ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمدرضا حکیمی درگذشت، یک نویسنده دینی بانفوذ محافظه‌کار که فاصله خود را با قدرت حفظ می‌کرد

او را از «باسوادترین» نویسندگان دینی دانسته‌اند. محمدرضا حکیمی متولد ۱۳۱۴ در مشهد بود. از ۱۲ سالگی به مدت ۲۰ سال در حوزه علمیه مشهد درس خوانده بود. به لباس روحانیت درنیامد، منبر نرفت و به نوشتن پرداخت. «الحیاة»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها» از جمله آثار او هستند. حکیمی رواج‌دهنده اصطلاح «مکتب تفکیک» است، مکتب تأکیدکننده بر جدایی دین و فلسفه و عرفان. او تبار این مکتب را تنظیم کرد و میان آن با مکتب اخباری که تنها بر حدیث تکیه دارد، فرق گذاشت. حکیمی طرفدار دین ناب بدون تفسیر بود، و این برداشت خود را گونه‌ای تفسیر و برداشت نمی‌دانست. محمدرضا حکیمی، با چهره‌های حکومتی آشنایی داشت، اما از قدرت فاصله گرفت بی‌آنکه موضع انتقادی صریحی داشته باشد. در عین حال به طور مستقیم و غیر مستقیم از مراحم حکومت دینی برخوردار بود. او از محافظه‌کاری سنتی، آن هم در شکلی‌ نخبه‌گرا، دفاع می‌کرد. در امور اجتماعی تأکید بر عدالت داشت و از این رو مورد توجه و استناد کسانی است که ضمن هواداری از حکومت خود را «عدالت‌خواه» می‌خوانند. محمدرضا حکیمی در روز ۳۱ مرداد بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

وزیر پیشنهادی امور خارجه: رویکرد «آسیامحور» و «اقتصادمحور» در اولویت وزارت خارجه است

امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) که به سپاه قدس نزدیک است، یکشنبه ۳۱ مرداد در مجلس گفت دولت رئيسی و وزارت خارجه او سیاستی «همسایه‌محور» و «آسیا محور» را دنبال خواهد کرد. عبداللهیان گفت وزارت خارجه «به‌دنبال نهادینه‌سازی رفتارهای بین‌المللی مقاومت» در غرب آسیا و استفاده از «ظرفیت قدرت‌های نوظهور اقتصادی» خواهد بود. به‌نظر می‌رسد اشاره او به برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین است که در دولت حسن روحانی به امضا رسید. وزیر خارجه پیشنهادی عضو هیئت مرگ گفت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصاد و تجارت دچار مشکل بوده اما رویکرد دولت رئيسی رویکردی «اقتصاد محور» خواهد بود و وزارت خارجه می‌خواهد تعداد رایزنان اقتصادی و بازرگانی را در سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی افزایش دهد. عبداللهیان درباره برجام گفت: «مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می‌دانیم. هیچ گاه از میزه مذاکره منطقی و توام با اقتدار و حکمت فرار نخواهیم کرد. اما وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد و با مذاکره‌ای همراه خواهیم بود که فرسایشی نباشد». او بدون اشاره به جزئيات مشخصی وعده داد بی‌اثر کردن و لغو تحریم‌ها را داد. مذاکرات موسوم به احیای برجام در وین تا تشکیل دولت ابراهیم رئيسی به تعویق افتاده است.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان: هیچ مشکلی با ایران نداریم

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «افق» ایران که به سپاه پاسداران نزدیک است، گفت که این گروه هیچ مشکلی با ایران ندارد. در ویدیویی از این گفت‌وگوی زنده که در رسانه‌های خبری داخلی ایران منتشر شده است، نعیم در پاسخ به پرسش «فکر می‌کنید رابطه تان با ایران چگونه خواهد بود؟»، می‌گوید: «ما به هیچ وجه مشکلی نداریم. با کشور همسایه خود یعنی ایران ارتباط خوبی داریم». او درباره حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف در دوره تسلط این گروه تروریستی بر افغانستان هم گفته: «این‌که در ۲۰ سال گذشته چه اتفاقی افتاد مسئولان ایران در جریان هستند که طالبان دخالتی نداشت». نعیم بلافاصله اضافه کرد که طالبان می‌خواهد با ایران روابط خوبی داشته باشد و روابط خوبی دارد. طالبان یک‌شنبه ۲۴ مرداد ماه کنترل کابل را در دست گرفت و هم‌اکنون بر بخش اعظمی از مناطق افغانستان تسلط دارد. در ایران نیز برخی از گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی از تسلط طالبان بر افغانستان حمایت کرده و مدعی شده‌اند که طالبان نسبت به ۲۰ سال قبل تغییر کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران: تعداد بیماران بدحال زیاد است، در برخی بیمارستان‌ها بخش سی‌سی‌یو را به آی‌سی‌یو تبدیل کردیم

جلیل کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران از مراجعه بیش از ۶ هزار نفر مبتلا به کرونا در روز به کلینیک ها و مراکز درمانی سرپایی خبر داد و گفت که هنوز حجم مراجعه به بیمارستان ها بسیار زیاد است. او شمار بیماران بدحال که به بستری در بخش مراقبت های ویژه نیاز دارند را هم بالا اعلام کرد و گفت: متاسفانه بیمار بدحال زیاد است؛ اما به سختی می‌توانیم تخت خالی پیدا کنیم و از طرفی هم بیماران دیگری به جز مبتلایان به کووید۱۹ نیز نیاز به تخت‌های ویژه دارند و آنها هم دچار مشکل شدند. در برخی بیمارستان‌ها بخش CCU را تبدیل به ICU کردیم تا فعلا مشکل رفع شود اما با این کار هم رزرو برای بیماران قلبی محدود می‌شود. بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت و درمان بیش از شش هزار بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت های ویژه بستری شده‌اند. افزایش شمار بیماران در حالی که حدود ۵ میلیون نفر از جمعیت ایران به صورت کامل واکسینه شده‌اند موجب بالا رفتن آمار مرگ شده است. در روز یک‌شنبه اعلام شد ۶۴۸ تن دیگر بر اثر کووید ۱۹ در ایران جان باختند.

وزیر خارجه ژاپن در تهران با ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) دیدار کرد

توشیمیتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن در ادامه دیدار با مسئولان جمهوری اسلامی با ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) دیدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس آنچه که خبرگزاری‌های ایران منتشر کرده‌اند، رئیس دولت جمهوری اسلامی در جریان این دیدار «بر ضرورت آزادسازی منابع ارزی ایران در ژاپن تأکید کرده» و گفته است «تاخیر در آزادسازی دارایی های ایران در بانک های ژاپنی توجیه پذیر نیست.» ارزش دارایی‌های مسدود شده ایران در ژاپن حدود هشت میلیارد دلار برآورد می شود. در تیرماه امسال برخی منابع از احتمال موافقت آمریکا با آزادسازی بخشی از دارایی‌های ارزی ایران در ژاپن و کره جنوبی خبر داده بودند اما این خبر به صورت رسمی تأیید نشد و تنها یک مقام مطلع بانکی در ایران که نامش فاش نشد گفت که احتمال می‌دهد تنها مجوز هزینه این منابع برای واردات کالاهای ضروری و دارو صادر شده باشد. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران گزارش کرده است که رئیسی در دیدار با موتگی گفته که ایران «با اصل مذاکره مشکلی ندارد» اما همزمان خواستار «تشویق ایران» به دلیل پایبندی به تعهدات برجامی و تنبیه آمریکا به دلیل خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای شده است. این خبرگزاری به نقل از وزیر خارجه ژاپن هم نوشته «توکیو همواره از برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی حمایت کرده» و بر این باور است که «احیای برجام به نفع همه بوده و می‌تواند به حل و فصل مشکلات از مسیر گفت و گو و مذاکره کمک کند.» موتگی صبح امروز نیز با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت و گو کرده بود.

۳۴ مهاجر افغانستانی در مسیر انتقال از یک اردوگاه در تهران به دامغان مصدوم شدند

یک دستگاه اتوبوس که مهاجران افغانستانی را از تهران به دامغان منتقل می‌کرد در نزدیکی این شهر واژگون شد. براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی سمنان این اتوبوس شامگاه شنبه در بیست کیلومتری شهر دامغان واژگون شد و تمامی ۳۴ سرنشین آن صدمه دیده اند. خبرگزاری‌های داخلی ایران بدون انتشار جزئیات نوشته‌اند که تمامی سرنشینان اتوبوس مهاجران افغانستانی بودند که از یک اردوگاه در تهران به اردوگاه دیگری در نزدیکی دامغان منتقل می‌شدند. خبرگزاری «رکنا» که به صورت ویژه اخبار حوادث را پوشش می‌دهد به نقل از رئیس پلیس راه سمنان نوشت: این اتوبوس «حامل اتباع افغانستان از تهران به دامغان و مشهد بود». به گفته او اتوبوس پس از برخورد با یک کامیونت «از جاده منحرف و واژگون شده است». نهادهای مسئول در ایران تا به حال جزئیات بیشتری از این حادثه را عمومی نکرده‌اند، تنها روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سمنان اعلام کرده است شماری از مسافران اتوبوس دچار ضربه مغزی شدند. روابط عمومی این دانشگاه گفته است که شماری از مصدومان این حادثه پس از دریافت خدمات درمانی اولیه، جهت بستری و دریافت خدمات دیگر به بیمارستان کوثر سمنان منتقل شده‌اند. هنوز مشخص نیست که این گروه از مهاجران افغانستانی که از تهران به یک اردوگاه در نزدیکی سمنان منتقل می‌شدند از افغانستانی‌هایی که پس از تسلط طالبان بر افغانستان این کشور را ترک کردند بودند یا مهاجرانی که قبلاً در تهران اقامت داشتند. دولت جمهوری اسلامی ایران سکونت مهاجران افغانستانی را در مراکز استان ها و چند شهر بزرگ ممنوع کرده و آن‌ها را به اردوگاه‌هایی که «مهمان‌شهر» می‌نامد منتقل می‌کند. در یک ماه گذشته که تهاجم و پیشروی طالبان در افغانستان شتاب بیشتری گرفت، هزاران تن از ساکنان مناطق مرزی به داخل ایران پناه آوردند اما به گفته مقام‌های مسئول در وزارت کشور و گمرک مرزی، ایران بسیاری از آنان را بازگردانده و شمار محدودی را در اردوگاه های موقت اِسکان داده است.

رکورد مرگبار کرونا: ۶۸۴ تن دیگر در ایران جان باختند

بر اساس تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت و درمان ایران در شبانه‌روز منتهی به ۳۱ مرداد، ۳۶ هزار و ۴۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید -۱۹ در ایران شناسایی شد. این نهاد مسئول اعلام کرده است که نزدیک به یک ششم این افراد یعنی ۵ هزار و ۷ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند. این گزارش می‌افزاید کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان ۶۸۴ تن دیگر از بیماران را در سراسر ایران گرفت تا بر اساس گزارش‌های رسمی شمار جان باختگان این بیماری از زمان اعلام رسمی شیوع آن در ایران به ۱۰۲ هزار و ۳۸ نفر برسد. به گفته مسئولان ستاد کرونا و وزارت بهداشت آمار واقعی جان باختگان دستکم ۲,۵ برابر آمار به ثبت رسیده است از روزهای پایانی بهمن ۱۳۹۸ تا ۳۱ مرداد امسال وزارت بهداشت و درمان ابتلای چهار میلیون و ۶۷۷ هزار و ۱۱۴ نفر به کووید-۱۹ را ثبت کرده است. از این تعداد در حال حاضر بنا بر اعلام این وزارتخانه ۷ هزار و ۶۲۲ نفر در بخش مراقبت‎‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند ایران در ۲۰ ماهی که از اعلام رسمی شیوع کرونا می‌گذرد تا به حال ۲۷ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۴۷۰ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ انجام داده است. آمار واکسیناسیون کامل نیز ۵ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۶۱۰ نفر اعلام شده است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان در پایان پنجمین ماه سال وضعیت شیوع کووید-۱۹ در ۳۵۹ شهر قرمز، ۵۹ شهر نارنجی و در ۳۰ شهر زرد است.

وزیر خارجه ژاپن در تهران با علی شمخانی و محمدجواد ظریف دیدار کرد

وزیر خارجه ژاپن که به تهران سفر کرده است با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی دیدار کرد. رسانه‌های خبری جمهوری اسلامی جزئیات این دیدارها را منتشر نکردند. محمدجواد ظریف که آخرین روزهای وزارت خود را سپری می‌کند در صفحه شخصی اش در توییتر نوشت: در دیداری که احتمالا آخرین دیدار من با یک همتا در کسوت وزیر خارجه ایران باشد، در خصوص تقویت روابط دوجانبه، چگونگی احیای برجام ‌و شرایط فاجعه‌بار دست‌ساخته ایالات متحده در افغانستان بحث و گفت‌وگو کردیم. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز در پیوند با همین خبر با انتشار تصویری از دیدار موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نوشت که این دو مقام با یکدیگر دیدار کرده‌اند. هیچ گونه جزئیاتی از محتوای گفت و گوهای دو طرف منتشر نشده است. ژاپن در ماه گذشته یک محموله واکسن ضد کرونا آسترازنکا به ایران اهداء کرده بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهادی دولت عضو هیئت مرگ: در چهار سال اینترنت ملی را اجرا می‌کنم

عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس شورای اسلامی گفت که اصلی‌ترین برنامه اش در صورت تصدی این سمت اجرای اینترنت ملی است. او که برای جلب رأی اعتماد نمایندگان مجلس سخن می‌گفت، افزود: مسئله و دغدغه مهم شبکه ملی اطلاعات است که ۲۰سال است می خواهیم اجرا کنیم ولی به دلایل مختلف هنوز محقق نشده است. زارع پور که در سال ۱۳۹۸ از سوی ابراهیم رئیسی به سمت رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه منصوب شد، گفت در سقف زمانی ۴ سال شبکه ملی اطلاعات را براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی اجرا خواهد کرد. او که پیشتر در دولت محمود احمدی نژاد نیز در مقام رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول بود، قول داد که سهم ترافیک اینترنت داخلی را «با کمک نخبگان» از سی درصد به هفتاد درصد افزایش دهد.

ارتش اسرائیل نوار غزه را بمباران کرد

ارتش اسرائیل شامگاه شنبه ۲۱ اوت/۳۰ مرداد بار دیگر نوار غزه را بمباران کرد. حمله اسرائیل در پی درگیری میان سربازانش و معترضان فلسطینی در تظاهرات پنجاه و دومین سال یادبود آتش زدن مسجد الاقصی صورت گرفت. ارتش در بیانیه‌ای اعلام کرد چهار محل تولید و انبار سلاح در غزه را که متعلق به حماس بوده بمباران کرده است. هنوز گزارشی از تلفات احتمالی در دست نیست. ساعاتی پیش از این حملات سربازان اسرائیلی به سوی جمعیت جوان و نوجوانی که در حصار حائل نوار غزه تظاهرات می‌کردند شلیک کرده و طبق اعلام وزارت بهداشت اسرائیل ۴۱ غیرنظامی را زخمی کرده‌اند. براساس گزارش‌ها حال چندین تن از زخمی‌ها به‌ویژه یک پسر ۱۳ ساله که به سر او شلیک کرده‌اند، وخیم است. شبکه الجزیره نیز گزارش داده که دست کم ۱۰ تن از فلسطینی‌های زخمی‌شده کودک‌اند و حال دو تن از آن‌ها وخیم است. از سوی مقابل اسرائیل مدعی‌ست با «شورش» فلسطینی‌ها مقابله کرده و می‌گوید یک سرباز اسرائیلی با مواد آتش‌زای پرتاب‌شده از سوی آن‌ها «به‌شدت مجروح شده است».