ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده مجلس شورای اسلامی: بخش اندکی از مشکلات اقتصادی مربوط به تحریم‌ها است

قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اول آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «تنها بخش اندکی از مشکلات اقتصادی مربوط به تحریم‌ها است و بخش عمده آنها مربوط به مسائل داخلی و سومدیریت‌ها در این حوزه است که باید مرتفع شود.» به گفته نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس یازدهم، «مشکل امروز مردم ما تحریم نیست بلکه فقدان نظارت و کنترل بر بازار است که باعث این تلاطم‌ها در حوزه قیمت کالاها شده است.» به گفته او «عمده کالاهای مورد نیاز مردم ما کالاهای تولید شده در داخل است نه کالاهای خارجی که بخواهد تحریم بر ما فشار وارد آورد.» صحبت‌های این نماینده مجلس در حالی است که تحریم‌های ایالات متحده آمریکا با افزوده‌شدن ۱۸ بانک ایرانی به فهرست آنها شدت گرفت. تحریم‌های ثانوی علیه نهادها و کسانی که با این بانک‌ها مراوده کنند، دورنمای بُروز بحرانی انسانی در دوران همه‌گیری ویروس جدید کرونا را به وجود آورده است. در آخرین گزارش میدانی زمانه از ایران آمده که دیگر در میان مردم صحبت از قحطی است. تقریباً در همه استان‌های ایران صف‌ نانوایی‌ها طولانی شده‌ و مردم از احتمال گرانی نان سخن می‌گویند. گزارش‌هایی از کمبود دارو و انسولین هم در روزهای اخیر به وفور در رسانه‌ها منتشر شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان از #مجلس خواست برای رفع مشکل بازار مسکن، وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود

فرشید پور حاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در واکنش به سخنان یک عضو کمیسیون عمران مجلس مبنی بر عدم ضرورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس را به مناظره بر سر این موضوع فرا خواند. به گفته پور حاجت یکی از الزامات تحقق طرح نمایندگان مجلس برای جهش تولید مسکن،‌ «تفکیک وزارت راه و شهرسازی و ایجاد وزارت مسکن و شهرسازی است.» دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: «در زمان حاضر با معضل عدم توان وزارت راه و شهرسازی در عمل به تکالیف قانونی بخش مسکن از جمله حوزه بازآفرینی شهری هستیم.» به گفته پور حاجت طی ۱۰ سال گذشته تولید مسکن در کشور با کاهش ۵۰ درصدی روبه‌رو بوده است. دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به اینکه در حال حاضر در ایران کمبود شش میلیون واحد مسکونی وجود دارد، عدم توازن و تفکیک وزارت راه و شهرسازی را به عنوان یکی از مشکلات مسکن مهر دانست که پس از ۱۲ به پایان نرسیده است. اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در واکنس به سخنان دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت تفکیک وزارت راه و شهرسازی تاکنون در مجلس بررسی نشده و به اولیت قرار ندارد. شاکری تاکید کرد وضعیت بازار مسکن فاجعه‌بار است، اما علت آن ادغام وزارت راه و شهرسازی نیست: «دلیل اصلی وضعیت بحرانی بازار مسکن و افزایش افسارگسیخته قیمت ها در این بازار، عملکرد هشت ساله وزارت راه و شهرسازی و ترک فعل وزیر سابق در عرصه تولید و مدیریت مسکن است.» او تنها ضرورت فعلی را تولید انبوه مسکن برای مدیریت نظام عرضه و تقاضا در بازار عنوان کرد که بر مبنای آن کمیسیون عمران مجلس طرح «جهش تولید و تامین مسکن» را به تصویب رساند.

کارگران #پتروشیمی_اردبیل هفت ماه #حقوق نگرفته‌اند

کارگران پتروشیمی اردبیل با انتشار نامه‌ای در رسانه‌های اجتماعی نسبت به عدم پرداخت ۷ ماه حقوق و عیدی معوقه سال ۹۸ اعتراض کردند. اکبر نامجو، استاندار اردبیل در دیداری که ۲۰ مهر از پتروشیمی اردبیل داشت، از ظرفیت تولیدات صادراتی این واحد تعریف و تمجید کرد و خبر از ۴۰ میلیون دلار درآمد ارزی این واحد پتروشیمی برای استان اردبیل داد. کارگران در این نامه نوشته‌اند طی هفت ماه که آنان حقوق نگرفته‌اند، مسئولانی از استان اردبیل برای بازدید به شرکت آمده‌اند اما حتی یک نفر از آنان در باره وضعیت شغلی و حقوق #کارگران سوال نکرده است. تاخیر در پرداخت دستمزدها یکی از دلایل اعتصاب کارگران در مراکز مختلف نفتی است. کارگران مراکز نفتی در اعتصاب فراگیر مرداد و شهریور نیز پرداخت به موقع حقوق را به عنوان یکی از خواست‌هایشان اعلام کردند. پیمانکاران این خواست کارگران را برای راضی کردن آن‌ها به پایان اعتصاب پذیرفتند، اما اخیرا در چند مرکز نفتی در جنوب و فارس کارگران باز ناگزیر شده‌اند برای دریافت دستمزدهای عقب‌افتاده تجمع و اعتصاب کنند. کارگران #پتروشیمی_اردبیل نوشته‌اند هفت ماه زندگی بدون #دستمزد آنان را به سوء تغذیه مبتلا کرده است. آن‌هابه نمایندگان مجلس نیز به دلیل بی‌اعتنایی به مطالبات کارگران انتقاد کرده و نوشته‌اند: «کسی که سر هر ماه حقوق خودش واریز می‌شود حال کسی که ۷ ماه حقوق دریافت نکرده را نمی‌فهمد ما نمی‌دانیم چرا نمایندگان موقع انتخابات سینه خود را پاره می‌کنند ولی در عمل در خواب غفلت به سر می‌برند. کجایید؟»