولیت زندگی می‌کنند، گفت افراد دارای معلولیت به‌طور نامتناسبی تحت تأثیر بحران انسانی کنونی در این کشور قرار دارند. این نهاد در همین حال افزوده است که برای حمایت از افراد دارای معلولیت در افغانستان بودجه‌ فوری مورد نیاز است. دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل در سال جاری میلادی ۴,۶ میلیارد دلار بودجه برای افغانستان درخواست کرده اما می‌گوید تاکنون بخش اندک آن تأمین شده است. به‌گفته‌ این دفتر، ۲۸ میلیون نفر در افغانستان نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند.

سه فلسطینی در حمله نظامیان اسرائیلی به نابلس کشته شدند

ارتش اسرائیل در جریان یورش گسترده به اردوگاه آوارگان بالاتا در شهر نابلس در شمال کرانه باختری اشغالی سه فلسطینی را کشت. وزارت بهداشت فلسطین هویت سه کشته شده صبح روز دوشنبه را محمد ابوزیتون ۳۲ ساله، فتحی ابوریزک ۳۰ ساله و عبدالله ابوحمدان ۲۴ ساله اعلام کرد. به گفته این وزارتخانه، حداقل هفت فلسطینی دیگر مجروح شدند، از جمله چهار فلسطینی با گلوله جنگی، و ده‌ها نفر دیگر نیز به‌دلیل استنشاق گاز اشک‌آور. صدها سرباز و نیروهای ویژه اسرائیلی در این یورش شرکت کردند که حدود ساعت ۱ بامداد آغاز شد و تا ساعت ۵ صبح ادامه یافت. نیروهای اسرائیلی ورودی‌های اردوگاه را با بولدوزر مسدود کردند و برخی خانه‌ها را تخریب کردند. به گفته ساکنان، آن‌ها همچنین به برخی از واحدها آسیب رساندند، آن‌ها همچنین ادعا کردند که از نارنجک‌های ضد تانک استفاده کرده‌اند. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه مرد فلسطینی «مظنون به دست داشتن» در فعالیت‌های مسلحانه دستگیر و اسلحه‌ها‌یشان را مصادره کرده است، اما در مورد این کشتار اظهار نظری نکرد. یورش روز دوشنبه پس از یک حمله با خودرو در نزدیکی نابلس در روز یکشنبه انجام شد که در آن یک سرباز اسرائیلی زخمی شد. کمپ آوارگان بالاتا بزرگ‌ترین کمپ آوارگان از نظر جمعیت در کرانه باختری اشغالی است، جایی که حدود ۳۰ هزار فلسطینی در منطقه‌ای با تراکم جمعیت بالا در حدود ۶۰ هکتار زندگی می‌کنند. نیروهای اسرائیلی روز دوشنبه نیز به اردوگاه آوارگان جنین در شمال نابلس یورش بردند و حداقل سه مرد فلسطینی را دستگیر کردند. اسرائیل از ژوئن ۲۰۲۱ با هدف سرکوب مقاومت مسلحانه فزاینده، حملات تقریباً روزانه و کشتار فلسطینیان را در کرانه باختری انجام داده است . در سال ۲۰۲۲، نیروهای اسرائیلی بیش از ۱۷۰ فلسطینی از جمله دست‌کم ۳۰ کودک را در قدس شرقی اشغالی و کرانه باختری به قتل رساندند که مرگبارترین سال برای فلسطینیان ساکن در این مناطق از سال ۲۰۰۶ توصیف شد. از آغاز سال ۲۰۲۳، نیروهای اسرائیلی دست کم ۱۵۶ فلسطینی از جمله ۲۶ کودک را کشته‌اند. کشته‌شدگان شامل ۳۶ فلسطینی است که در حمله چهار روزه به نوار غزه بین ۹ تا ۱۳ مه کشته شدند.

ابراهیم رئیسی سرپرست وزارت آموزش و پرورش را به‌عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه به مجلس معرفی کرد

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم اعلام کرد که رئیسی در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، رضامراد صحرایی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی کرد. یوسف نوری، وزیر پیشین آموزش و پرورش به‌دنبال تأخیر در پرداخت حقوق اسفندماه سال گذشته معلمان و رسیدگی نکردن به خواسته‌های آن‌ها، از جمله رتبه‌بندی معلمان، با ادامه اعتراضات سراسری معلمان استعفا داد و رضامراد صحرایی، از ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش فعالیت خود را آغاز کرد. صحرایی پس از برعهده گرفتن این مسئولیت به معلمان اطمینان داد که به تمام اعتراضات درباره رتبه‌بندی رسیدگی می‌شود و حقی از کسی ضایع نخواهد شد. او سپس اعلام کرد که رتبه‌بندی معلمان تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری تمام خواهد شد و از خردادماه نیز به اعتراضات رسیدگی خواهد شد. با این حال به‌تازگی شماری از ۴۳۰۰ نیروی اداری وزارت آموزش و پرورش در نامه‌ای به صحرایی نسبت به عدم بهره‌مندی از رتبه‌بندی معلمان انتقاد کرده و گفتند اختلاف ایجاد شده میان آن‌ها با سایر همکاران باعث بی‌انگیزگی و تفاوت بسیار در حقوق شده است. رضا مراد صحرایی پیش از این رئیس دانشگاه فرهنگیان بود. او پیش از این در مراسم گرامی‌داشت معلم گفته بود: «حقوق منِ استادِ تمام از برادرم که شغل آزاد دارد و سوادش زیردیپلم است کمتر است.»

احتمال افزایش دو تا سه برابری قیمت محصولات لوازم خانگی، انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تکذیب کرد

انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در بیانیه‌ای اعلام‌ کرد: «افزایش دو تا سه برابری قیمت برخی محصولات لوازم خانگی تولید داخل نسبت به قیمت جهانی محصولات مشابه برندهای خارجی صحت ندارد و این در حالی است که با وجود افزایش قابل توجه برخی مؤلفه‌های مترتب بر تولید نظیر نرخ ارز، قیمت مواد اولیه داخلی، حقوق و دستمزد، حمل و نقل، تورم جاری و غیره در مقایسه با تیر ۱۴۰۱، تغییر قیمت محصولات لوازم خانگی ایرانی، کمتر از قیمت محصولات خارجی بوده و فاصله زیادی با میزان نادرست اعلام شده دارد.» این بیانیه می‌افزاید: «هیچ‌یک از تولیدکنندگان عضو انجمن صنایع لوازم خانگی ایران علاقه‌ای به هرگونه افزایش قیمت در محصولات تولیدی خود نداشته و افزایش قیمت در برخی محصولات، فقط به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های مترتب بر تولید بوده که به‌طور طبیعی بر بهای تمام شده محصول نهایی اثرگذار است.» در آغاز سال ۱۴۰۲ قیمت لوازم خانگی تولید داخل ۴۰ درصد افزایش یافت. در آن زمان کارشناسان هشدار داده بودند که سال ۱۴۰۲ سال سختی برای تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان لوازم خانگی است ، زیرا سیاست وزارت صمت در برابر کاهش تسهیلات‌دهی، فقط افزایش هزینه‌های تولید و افزایش مالیات‌ستانی از این صنعت است. کاهش قدرت خرید مردم باعث کاهش مبادلات در بازار لوازم خانگی شده و از سوی دیگر برخی از شرکت‌های مطرح با ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای قدرت مانور محصولات را در فروشگاه‌های خُرد سطح شهرها گرفته‌اند و همین دلیلی بر کسادی بازار توزیع لوازم خانگی و کاهش قدرت فروش خرده‌فروشان سطح شهرها شده است.

یک مقام اتاق بازرگانی ایران و روسیه: جهش بزرگی در روابط تجاری با مسکو ایجاد شده، زیرساخت‌های کنونی دیگر جوابگو نیست

کامبیز میرکریمی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت که از سال ۹۸ تاکنون با گسترش قابل توجه روابط مسکو و تهران، حجم تجارت دو کشور هم افزایش قابل توجهی داشته است. میرکریمی گفت که تجار دو کشور از روبل به عنوان واحد مبادله در معاملاتشان استفاده می‌کنند و درخواست کرد تا هرچه زودتر شعب بانک‌های روسیه در ایران فعال شوند تا تجار ایرانی به راحتی با همسایه شمالی مراوده داشته باشند. «روبل از سوی تجار ایرانی مورد تأیید است و هم اکنون به یک ثبات نسبی رسیده و با حداقل هزینه تبادلات تجاری بین دو کشور در حال انجام است.» او گفت که به عنوان بخشی از توافق‌نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا که از سال ۹۸ اجرایی شده قرار است تعرفه تجاری ۹۶ تا ۹۷ درصد کالاها به صفر برسد. «تاحد زیادی مسائل بانکی بین ایران و روسیه حل شده است و جا دارد که شرکت‌های ایرانی بیشتر به تجارت غلات روسیه متمایل شوند.» نائب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه همچنین گفت که زیرساخت‌های کنونی دیگر جوابگوی ججم بالای تجارت دو کشور نیست: «تجارت با روسیه در مرحله شروع یک جهش است و هم اکنون فشار زیادی به زیرساخت‌ها وارد شده است و دولت باید سرمایه‌گذاری خود را در توسعه زیرساخت‌های تجاری افزایش بدهد که در این زمینه مانع ایجاد نشود. درست است که بخش خصوصی نیز کشتی‌های خود را در این خطوط فعال کرده اما باز هم با کمبود مواجه هستیم.»

نماینده ساوه: برای تأثیرگذاری بر انتخابات هیأت رئیسه مجلس به برخی نمایندگان تبلت هدیه می‌دهند

محمد سبزی، نماینده ساوه، بدون اشاره به جزییات اعلام کرد با هدف تأثیرگذاری بر انتخابات هیأت رئیسه مجلس، به برخی از حوزه‌های انتخابیه نمایندگان تبلت هدیه داده شده است. سبزی گفت: «متأسفانه ما الان شاهد یک روند نادرستی هستیم که الان شاید تعداد زیادی برای عضویت در هیأت رئیسه داوطلب شده‌اند.» نماینده ساوه در ادامه افزود: «یک زمانی افراد خاصی توانایی لازم، تجربه خوب و شرایط مناسب را دارند و بقیه هم اصرار می‌کنند که مثلاً شما بیایید در هیأت رئیسه باشید، این یک مسأله دیگر است. اما اینکه خود طرف اقدام کند و به هر وسیله‌ای حالا با یک تبلت یا یک هدیه و یا موارد دیگر بخواهد رأی جمع کند، این کار خوبی نیست و واقعیت این است که در شأن مجلس انقلابی نیست.» سبزی گفت: «الان هم همه‌شان می‌چرخند که آقا به ما رأی بدهید. یکی می‌خواهد دبیر شود، یکی می‌خواهد ناظر شود. بعضی آدم را در رودربایستی قرار می‌دهند یا قسم می‌دهند و کارهایی که خیلی جالب نیست، انجام می‌دهند.» اجلاسیه چهارم مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۲ خرداد برگزار می‌شود و نمایندگان مجلس موظف هستند در سال پایانی مجلس یازدهم و به‌ مدت یک سال اعضای جدید هیأت رییسه را انتخاب کنند. اعضای جدید هیأت رئیسه مجلس بعد از قرائت سوگندنامه، ۷ خرداد به‌ صورت رسمی کار خود را آغاز خواهند کرد. محمدباقر قالیباف (رئیس)، علی نیکزاد و عبدالرضا مصری (نواب اول و دوم)، احمد امیرآبادی، احمدنادری، حسینعلی حاجی دلیگانی، محمد رشیدی، محسن دهنوی، علی کریمی فیروزجایی (دبیران)، علیرضا سلیمی، سیدنظام الدین موسوی، محمدرضا دشتی اردکانی (ناظران) اعضای هیأت رییسه در اجلاسیه سوم مجلس شورای اسلامی را تشکیل می‌دهند. پیش از این در جریان استیضاح وزیر صمت، دریافت خودروهای شاسی‌بلند برای تأثیرگذاری در رأی نمایندگان خبرساز شده بود.

رسانه نزدیک به سپاه احتمال داد علی اکبر احمدیان جانشین شمخانی شود

صابرین‌نیوز، ارگان رسانه‌‌ای نزدیک به سپاه پاسداران، در نوشته‌ای غیررسمی و تایید نشده در تلگرام احتمال داد که علی‌اکبر احمدیان به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب شود. علی اکبر احمدیان متولد ۱۳۴۰، از فرماندهان سپاه پاسداران از سال ۱۳۸۶ تاکنون ریاست مرکز راهبردی سپاه پاسداران را برعهده دارد. او همچنین از اعضای حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران بود و در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران را برعهده داشت. نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی یکشنبه ۳۰ اردیبهشت نوشت: «در حالی که طی هفته‌های اخیر در محافل مختلف، شایعات زیادی در خصوص قصد علی شمخانی برای کناره‌گیری از دبیری شورای عالی امنیت ملی بر سر زبان‌ها بود، انتشار شعری معنادار از محتشم کاشانی در صفحه شخصی او در توییتر، نشان می‌دهد که کناره‌گیری شمخانی از این سمت پس از ده سال، قطعی است.»

زلزله‌ای به بزرگی ۴,۴ مشهد را لرزاند، مسئولان می‌گویند ظاهراً خسارتی به جای نگذاشت

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از مرکز زلزله‌نگاری دانشگاه تهران، زلزله‌ای به بزرگی ۴,۴ در مقیاس امواج درونی زمین ساعت ۱ و ۱۵ دقیقه و ۴۳ ثانیه بامداد دوشنبه یکم‌ خرداد سفید سنگ در استان خراسان رضوی را لرزاند. بر اساس این گزارش، این زلزله در عمق ۷ کیلومتری زمین به وقوع پیوست و کانون آن در موقعیت ۳۵,۷۶ عرض شمالی و ۶۰,۳۴ طول شرقی در ۲۴ کیلومتری شهر سفید سنگ فریمان و ۳۷ کیلومتری شهر نصرآباد شهرستان تربت جام ثبت شده است. محسن نجات، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، اعلام کرد که زلزله صبح دوشنبه در محدوده میان شهرستان‌های مشهد و فریمان اتفاق افتاد، و کانون اصلی این زمین‌لرزه بخش رضویه مشهد بود و در شهرستان مشهد خسارتی به بار نیاورد.