نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در #مهران و پنج شهر غربی ایران ١١٢٠٠ نفر از سیل‌زدگان در مساجد، مدارس و پایگاه‌های امداد و نجات اسکان داده شدند

در سه استان ایلام، خوزستان و کرمانشاه سیل آمده است. معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به خبرگزاری‌های داخلی گفته است که در مهران و پنج شهر غربی ایران ١١٢٠٠ نفر در مساجد، مدارس و پایگاه‌های امداد و نجات اسکان اضطراری داده شده‌اند. شاهین فتحی از مرگ یک تن در شهر مهران درپی ریزش دیوار خبر داد و گفت: از ۱۳ واحد مسکونی عملیات تخلیه آب انجام شده و طی این مدت ١١٦٥٩ تخته پتو و ٥٠٠٠ قوطی کنسرو در میان سیل‌زدگان توزیع شده است.

#کانون_نویسندگان_ایران: اعتراض به شرایط کار و استفاده از ابزار تحصن و تجمع و اعتصاب برای رسیدن به خواست‌ها، حق همگان در همه‌ مشاغل است

کانون نویسندگان ایرانی در بیانیه‌ای با اشاره به تحصن سراسری معلمان و فرهنگیان ایران در روزهای ۲۲ و ۲۳ مهر و اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران که از یکم مهر آغاز شد و ۲۱ روز به درازا کشید، اعلام کرده اعتراض به شرایط کار و استفاده از ابزار تحصن و تجمع و اعتصاب برای رسیدن به خواست‌ها، حق همگان در همه‌ مشاغل است. در بخشی از بیانیه کانون نویسندگان ایران آمده است: «نمی‌توان کسی را به دلیل بهره بردن از تجمع، تحصن و اعتصاب بازخواست و بازداشت کرد چه رسد به حبس و اعدام. این شیوه به حدی محق است که حتی حاکمیت ایران نیز به عناوین واقعی کار ندارد نمی‌گوید چون اعتصاب کردی، چون تحصن و تجمع کردی، چون نیازهایت را فریاد زدی پس محکومی، نه؛ آن را به «بر هم زدن امنیت ملی»، «فساد فی‌الارض»، «محاربه»، «اخلال در نظم عمومی» و ... نام‌گذاری می‌کند، اتهام می‌زند و با این اتهام محاکمه می‌کند.» کانون نویسندگان ایران در ادامه می‌نویسد: «هر جا و هر زمان که دولتی ناتوان از پاسخ دادن به نیازها و خواست‌های مردم باشد از هر اعتراض احساس ناامنی می‌کند. در واقع امنیت او است که به خطر می‌افتد وگرنه آزادی بیان و حق اعتراض و تشکل و تجمع و به عمل درآوردن آنها بر امنیت جامعه، بر حفط منافع مردم، بر انسجام میان آنها می‌افزاید.»

#عیسی_کلانتری اتهام «مفسد فی‌الارض» برای شماری از #فعالان_محیط_زیستی را «شایعه» دانست و گفت باید صبر کرد

#عیسی_کلانتری رئیس #سازمان_حفاظت_محیط_زیست در واکنش به خبر اتهام «مفسد فی‌الارض» برای فعالان محیط زیست که سال گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت‌ شدند گفت: این اتهام قطعی نیست و امکان درخواست تجدیدنظر وجود دارد و بهتر است قدری صبر کنیم تا به‌شکل رسمی این موضوع اعلام شود، این‌ها هنوز شایعه است.» کلانتری با بیان این‌که اتهام جدید فعالان محیط زیست بازداشت‌ شده، هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده، اما موضوعاتی مطرح است، افزود: وزارت اطلاعات دیگر نمی‌تواند دخالتی در این کار بکند و بارها اعلام شده که ربطی به آن‌ها ندارد. محمدحسین آقاسی، ‌وکیل پرونده فعالان محیط زیست ۲۸ مهر گفت که اتهام پنج تن از فعالان محیط زیستی از جاسوسی به افساد فی‌الارض تغییر کرده است. این فعالان محیط زیست از بهمن سال گذشته بازداشت شدند و همچنان در زندان به سر می‌برند. کاووس سید امامی یکی از بازداشت شدگان در زندان فوت کرد. مسئولان زندان علت مرگ او را «خودکشی» اعلام کردند، اما خانواده و وکیل او خواستار بررسی بیشتر علت مرگش شدند.

#سعد_حریری می‌گوید تلاش برای تشکیل کابینه #لبنان جریان دارد و مشکل آن حل می‌شود

#سعد_حریری نخست‌وزیر #لبنان دوشنبه ۲۲ اکتبر / ۳۰ مهر اعلام کرد که مذاکرات پنج ماهه احزاب سیاسی برای تشکیل دولت ائتلافی در لبنان «در جهت یافتن یک راه حل جریان دارد». یک منبع دولتی لبنان پنج‌شنبه گذشته به‌‌نقل از میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور گفته بود که در یکی دو روز آینده کابینه جدید معرفی خواهد شد اما رسانه‌های لبنان روز دوشنبه از باقی ماندن مشکلات بر سر تشکیل کابینه خبر دادند. حریری این‌که روند تشکیل دولت با مانع روبه‌رو شده را تکذیب کرد و گفت: «تماس‌ها برای تشکیل کابینه ادامه دارد و مشکل آن‌طور که برخی می‌گویند غیرممکن نیست.» در همین حال شیخ محمد یزبک از مسئولان حزب‌الله لبنان از روند تشکیل کابینه انتقاد کرد و گفت: «مشکل این است که هر وقت که ما به تشکیل دولت نزدیک می‌شویم به موانعی برخورد می‌کنیم که روند تشکیل کابینه را پیچیده می‌کند.» انتخابات پارلمانی لبنان ۶ مه / ۱۶ اردیبهشت در این کشور برگزار شد و از آن زمان این کشور نتوانسته که دولت جدید را معرفی کند. در لبنان سمت نخست‌وزیری برای مسلمان‌های سنی‌مذهب در نظر گرفته شده است. تأخیر در تشکیل دولت لبنان باعث افزایش نگرانی در مورد بحران اقتصادی در کشوری که شدیداً بدهکار است شده. لبنان سومین بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی در جهان را دارد (با بیش از ۱۵۰ درصد) و انتظار می‌رود که دولت جدید به سمت کاهش کسری بودجه حرکت کند.

#دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به کیفیت بد غذا و کاهش خدمات دانشجویی تحصن کردند: #پولی_تکنیک_نمی‌خوایم

#دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک (صنعتی امیرکبیر) تهران دوشنبه ۳۰ مهر در اعتراض به کیفیت غذا تجمع کردند. آنها ظرف‌های غذا را در محوطه عمومی دانشگاه قرار دادند و شعار دادند: پولی تکنیک نمی‌خوایم، نمی‌خوایم. خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران، ایسنا، شمار دانشجویان معترض را که مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کردند را حدود ۷۰۰ تن گزارش کرده است. یکی از دانشجویان هم به این خبرگزاری گفته که مسئولان دانشگاه وعده غذایی روز پنجشنبه را برای دانشجویان خوابگاه حذف کرده و دانشجویان باید برای این وعده غذایی پول پرداخت کنند. به گفته او دانشجویان برای وعده غذایی روز پنجشنبه پیشتر ۱۲۰۰ تومان پرداخت می‌کردند و حال مسئولان دانشگاه آنها را به پرداخت ۱۱ هزار تومان مجبور کرده‌اند. کیفیت بد غذا یکی دیگر از علل تجمع دانشجویان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران اعلام شده است. پیش از این نیز دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در تهران و دیگر شهرها در اعتراض به کاهش خدمات دولتی تجمع و تحصن کرده بودند. وزارت علوم جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر بخش زیادی از امور خدماتی دانشجویان را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

با #باران_پاییزی در #اهواز و برخی شهرهای استان #خوزستان ۱۴۷۲ نفر به علت تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه کردند

فرهاد حمزه‌لویی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مراجعه یک هزار و ۴۷۲ نفر به علت تنگی نفس به دلیل بارش باران یکشنبه شب به مراکز درمانی تابع این دانشگاه خبر داد. او گفت این مراجعات به کل استان خوزستان مربوط نمی‌شود و تنها شامل شهرهای تحت پوشش این دانشگاه است. از این تعداد ۳۱ نفر در بخش و هشت نفر در بخش‌های ویژه بیمارستانی بستری شده و تحت درمان قرار گرفته و بقیه سرپایی مداوا شده‌اند. هر سال با اولین بارش باران پائیزی در اهواز و اغلب شهرهای صنعتی، موجی از بیماران با علائم تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. گفته می‌شود که منشا این تنگی نفس از فعالیت‌های تأسیسات نفتی استان خوزستان است.

مدیر کل #آموزش_و_پرورش شهرستان‌های #استان_تهران می‌گوید مدارس این استان امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ #معلم کم داشت

عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران اعلام کرد که امسال با افزایش ۷۰ هزار نفری دانش‌آموزان در این شهرستان‌ها، ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر معلم کم داشتند که با استفاده از حق‌التدریس نیروهای شاغل و سایر نیروها بخشی از این مشکل حل شد. به‌گفته فولادوند، آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با کمبود فضای آموزشی نیز مواجه بود که به همین دلیل حدود ۵۰ درصد مدارس شهرستان‌های اطراف تهران دو شیفته شدند. این در حالی است که تنها حدود ۲۰ درصد از مدارس کشور دو شیفته هستند. فولادوند در مورد استناندارد بودن ایمنی مدارس شهرستان‌های تهران گفت: در کل کشور حدود ۳۰ درصد از مدارس جزو مدارس تخریبی هستند، مدارسی که کد تخریبی داشتند دیگر از رده خارج شدند و هیچ دانش‌آموزی در آن‌جا نیست، اما بالاخره مدارسی داریم که نیاز به تعمیر و مقاوم‌سازی دارند و انجام این کار هم جزو برنامه‌های ما هست.

در #آمریکای_مرکزی هزاران #پناهجو از طریق #مکزیک به سوی #آمریکا روان هستند

در جنوب #مکزیک شمار زیادی #پناهجو وارد این کشور شده‌اند تا خود را به آمریکا برسانند. این پناهجویان که از کشورهای #آمریکای_مرکزی هستند به هزاران نفر می‌رسند. هنوز روشن نیست که این تعداد پناهجو در روزهای اخیر به‌شکل غیرقانونی وارد مکزیک شده‌اند یا مدت زیادی است که در این کشور به‌سر می‌برند. مقام‌های مکزیکی از پناهجویان خواسته‌اند که به‌طور رسمی برای ورود به کشور ثبت نام کنند. در حال حاضر این پناهجویان غیرقانونی در مکزیک به‌سر می‌برند. آن‌ها تا مرز آمریکا ۳۸۰۰ کیلومتر راه دارند. در روزهای اخیر حدود ۶۰۰۰ پناهجو از #هندوراس #السالوادور و #گواتمالا در مرز مکزیک متوقف شدند. برخی از آن‌ها از رودخانه مرزی شنا کرده و یا با قایق خود را به مکزیک رسانده‌اند. مردم این کشورها از فقر و جرم و جنایتِ بالا در کشورهای خود می‌گریزند و به‌دنبال زندگی بهتر در آمریکا هستند. دونالد #ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دستور داده که مرز با مکزیک کاملاً بسته و کنترل شود.

قتل فجیع #فرشید_هکی، فعال حقوق بشر و محیط زیست

خبر تأیید شده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه #فرشید_هکی، فعال چپ‌گرای حقوق بشر و محیط زیست در نزدیکی خانه‌اش در تهران با ضربات چاقو کشته شده و جسد او سوزانده شده است. خبر از روز یکشنبه ۲۹ مهر، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافته است. دکتر فرشید هکی در رشته‌های اقتصاد و حقوق تحصیل کرده بود. به وکالت اشتغال داشت، تدریس می‌کرد و همچنین مشاور علمی نشریه «بررسی‌های اقتصادی» بود. عبدالرضا داوری، مدیر این نشریه، در نامه‌ای به قوه قضاییه خواهان بررسی سریع موضوع شده است.

سخنگوی ستاد #اربعین: تاکنون ۳۵۰ هزار نفر به قصد سفر #اربعین از مرزهای کشور خارج شده‌اند

شهریار حیدری، سخنگوی ستاد اربعین اعلام کرد که تاکنون ۳۵۰ هزار نفر به قصد سفر اربعین از مرزهای ایران خارج شده‌اند. به گفته این مقام مسئول، یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در سامانه سما ثبت‌نام کردند و یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر نیز روادید دریافت کرده‌اند. ۳۵۰ هزار نفر نیز طی ۵ روز گذشته از مرزهای زمینی و هوایی خارج شده‌اند، حدود هزار و ۵۰۰ نفر نیز از کشورهای دیگر برای سفر اربعین آمده‌اند که به مرور از مرز شلمچه خارج می‌شوند. به گفته شهریار حیدری سفارت ایران در عراق به عنوان ستاد اربعین ایران در این کشور فعالیت می‌کند و با ستاد اربعین عراق کمیته مشترکی در حوزه امنیت، اسکان، تغذیه و حمل و نقل ایجاد کرده. تامین امنیت زائران یکی از وظایف این ستاد است. سخنگوی ستاد اربعین گفته است سفارت عراق با پلیس ایران برای جلوگیری از جعل ویزا همکاری می‌کند.

#معصومه_ابتکار، معاون رییس جمهور در امور #زنان و #خانواده: #مهریه باید با قیمت سکه زمان عقد محاسبه شود

معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به خبرگزاری‌های داخلی گفته است: «هنوز قانون تغییر نکرده است، به نظر من ایده‌آل‌ترین سطح تغییر قانون مهریه این است که باید سکه به قیمت روزی که مهریه تعیین می‌شود (تاریخ عقد)، داده شود. نباید تغییر قیمت سکه بار سنگینی بر دوش خانواده‌ها بگذارد. راهکار منطقی تغییر قوانین مهریه تعدیل آن است، چرا که تغییر شدید قیمت سکه قابل محاسبه نیست.»

#وزارت_خارجه_ایران استعفای محمد جواد #ظریف را تکذیب کرد

همزمان با تغییر کابینه دوازدهم این شایعه درگرفته که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم به زودی استعفا می‌دهد. روابط عمومی وزارت خارجه ایران با انتشار اطلاعیه‌ای این خبر را تکذیب کرده است. در این اطلاعیه از این شایعه به عنوان «آرزوهای خام و سبکسرانه بیماران متوهم» یاد شده که «حتی ارزش پاسخگویی» ندارد.

مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که #محمد_علی_افشانی، #شهردار_تهران باید استعفا دهد

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها اعلام کرد که شهرداران کلانشهرهای ایران مشمول قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان هستند. حسین میرمحمد صادقی در نامه خود به رئیس شورای عالی استان‌ها نوشته است: «شهردار تهران مشمول ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان است و انتخاب یک نفر بازنشسته یا بازخرید شده به عنوان شهردار تهران توسط شورای شهر ممنوع بوده و شهردار فعلی نیز ملزم به استعفا می‌باشد.» معاون قوانین مجلس شورای اسلامی یادآوری کرده که تفاوت در ساز و کار انتخاب شهردار و واگذاری اختیار آن به شورای اسلامی شهر نمی‌تواند مجوزی برای استثنا بودن شهردار از حکم ممنوعیت قانون تلقی شود.

۱۵۹ نفر از دانشجویان دانشگاه #کوثر #بجنورد راهی بیمارستان شدند. آلودگی #آب آشامیدنی و سیستم #فاضلاب در دست بررسی است

۱۵۹ نفر از دانشجویان دانشگاه کوثر بجنورد با علائم سردرد، سرگیجه و حالت تهوع به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. ممکن است این تعداد افزایش یابد. دکتر ابراهیم بازخانه‌ای رئیس مرکز بهداشت بجنورد به خبرگزاری‌های داخلی گفته است: «بررسی علائم و معاینات متخصصان بالینی مشخص کرد علت مسمومیت دانشجویان دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد، ابتلا به نوعی سندرم گوارشی بوده است.» متخصصان بالینی در حال بررسی این موضوع‌اند که تا چه حد سندروم گوارشی به کیفیت آب و سیستم فاضلاب بجنورد بسنتگی دارد. دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد به عنوان تنها مرکز آموزش عالی تک جنسیتی شرق کشور، ۲ هزار و ۷۰۰ دانشجو دارد.

رسانه سپاه #علی_مطهری را به «ساده‌لوحی» متهم کرد. نایب رئیس #مجلس شورای اسلامی مقدس دانستن یک نظام و نبود آزادی رسانه‌ای را مسئول قتل #خاشقجی دانسته است

علی مطهری در یادداشتی با عنوان «معجزه رسانه‌های آزاد» که در روزنامه اعتماد منتشر شد، قتل جمال خاشقجی را با قتل‌های زنجیره‌ای مقایسه کرده و نوشته که اگر رسانه‌های عربستان آزاد بودند این قتل اتفاق نمی‌افتاد. روزنامه جوان از رسانه‌های سپاه در پاسخ علی مطهری را به «ساده‌لوحی» و «بدفهمی مفرط» متهم کرده و نوشته است: «در قتل خاشقجی عامل خود حکومت بود و در یکی از مراکز حکومتی آل‌سعود هم این اتفاق روی داد. اما قتل‌های زنجیره‌ای کار عوامل خودسر بود و خود دولت ایران به ماجرا رسیدگی کرد و پرونده را پیش برد، بدون دخالت خارجی.» قتل‌های زنجیره‌ای با صدور فتوای روحانیون بلندپایه و به دست پرسنل وزارت اطلاعات در زمان وزارت علی فلاحیان و قربانعلی دری نجف‌آبادی انجام شد. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در یاداشت خود ریشه این قتل‌ها را در مقدس جلوه دادن حکومت‌ها دانسته است. روزنامه سپاه در پاسخ نوشته: «کجا مقدس دانستن جمهوری اسلامی به جرئت نداشتن مردم برای نقادی منجر شده است؟» مطهری از پرونده خاشقجی به عنوان «الطاف خفیه الهی برای ایران در شرایط سخت کنونی» نیز یاد کرده است.