ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه جمعی از نویسندگان و شاعران: «جوانان سرزمین‌مان برای ابتدایی‌ترین خواسته‌های برحق زندگی‌شان با شعار «زن، زندگی، آزادی» با دستان خالی به خیابان آمده‌اند و جان جوان‌شان را به قتلگاه می‌برند»

جمعی از شاعران و نویسندگان خارج از ایران بیانیه‌ای را در همبستگی با جنبش زن، زندگی، آزادی منتشر کرده‌اند. در این بیانیه که به امضای جمعی از نام‌های شناخته‌شده از جمله احمد خلفانی، اسد سیف، اکرم پدرام‌نیا، امیرحسن چهلتن، آسیه امینی، پروین اردلان، حسین نوش‌آذر، شهرنوش پارسی‌پور، مرسده هاشمی، مسعود نقره‌کار و نسیم خاکسار رسیده، آمده است: «ما جمعی از شاعران و نویسندگان دور از ایران و معتقد به دموکراسی، به یاد مهسا امینی و به احترام نیکا، حدیث، سارینا، آرش، آرمان و شمار بسیاری دیگر که به‌دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شدند و نیز به یاد کودکان بی‌گناهی چون جواد ۱۲ ساله‌ جان‌باخته در زاهدان، همبستگی خود را با مردم ایران، که برای احقاق حقوق برحق‌شان علیه تبعیض‌های قومی، جنسیتی، دینی و طبقاتی و نابودی ارتجاع و استبداد حاکم، به مبارزه برخاسته‌اند، اعلام می‌کنیم.» این بیانیه می‌افزاید: «ایران، این مادر پُرتوان ما خسته و زخمی است. مردم ایران از آنچه که در این چند دهه بر آن‌ها گذشته است، معترض و خشمگین‌اند و امروز جوانان سرزمین‌مان برای ابتدایی‌ترین خواسته‌های برحق زندگی‌شان با شعار «زن، زندگی، آزادی» با دستان خالی به خیابان آمده‌اند و جان جوان‌شان را به قتلگاه می‌‌برند.»

آلمان به شهروندانش درباره سفر به ایران و خطر دستگیری‌‌های خودسرانه جمهوری اسلامی هشدار داد

دولت آلمان در بیانیه‌ای به اتباع این کشور درباره سفر به ایران هشدار داد و اعلام کرد شهروندان آلمان و به‌ویژه افراد دوتابعیتی، در ایران در خطر خواهند بود. وزارت امور خارجه فدرال آلمان پس از این‌که ماه گذشته قویاً شهروندان خود را از سفر به ایران منع کرده بود، سطح هشدار در این‌زمینه را بالا برد و اعلام کرد : اتباع آلمان «در خطر جدی دستگیری، بازجویی و محکومیت خودسرانه [از سوی حکومت ایران] به حبس‌های طولانی‌مدت هستند». پس از وزارت اطلاعات که از دستگیری ۹ تبعه غیرایرانی در اعتراضات ایران خبر داده بود، خبرگزاری فارس هم روز چهارشنبه مدعی شد نیروهای امنیتی ۱۴ شهروند خارجی از جمله اتباع ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، روسیه، اتریش، فرانسه و افغانستان را به اتهام «نقش داشتن در تظاهرات» بازداشت کرده‌اند. این خبرگزاری همچنین سفارت آلمان را مسوول «شعله‌ور کردن» اعتراضات در ایران دانست و ادعا کرد: «مسوولان سفارت‌خانه آلمان نشست‌هایی را با مسوولان برخی از سفارت‌خانه‌های اروپایی درباره چگونگی گسترش سطح درگیری‌ها و آشوب‌ها برگزار کرده‌اند.» پیش از آلمان برخی دیگر از کشورها از جمله هلند هم شهروندان خود را از سفر به ایران منع کرده و به خروج از ایران فرا خوانده بودند.

عضو مجلس خبرگان در خوزستان: «اغتشاش‌‌ها از سر شکم‌سیری‌ است» – امام جمعه اهواز: «دستگیرشدگان فرزندان طلاقند یا اعتیاد دارند»

آیت الله محسن حیدری، عضو مجلس خبرگان روز جمعه ۲۹ مهر در ملاقات با جمعی از اعضای سپاه پاسداران ناحیه دشت آزادگان در اهواز مدعی عدم حضور مردم خوزستان در اعتراضات سراسری پس از قتل حکومتی مهسا امینی شد و گفت:‌ «این‌که در خوزستان و به ویژه مناطق عرب‌نشین آن خبری از اغتشاشات نبود، دو دلیل واضح دارد، اول اینکه نسبت بالای دینداری و تعصب نسبت به دین، خانواده و حجاب این مردم است. دلیل دوم آن است که مطالبات اغتشاشگران از روی شکم‌های سیر آنهاست و از این جهت مردم خوزستان مطالبات واقعی و مهم‌تری دارند که حتی وقت فکر کردن به خواسته‌های اغتشاشگران را ندارند.» همزمان حجت الاسلام محمد نبی موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در خوزستان درباره دستگیرشدگان در اعتراضات سراسری ایران گفت: «۹۵ درصد از این افراد مجرد بودند، ۸۰ درصد فرزندان طلاق یا مطلقه بودند، ۵۰ درصد سابقه اعتیاد به مواد مخدر و الکل داشتند و انگیزه این‌ها ۶۵ درصد هیجانی است.»

نماینده مجلس: «واتس‌اپ و اینستاگرام را رفع فیلتر نمی‌کنیم، روبیکا نصب کنید!»

بهروز محبی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی به «رویداد۲۴» گفت که جمهوری اسلامی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را رفع فیلتر نخواهد کرد: « قطعاً حاکمیت، واتس‌اپ و اینستاگرام را رفع فیلتر نخواهد کرد، چون پلتفرم‌های آن‌ها، تحت نظارت دشمنان کشور است و نمی‌توانیم افراد متخلف را تعقیب کنیم. حال باید شبکه‌های اجتماعی داخلی را تقویت کنیم. ان‌شاءالله مردم به روبیکا اقبال نشان خواهند داد، چون امنیت کشور مطرح است. روبیکا از مرز ۱۵ میلیون نصب‌کننده هم عبور کرده و از طرفی، پلتفرم‌های ایتا و سروش را هم داریم. با این وجود، بستر گفت‌وگو در شبکه‌های اجتماعی برای همگان مهیا است.» جمهوری اسلامی پس از آغاز اعتراضات سراسری اخیر، پیام‌رسان واتس‌اپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام را فیلتر کرد و در بیش از یک ماه گذشته دسترسی ایرانیان به اینترنت جهانی را به شکل گسترده‌ای مختل کرده است. مقام‌های جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته صحبت‌های ضد و نقیضی در مورد شبکه‌های اجتماعی فیلترشده داشته‌اند. وزارت ارتباطات به عنوان مجری فیلترینگ سراسری و قطع اینترنت این اقدامات را اجرای دستور مقام‌های ارشد نظام خوانده است. نماینده سبزوار در مجلس که از خیل حامیان علی خامنه‌ای ست همچنین گفته است که نظام بنا دارد با کسانی که به زعم او در بستر اینترنت «دروغ گفته‌اند» برخورد کند: «تا زمانی که در کشور، هر دروغی تاوانی نداشته باشد، یقیناً ما دچار مشکلاتی خواهیم بود...به هر حال، حادثه‌ای در کشور پیش آمده که این موضوع، منجر به اعتراضاتی شده و همه ما می‌دانیم این اتفاقات بهانه است و بسیاری از مخالفان حاکمیت جمهوری اسلامی به میدان آمده‌اند تا از این ابزار استفاده و انتقام خود را از نظام بگیرند.»

اسقاط خودروهای فرسوده انجام نمی‌شود، وزارت بهداشت خسارت آلودگی هوا را ۷ میلیارد دلار برآورد کرده است

سمیه رفیعی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی گفت در سال ۹۷ با مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو ، اسقاط خودرو نیز به کما رفت. این نماینده مجلس گفت که یک بار دیگر در سال ۱۴۰۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو در مجلس تصویب شد که بر اساس یکی از بندهای آن، علاوه بر واردکنندگان خودرو، تولیدکنندگان نیز مکلف به اسقاط یک‌دستگاه خودرو به ازای هر ۴ خودرو تولیدی شدند «اما هنوز دو-سه ماهی از ابلاغ قانون نگذشته بود که دولت و در رأس آن وزارت صمت که در خودروسازی‌ها سهامدار است لایحه‌ای را به مجلس آورد که عملاً اسقاط خودروهای فرسوده متوقف می‌شود و خودروسازان می‌توانند با پرداخت مبلغ ناچیزی از این امر فرار کنند!» او در مورد این لایحه گفت: «در صورت تشخیص وزارت صمت مبنی بر نبودن گواهی اسقاط، خودرو سازان ۱,۵ درصد قیمت دولتی خودرو خود را به صندوق توسعه صنعت خودرو وزارت صمت واریز می‌کنند و بدین ترتیب نیازی به اسقاط خودرو فرسوده نخواهند داشت.» سمیه رفیعی گفت که خسارت آلودگی هوا یعنی بیماری، سرطان و مرگ ایرانی‌ها: «خسارت آلودگی هوای تهران سالانه ۲٫۶ میلیارد دلار است که این رقم عملاً هزینه آلودگی هوا بر سلامت مردم است. وزارت بهداشت این رقم را خوشبینانه در سال ۱۴۰۰ برای کل کشور 7 میلیارد دلار برآورد کرد. این رقم را بگذارید کنار تمام امتیاز‌هایی که به خودروسازها داده می‌شود. وقتی داریم از آلودگی هوا صحبت می‌کنیم مستقیماً از انواع و اقسام درد و بیماری و سرطان و مرگ و میر حرف می‌زنیم.»