نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه اعتراضات کارگران #پتروشیمی_فارابی #ماهشهر در اعتراض به عدم اجرای #طرح_طبقه‌بندی_مشاغل

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، کارگران #پتروشیمی_فارابی #ماهشهر در اعتراض به عدم اجرای #طرح_طبقه‌بندی_مشاغل دور تازه اعتراض‌ها را ادامه می‌دهند. کارگران معترض شنبه ۳۱ شهریور به ایلنا گفته‌اند که «از تبعیض خسته‌ایم». به گفته آنها، علی‌رغم وعده مسئولان برای اجرای این قانون، هنوز زمان آن مشخص نشده است. کارگران می‌خواهند طرح طبقه‌بندی مشاغل دی ٩۵ اجرا و معوقات مزدی آنها بر اساس این طرح پرداخت شود. بر اساس این طرح، حقوق کارگران بر اساس سابقه کار آنها و مدرک تحصیلی‌شان تعریف می‌شود. این کارگران از سه شنبه ششم شهریور دست از کار کشیدند و چندین بار این اعتصاب را تکرار کردند. آنها از ۲۴ شهریور نیز از خوردن غذای کارخانه دست کشیدند. طرح طبقه‌بندی مشاغل در اکثر شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اجرا می‌شود اما مدیران شرکت فارابی گفته‌اند بودجه لازم برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل را ندارند. اسماعیل طرفی، مدیر روابط عمومی پتروشیمی فارابی به ایلنا گفته است که تا آخر مهرماه مجمع عمومی فوق‌العاده برای بررسی مشکلات شرکت تشکیل خواهد شد و تکلیف کارگران نیز مشخص می‌شود. به گفته او، شرکت در پی تأمین مواد خام اولیه است و پس از آن نقدینگی لازم برای اجرای طرح طبقه‌بندی را خواهد داشت. پس از بحران ارزی در ایران، شرکت‌های تولیدی با مشکلات جدی در تأمین مواد اولیه خود رویارو شده‌اند.

دستور #روحانی برای شناسایی سریع عاملان #حمله_تروریستی #اهواز ــ سخنگوی ارشد #نیروهای_مسلح: مهاجمان در دو کشور حاشیه #خلیج_فارس آموزش دیده‌اند

#ابوالفضل_شکارچی، سخنگوی ارشد #نیروهای_مسلح ایران ادعا کرده است که مهاجمان حمله تروریستی به رژه سپاه پاسداران در #اهواز در دو کشور حاشیه #خلیج_فارس آموزش دیده بودند و «پشتیبانی مالی و تسلیحاتی» دریافت کردند. به گزارش خبرگزاری «میزان»، وابسته به قوه قضائیه، او همچون محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، مسئول اصلی این حمله را آمریکا و اسرائیل و متحدانشان در منطقه خواند. این ادعاها هنوز ثابت نشده‌اند. تا کنون گروه «#جنبش_الاحواز» و گروه «دولت اسلامی» (#داعش) مسئولیت این اتفاق را برعهده گرفته‌اند اما سخنگوی نیروهای مسلح ایران می‌گوید کار داعش نبوده است و جنبش الاحواز هم یک اسم بیش نیست. همزمان #حسن_روحانی، رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان خواهان شناسایی سریع عاملان حمله و رسیدگی به مجروحان شد. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، روحانی از وزارت اطلاعات نیز خواسته است تا «همه امکانات دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی جهت شناسایی سریع تروریست‌‌‌ها و سرشاخه‌‌‌‌های ارتباطی آنان و برخورد قاطع و عبرت‌‌آموز با مرتبطین این جنایت» بسیج شوند. کانال‌های خبری متعلق به فعالان عرب نسبت به بازداشت این فعالان در خوزستان پس از حادثه امروز ابراز نگرانی کرده‌اند. اما گزارش بازداشت‌ها قابل تأیید نیست.

داعش هم مسئولیت حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز را پذیرفت

وب‌سایت اعماق، وابسته به گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز را برعهده گرفته است. به گزارش رویترز، داعش برای ادعای خود هیچ مدارکی ارائه نکرده است. پیش از این، عقوب حر التُستری، سخنگوی «جنبش الاحواز» اعلام کرد «مقاومت ملی الاحواز» مسئولیت این حادثه را می‌پذیرد. داعش پیش از این مسئولیت حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران و مقبره آیت‌الله خمینی را نیز بر عهده گرفته بود. حمله  شنبه ۳۱ شهریور، چهار فرد مسلح به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز، دستکم ۲۵ کشته و ۶۰ مجروح بر جا گذاشته است.

شمار قربانیان حادثه واژگونی کشتی در #تانزانیا به بیش از ۱۶۰ تن رسید

در حادثه واژگون‌شدن یک کشتی فرابر در دریاچه ویکتوریای #تانزانیا، واقع در شرق آفریقا شمار کشته‌شدگان به ۱۶۱ تن افزایش یافت. تخمین زده می‌شود که این کشتی بیش از ۴۰۰ سرنشین داشته، در حالی که شمار سرنشینان مجاز آن ۱۰۰ تن بوده است. #جان_موگوفلی، رئیس‌جمهوری تانزانیا جمعه گفت که دستور بازداشت مقصران این حادثه را صادر کرده است. تاکنون ده‌ها تن از مسافران نجات پیدا کرده‌اند. غواصان نیروی دریایی شنبه ۲۲ سپتامبر / ۳۱ شهریور پس از دریافت صداهایی که ممکن بود از بازماندگان باشد، بار دیگر به زیر آب رفتند و به دنبال نجات‌یافتگان احتمالی گشتند. آنها یک تن را نجات دادند. این کشتی به‌هنگام غرق شدن چندان از ساحل دور نشده بود. احتمال می‌رود که شمار کشته‌شدگان بیشتر شود.

اعتراضات: فراخوان اتحادیه هماهنگ‌‌کنندگان رانندگان سراسر ایران برای آغاز #اعتصاب_سراسری_کامیون‌داران از اول مهر

#اتحادیه_هماهنگ‌کنندگان_رانندگان_سراسر_ایران با انتشار فراخوانی از #رانندگان_کامیون خواست که در #اعتصاب_سراسری از اول مهر شرکت کنند. در این فراخوان ۱۵ خواسته رانندگان کامیون و ترانزیت که برای دستیابی به آنها اعتصاب خواهند کرد، بیان شده است. از جمله این خواسته‌ها به «افزایش حقوق بازنشستگی و سختی کار»، «کاهش قیمت لاستیک و لوازم یدکی»، «افزایش ۷۰ درصدی نرخ کرایه»، «کسر حق پرداختی بیمه رانندگان»، «حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌ها و باربری‌ها»، و «نظارت بر برخوردهای غلط و سلیقه‌ای مامورین راهنمایی و رانندگی و مجازات مامورین و افسران رشوه گیر» می‌توان اشاره کرد. رانندگان کامیون در ایران ابتدا خرداد امسال با خواسته‌های مشابهی اعتصاب سراسری کردند. به دنبال این اعتصاب مجلس یک کمیسیون ویژه برای پیگیری مطالبات رانندگان جاده‌ای تشکیل داد، اما به گفته رانندگان هیچ یک از وعده‌های مسئولان تا به حال تحقق نیافته است. عدم تحقق وعده‌ها باعث شد که رانندگان کامیون در مرداد و شهریور دور جدیدی از اعتراض‌ها را آغاز کنند. در هفته‌های گذشته شماری از کامیون‌داران اعتصاب‌های پراکنده‌ای در شهرهایی همچون مشهد، اصفهان، اهواز و یزد برپا کردند.

پاسخ قوه قضائیه به حضور سعید مرتضوی در مراسم عزاداری شهر تفت: در مرخصی است

قوه قضائیه اعلام کرد سعید مرتضوی به مرخصی رفته، اما آزاده نشده است. در روزهای گذشته انتشار عکس سعید مرتضوی در میان عزاداران شهرستان تفت خبرساز شده بود. اکنون خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از یک منبع مطلع در قوه قضاییه نوشته «سعید مرتضوی همچون سایر زندانیان به مرخصی رفته و به زندان باز می‌گردد». خبرگزاری تسنیم نیز گزارش داده که مرتضوی از تاریخ ۲۷ شهریور به مدت چهار روز به مرخصی رفته و قرار است شنبه ۳۱ شهریور، خود را به زندان اوین معرفی کند. سعید مرتضوی در حالی از مرخصی برخوردار شده که اواخر فروردین ماه امسال پس از قطعی شدن حکم دو سال زندانش به شمال ایران گریخته بود و سرانجام دوم اردیبهشت ماه پس از مدتی فرار بازداشت شد. دادستان پیشین تهران به اتهام معاونت در قتل در پرونده بازداشتگاه کهریزک، با یک درجه تخفیف به دو سال حبس تعزیری و قطعی محکوم شد. مرتضوی، رئیس پیشین سازمان تأمین اجتماعی دو پرونده فساد مالی در رابطه با همین سازمان نیز دارد. این اتهام‌ها به مدیریت او در سازمان تأمین اجتماعی و ارتباطش با بابک زنجانی، متهم ردیف اول پرونده فساد نفتی مربوط است. این قاضی برکنار شده ۱۲ تیرماه امسال نیز با حکم شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، مجدداً به ۶ ماه حبس محکوم شد. اینبار به اتهام آمریت در ورود غیرقانونی به خانه فاطمه آجرلو، نماینده دور هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی.

۹ متهم به تجاوز جنسی گروهی در #زندان_عادل‌آباد #شیراز اعدام شدند

به گزارش خبرگزاری «مهر»، ۹ متهم به تجاوز جنسی گروهی به یک زن در باغ ویلایی در اطراف شیراز، صبح شنبه ۳۱ شهریور در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند. شعبه ۳ دادگاه کیفری استان فارس این حکم را صادر کرد و شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور درخواست فرجام متهمان را رد کرد. ایران از لحاظ شمار اعدام به کل جمعیت رتبه نخست اعدام در جهان را داراست. در سال گذشته خورشیدی دست‌کم ۳۲۲ تن در ایران اعدام شدند که چهار تن از آنها زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشتند. ۲۳ حکم اعدام از این میان در ملاء عام اجرا شد. منتقدان صدور مجازات مرگ و حامیان لغو اعدام می‌گویند این مجازات به کاهش جرم نمی‌انجامد و آسیب‌های اجتماعی را در برخی موارد، از جمله بی‌سرپرست‌شدن خانوار متهمان افزایش می‌دهد.

محمدجواد ظریف آمریکا را مسئول حمله به رژه نیروهای مسلح ایران معرفی کرد

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به حمله مسلحانه به رژه نیروهای نظامی ایران در اهواز گفته «به سرعت و قاطعانه پاسخ خواهیم داد». او گفته «تروریست‌هایی که توسط یک رژیم خارجی به کار گرفته، آموزش دیده، مسلح شده و از آن‌ها دستمزد گرفته بودند به اهواز حمله کردند. کودکان و بزرگسالان در میان تلفات حادثه بودند». ظریف در توئیت خود نوشته ایران «حامیان تروریسم در منطقه و اربابان آمریکایی‌شان» را مسئول این حمله می‌داند. شنبه ۳۱ شهریور، چهار مهاجم مسلح در پوشش لباس نظامی، جایگاه ویژه مقامات در رژه اهواز را به رگبار بستند و دستکم ۲۴ تن را کشتند. یعقوب حر التُستری سخنگوی «جنبش الاحواز» اعلام کرده «مقاومت ملی الاحواز» مسئولیت این حادثه را می‌پذیرد.

قایق #پناهجویان_سوری در نزدیکی سواحل #لبنان غرق شد ــ اغلب مسافران نجات یافتند اما دست‌کم یک کودک جان داد

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، یک قایق حامل #پناهجویان_سوری شنبه ۲۲ سپتامبر / ۳۱ شهریور در نزدیکی سواحل #لبنان غرق شد. ارتش لبنان به کمک پناهجویان شتافت و بیشتر سرنشینان قایق را نجات داد اما دست‌کم یک کودک جانش را از دست داد و حال سه تن دیگر نیز وخیم اعلام شده است. به گفته منابع امنیتی لبنان، حدود ۴۰ پناهجو در این قایق به سمت قبرس در ۱۸۰ کیلومتری رهسپار بودند. بر اساس آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، لبنان میزبان یک میلیون پناهجوی سوری ثبت‌شده است. دولت لبنان شمار پناهجویان سوری در کشورش را حدود یک و نیم میلیون تن اعلام کرده. جنگ هفت‌ساله در سوریه به کشته شدن حدود نیم میلیون غیرنظامی انجامیده، شش میلیون تن را در مرزهای این کشور آواره کرده و پنج میلیون تن را نیز به پناه جستن در کشورهای خارجی واداشته است. ایران یکی از حامیان اصلی بشار اسد، رئیس دولت دمشق است.