ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در لوکزامبورگ کشت شاهدانه برای مصرف شخصی ماری‌جوآنا آزاد شد

لوکزامبورگ کشت شاهدانه در مقادیر کم برای استفاده شخصی آزاد کرد. این تصمیم در چهارچوب اقدامات دولت لوکزامبورگ برای مبارزه با جرایم مرتبط با مواد مخدر گرفته شد. بر این اساس، در آینده کشت چهار بوته شاهدانه برای هر خانوار آزاد می‌شود. با این حال، نگهداری و استفاده از آن در ملاء عام همچنان ممنوع است. افزون بر این، قوانین کیفری تسهیل‌شده قرار است در آینده برای نگهداری و خرید تا سه گرم شاهدانه اعمال شود. کاهش میزان جریمه‌ها، افزایش حضور پلیس و پیشگیری از مواد مخدر در مدارس نیز در این اقدامات برنامه‌ریزی شده است. ائتلاف دولتی در لوکزامبورگ مدتی است برنامه‌هایی را برای قانونی شدن کشت، فروش و مصرف شاهدانه برای مصارف شخصی دنبال می‌کند. به گفته مرکز نظارت اتحادیه اروپا برای مواد مخدر مستقر در لیسبون، این کشور با مقررات برنامه‌ریزی شده پیشگام در اروپا خواهد بود. شاهدانه یا گراس یا علف برای اهداف تفریحی یا درمانی به‌کار می‌رود. ماری‌جوآنا از برگ و گل گیاه شاهدانه به‌دست می‌آید.

چندین نفر از نظامیان و کارمندان دولت پیشین افغانستان در کویته‌ پاکستان بازداشت شده‌اند

روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان به نقل از منابع آگاه در شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان خبر داد که شماری از نظامیان و کارمندان دولت پیشین افغانستان که به این شهر پناه برده‌اند، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند. در تازه‌ترین مورد صبح جمعه ۳۰ مهر / ۲۲ اکتبر یک مقام امنیتی و یک کارمند دولت پیشین در این شهر بازداشت شدند. پنج‌شنبه شب هم بیش از ۱۰ نفر از کارمندان دولت پیشین افغانستان به‌شکل مشابهی دستگیر شدند. یک منبع گفته است شمار بازداشت‌شدگان شب گذشته دست‌کم ۱۵ نفر بود. افرادی که خود را پلیس معرفی می‌کنند این کارمندان را از مکان‌هایی که کرایه کرده‌اند بازداشت می‌کنند. با این حال شمار زیادی از کسانی که در یک ساختمان زندگی می‌کردند، موفق شده‌اند که از چنگ بازداشت‌کنندگان فرار کنند. منابع آگاه می‌گویند افراد بازداشت‌شده برگه‌ای با خود دارند که از دفتر سازمان ملل متحد به فرد پناهجو در پاکستان داده می‌شود. با این حال مهاجمان به این برگه اعتنایی ندارند. نگرانی‌ها در مورد بازداشت نیروهای امنیتی و کارمندان دولت پیشین افغانستان در کویته با دفتر سازمان ملل نیز در میان گذاشته‌شده اما اقدامی در این‌باره صورت نگرفته است. پیش از این نیز شماری از نظامیان دولت قبلی افغانستان که به پاکستان پناه برده‌ بودند، در بخش‌هایی از این کشور از جمله مناطق «بروری» و «مهرآباد» شهر کویته بازداشت و به مکان‌های نامعلومی منتقل شده‌ بودند. شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ پاکستان روز گذشته پنج‌شنبه ۲۹ مهر / ۲۱ اکتبر به کابل رفت و با مسئولان طالبان درباره روابط دو کشور گفت‌وگو کرد. او وعده کمک ۵ میلیارد روپیه‌ای به طالبان داد.

وزیر خارجه عربستان سعودی با انریکه مورا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان جمعه ۳۰ مهر / ۲۲ اکتبر با انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئول هماهنگی مذاکرات هسته‌ای ایران در مورد این مذاکرات رایزنی کرد. مورا یک هفته پیش به ایران رفته و با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرده بود. در توئیتر وزارت امور خارجه عربستان سعودی گفته شده که فیصل بن فرحان و انریکه مورا «آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران و تلاش‌های بین‌المللی برای تضمین عدم نقض توافق‌نامه‌ها و پیمان‌های بین‌المللی از سوی ایران» را بررسی کردند. براساس این توئیتر آن‌ها همچنین درباره اهمیت تقویت همکاری مشترک درباره «حمایت ایران از فعالیت‌های تروریستی که امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می‌کند»، گفت‌وگو کردند. انریکه مورا، پس از این دیدار سفر خود به ریاض و دیدار با مقامات سعودی را «بسیار ثمربخش» توصیف کرد. مذاکرات احیای برجام در وین با روی کار آمدن دولت جدید ایران متوقف شده است.

مرگ یک زن ۲۰ ساله باردار در اثر ابتلا به کرونا در بوشهر

بنا بر آمار رسمی روزانه قربانیان کرونا، جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰، دو تن در استان بوشهر در اثر ابتلاء به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. به نوشته رسانه‌های محلی بوشهر قربانیان امروز کرونا دو زن هستند و یکی از آنان باردار بود و تنها ۲۰ سال داشت. آمار رسمی کرونا به اذعان برخی مسئولان وزارت بهداشت حدود یک سوم تعداد واقعی مبتلایان و فوت شدگان است. با این حال، همین آمار نشان می‌دهد که در پیک پنجم کرونا، در فاصله دو ماه تیر و مرداد، ۶۲۰ نفر بر اثر ابتلاء به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. مرگ جوانان بر اثر کرونا در ایران به نحو چشمگیری بالاتر از سایر کشورهاست. گرچه آمار قربانیان کرونا به تفکیک اعلام نمی‌شود، اما برخی پزشکان و مسئولان مراکز درمانی نسبت به مرگ جوانان حتی بدون داشتن بیماری‌های زمینه‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند. از جمله می‌توان به سخنان رئیس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا اشاره کرد که ۷ مهر ۱۴۰۰ گفت میانگین سن مرگ مبتلایان به کرونا در شهرضا به زیر ۵۰ سال رسیده است. فرزانه کمایی افزود: «بالا بودن مرگ و میر در بین جوانان شهرضایی، مبتلا به کرونا که هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند در روزهای اخیر نگران‌کننده شده است.»

مصدومیت سه نفر طی یک هفته بر اثر انفجار مین در شهرهای کردنشین

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی هفته گذشته سه شهروند کُرد در شهرهای کردنشین ایران، بر اثر انفجار مین‌های به جای مانده از دوران جنگ مجروح شدند. در آخرین مورد، بامداد روز پنج‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ یک شهروند کُرد به نام زانیار عبداللهی، در اثر انفجار مین از ناحیه پا به شدت مجروح شد. زانیار عبداللهی در حین چرای دام در نزدیکی یکی از پایگاه‌های متروکه سپاه پاسداران واقع در روستای «جانداران» از توابع بخش خلیفان شهرستان مهاباد روی مین رفته است. بخشدار خلیفان در گفت‌وگو با سایت خبری «هاژه» ضمن اعلام این خبر اشاره کرده که در حال حاضر ۳ پایگاه روستای جانداران مهاباد در دهستان منگور شرقی مین‌روبی نشده است. زانیار عبداللهی جهت مداوا به یکی از مراکز درمانی مهاباد منتقل شده است. علاوه بر این روز سه‌شنبه ۲۷ مهر نیز یک شهروند اهل ثلاث باباجانی به نام آرام احمدی، ۲۸ ساله در حین کار در شهر بیستون از توابع شهرستان هرسین در اثر انفجار مین از ناحیه پا به شدت مجروح شده بود. پنج‌شنبه هفته گذشته نیز یک عضو سپاه پاسداران در مرز نوسود در اثر انفجار مین از ناحیه پا دچار قطع عضو شده بود.

عثمان اسماعیلی، فعال کارگری اهل سقز پس از تفهیم اتهام به بازداشتگاه امنیتی در سنندج منتقل شد

عثمان اسماعیلی، فعال کارگری اهل سقز پس از تفهیم اتهام، پنج‌شنبه ۲۹مهر به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در شهر سنندح منتقل شده است. این فعال کارگری برای چندمین بار غروب چهارشنبه ۲۸ مهر توسط نیروهای امنیتی در شهر سقز بازداشت شد و روز گذشته در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سقز تفهیم اتهام شد. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان و به گفته خانواده عثمان اسماعیلی، او در جلسه تفهیم اتهام در ارتباط با شرکت در مراسم ختم مادر یکی از دوستانش مورد بازجویی قرار گرفته است. عثمان اسماعیلی از فعالان کارگری شناخته شده است که بارها به دلیل حمایت از حقوق کارگران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و زندانی شده است. در آخرین مورد، او به همراه دیگر فعال شناخته‌ دیگر به نام محمود صالحی در اردیبهشت‌ ماه سال‌ جاری پس از احضار به دادگاه سقز بازداشت شدند. در اوایل خردادماه این دو فعال کارگری از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سقز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق برگزاری مراسم روز جهانی کارگر به ترتیب به تحمل احکام ۳ ماه و ۶ ماه حبس محکوم شدند که با توجه به ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی این حکم به پرداخت ۲ و ۴ میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شد. این دو فعال کارگری در نهایت پس از ۲۵ روز حبس از زندان سقز آزاد شدند.

صدور حکم دادگاه تجدید برای مهرنوش طافیان، روزنامه‌نگار اجتماعی در خوزستان

دادگاه تجدید نظر مهرنوش طافیان خبرنگار مستقل در خوزستان را به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب به سه ماه و ده روز حبس محکوم کرد. مهرنوش طافیان آبان ۱۳۹۹ در پی دریافت احضاریه به شعبه ۱۳ دادستانی شهر اهواز رفت و از آنجا به زندان سپیدار اهواز منتقل شد. به گزارش کانال اطلاع‌رسانی «روزنامه‌نگاران مستقل ایران» در تلگرام، این روزنامه‌نگار درباره مسائلی چون روستای ابوالفضل، مشکلات حاشیه‌نشینان، کارگران و زنان در خوزستان اطلاع‌رسانی کرده بود. او توسط شعبه ۱۳ دادسرای عمومی انقلاب اهواز به تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی متهم و به یک سال و سه ماه و یک روز حبس محکوم شده بود. مهرنوش طافیان درباره حکم دادگاه تجدیدنظر خود در تویتر نوشت: «و بالاخره رای قطعی: ۳ماه یک روز به یکسال تعلیق و یک سال به سه ماه و ده روز کاهش پیدا کرد. راستش اینقدر حکم زندانهای بلند مدت این روزها زیاد شده که بیان ۳ ماه حبس در برابر ایشان هیچ است! اما زندان زندانه چه یک روز چه ۱۰ سال! چرا که آسیب روانی و فشار، خرد شدن و سکوت برای همه یکسانه.»

دو نوجوان در آذربایجان غربی خودکشی کردند

آژانس خبررسانی کردپا گزارش داد که یک نوجوان اهل شهرستان ارومیه به نام متین عثمانی چهارشنبه ۲۸ مهر با حلق‌آویز کردن خود در آرامستان شهرک «الواج» ارومیه جان باخت. همچنین روز پنج‌شنبه ۲۹ مهر، یک نوجوان حدوداً ۱۸ ساله به نام ماشاالله آذرخش اهل روستای «رشگند» از توابع منطقه دشتبیل اشنویه با اسلحه شکاری خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. دلایل و انگیزه خودکشی این نوجوانان اعلام نشده است. سازمان پزشکی قانونی سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه را بیش از ۷ درصد اعلام کرده است.

پوتین: روسیه به سمت خارج کردن طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی حرکت می‌کند

ولادیمیر پوتین در نشست بین‌المللی والدای در سوچی گفت تصمیم حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی باید در سطح سازمان ملل گرفته شود و روسیه نیز همین مسیر را دنبال خواهد کرد. پوتین گفت: «به نظر من، ما به این موضوع نزدیک می‌شویم. موضع روسیه نیز حرکت در همین مسیر خواهد بود.» روسیه همچنان طالبان را یک گروه تروریستی می‌داند. رئیس جمهوری روسیه همچنین در این نشست گفت اتحاد شوروی در افغانستان سیاستی متعادل داشت و به‌رغم جنگ، مردم افغانستان از شوروی درک منفی ندارند. او در مورد سیاست‌های آمریکا و اروپا در قبال افغانستان گفت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان «کار درستی» بود اما آمریکا و اروپا «نباید از قبول مسئولیت در تحولات جاری و آینده افغانستان شانه خالی کنند». پوتین همچنین مسئولیت اصلی آن چه در افغانستان رخ می‌دهد را برعهده کشورهایی دانست که «۲۰ سال در آن جا جنگیده‌اند». پوتین تأکید کرد که طالبان باید با همه اقوام و مذاهب، سازمان‌های سیاسی و عمومی در این کشور روابط برقرار کند.