نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرهاد مجیدی، سرمربی تیم فوتبال استقلال از همه فعالیت‌های فوتبالی و حضور در ورزشگاه‌ها محروم شد

فرهاد مجیدی، سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران چهارشنبه ۳۱ شهریور با حکم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی از حضور در ورزشگاه‌ها و فعالیت‌های ورزشی فوتبال منع شد. سایت فدراسیون فوتبال ایران، رأی کمیته اخلاق در مورد مجیدی را چنین منتشر کرده: «فرهاد مجیدی، سرمربی تیم استقلال تهران به پرداخت ۵۰۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است. مجیدی از هرگونه فعالیت در حوزه فوتبال و شرکت در مسابقات و ورود به ورزشگاه منع شده است و فعالیت وی صرفاً پس از اجرای حکم و با اخذ تأییدیه از کمیته اخلاق امکان پذیر خواهد بود.» هنوز دلیل صدور این حکم مشخص نشده است. باشگاه استقلال در بیانیه‌ای دلیل این محرومیت را اظهارات فرهاد مجیدی در مورد محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات سابق عنوان کرده است اما وزیر آذری جهرمی گفته است هیچ شکایتی علیه مجیدی نکرده بود. فرهاد مجیدی در اردیبهشت گذشته در واکنش به سخنان آذری جهرمی علیه تیم استقلال گفته بود:« واقعاً یک وزیر آن‌قدر شعور ندارد که نمی‌داند با یک برد و باخت تماشاگران تحت تأثیر قرار گرفته و ناراحت یا خوشحال می‌شوند؟ البته با وجود چنین وزرایی کشور ما دچار مشکل شده است. امیدوارم سطح و شعور این افراد در حد یک وزیر باشد.» برخی نیز انتقادهای فرهاد مجیدی از داوری مسابقات فوتبال را دلیل محرومیت سنگین او دانسته‌اند.

وزیر منابع آبی عراق: توافقی درباره حق‌آبه عراق با ایران به دست نیامده، شکایت می‌کنیم

مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آبی عراق چهارشنبه ۳۱ شهریور / ۲۲ سپتامبراعلام کرد که درباره حق‌آبه عراق از آب‌های مشترک با ایران توافقی به دست نیامده و وزارت خارجه عراق قصد دارد به محافل بین‌المللی شکایت ببرد. الحمدانی گفت: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند ایران ازجمله با کانال‌کشی مسیر آب‌های مشترک با عراق را تغییر داده و اقداماتی خلاف قوانین بین‌المللی درباره آب‌های مشترک انجام داده است.» او افزود این تخلفات رسماً به ایران ابلاغ شده اما ایران پاسخی به اعتراضات عراق نداده است. مهدی رشید الحمدانی تأکید کرد که «عراق اهرم‌های فشار مهمی برای دستیابی به حقوق آبی خود دارد.» پیش از این گفته می‌شد که در سفر اخیر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به تهران و دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی، مسئله آب‌های مشترک و بسته شدن مسیر برخی رودخانه‌ها به عراق یا تغییر مسیر آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. عون ذیاب، سخنگوی وزارت منابع آبی عراق، ۲۲ تیر / ۱۳ ژوئیه سال جاری در یک نشست خبری از ایران و ترکیه انتقاد کرده و گفته بود اراده سیاسی این دو کشور مانع از دستیابی عراق به حق‌آبه خود شده است. به‌گفته کارشناسان محیط زیست عراقی، سهم سالانه عراق از آب رودخانه‌ها از ۸۰ میلیارد مترمکعب در دهه ۱۹۷۰ به کمتر از ۳۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته که دلیل آن ساخت سد در ترکیه، ایران و اقلیم کردستان بوده است. عراق در چند سال گذشته با خشکسالی بی‌سابقه و کمبود آب و برق روبه‌رو بوده و این مسأله خشم مردم نسبت به سیاستمداران حاکم را برانگیخته است.

آلمان با حضور نماینده طالبان در سازمان ملل مخالفت کرد

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان چهارشنبه ۳۱ شهریور / ۲۲ سپتامبر با حضور نماینده دولت طالبان در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت کرد. ماس در نیویورک گفت حضور طالبان را در سازمان ملل مفید نمی‌داند و چنین حضوری بیش از هر چیز بستگی به رعایت حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان از سوی طالبان و جدا کردن خود به شکل روشن و واضح از گروه‌های تروریستی دارد. ماس تأکید کرد که این امر نیز به نحوه ارتباط افراد با حاکمان اسلام‌گرا در کابل بستگی دارد. روز گذشته طالبان خواستار سخنرانی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ این گروه در مجمع عمومی سازمان ملل شدند.

رییس انجمن سینماداران: سینماها به صورت کامل ورشکسته شده‌اند

محمد قاصداشرفی، رییس انجمن سینماداران اعلام کرد ۸۷ سالن سینما در کل کشور در آستانه ورشکستگی قرار دارند. قاصد اشرفی گفت: «یک فیلم هرچقدر که بفروشد نیمی از میزان فروش آن، حق قانونی صاحبان فیلم است و باید بر اساس توافقی که بین پخش‌کنندگان و سینماداران حاصل می‌شود، این پول پرداخت شود منتها مشکل اساسی ما این است که سینما در حال حاضر درآمدی ندارد چون ما به جز فیلم، محصولات جانبی در سینما عرضه نمی‌کنیم.» رییس انجمن سینماداران در ادامه افزود: «سینماها به صورت کامل ورشکسته شده‌اند. نزدیک به دو سال است که تنها ضرر داده‌ایم و این ضرر غیرقابل جبران است.» قاصد اشرفی در ادامه خواهان کمک مالی دولت به سینماداران شد: «اگر دولت دوست دارد سینما داشته باشد باید مستقیم به سالن‌های سینما کمک کند. اگر دولت و شورای صنفی نمایش می‌خواهد سینماها تعطیل شوند، ایرادی ندارد، اگر این چنین صلاح می‌دانند که این ۸۷ سینما تعطیل شود، اشکالی ندارد.»

سازمان هواپیمایی کشوری گزارش خبرگزاری فارس درباره جابجایی زائران اربعین با هواپیمای باری دوطبقه را نقض کرد

روز گذشته ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان می‌داد گروهی از زائران با هواپیمای باری که دستکاری شده بود و یک طبقه هم بدان افزوده بودند به عراق منتقل شدند. این ویدیو در رسانه‌های عراقی به عنوان جلوه‌ای از «مدیریت جهادی» و «بی‌تدبیری» در ایران بسیار پربازتاب بود. خبرگزاری فارس، نزدیک به نهادهای امنیتی در واکنش نوشت: «با توجه به بالا بودن هزینه‌های بلیت پروازهای اربعین و سر‌پیچی بسیاری از دفاتر از عرضه بلیت با قیمت مصوب، برخی از زوار و‌ به ویژه موکب‌داران با هواپیمای باری به عراق سفر کردند.»روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری چهارشنبه ۳۱ شهریور با انتشار اطلاعیه‌ای ادعا کرد: «این پروازها غیر تجاری است، به این معنی که بلیت‌فروشی انجام نمی‌شود و مردم عادی با این هواپیماها جابجا نمی‌شوند، بلکه دستگاههای اجرایی بنا به ضرورت خود، نیروها و بارهای مورد نیاز را از این طریق به عراق اعزام می‌کنند.» دولت عراق با اعزام ۶۰ هزار نفر به عنوان زائران اربعین موافقت کرده است.

بلومبرگ: دیپلمات‌های ایرانی، سعودی و اتحادیه اروپا برای دومین بار در ماه جاری دیدار کردند

بلومبرگ در گزارشی که چهارشنبه ۲۲ سپتامبر/ ۳۱ شهریور منتشر شد از دیدار و گفت‌وگوی دیپلمات‌های ارشد ایران و عربستان سعودی همراه با نمایندگانی از اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه در بغداد خبر داد. این دومین دیدار مقامات بلندپایه ایران و عربستان در ماه جاری میلادی است. بلومبرگ می‌نویسد این دیدار «نشانه‌ای از تلاش‌های فزاینده برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، همزمان با آماده ‌شدن تهران برای ازسرگیری گفت‌وگوها درباره توافق هسته‌ای است.» تاریخ برگزاری دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین مشخص نیست و ایران هم همجنان نماینده‌ای برای حضور در این مذاکرات انتخاب نکرده است. از مارس/ فروردین سال جاری مذاکرات مستقیمی بین مسئولان سعودی و ایرانی با میانجیگری نخست‌وزیر عراق در بغداد برگزار شد. مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این مذاکرات، جنگ یمن و پرونده هسته‌ای ایران بود. چند هفته پس از پنهان‌کاری، دو کشور اعلام کردند که در این مذاکرات سعی می‌کنند از تنش‌های منطقه‌ای بکاهند و زمینه مشترکی برای تحقق منافع دو طرف فراهم کنند. اما از زمان اعلام پیروزی عضو هیأت مرگ در انتخابات ریاست جمهوری مذاکرات ایران و عربستان در محاق قرار گرفت. سخنان ابراهیم رئیسی و تأکید او بر تداوم حمایت ایران از حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان این ظن را به وجود آورده بود که ممکن است مذاکرات ایران و عربستان در بغداد متوقف شده باشد. نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در واکنش به وقفه‌ای که پیش آمد گفته بود امیدوار است ادعاهای ایران برای کاهش سطح تنش واقعی باشد و ریاض منتظر عمل است نه حرف. فواد حسن، وزیر خارجه عراق اما تأکید کرده بود که دیدارها ادامه پیدا می‌کند و طرفین مایل به دست‌یابی نتیجه هستند. اگر خبر بلومبرگ صحت داشته باشد، این چهارمین دور مذاکرات دو کشور در بغداد است.

سپیده قلیان در یک پرونده‌سازی جدید علیه او به دادسرای بوشهر فراخوانده شد

سپیده قلیان، کنشگر مدنی در توئیتر شخصی خود اعلام کرد که روز ۲۹ شهریور با ابلاغیه‌ای الکترونیکی به شعبه ۲ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر فراخوانده شده است. به گفته قلیان، او طبق این ابلاغیه باید در مدت ۵ روز از زمان درج ابلاغیه در سامانه ثنا برای دفاع از اتهامات انتسابی در این شعبه حاضر شود. این کنشگر مدنی در صفحه توئیتر خود با اعلام این خبر نوشت: « خجالت می‌کشم تو روزی که شاهد شکنجه‌ی نوید افکاری رو کشتن، خبر از شکایت اداره‌ی سازمان‌های بوشهر بدم.اما چاره‌ای نیست. "نجات‌دهنده در گور خفته است" و صدا به صدا نمی‌رسه. این ابلاغیه ۲ روز پیش به دستم رسید و جمهوری اسلامی یه بار دیگه ثابت کرد که جواب دادخواهی و حقیقت، سرکوب و انتقامه.» قلیان بارها از وضعیت غیرانسانی زندان بوشهر نوشته است. به گفته او تلفن‌های بند زنان زندان بوشهر اخیرا قطع شده است. قلیان در رشته‌توئیتی که ۱۸ شهریور نوشت، بند نسوان زندان مرکزی بوشهر را جهنم توصیف کرد: «سال گذشته و هنگامی که به این زندان تبعید شدم، می‌دانستم که با جهنمی فراموش‌شده مواجه خواهم شد، اما سبعیت جاری در این زندان حتی در خیالاتم هم نمی‌گنجید. زنان زندانی این بند به جرم زن بودن و زندانی بودن تحت وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها و ضدانسانی‌ترین شرایط ممکن نگهداری می‌شوند.» رئیس سازمان زندان‌های ایران روز ۲۸ مردادماه امسال از اعزام به مرخصی سپیده قلیان به مدت هفت روز خبر داد. پیش از اعلام این خبر، برخی از منابع نزدیک به قلیان از ابتلای او به ویروس کرونا در زندان خبر داده بودند. قلیان سپیده قلیان در ۲۷ آبان ‌ماه ۹۷، پس از حضور در در محل پلیس امنیت شهرستان شوش در استان خوزستان، توسط نیروی انتظامی بازداشت و یک‌ماه بعد یعنی در ۲۷ آذرماه همان سال با سپردن قرار وثیقه آزاد شد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پس از آزادی موقت او، فیلمی به نام «طراحی سوخته»، حاوی اعترافات قلیان و برخی دیگر از فعالان کارگری و مدنی که در جریان اعتراضات کارگری شرکت هفت تپه بازداشت شده بودند، پخش کرد. قلیان پس از پخش این فیلم از تلویزیون دولتی ایران، اعلام کرد که اعترافات او در فیلم یاد شده، زیر شکنجه و فشار گرفته شده است. او بار دیگر توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد و در ۲۷ آذر ۱۳۹۸ توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران بابت اتهامات «تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. گفته می‌شود این فعال مدنی پیش‌تر و در سال ۱۳۹۵ در اهواز بازداشت شده است. از جزییات پرونده پیشین و همچنین روند برگزاری دادگاه هیچ‌گونه اطلاعات تأیید شده‌ای در دسترس نیست.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: زنان افغانستان به‌‌تدریج از زندگی اجتماعی حذف شده‌اند

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در هفتاد و ششمین مجمع عمومی این سازمان در نیویورک گفت زنان افغانستان به‌تدریج از زندگی اجتماعی حذف شده‌اند و در بسیاری از بخش‌های کاری با محدودیت‌های فزاینده‌ای روبه‌رو هستند. او افزود: «با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده، خطر بازگشت به سرکوب وحشیانه و نظام‌مند زنان و دختران در دهه‌ ۹۰ و حکومت پیشین طالبان وجود دارد.» به‌گفته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اداره‌های مربوط به زنان حذف و زنان از حضور در فضای عمومی در برخی از مناطق منع شده‌اند. همچنین دخترهایی که بالای ۱۲ سال سن دارند از حضور در مدارس منع شده‌اند، دخترها و پسرها در کلاس‌های دانشگاه‌ها جدا شده‌اند و آموزش دانشجویان دختر تنها توسط استادان زن مجاز است، درحالی که شمار کمی استاد زن وجود دارد. میشل باشله هشدار داد که این محدودیت‌ها پیامدهای ناگواری برای زنان و خانواده‌های‌شان به همراه دارد. به‌گفته‌ی او، خانواده‌هایی که توسط زنان سرپرستی می‌شوند، به‌دلیل مجاز نبودن کار زنان، بیش‌تر در معرض خطر قرار دارند. باشله وعده‌های طالبان را برخلاف عملکرد آن‌ها دانست و گفت زنان باید آزادانه و بدون مانع حرکت کنند و از حق زندگی عاری از خشونت جنسی و دسترسی به حقوق برابر برخوردار شود. او از جامعه بین‌المللی از جمله سازمان ملل و کشورهای عضو آن خواست که برای رعایت این الزامات اساسی و عدالت، با طالبان در تعامل باشند.

کارکنان معترض اداره مخابرات خوزستان اجازه ورود به محل کار را ندارند

کارکنان شرکتی مخابرات استان خوزستان که از امضای قرارداد سه ماهه خودداری کرده‌اند، هنوز اجازه ورود به محل کار را ندارند. شرکت مخابرات خوزستان زمانی که قادر نشد کارکنانی را که حدود ۲۰ سال سابقه کار دارند، به امضای قرارداد سه ماهه با پیمانکار وادار کند، آن‌ها را ممنوع الورود کرد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) ۳۰ شهریور نوشت هنوز کارکنان مخابرات دشت آزادگان، سوسنگرد، ایذه و شوشتر به‌علت سرپیچی از امضای قرارداد با پیمانکار حق ورود به شرکت را ندارند. یکی از کارکنان مخابران گفته است: «از ابتدای سال حاضر به امضای قرارداد نشدیم؛ چون خواسته‌ی ما رفع تبعیض، اجرای دقیق طرح طبقه‌بندی مشاغل و انعقاد قرارداد مستقیم است». کارکنان در ادامه تلاش‌های خود برای مقابله با منع ورود به شرکت مخابرات، نشستی با مسئولان استان برگزار کرده‌اند. طبق تصمیم‌گیری این نشست، اداره مخابرات موظف به بازگرداندن کارکنان شرکتی به سر کار شده اما مخابرات از اجرای این تصمیم طفره می‌رود. یکی از کارکنان شرکتی مخابرات در این باره گفته است: «طی نشستی که با فرمانداری، استانداری، شورای تامین، اداره کار و نماینده شرکت خدمات اول که از تهران آمده بود، مصوب شده برگردیم سرکار بدون امضای قرارداد و کارفرما، قراردادها را اصلاح کند؛ این قرار روز گذشته گذاشته شد، اما امروز که به محل کار مراجعه کردیم باز هم ما را راه ندادند به این بهانه که می‌گویند نامه کتبی به ما نرسیده. الان همکاران ما در فرمانداری اهواز هستند و موضوع را پیگیری می‌کنند.»

سازمان غذا و دارو از صدور مجوز استفاده از واکسن فایزر در ایران خبر داد: فایزر را از بلژیک و جانسون ‌اند جانسون را از آلمان وارد می‌کنند

سیدحیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در یک برنامه رادیویی در مورد واکسن‌های وارداتی گفت: «در حال حاضر ۶ واکسن اسپوتنیک، بعضی از سایت‌های آسترازنکا، سینوفارم، بهارات هند، فایزر بلژیک و جانسون اند جانسون آلمان در کشور مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند و به محض تطبیق در بدو ورود به کشور، اجازه مصرف خواهند داشت.» محمدی افزود: «در برنامه واردات ما سینوفارم وجود دارد. هند هنوز مجوز صادرات بهارات به ایران را صادر نکرده است. آسترازنکا از منابع مجاز و از طریق کواکس وارد کشور می‌شود. واکسن اسپوتنیک بر اساس قرارداد ۶۲ میلیونی به ما داده نشده است که علت اصلی آن عدم تولید کافی این واکسن است. برای واردات دو میلیون واکسن فایزر ، قراردادی با هیأت امنای ارزی کشور در حال تنظیم است تا در یک تا دو ماه آینده به شرطی که مشکلات بین‌المللی انتقال ارز و جابه‌جایی واکسن پیش نیاید از کشور بلژیک به ایران ارسال شود. واکسن جانسون اند جانسون هم در انتظار نهایی شدن قراردادهای بین‌المللی است. کشور تولیدکننده تا پنج میلیون دوز قول ارسال داده و اگر طرف خارجی اقدام کند ما مشکلی از نظر تأمین ارزی نداریم.» واکسن فایزر آلمانی ـ آمریکایی است و واکسن جانسون اند جانسون هم آمریکایی است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دی‌ماه سال گذشته ورود هرگونه واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران را ممنوع کرد. این دستور او با واکنش‌های منفی گسترده‌ای همراه شد اما رسانه‌های حکومتی تبلیغات وسیعی درباره «خطرناک» بودن واکسن‌های آمریکایی آغاز کردند. با افزایش آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در ایران خامنه‌ای اولویت را مقابله با کرونا دانست و از واردات واکسن سخن گفت. در پی آن رسانه‌های جمهوری اسلامی تلاش کردند تا خامنه‌ای را مدافع واردات گسترده واکسن نشان دهند. اکنون نیز رسانه‌ها هیچ اشاره‌ای به آمریکایی بودن برخی از واکسن‌های وارداتی کرونا نمی‌کنند.

یونیسف: پیشرفت ناچیزی در تغذیه خردسالان صورت گرفته است

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در گزارشی که روز چهارشنبه ۳۱ شهریور / ۲۲ سپتامبر همزمان با هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل منتشر کرد، در مورد بحران مداوم تغذیه خردسالان در جهان هشدار داد. بر اساس گزارش یونیسف، فقر فزاینده، درگیری‌ها، فجایع اقلیمی و همه‌گیری کرونا از جمله دلایلی هستند که باعث شده‌اند وضعیت تغذیه خردسالان در ۱۰ سال گذشته بسیار کم بهبود یابد. هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف گفت بیشترین خطر برای کودکان خردسال دقیقاً زمانی است که تغذیه کافی نمی‌شوند. فور به نتایج داده‌های فعلی از ۹۱ کشور اشاره کرد. بر این اساس، تنها نیمی از کودکان بین شش تا ۲۳ ماه حداقل وعده‌های توصیه‌شده غذایی در روز را دریافت می‌کنند. تنها یک سوم کودکان به شکل متعادلی که برای رشد نیاز دارند، تغذیه می‌کنند. بررسی بیشتر داده‌های موجود از ۵۰ کشور نشان می‌دهد که تغذیه ضعیف در دهه گذشته بهبود نیافته است. یونیسف می‌گوید «این مسئله می‌تواند پیامدهای جدی برای رشد خردسالان داشته باشد.» یونیسف تخمین می‌زند که بیش از نیمی از کودکان زیر پنج سال با سوء تغذیه شدید مواجهند که حدود ۲۳ میلیون کودک زیر دو سال هستند. در همین حال، کودکان بین شش ماه تا دو سال سن بیش از پیش دچار اختلال رشد می‌شوند زیرا رژیم غذایی‌شان با نیازهای تغذیه‌ای‌ آن‌ها هماهنگ نیست. گزارش می‌افزاید، کودکان خردسال که در مناطق روستایی یا در خانواده‌های فقیر زندگی می‌کنند به‌طور قابل توجهی نسبت به کودکان ساکن در مناطق شهری یا از خانواده‌های مرفه‌تر، از تغذیه نامناسب بیش‌تر رنج می‌برند. در سال ۲۰۲۰ نسبت کودکانی که حداقل رژیم غذاییِ توصیه‌شده را دریافت می‌کردند در مناطق شهری (۳۹ درصد) دو برابر بیشتر از کودکان مناطق روستایی (۲۳ درصد) بود.

تولید گندم در ایران ۳۰ درصد کاهش یافت

علی‌قلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران چهارشنبه ۳۱ شهریور اعلام کرد که «نسبت به سال گذشته امسال تولید گندم ۳۰ درصد کاهش یافته است.» با این حال ایمانی افزود: «از لحاظ ارزشی نسبت به سال‌های قبل ۵۵ درصد رشد در خرید را داریم.» به‌گفته او سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ قیمت گندم به مرز پنج هزار تومان رسید «اما باتوجه به افزایش هزینه‌های تولید، شورای قیمت گذاری به نرخ ۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و این نرخ توسط وزیر جهاد کشاورزی برای اجرا در سال کشاورزی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ ابلاغ شد. نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران مسئله امروز کشاورزان را عدم توانایی خرید نهاده‌ها به‌دلیل گرانی دانست و از دولت خواست تا نقدینگی مورد نیاز را از قبیل تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار بدهد.

وزیر خارجه آلمان: ایران پشت میز مذاکره برگردد

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری آلمان ماس در این دیدار از ایران خواست که نه «در ماه‌های آتی» بلکه هر چه سریع‌تر به مذاکرات احیای برجام در وین بازگردد. ماس گفت: «ما این اراده را داریم که مذاکرات را به نتیجه مثبتی برسانیم. می‌دانیم که آمریکایی‌ها هم آماده‌اند تحریم‌ها را لغو کنند.» حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار وزیر خارجه ایران گفت: «دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.» وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قصد ندارد در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کند.