ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمار کشته‌شدگان در ناآرامی‌های اخیر آفریقای جنوبی به بیش از ۳۳۷ نفر رسید

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در آفریقای جنوبی، شمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های اخیر به بیش از ۳۳۷ نفر رسیده است و پلیس در حال بررسی ۱۶۸ مورد قتل دیگر است. مقام‌های آفریقای جنوبی گفته‌اند تاکنون حدود ۱۶۱ مرکز تجارتی و فروشگاه و همچنین ۸ کارخانه و بیش از ۱۶۰ مغازه فروش مشروبات الکلی در جریان اعتراضات غارت شده‌اند. ناآرامی‌ها و تخریب‌ها در آفریقای جنوبی دو هفته پیش پس از صدور حکم حبس خانگی علیه جیکوب زوما، رئیس جمهوری پیشین این کشور آغاز شد اما خیلی سریع به غارت و آتش زدن مغازه‌ها منجر شد. مقام‌های آفریقای جنوبی می‌گویند خشونت‌ها را زیر کنترل درآورده‌اند. فقر و بی‌عدالتی در آفریقای جنوبی عامل این ناآرامی‌ها و غارت‌هاست. شکاف اقتصادی در این کشور بیداد می‌کند. سال گذشته آفریقای جنوبی شاهد بیشترین کاهش تولید ناخالص داخلی از سال ۱۹۴۶ به این سو و انقباض اقتصادی ۷ درصدی بود. تعطیلی‌ها به سبب کرونا و اعمال دیگر محدودیت‌ها بر کسب و کار بهبود اوضاع را برای اقتصاد این کشور سخت‌تر کرده است. نرخ بیکاری در آفریقای جنوبی در سه ماهه نخست امسال ۳۲,۶ درصد بود. اعضای پارلمان آفریقای جنوبی ۶ مه ‌‌سال ۲۰۰۹، جیکوب زوما را به‌عنوان رئیس‌جمهوری این کشور برگزیدند. زوما در ۱۴ فوریه ۲۰۱۸ به‌دلیل فشارهای ناشی از اتهامات فساد اقتصادی و جنسی از مقام خود استعفا کرد. دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی در تیرماه عدم حضور زومای ۷۹ ساله در دادگاه برای دفاع از اتهام فساد را اهانت به دستگاه قضایی تلقی کرد و او را به ۱۵ ماه حبس محکوم کرد.

نسرین ستوده از زندان قرچک به مرخصی پنج روزه اعزام شد

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر چهارشنبه‌شب ۳۰ تیرماه از زندان قرچک ورامین به مدت پنج روز به مرخصی استعلاجی اعزام شد. رضا خندان، همسر نسرین ستوده با اعلام این خبر در حساب کاربری فیس‌بوک خود نوشت: «پس از ماه‌ها پیگیری، امشب نسرین به مدت پنج روز به مرخصی درمانی آمد.» نسرین ستوده آخرین بار در ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ بازداشت و به زندان منتقل شد. به گفته وکلای نسرین ستوده حکم او در مجموع ۳۸ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق برای ۲ پرونده باز است. در پرونده اول ۵ سال زندان و بابت پرونده دوم ۳۳ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق برای این وکیل دادگستری در نظر گرفته شد. در رابطه با پرونده دوم نسرین ستوده در جلسه دادگاهی که در تاریخ ۹ دی ۹۷ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد به صورت غیابی با هفت عنوان اتهامی از جمله «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت موثر در گروهک غیرقانونی و ضد امنیتی کانون مدافعان حقوق بشر، لگام (حذف اعدام) و شورای ملی صلح، تشویق مردم به فساد و فحشا و فراهم آوردن موجبات آن و ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی، اخلال در نظم و آسایش عمومی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» جمعاً به ۳۳ سال حبس و تحمل ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. در این پرونده طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۲ سال از محکومیت ۳۳ ساله او به عنوان مجازات اشد قابل اجرا بوده که ستوده در حال تحمل آن است. نسرین ستوده از تاریخ ۲۹ مهرماه سال جاری از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰: از برنامه‌های اصلی ما این است که پرونده‌ای از ترک فعل‌های مسئولان دولت روحانی را تشکیل دهیم تا با آنان برخورد شود

حجت‌الاسلام حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری مهر اعلام کرد کمیسیون اصل ۹۰ قصد دارد پرونده‌هایی برای مسئولان دولت روحانی تشکیل دهد. شجاعی گفت: «برخی از افراد مسئولیت‌هایی را در کشور می‌پذیرند و خسارت‌هایی را از خود به جا می‌گذارند و زمانی هم که دوره مسئولیتشان به اتمام می‌رسد، در حاشیه امن قرار می‌گیرند که ما این اجازه را به آنان نخواهیم داد.» نماینده ابهر در ادامه افزود: «از برنامه‌های اصلی ما این است که پرونده‌ای از ترک فعل‌های مسئولان دولتی را تشکیل دهیم تا با آنان برخورد شود.» رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: «دولتمردان باید درباره عملکرد ضعیف خود در مسائلی چون گرانی مسکن، کم‌آبی و قطعی برق به ما پاسخ دهند و بدانند که بعد از دوره کاری‌شان آنان را رها نمی‌کنیم و باید مسئولیت ناکارآمدی و ترک فعلشان را بپذیرند و با آنان برخورد شود.»

خانه موسیقی ایران از اعتراضات مردم خوزستان حمایت کرد

خانه موسیقی ایران صبح پنجشنبه ۳۱ تیر بیانیه‌ای در حمایت از اعتراضات مردمی خوزستان منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «ایران تشنه و خسته از ظلم و بی‌عدالتی در جهان امروز بیش از هر چیزی نیاز به اتحاد و همدلی دارد. خوزستانِ تشنه که نفت و گازش را سخاوتمندانه در پهنه ایران‌زمین خرج کرده است مستحق این وضعیت نیست.» خانه موسیقی در ادامه این بیانیه برخورد خشونت‌آمیز با معترضان را نیز محکوم کرده و نوشته است: «پاسخ مطالبات به‌حق مردم شریف و مظلوم این خطه اقدام و عمل اقناعی است و قطعاً هرگونه برخورد خشونت‌آمیز با مطالبات قانونی و به‌حق مردم محکوم است» در ادامه این بیانیه آمده است: «خانه موسیقی به نمایندگی از سوی این صنف همچون همیشه در کنار مردم بزرگ ایران ایستاده و در این وضعیت بحرانی نیز در کنار مردم خونگرم و بزرگوار خوزستان خواهد ایستاد.» اعتراض‌ها به بی‌آبی،‌ فقر و تبعیض نظام‌مند در خوزستان ابتدا از سوی شهروندان عرب از مناطق عرب‌نشین آغاز شد و سپس به دیگر مناطق گسترش یافت. دامنه این خیزش به اهواز، سوسنگرد،‌ ایذه، دزفول،‌ بهبهان، ماهشهر، آبادان و … کشیده شده است. هنوز تعداد جان‌باخته‌های اعتراض‌های خوزستان مشخص نیست، اما تاکنون دست‌کم ۹ شهروند معترض به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. روز گذشته خانه سینما و کانون نویسندگان ایران هم از اعتراضات مردم خوزستان حمایت کردند.

یک کارشناس در ایران: دور بعدی مذاکرات احیای برجام احتمالاً در شهریورماه برگزار خواهد شد

در حالی‌که دور ششم مذاکرات وین برای احیای برجام ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن، همزمان با پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف مانده است، رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل در ایران می‌گوید دور بعدی مذاکرات احتمالاً در شهریورماه برگزار خواهد شد. قهرمان‌پور گفت: «از چهاردهم مردادماه که مراسم تحلیف برگزار شود تا زمانی که وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی در جایگاه خود مستقر شوند و معلوم شود وظیفه ادامه مذاکرات برعهده کدام نهاد خواهد بود، مذاکرات وین عملاً در حالت تعلیق خواهد بود و بنابراین احتمال می‌دهیم دور بعدی مذاکرات در صورت تداوم در شهریورماه برگزار شود.» در آخرین دور مذاکرات زمانی برای پیگیری آن در دور هفتم در نظر گرفته نشد. پیش از این سید‌عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر‌ خارجه جمهوری اسلامی و رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین گفته بود برای مذاکرات احیای برجام در وین باید منتظر دولت بعدی ماند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور‌خارجه ایران نیز گفته بود «طبیعی است» که دولت جدید باید مستقر شود و کار را جلو ببرد. رحمان قهرمان‌پور با اشاره به گزارش مناقشه‌برانگیز سه ماهه پایانی وزارت امور خارجه در مورد برجام گفت این‌که در این گزارش گفته شده آمریکا بیش از این امتیاز نخواهد داد «نکته مهمی است». او افزود: «اگر برداشت مذاکره‌کنندگان این باشد که آمریکا بیش از این امتیاز نخواهد داد به این معنا است که ادامه مذاکرات هم نمی‌تواند آمریکا را مجاب کند تا امتیاز بیشتری بدهد.» قهرمان‌پور فضای بی‌اعتمادی موجود را عامل بن‌بست در مذاکرات احیای برجام دانست و گفت: «هنوز نمی‌دانیم که کشورها چطور از این بن‌بست خارج خواهند شد.»

آمریکا به تحریم ترکیه به‌خاطر خرید سیستم موشکی اس -۴۰۰ ادامه می‌دهد

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد دولت آمریکا که نام او افشا نشده گفت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا مصمم است تحریم‌های اعمال‌شده علیه ترکیه به‌سبب خرید سامانه «اس-۴۰۰» از روسیه را حفظ کند. این مقام آمریکایی گفت چنانچه ترکیه به خرید سامانه‌های تسلیحاتی دیگر از روسیه ادامه دهد، آمریکا تحریم‌های دیگری هم علیه این کشور وضع خواهد کرد. آمریکا آذر سال گذشته «حوزه ریاست صنایع دفاعی» ترکیه را که مسئولیت تأمین فناوری‌های نظامی برای آن کشور را به عهده دارد و همچنین رئیس این سازمان را تحت تحریم قرار داد. آمریکا و متحدانش در ناتو استفاده ترکیه از اس-۴۰۰ را به‌عنوان یک تهدید درک می‌کنند و استدلال می‌آورند که روسیه ممکن است از طریق ترکی به اطلاعات محرمانه درباره جنگنده‌های اف ۳۵ دسترسی پیدا کند. یکی از اهداف اس-۴۰۰ مقابله با این جنگنده‌هاست. حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در واکنش به انتقادها گفته است از آنجایی که برخی کشورهای عضو ناتو در حال حاضر از سامانه‌های پدافندی اس-۳۰۰ که ساخت روسیه است استفاده می‌کنند، پس آنکارا هم سامانه اس-۴۰۰ خود را به‌کار خواهد گرفت. آنکارا در سال ۲۰۱۷ با مسکو توافقی برای خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ امضا کرد و در سال ۲۰۱۹ چندین محموله از این سامانه به ارزش پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار را دریافت کرده است. روسیه هفته گذشته سامانه اس- ۵۰۰ با برد بالاتر را با موفقیت آزمایش کرد.