نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انجمن مقاومت دانشجویی: علی‌رغم دستگیری همراهان‌مان به مقاومت ادامه می‌دهیم

انجمن مقاومت دانشجویی، گروهی از دانشجویان معترض که در پی قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی اعلام حضور کردند، در سومین بیانیه خود از دستگیری همراهان‌شان خبر دادند اما نوشتند: « انجمن مقاومت دانشجویی همچنان به فعالیت خود ادامه میدهد و اعلام میکند دستگیری دوستانمان در دانشگاهها نه تنها ما را نترسانده بلکه امروز عزممان برای سرنگونی استبداد و حسابرسی به اعمال شنیئتان بیشتر است.» آنها با اشاره به قطعی اینترنت هشدار دادند که هدف حکومت از این کار ایجاد این «توهم» در ذهن مردم است که «تنها هستند». انجمن مقاومت دانشجویی همچنین بر این باور است که با مقاومت مردمی، سربازان به جبهه مردمی خواهند پیوست. این دانشجویان همزمان تذکر داده اند که نباید به اعمال خشونت علیه «اقلیت مذهبی» حامی حکومت دست زد: «فراموش نکنید که ما برای الغای خشونت استبدادی قیام کرده ایم نه برای ترویج آن و حساب اقلیت فریب خورده با نیروهای سرکوبگر استبداد جداست.» مهسا امینی ۲۲ ساله را که از سقز همراه با خانواده‌اش به تهران رفته بود، گشت ارشاد در روز ۲۲ شهریور دستگیر کرد. در همان روز و در بازداشت نیروهای پلیس امنیت اخلاقی، او به کما رفت و چهار روز بعد با مرگ مغزی و ایست قلبی در بیمارستان کسری درگذشت. مردم معترض در پی قتل حکومتی مهسا در شمار قابل توجهی از شهرهای ایران از جمله در سقز، سنندج، تهران، مشهد، ایلام، همدان، کرمان، تبریز، کرمانشاه، قم، رشت،‌ اراک، کیش،‌ بندرعباس، بابل، ساری، کیش و ماکو به خیابان‌ها آمدند.

ماموران امنیتی نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق را بازداشت کردند

نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگاری که با روزنامه شرق همکاری می‌کرد، بازداشت شد. بنا بر اطلاعاتی که رادیو زمانه به دست آورده، مأموران امنیتی شامگاه چهارشنبه ۳۰ شهریور با یورش به خانه این روزنامه‌نگار او را بازداشت کردند. از محل نگهداری او فعلاً اطلاعی در دست نیست. وکیل حامدی با تایید این خبر از توقیف وسایل و تفتیش خانه او خبر داده است. درباره اتهامات این روزنامه‌نگار تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده و منابع رسمی نیز تاکنون در این‌باره سکوت کرده‌اند. حامدی خبرهای مربوط به مهسا امینی و خانواده او را از بیمارستان کسری در تهران منتشر کرده بود. پیش از این نیز در ۸ اردیبهشت سال جاری‌ حامدی ویدیویی از تیراندازی یک مامور گشت ارشاد به یک زن و شوهر در پارک پردیسان تهران منتشر کرده بود. این زن و شوهر بعدها در مصاحبه‌ با حامدی که در روزنامه شرق منتشر شد افشا کردند که نیروی انتظامی حق را به مامور داده و به آنها اتهام «‌کشف حجاب و تمرد» زده است.

مأموران امنیتی حشمت‌الله طبرزدی را بازداشت کردند

«کارگروه ملی فراخوان‌ها» در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حشمت‌الله طبرزدی، عضو این کارگروه و دبیرکل جبهه دمکراتیک ایران شب گذشته، چهارشنبه ۳۰ شهریور در گلپایگان بازداشت شد. براساس این اطلاعیه، مأموران امنیت در ساعت ۲۳ چهارشنبه به خانه طبرزدی در گلپایگان حمله کرده و او دو پسرش را «به‌طرز وحشیانه‌ای مورد ضرب‌وشتم قرار داده و پس از بازرسی خانه و ضبط موبایل و تبلت شخصی» آن‌ها را به اداره اطلاعات گلپایگان بردند. فرزندان حشمت‌الله طبرزدی پس از بازجویی آزاد شدند اما او همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد و هیچ اطلاعی از محل نگهداری‌اش در دست نیست. در روزهای اخیر با گسترش اعتراضات در ایران برخی از فعالان سیاسی و مدنی بازداشت شده‌اند. فاطمه سپهری، از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی و مسعود کردپور، فعال حقوق بشر در کردستان نیز روز گذشته بازداشت شدند.

انجمن قلم ترکیه از جنبش مردم ایران پشتیبانی کرد

انجمن قلم ترکیه پنج‌شنبه ۳۱ شهریور / ۲۲ سپتامبر در اطلاعیه‌ای به‌امضای خلیل ابراهیم اوزجان، دومین مدیر آن ضمن اشاره به قتل مهسا امینی در ایران «به بهانه این‌که پوشش و حجابش خلاف اسلام است»، نوشت: «سا‌ل‌هاست که زنان ایرانی تحت عنوان "احکام شرعی"، به‌ویژه تحمیل حجاب و دخالت در زندگی خود، مبارزه می‌کنند.» انجمن قلم ترکیه اعتراضات مردمی در ایران را «موجه» خوانده و افزوده است: «باید رژیم ایران فوراً اقدامات منسوخ‌شده را کنار بگذارد.» این انجمن در پایان تأکید کرده که «هیچ نظام اعتقادی در جهان، بالاتر از انسانیت نیست».

نماینده اصولگرای مجلس مدعی شد که اعتراضات مردم تمام شده و هر کس از این پس به خیابان بیاید از «جریان معاند» است

در حالی‌که اعتراضات مردمی به قتل حکومتی #مهسا_امینی وارد ششمین روز خود شده است، احد آزادی‌خواه نماینده ملایر گفت: «مردم در دو روز گذشته شعارهایشان را دادند و رفتند و تمام شد و فکر نمی‌کنم در روز‌های آتی ادامه داشته باشد. (...) از این به بعد اگر اتفاقی بیفتد سازمان‌یافته و توسط جریان معاند است که نظام باید با قاطعیت با آن مقابله کند.» این نماینده اصولگرا مدعی شد به گشت ارشاد «انتقاد» دارد و در همین حال افزود: «گشت ارشاد، قوه قهریه نظام است و جای آن مشخص است. جایی که موضوع آن، هنجارشکنی علیه اصول نظام باشد، ما به گشت ارشاد نیاز داریم.» او با اشاره به کشته‌های اعتراضات اخیر گفت «کشته‌سازی‌ها» کار «ضدانقلاب» است. مسئولان جمهوری اسلامی مثل همیشه خود را همدل اعتراضات مردم نشان می‌دهند و در همین حال به خشونت‌بارترین شکلی با این اعتراضات مقابله می‌کنند.

وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه در نیویورک درباره وضعیت سوریه گفت‌وگو کردند

حسین امیرعبداالهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، موسوم به کشورهای روند آستانه، و گیر پترسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در محل نمایندگی ترکیه در سازمان ملل و در حاشیه هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کردند و آخرین تحولات سوریه را مورد بررسی قرار دادند. امیرعبداللهیان در این نشست خواهان خروج نیروهای خارجی از سوریه شد و گفت: «بحران سوریه راه حل نظامی ندارد». آن‌ها بر اهمیت کار کمیته قانون اساسی و لغو تحریم‌ها علیه سوریه تأکید کردند. جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه، هر سه در سوریه حضور نظامی دارند. بهانه حضور ایران و روسیه در سوریه، درخواست رژیم بشار اسد از آن‌ها برای شرکت در سرکوب مخالفان حکومتش است و بهانه ترکیه حفظ امنیت مرزهایش.

طلاب تهران هم اعتراض کردند، منتها به «دشمن»: برخی به بهانه دفاع از #مهسا_امینی به مساجد و نهادهای دینی اهانت می‌کنند

رسانه‌های جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۳۱ شهریور گزارش دادند که جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه تهران دست به تجمع «اعتراضی» زدند. در توضیح این تجمع گفته شده که این طلاب «در واکنش به هتک حرمت مقدسات و آتش زدن پرچم به بهانه درگذشت #مهسا_امینی تجمع کردند». سازمان «بسیج اساتید، طلاب و روحانیون» در بیانیه‌ای گفته است: «دشمن می‌خواهد از درگذشت خانم امینی فتنه قومی- جنسیتی و التهاب‌آفرینی به‌وجود آورد.» حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیزاده، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران تهران نیز در این تجمع گفت: «حدود حجاب شرعی و عرفی در جامعه اسلامی ایران ابهامی ندارد.» این واکنش ها در حالی صورت می‌گیرد که اعتراضات گسترده مردمی علیه کل حکومت وارد ششمین روز خود شده است.

آمار دادستان کرمانشاه از درگیری‌های سه‌شنبه شب ۲۹ شهریور: دو نفر کشته، ۲۵ نفر مجروح

شهرام کرمی، دادستان کرمانشاه اعلام کرد که در اعتراضات سه‌شنبه شب ۲۹ شهریور در این شهر، دو نفر کشته و ۲۵ نفر مجروح شدند. شهرام کرمی این تعداد کشته و زخمی را به گردن «ضدانقلاب» انداخت و گفت: «مطمئن هستیم این اتفاق توسط عوامل ضدانقلاب رخ داده چراکه این افراد با سلاح‌های غیرسازمانی هدف قرار گرفته‌اند.» او همچنین هشدار داد که «ضدانقلاب در صدد برانگیخته‌کردن جوانان است». مسئولان جمهوری اسلامی پیش از این نیز هر بار که نیروهای امنیتی‌شان مردم معترض را هدف گلوله قرار داده‌اند آن را به «ضدانقلاب» نسبت داده و هیچ مسئولیتی در این زمینه برعهده نگرفته‌اند.