ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت سوسیالیست اسپانیا رهبران جدایی‌طلب کاتالان را عفو کرد

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا سه‌شنبه یکم تیر / ۲۲ ژوئن در یک سخنرانی تلویزیونی از عفو ۹ رهبر استقلال کاتالونیا که به دلیل مشارکت در همه‌پرسی اکتبر ۲۰۱۷ برای تعیین سرنوشت به زندان افتادند، خبر داد. ۹ رهبر کاتالان که از این عفو مشروط برخوردار می‌شوند در حال گذراندن احکام بین ۹ تا ۱۳ سال زندان خود هستند و همچنان از داشتن مناصب سیاسی و عمومی منع شده‌اند. پس از انتشار این تصمیم دولت اسپانیا در روزنامه رسمی رهبران کاتالان نیز از زندان آزاد می‌شوند. پدرو سانچز در سخنان خود گفت این عفو «که اکثریت اسپانیایی‌ها با آن مخالفند» نشانه حسن‌نیت و نخستین گام در جهت حل منازعات سیاسی بین مقام‌های مادرید و منطقه کاتالونیا است. رائول روموا، مسئول سابق امور خارجه کاتالونیا یکی از کسانی که عفو شده و به ۱۲ سال زندان محکوم شده بود، گفت کاتالونیا به مبارزه برای تعیین سرنوشت ادامه خواهد داد. او در توییتر نوشت: «با بخشش ۹ نفر، آن‌ها سرکوبی را که همچنان علیه صدها استقلال‌طلب اعمال می‌کنند پنهان نخواهند کرد. ما از مبارزه دست نخواهیم کشید: عفو و تعیین سرنوشت.» در مادرید، مخالفان محافظه‌کار اعلام کردند که قصد دارند این عفو را در دادگاه به چالش بکشند، در حالی که هزاران جدایی‌طلب روز دوشنبه در بارسلونا تظاهرات کردند و ابتکار دولت سوسیالیست را ناکافی دانستند و خواستار همه‌پرسی جدید استقلال شدند. این ۹ سیاستمدار و فعال بخشیده شده به اتهام فتنه و استفاده نامناسب از بودجه عمومی در جریان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت کاتالونیا در سال ۲۰۱۹ محکوم شدند. این همه‌پرسی از سوی مادرید ممنوع شد، اما با اعلام کوتاه‌مدت استقلال کاتالونیا، در کشور بحران سیاسی‌ای ایجاد کرد که در دهه‌های گذشته در اسپانیا بی‌سابقه بود. مقام‌های کاتالان همچنان خواستار سازماندهی همه‌پرسی جدید استقلال تحت نظارت مقام‌های محلی هستند.

دادستان یاسوج مدعی شد همه بازداشت‌شدگان اعتراضات این شهر بجز ۵ نفر آزاد شده‌اند

علی ملک‌حسینی، دادستان عمومی و انقلاب یاسوج سه‌شنبه یکم تیر مدعی شد تنها ۵ نفر از کسانی که در جریان اعتراضات روزهای گذشته در یاسوج بازداشت شده بودند، همچنان در بازداشت هستند و «مابقی با قرار مناسب آزاد شده‌اند». او روز دوشنبه از دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر «از همه سلایق، گروه‌ها و اقوام مختلف کاندیداها» خبر داده بود. همزمان حسن نگین تاجی، رئیس دادگستری کهگیلویه و بویر احمد درباره اعتراضات یاسوج بدون اشاره به رقم مشخصی گفت: «تعدادی در این شهر دستگیر شده‌اند که البته به کمک دستگاه‌های امنیتی در حال تفکیک متهمان اصلی با کسانی هستیم که در این قضیه دخیل نبوده‌اند». مردم معترض در یاسوج از غروب جمعه ۲۸ خرداد در اعتراض به نتیجه و روند انتخابات شوراهای شهر و روستا جلوی فرمانداری این شهر تجمع کردند. نیروهای امنیتی در ادامه به مردم حمله کرده و تعداد زیادی را دستگیر کردند. گزارش‌ها همچنین از اختلال جدی در اینترنت یاسوج در زمان درگیری‌ها خبر دادند. از زخمی‌شدن معترضان اطلاع دقیقی در دست نیست و صحت تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی، از مرگ چند معترض منتشر شده هنوز تایید نشده است.

نیروی انتظامی اعلام کرد بزرگترین مزرعه رمزارز ایران را با ۷ هزار ماینر در تهران کشف کرده است

باشگاه خبرنگاران پویا وابسته به خبرگزاری حکومتی تسنیم سه‌شنبه یکم تیر/۲۲ ژوئن به نقل از حسین رحیمی، رئیس پلیس ایران از «کشف» بزرگترین مزرعه رمز ارز کشور در یک کارخانه متروکه در تهران خبر داد. به گفته حسین رحیمی، مأموران پلیس پیشگیری تهران با همکاری سازمان برق تهران در ۴۸ ساعت گذشته نزدیک به سه هزار دستگاه ماینر را در مکان‌های دیگری در تهران و بالغ بر ۷هزار ماینر را در این مزرعه کشف کرده‌اند. رئیس پلیس کشور بدون توضیح درباره این‌که مالکیت این دستگاه‌ها را چه افراد یا نهادهایی برعهده دارند، گفت بنا بر اعلام کارشناسان برق، حدود چهار درصد برق کشور برای فعالیت مزرعه ۷ هزار ماینری لازم است و بخشی از مشکل برق تهران به فعالیت این ماینرها مربوط است.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان: عدم تامین دوز دوم واکسن کرونا و اضطراب واکسیناسیون به سالمندان آسیب روانی می‌زند

حسام‌الدین‌ علامه‌، سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان سه‌شنبه یکم تیر در مصاحبه با روزنامه همشهری خواهان توجه به بار روانی شیوع کووید-۱۹ و اختلال در روند واکسیناسیون بر سالمندان و جلوگیری از آسیب‌های روانی بر آن‌ها شد. حسام‌الدین علامه گفت وزارت بهداشت از ابتدا از شورای ملی سالمندان برای همکاری در روند واکسیناسیون دعوت نکرده است. او افزود: «تامین واکسن اولویت مهم بخش درمانی کشور است، اما معتقدم است درباره سالمندان باید به دو مسئله دیگر هم توجه شود؛ اول ایجاد تمایل و رفع مقاومت نسبت به واکسیناسیون است که به آگاهی‌بخشی گسترده و ایجاد احساس امنیت و رفع اضطراب در سالمندان منجر می‌شود. این افزایش آگاهی یکی از ضرورت‌های واکسیناسیون سالمندان است و باید از آسیب‌های روانی ناشی از تزریق واکسن که به هر دلیلی با آن مواجه هستند جلوگیری کرد». سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان در ادامه گفت: «نکته بعدی، توجه به سالمندانی است که امکان مراجعه به مراکز بهداشتی را ندارند و تعیین تکلیف وضعیت واکسیناسیون آنها می‌تواند موجب رفع دغدغه‌هایشان شود. خود موضوع واکسیناسیون، برای سالمندان اضطراب‌آور است، برخی از آنها از عوارض ناشی از تزریق هم می‌ترسند. حالا تامین نشدن دوز دوم، دغدغه‌ دیگری را برایشان رقم زده است.» در روزهای اخیر گزارش‌های منتشر شده از سوءمدیریت در روند واکسیناسیون و تشکیل صف‌های طولانی مقابل مراکز واکسیناسیون برای تزریق دوز دوم خبر داده‌اند. همچنان تعداد زیادی از سالمندان که اکثر آن‌ها به بیماری‌های زمینه‌ای نیز دچارند و نسبت به ابتلا به کووید-۱۹ آسیب‌پذیرترند، دوز اول واکسن را هم دریافت نکرده‌اند. وزارت بهداشت تزریق دوز اول را تقریبا متوقف کرده است.

افزایش شمار مبتلایان به کرونا و مرگ ۱۱۶ نفر دیگر در ایران

روابط عمومی وزارت بهداشت سه‌شنبه یکم تیر اعلام کرد ابتلای ۱۱ هزار و ۷۱۶ نفر دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۱۱۶ بیمار کووید-۱۹ را ثبت کرده است. با تکیه بر آمارهای رسمی شمار مبتلایان به کووید-۱۹ و بیماران درگذشته بار دیگر در ایران رو به افزایش است. تعداد بیماران تحت مراقبت در بیمارستان‌ها نیز به هزار و ۲۷۸ نفر در ۲۴ ساعت افزایش یافته است. براساس گزارش وزارت بهداشت وضعیت شیوع کرونا همچنان در ۲۲ شهر ایران قرمز و در ۱۷۵ شهر دیگر نارنجی‌ ست. وزارت بهداشت تاکنون ابتلای ۳ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۳۳۶ به کووید-۱۹ و مرگ ۸۳ هزار و ۲۱۷ تن از آن‌ها را گزارش کرده است. آمارهایی که به اعتراف مقام‌های رسمی ایران، با آمارهای واقعی تفاوت فاحشی دارند و کمتر از یک سوم میزان شیوع کرونا در ایران را منعکس می‌کنند. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد تا کنون ۴۰۳ هزار و ۷۵۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹۷۲ هزار و ۸۷۱ نفر دوز دوم را دریافت کرده‌اند.

انجمن قلم (پن) سیدنی در استرالیا خواهان آزادی سه عضو کانون نویسندگان ایران از زندان شد

انجمن قلم (پن) سیدنی در استرالیا در بیانیه‌ای به تاریخ یکشنبه ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن، از ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) و یکی از عاملان کشتار ۶۷ که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران برنده اعلام شد خواست تا رضا خندان‌ (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن، اعضای زندانی کانون نویسندگان ایران را بی‌درنگ آزاد کند. این بیانیه ضمن اشاره به بیماری‌های این سه نویسنده زندانی تاکید کرده که هر سه نویسنده به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند. در بیانیه فوق آمده است: «این نویسندگان به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و اقدام علیه امنیت ملی به زندان محکوم شده‌اند که مصداق آن را انتشار کتابی درباره‌ تاریخ کانون نویسندگان ایران ذکر کرده‌اند، نهادی که در طی چندین دهه‌، دولت‌های گذشته و حال ایران را به نقد کشیده است. آن‌ها همچنین متهم شده‌اند که بر سر مزار شاعران و نویسندگان ناراضی و منتقد حاکمیت حضور یافته‌اند.» انجمن قلم (پن) سیدنی به بیانیه اخیر این سه نویسنده از زندان اشاره کرده و گفته است «آن‌ها داستان خود را برای مارک آیزاک، رئیس انجمن قلم سیدنی، بیان کردند.» سه نویسنده عضو کانون نویسندگان در بیانیه‌ خود گفته بودند که به دلیل دفاع از «آزادی بیان در همه جا و برای همه کس» زندانی شده‌اند. بکتاش آبتین، به‌همراه رضا خندان مهابادی و کیوان باژن از تاریخ پنجم مهرماه ۹۹ برای تحمل دوران محکومیت شش ساله خود به زندان اوین منتقل شده است. پیش از این نیز ۳۳۵ نویسنده و فعال فرهنگی ایرانی در بیانیه‌ای مشترک خواهان آزادی این سه نویسنده شده بودند.

انتقال یوسف مهراد، زندانی عقیدتی محکوم به اعدام به خارج از زندان

کانون مدافعان حقوق بشر در گزارشی از انتقال یوسف مهراد، زندانی عقیدتی محکوم به اعدام به خارج از زندان به دلیل وخامت وضعیت سلامتی خبر داده و اعلام کرده است در حال حاضر هم‌بندی‌های این زندانی عقیدتی از وضعیت او کاملاً بی‌اطلاع هستند. بر پایه اعلام این نهاد حقوق بشری، طی هفته‌های گذشته افرادی از سوی قوه قضاییه و نهادهای امنیتی با حضور در زندان، این زندانی را تحت فشار روحی و روانی گذاشته‌اند و از شش روز پیش علی‌رغم وخامت وضعیت جسمی از انتقال وی به بیمارستان ممانعت به عمل آورده‌اند. گفته می‌شود یوسف مهراد در روزهای گذشته از رسیدگی پزشکی در زندان محروم بوده و سه روز پیش، به‌دنبال وخامت وضعیت سلامتی و «در شرایطی نگران‌کننده» به مکانی نامعلوم در خارج از زندان مرکزی اراک منتقل شده است. کانون مدافعان حقوق بشر سوم اردیبهشت ‌ماه امسال در کانال تلگرامی خود خبر داده بود که شعبه اول دادگاه کیفری یک استان مرکزی، یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع را به اتهام‌های «توهین به مقدسات» و «سب‌النبی» (توهین به پیامبر اسلام) به اعدام محکوم کرده است. طبق ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی توهین‌کنندگان به «مقدسات اسلام یا هر یک از انبیا» مشمول حکم اعدام یا حبس از یک تا پنج سال می‌شوند.

کوبا می‌گوید «آبدالا» واکسن کوبایی ضد کرونا بیش از ۹۲ درصد تأثیر دارد

کوبا اعلام کرد که واکسن سه دوزه کوویدـ۱۹ این کشور به نام «آبدالا»، در مرحله نهایی آزمایش‌های بالینی ۹۲,۲۸ درصد کارایی نشان داده است. میگل دیاز کانل، رئیس جمهوری کوبا، در توئیتر نوشت: «دانشمندان ما از مؤسسه فینلای و مرکز بیوتکنولوژی همه موانع را پشت سر گذاشتند و دو واکسن بسیار موثر در اختیار ما قرار دادند.» اشاره میگل دیاز کانل به واکسن دیگر کوبایی به نام «سوبِرانا» است که ۶۲ درصد مؤثر است. «آبدالا» و «سوبرانا» هر چه سریع‌تر مجوز بازاریابی اضطراری را از سازمان بهداشت کوبا دریافت خواهند کرد. کوبا، که قصد وارد کردن واکسن‌های خارجی ندارد، در حال ساخت پنج واکسن علیه کوویدـ۱۹ است. چندین کشور مانند آرژانتین، جامائیکا، مکزیک، ویتنام و ونزوئلا گفته‌اند که به واکسن‌های کوبا علاقه‌مندند. از زمان آغاز واکسیناسیون در کوبا با ۱۱,۲ میلیون نفر جمعیت، حدود یک میلیون نفر کاملاً علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. این کشور در حال حاضر شدیدترین موج اپیدمی خود را از زمان آغاز همه‌گیری با ورود گونه‌های جدید و مسری‌تر تجربه می‌کند. در کوبا یک‌هزار و ۱۱۷ مورد مرگ بر اثر کرونا و ۱۶۹ هزار و ۳۶۵ مورد ابتلا به این ویروس ثبت شده است.

دو هزار و ۲۷۹ مشاور حفاظت فنی و ایمنی بیکار شدند

دو هزار و ۲۷۹ نفر از مشاوران حفاظت فنی و ایمنی با تمدید نشدن پروانه‌های فعالیت‌شان در پایان خرداد ماه بیکار شدند. بر اساس ماده ۲۰ آیین‌نامه جدید «مشاوران و خدمات‌دهندگان حفاظت ایمنی»، مشاوران حقیقی و حقوقی قبلی از ۱۷ آذر سال ۹۹، تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی آن باید درخواست مکتوب و مدارک لازم برای انطباق وضعیت با شرایط این آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی آن را به مرکز تسلیم می‌کردند. این در حالی است که فرایند تأیید صلاحیت مشاوران جدید و صدور پروانه برای آن‌ها، چند ماه زمان می‌برد. از سوی دیگر ۲۸ شرکت نیز بر اساس آیین‌نامه سال ۹۴ مجوز فعالیت دارند و این شرکت‌ها نیز نگران مجوزهای خود هستتند. آیین‌نامه جدید، امکان حضور جامعه مشاوران را در محیط‌های کار که مستعد بروز حوادث متعدد هستند نیز تضعیف می‌کند. در حالی که تنها در یک سال گذشته بیش از ۱۰ حادثه با ابعاد بزرگ و دارای تلفات انسانی در محیط‌های مرتبط با صنایع و معادن رخ داده است.

مدیر کل بانوان شهرداری تهران: بزرگترین و جدی‌ترین مسئله زنان سرپرست خانوار، «مشکلات روحی ناشی از پیشنهادات غیراخلاقی‌ست»

زهرا بهروز آذر، مدیرکل بانوان شهرداری تهران سه‌شنبه یکم تیر در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت بزرگترین و جدی‌ترین مسئله زنانی که تنها سرپرست خانوار هستند، «مشکلات روحی ناشی از پیشنهادات و خواسته‌های نامناسب است». بهروز آذر گفت با در نظر گرفتن سرشماری سال ۹۵، از ۴ میلیون زن ساکن تهران، دست‌کم ۴۵۰ هزار نفر تنها سرپرست خانوار خود هستند و از این تعداد نزدیک به ۷۰ درصد آن‌ها زنان «بیوه»‌اند که به خاطر فوت همسرشان سرپرستی خانوار را برعهده گرفته‌اند. مدیرکل بانوان شهرداری تهران افزود این افراد با چند نوع آسیب جدی روبه‌رو هستند که اولین آن‌ها تأمین معاش است و اگر نتوانند معاش خود را از راه‌های «قانونی و اخلاقی» تأمین کنند، دچار مشکلات متعدد می‌شوند؛ از جمله این‌که با ورود به محیط کار معمولاً «شغل‌های ضعیف و با حقوق پایین» به ‌آن‌ها پیشنهاد می‌شود «چرا که از حقوق خود آگاهی ندارند». زهرا بهروز آذر با اشاره به معطل ماندن لایحه حمایت از زنان سرپرست خانوار در شهرداری تهران گفت عموم زنانی که تنها سرپرست خانوار هستند، بیمه نمی‌شوند و در معرض «پیشنهادهای غیراخلاقی» قرار دارند که «از نظر عاطفی صدمات بالایی را به آن‌ها وارد می‌کند». او با اشاره ضمنی به مسئله آزارهای جنسی به زنان در بازار کار، به‌ویژه زنان «بیوه» و منوط کردن کار و درآمدشان به تن‌دادن به رابطه جنسی، گفت: «الان مشکل جدی که برای زنان سرپرست خانوار داریم مشکلات روحی ناشی از پیشنهادات و خواسته‌های نامناسب است و به همین دلیل خیلی از آن‌ها در محیط کار اصلاً اعلام نمی‌کنند که زن سرپرست خانوار هستند، چرا که از این اعلام و رفتارهای غیراخلاقی که ممکن است انجام شود می‌ترسند و بزرگترین مشکل آن‌ها از این جنس است».

عشایر به دلیل خشکسالی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کسری علوفه مراتع دارند

فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری‌ با بیان این‌که خشکسالی شدید در سال جاری عشایر را با مشکل جدی تأمین علوفه برای دام‌ها مواجه کرده، اعلام کرد که امسال به دلیل خشکسالی، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن کسری تأمین علوفه مراتع وجود دارد. خرم گفت: «برای جبران این کسری حداقل باید ماهانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن نهاده دامی برای تداوم تولید در اختیار عشایر قرار گیرد.» به‌گفته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری‌ تا سال ۹۹ ماهانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن نهاده‌ دامی برای دام‌های عشایر تأمین و در بین آن‌ها توزیع می‌شد و این میزان نهاده دامی در کنار علوفه مراتع نیاز خوراک دام‌ عشایر را مرتفع می‌کرد.

برنامه‌ریزی سازمان بهداشت جهانی برای تولید واکسن کرونا در آفریقای جنوبی

سازمان بهداشت جهانی در حال برنامه‌ریزی برای تولید واکسن کرونا در آفریقای جنوبی است. تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت چندین شرکت برای در دسترس قرار دادن فن‌آوری خود و آموزش شرکت‌های محلی در آفریقای جنوبی علاقه نشان داده‌اند. هدف این است که تولید واکسن در مدت ۹ تا ۱۲ ماه آغاز شود و دسترسی به واکسن‌های کرونا در سراسر قاره آفریقا که موارد کرونا و مرگ‌های ناشی از آن در طول هفته گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است، بیشتر شود. سیریل رامافوزا، رئیس ‌جمهوری آفریقای جنوبی از این برنامه استقبال کرد و گفت: «ما از طریق چنین ابتکار عملی روایت متداول درباره آفریقا به‌عنوان مرکز فقر و عقب‌ماندگی را تغییر خواهیم داد.» در آفریقای جنوبی تنها ۱,۸ درصد از جمعیت علیه کرونا واکسینه شده‌اند که یکی از کمترین تعداد افراد واکسینه‌شده در جهان است.

نتیجه انتخابات شوراهای اسلامی تهران، ری و تجریش اعلام شد

فرمانداری تهران، نتیجه انتخابات شوراهای اسلامی تهران، ری و تجریش را اعلام کرد. اصول‌گرایان بر شورای شهر تهران نیز مسلط شدند. مهدی چمران رای اول را به دست آورد و نرجس سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی نیز به شورای شهر تهران راه یافت. این احتمال وجود دارد که مهدی چمران ریاست شورای شهر تهران را به عهده بگیرد. شورای شهر تهران ۲۱ عضو دارد. تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها در اختیار وزارت کشور و هیاتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. نمایندگان دولت و مجلس شورای اسلامی در بررسی‌های خود دست به رد صلاحیت بسیار گسترده داوطلبانی زده‌اند که اکنون در شوراهای استان تهران عضویت دارند. انتخابات شوراها برای تعیین ۱۱۰ هزار کرسی است که شامل ۳۹ هزار شورا در سراسر ایران می‌شود. از میان شهرهای بزرگ تهران با شورای ۲۱ نفره و مشهد با شورای شهر ۱۵ نفره بیشترین تعداد کرسی‌ها را دارند.