نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت #روزبه_پیری، فعال مدنی ترک در #تبریز

روز چهارشنبه اول مرداد، روزبه پیری، مترجم و فعال دانشجویی ساکن تبریز از سوی نیروهای امنیتی در منزل پدری خود بازداشت شد. خانواده این فعال دانشجویی گفته‌اند از دلایل بازداشت و محل انتقال او اطلاع دقیقی ندارند. برادر این فعال آذربایجانی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اطلاع داده است که مأموران امنیتی هنگام بازداشت او هیچ توضیحی درباره دلیل بازادشت او ارائه نکرده‌اند. روزبه پیری سردبیر نشریه تبریز و مؤسس تشکل مستقل دانشجویی نوید اعتدال در سال ۱۳۸۹ در دانشگاه آزاد تبریز است. او تنها دو هفته قبل و پس از تحمل محکومیت سه ماهه خود در رابطه با اعتراضات آبان ماه ۹۸ از زندان تبریز آزاد شده بود. روز گذشته نیز علیرضا فرشی، بهنام شیخی و حمید منافی نادارلی، دیگر فعالان مدنی آذربایجان از سوی نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند. این سه، سال گذشته به همراه اکبر آزاد از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران به اتهام شرکت در مراسم روز جهانی زبان مادری، هر یک به دو سال حبس تعزیری و دو سال تبعید محکوم شده بودند. طی روزهای گذشته هم شاهین برزگر به یک سال حبس تعزیری، بابک حسینی مقدم به شش ماه حبس تعزیری و ایوب شیری، دیگر شهروند ساکن تبریز که در جریان بازداشت‌های پس از اعتراضات سراسری آبان ماه دستگیر شده بود به دو سال حبس تعزیری محکوم‌ شد.

جسد #قاضی_منصوری به #ایران منتقل شد

جسد غلامرضا منصوری، قاضی پیشین شب گذشته از رومانی به ایران منتقل شده است. به گزارش خبرگزاری‌ نور نیوز، چهارشنبه اول مرداد/ ۲۲ ژوئیه/ پلیس رومانی همراه جسد منصوری، ۲۹ صفحه گزارش شرح ماجرا را ارسال کرده اما از تحویل تصاویر مربوط به دوربین‌های مداربسته هتل محل اقامت مقتول امتناع می‌کند. غلامرضا منصوری قاضی فراری از ایران که متهم ردیف نهم پرونده فساد مالی قوه قضائیه در پرونده اکبر طبری است روز جمعه ۳۰ خرداد ماه / ۱۹ ژوئن، بر اثر سقوط از اتاقش در هتلی در پایتخت رومانی جان باخت. پلیس رومانی ابتدا از احتمال خودکشی سخن گفت، اما نتیجه اولیه کالبدشکافی نشان داد که مرگ این قاضی فراری «با خشونت و شتاب‌زدگی» همراه بوده است. محمدجعفر منتظری،‌ دادستان کل جمهوری اسلامی گفت که مرگ منصوری مشکوک و پرابهام است. پرونده فساد قوه قضائیه که اکبر طبری اتباعی متهم اصلی آن است،‌ منصوری را نیز درگیر و ناچار به فرار کرد. اما به محض اعلام خبر خارج شدن او از ایران، برخی فعالان حقوق بشری تلاش کردند شواهد علیه او را برای ارائه به دادگاه و دستگیری او در خارج از ایران جمع‌آوری کنند. دادخواستی برای دستگیری و محاکمه منصوری در آلمان را بیش از ۶۰۰۰ نفر امضا کرده‌بودند. منصوری سال‌ها در مسند قاضی در جمهوری اسلامی فعالیت کرد. روزنامه‌نگاران و زنان معترض به حجاب اجباری که دی ۹۶ به نشانه اعتراض روسری‌هایشان را بر چوب آویختند، در خیابان ایستادند و به «دختران خیابان انقلاب»، معروف شدند، با احکام صادرشده از سوی او به زندان افتادند.