ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت ارشاد اسلامی انتشار کتاب‌های سعید مدنی، جامعه‌شناس را ممنوع اعلام کرد

سعید مدنی، جامعه‌شناس، نویسنده و پژوهشگر علوم اجتماعی اعلام کرد که وزارت ارشاد اسلامی انتشار کتاب‌های او را ممنوع کرده است. مدنی در نامه‌ای به محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی گفته است تاکنون مقاله‌های متعدد و ۱۵ جلد کتاب در زمینه مسائل اجتماعی ایران تألیف و منتشر کرده‌ و از حدود دو سال پیش کتاب‌های «فساد علیه فساد»، «جنبش‌های اجتماعی و امید»، «علیه خشونت» و «جامعه‌شناسی اعتیاد» را برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد اسلامی ارسال کرده اما وزارت ارشاد به ناشر کتاب‌هایش اطلاع داده است که هیچ یک از کتاب‌های نوشته او از این پس اجازه انتشار نخواهند داشت. سعید مدنی در نامه خود آورده است: «اگرچه اصل سانسور و ممیزی واجد کم‌ترین پشتوانه قانونی نیست، از آن مهم‌تر ممنوع‌القلم کردن نویسندگان نقـض حقوق شهروندی آن‌هاست و فاقد کمترین وجاهت قانونی.» او تأکید کرده است که به‌رغم چندین بار محکومیت قضایی و گذراندن دوران محکومیت، در حال حاضر هیچ محکومیت قضایی دایر بر ممنوع‌القلم بودن ندارد. سعید مدنی به‌تازگی روز دوشنبه ۲۴ آبان / ۱۵ نوامبر در وبینار «زمانه» با عنوان «تحلیل وضع موجود با نظر به اعتراض‌های آبان ۹۸» شرکت کرده بود.

دادگاه انقلاب جلفا لطیف روزیخواه عضو کانون صنفی معلمان آذربایجان شرقی را به هفت ماه حبس محکوم کرد

دادگاه انقلاب جلفا لطیف روزیخواه عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان آذربایجان شرقی را به هفت ماه حبس تعزیری محکوم کرد. به گزارش کانال صنفی معلمان ایران این معلم بازنشسته و فعال صنفی حقوق معلمان در دادگاه به «تبلیغ علیه نظام» محکوم شده است. دادگاه انقلاب جلفا ۱۹ آبان روزیخواه را احضار کرده بود. پیش از این نیز در مهر ماه پس از تجمع سراسری معلمان در بیش از ۶۰ شهر ایران، نهادهای قضایی و امنیتی این عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان آذربایجان شرقی را احضار کرده بودند. در ماه‌های اخیر نهادهای امنیتی و قضایی در شهرهای مختلف ایران معلمان بسیاری را به مراجع قضایی احضار و یا بازداشت کرده‌اند. معلمان پس از آنکه مجلس لایحه رتبه‌بندی حقوق فرهنگیان را از اولویت خارج کرد چند مرتبه در شهرهای مختلف تجمع کرده‌اند.

عسل محمدی با قرار کفالت به‌صورت موقت آزاد شد، هیراد پیربداقی همچنان در بازداشت است

عسل محمدی، از مدافعان حقوق کارگران با قرار کفالت به‌صورت موقت از زندان آزاد شد. ماموران امنیتی ۱۵ آبان او را به همراه هیراد پیربداقی در محل سکونتشان بازداشت کردند. به گزارش منابع خبری نزدیک به فعالان کارگری در ایران هیراد پیربداقی هنوز در بازداشتگاه نگهداری می‌شود و هیچ اطلاعی از وضعیت و اتهامات مطرح شده علیه او در دست نیست. مادر هیراد پیربداقی در روزهای گذشته گفته بود که پیگیری‌ها برای اطلاع از وضعیت فرزند بازداشت شده‌اش بی‌نتیجه بوده است.

دو هزار کارگر مجتمع مس سونگون در اعتراض به اخراج نمایندگان کارگری اعتصاب کردند

دو هزار کارگر مجتمع مس سونگون ورزقان در استان آذربایجان شرقی اعتصاب کردند. آن‌ها خواستار بازگشت به کار کارگران اخراجی هستند. مدیران بزرگترین معدن مس ایران با ذخیره ای بالغ بر یک میلیارد تن به ارزش تقریبی ۳۲۰ میلیارد دلار در آخرین روز آبان ۶۰ نفر از کارگران را اخراج کردند. به ۶۰ کارگری که برپایه گزارش اتحادیه آزاد کارگران از «فعالان کارگری و نمایندگان کارگران» بودند صبح یک‌شنبه ۳۰ آبان اجازه داده نشد به محل کار وارد شوند. به نوشته اتحادیه آزاد کارگران به این کارگران گفته شده قراردادشان به پایان رسیده است. ممانعت از ورود این کارگران با واکنش گسترده همکارانشان روبه‌رو شد: دو هزار کارگر از شامگاه یک‌شنبه دست از کار کشیدند و استخراج را به‌طور کلی متوقف کردند. اغلب کارگران مجتمع مس سونگون در استان آذربایجان شرقی به واسطه پیمانکاران با قرارداد موقت مشغول به کارند. آن‌ها مهرماه امسال نیز در اعتراض به ناامنی شغلی، دستمزد اندک، تبعیض در دستمزد کارگران رسمی و قراردادی و اجرای نادرست طرح طبقه‌بندی مشاغل به مدت سه روز اعتصاب کردند. در آن زمان مدیرعامل شرکت ملی مس ایران به‌عنوان مالک این مجتمع در گفت‌و‌گو با نمایندگان کارگران قول داد قراردادهای آن‌ها را اصلاح و به خواسته‌هایشان رسیدگی کند. شش هفته پس از پایان اعتصاب سه روزه کارگران اما نه تنها به خواسته‌های آن‌ها پاسخی داده نشده بلکه نمایندگان کارگران از کار اخراج شده‌اند.

بحرین کمک به لبنان را مشروط به تغییر رفتار حزب‌الله کرد

عبداللطیف الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین در حاشیه کنفرانس امنیتی منامه گفت: «می‌توان برای حل مشکلات لبنان به این کشور کمک‌هایی کرد اما این به شرطی عملی خواهد بود که لبنان ثابت کند که می‌تواند عملکرد حزب‌الله را تغییر دهد.» الزیانی افزود رفتارهای حزب‌الله تنها بر لبنان تأثیر نمی‌گذارد بلکه بر کشورهای دیگر نیز تأثیر می‌گذارد. وزیر خارجه بحرین با تأکید بر این‌که زمانی لبنان نماد ثبات بود، افزود این کشور به راه‌ حلی از درون نیاز دارد. او گفت: «چالش امروز لبنان این است که با تغییر سیاست‌های خود در مورد حزب‌الله در پی ایجاد راه‌هایی باشد که مصوبات دولت در عمل اجرا شود.» اظهارات چندی پیش جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در دفاع از شیعیان حوثی در جنگ یمن روابط لبنان با عربستان سعودی را پرتنش کرد و در پی آن عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و بحرین سفیران خود را از لبنان خارج کردند و سفیران لبنان نیز از این کشورها اخراج شدند. ریاض همچنین واردات تمامی کالاهای لبنانی را ممنوع کرد. دور شدن لبنان از این کشورهای عربی می‌تواند بحران اقتصادی این کشور را تشدید کند.

خوزستان در پی نخستین باران: آب‌گرفتگی معابر و خانه‌ها و گرفتار شدن خودروها در خیابان‌ها

بارش باران از روز شنبه گذشته ۲۹ آبان در خوزستان آغاز شد. این بارش منجر به آب‌گرفتگی معابر و خانه‌ها در برخی شهرستان‌های استان مانند دزفول و شوشتر شده است. دزفول با ۴۰ میلی‌متر و شوشتر با ۳۹,۵ میلی‌متر بیشترین میزان بارندگی در استان را داشتند. احتمال آب‌گرفتگی معابر در شهرستان‌های دیگر خوزستان نیز پیش‌بینی شده است. هر ساله با شروع فصل بارش باران، بسیاری از مناطق استان خوزستان با کمترین بارش دچار آب‌گرفتگی می‌شوند. بارها در مورد آغاز فصل بارندگی در استان خوزستان و احتمال آب‌گرفتگی‌های شدید هشدار داده شده است اما مسئولان هنوز نتوانسته‌اند شبکه فاضلاب شهرهای این استان را اصلاح کرده و آب‌های سطحی را دفع کنند. این وضعیت مردم خوزستان را ناامید کرده است. بنا به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، در حال حاضر بسیاری از خیابان‌های اهواز حفاری و به حال خود رها شده است و بارش باران شدیدتر در این شهر بدون تردید، اثرات مخرب‌تری از سال‌های گذشته به جای خواهد گذاشت. وعده‌های مسئولان برای بهبود آب‌گرفتگی معابر تاکنون بی‌ثمر بوده و تغییرات چندانی در فصل بارش احساس نمی‌شود.

افزایش ۱۸ درصدی ترافیک در تهران آلودگی هوا را تشدید کرده است

زهره عبادتی، معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در ارتباط با وضعیت آلودگی هوای تهران گفت: «با توجه به افزایش ترافیکی که از اول مهرماه شاهد آن هستیم و متأسفانه می‌بینیم روز به روز هم بیشتر می‌شود و از طرفی سهم ۶۰ درصدی منابع متحرک در افزایش آلودگی هوا، وقتی که با پدیده وارونگی هوا مواجه می‌شویم، این آلودگی تشدید می‌شود.» عبادتی براساس گزارش‌های دستگاه‌های مربوطه گفت در مهر و آبان امسال نسبت به سال‌های گذشته ۱۸ درصد ترافیک افزایش داشته که این خود تشدیدکننده آلودگی هواست. با این حال معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود در مقایسه با روزهای آلاینده سال‌های گذشته ممکن است، روزهای آلوده امسال حتی کمتر از قبل هم باشد اما مقایسه قطعی باید در پایان سال ۱۴۰۰ انجام شود. او گفت: «اگر از آغاز امسال درنظر بگیریم، روزهای آلوده ما نسبت به سال گذشته ۱۰ روز کمتر بوده است، اما اگر بخواهیم از اول پاییز مقایسه کنیم، تقریباً تعداد روزهای آلوده امسال با پاییز سال گذشته برابر است.» آلودگی هوای تهران از جمله مسائلی است که به‌رغم ارائه طرح‌ها و برنامه‌های مختلف برای کاهش و یا حل آن همچنان باقی است. بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد آلودگی هوا به شکل چشمگیری شمار موارد آلودگی به ویروس کرونا، مراجعه به بیمارستان و مرگ را افزایش می‌دهد.