ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رضا دُرمیشیان، کارگردان سینمای ایران ممنوع‌الخروج شد

روزنامه شرق اعلام کرد که عصر امروز سه‌شنبه یکم آذر، گذرنامه رضا دُرمیشیان، نویسنده و کارگردان سینما هنگام خروج از ایران در فرودگاه خمینی تهران ضبط و اجازه خروج به او داده نشد. نزدیکان درمیشیان گفته‌اند از او خواسته‌شده که به دادسرای انقلاب مراجعه کند. رضا درمیشیان از جمله ۱۰۰ سینماگری بود که در خردادماه گذشته در همدردی با مردم آبادان در جریان ریزش ساختمان متروپل بیانیه‌ «تفنگت را زمین بگذار» را امضا کرده بودند. این سینماگران مخالفت خود را با هر نوع خشونت نیروهای امنیتی علیه مردم معترض آبادان اعلام کردند. رضا درمیشیان سازنده فیلم‌های مطرحی از جمله «بغض»، «عصبانی نیستم!»، «لانتوری» و «مجبوریم» است. در روزهای اخیر فشار بر سینماگران ایران افزایش یافته است. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی یکشنبه ۲۹ آبان کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی بازیگران سرشناس ایرانی را بازداشت کردند. ریاحی و قاضیانی از بازیگرانی‌اند که در همراهی با جنبش «زن، زندگی، آزادی» حجاب اجباری از سر خود برداشتند. یک روز قبل از بازداشت این هنرمندان، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برخی هنرمندان نام‌آشنا، از جمله الناز شاکردوست، میترا حجار، باران کوثری و سیما تیرانداز را به دادستانی تهران احضار کرده بود.

مأموران امنیتی حجت حیدری، برادر دیگر جواد حیدری از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر را هم بازداشت کردند

جواد حیدری، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کشاورزی ۳۱شهریورماه سال جاری در جریان اعتراضات در شهر قزوین با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شد. هفته گذشته، پنج‌شنبه ۲۶ آبان محمد حیدری، یکی از برادران جواد حیدری بازداشت شد. اکنون فاطمه حیدری، خواهر او از بازداشت برادر دیگرش، حجت حیدری خبر داده است. فاطمه حیدری در اینستاگرام نوشته است: «در حالی که همچنان از سرنوشت برادرم محمد حیدری بی‌خبریم و نمی‌دانیم چه نهادی و با چه اتهامی او را بازداشت کرده و مادر در راهروهای دادسرا به‌دنبال نشانی از اوست، برادر دیگرم حجت حیدری و دو تن از اهالی روستای‌مان نیز دیشب بازداشت شدند.»

در پی اعتراضات گسترده اخیر در دانشگاه شریف شورای انضباطی این دانشگاه ۱۰ دانشجو را تعلیق کرد

شورای انضباطی دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف سه‌شنبه یکم آذر اعلام کرد با توجه به رویدادهای هفته‌های اخیر در این دانشگاه احکامی را ابلاغ کرد که بر اساس آن دو دانشجو به مدت دو نیم‌سال، چهار دانشجو به مدت یک نیم‌سال با احتساب سنوات و چهار دانشجو به مدت یک نیم‌سال بدون احتساب سنوات از تحصیل تعلیق شدند. همچنین به دو دانشجو توبیخ کتبی با درج در پرونده و به یک دانشجو تذکر شفاهی داده شد. برای این ۱۳ دانشجو حکم بدوی صادر و احکام به آن‌ها ابلاغ شده است. شورای انضباطی دانشجویی دانشگاه شریف همچنین گفته است که در مورد حدود ۴۰ پرونده، «تفهیم تخلف» انجام شده است. دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، از معتبرترین دانشگاه‌های ایران، در طول اعتراضات سراسری جاری در ایران بارها دست به اعتراض زده‌اند. در شامگاه ۱۰ مهر نیروهای امنیتی و لباس شخصی این دانشگاه را محاصره و به دانشجویان معترض حمله کردند. آن‌ها شمار نامعلومی از دانشجویان را زخمی یا بازداشت کرده و به مکان‌های نامعلومی منتقل کردند. این یورش بازتاب گسترده‌ای از جمله در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

ابراهیم رئیسی با استعفای رستم قاسمی موافقت کرد

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم سه‌شنبه یکم آذر با استعفای رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی موافقت کرد. رئیسی همچنین شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی را با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. رسانه‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند استعفای رستم قاسمی به دلیل «تشدید بیماری» بوده و رئیسی اظهار امیدواری کرده که پس از بهبودی کامل از «توانمندی‌های» او استفاده شود. در آبان‌ماه سال جاری انتشار تصاویری از رستم قاسمی در مالزی با یک زن بدون حجاب جنجال‌برانگیز شد. انتشار این تصاویر انتقادهایی را از دولت رئیسی از جمله از درون حکومت اسلامی برانگیخت و از آن تاریخ شایعه بیماری قاسمی مطرح شد. برخی رسانه‌ها مدعی شدند که این تصاویر در سال ۲۰۱۱ گرفته‌شده و مربوط به زمانی است که رستم قاسمی وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد بود. همچنین گفته شد که در آن تاریخ دو سال از مرگ همسر قاسمی می‌گذشت. علی جعفری، مشاور و رئیس دفتر او گفته بود این‌ها «عکس‌های خصوصی یک زن و شوهر» است.

یک کارگر منطقه معدنی «تنگه حنا» در نی‌ریز فارس در اثر واژگونی بیل مکانیکی جان خود را از دست داد

یک کارگر جوان حین کار در منطقه معدنی «تنگه حنا» واقع در نی‌ریز استان فارس بر اثر واژگونی بیل مکانیکی از ارتفاع ۱۰۰ متری سقوط کرد و جان خود را از دست داد. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) زمان حادثه را «روز‌های گذشته» اعلام کرده و افزوده است علت واژگونی بیل مکانیکی سستی سطح معدن بوده است. ایلنا نوشته است: «در هنگام اجرای عملیات برداشت خاک وسنگ، کارگر مورد نظر در کابین دستگاه بیل مکانیکی، مسئولیت هدایت دستگاه را به عهده داشته است که حین جابجایی به دلیل سست بودن سطح سنگی معدن، بیل مکانیکی واژگون و این کارگر با پرت شدن از کابین از ارتفاع سقوط می‌کند.» نبود نظارت بر بهداشت و ایمنی محیط کار و خودداری کارفرمایان از تامین شرایط امن برای کارگران، سبب شده ایران یکی از ناامن ترین کشورهای جهان برای کارگران باشد. آمار دولتی نیز که تنها بخشی از حوادث کار (منجر به مرگ) را در بر می‌گیرد، نشان می‌دهد روزانه ده‌ها کارگر در اثر حوادث کار مصدوم می‌شوند و چند کارگر جان خود را از دست می‌دهند.

آخرین آمار فعالان حقوق بشر از اعتراصات سراسری: ۴۳۴ نفر کشته و بیش از ۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر بازداشت شده‌اند

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) آخرین آمار خود را از اعتراضات سراسری در ایران منتشر کردند. این آمار بازه زمانی ۲۶ شهریور تا ۳۰ آبان سال جاری را در برمی‌گیرد. بر این اساس، شمار کشته‌شدگان ۴۳۴ نفر، شامل ۶۰ کودک و نوجوان (زیر ۱۸ سال) و ۵۵ نیروی امنیتی است. شمار بازداشت‌شدگان به‌طور تخمینی ۱۷ هزار و ۴۷۳ نفر است که هویت سه هزار و ۶۰ نفر از آن‌ها شناسایی شده است. همچنین یک هزار و ۶۴ تجمع شهری و دانشگاهی برگزار شده و ۱۵۵ شهر و ۱۴۲ دانشگاه در اعتراضات شرکت داشتند. مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به‌طور منظم آمارهای جدیدی در این زمینه منتشر می‌کنند.

گروهی از نمایندگان مجلس طرحی برای ممنوع‌الخروج کردن دانشجویان «هنجارشکن» آماده کرده‌اند

گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تدوین کرده‌اند که براساس آن دانشجویانی که از آن‌ها به‌عنوان «هنجارشکن» یاد می‌شود و به‌گفته این نمایندگان در «ایجاد آشوب و بلوا، تخریب اموال، فحاشی و توهین به مقدسات در دانشگاه‌ها» نقش داشته‌اند به مدت ۱۰ سال ممنوع‌الخروج خواهند شد. افزون بر این احکام انضباطی نیز علیه آن‌ها صادر خواهد شد و این دانشجویان محکوم به پرداخت کل هزینه‌های تحصیل در آن مقطع آموزشی خواهند بود. در این طرح گفته شده که اگر دانشجویان از اقدام‌های خود ابراز پشیمانی کنند، مجازات‌های فوق تخفیف خواهد یافت و یا بخشیده خواهد شد. نمایندگان تدوین‌کننده این طرح در حال جمع‌آوری امضای دیگر نمایندگان هستند. پیش از این نیز در ۱۵ آبان سال جاری بیانیه‌ای از سوی ۲۲۷ نماینده مجلس منتشر شد که در آن خواهان اجرای «حکم الهی» قصاص (اعدام) علیه معترضان شده بودند. این بیانیه‌ واکنش‌های زیادی در داخل و خارج از ایران داشت. با وجود این طرح‌ها و تهدیدها جنبش سراسری در ایران وارد دهمین هفته خود شده است و همچنان ادامه دارد.

سها مرتضایی با خشونت بازداشت شد

سها مرتضایی، دبیر پیشین شورای صنفی کل دانشگاه تهران و فعال صنفی دانشجویی دوشنبه ۳۰ آبان بازداشت شد. به گزارش کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور، مأموران امنیتی ۸ شب سها مرتضایی را با ضرب و شتم شدید بازداشت کردند. میزان خشونت چنان بالا بود که سها را ابتدا به بیمارستان شاهد می‌برند و سپس به زندان اوین منتقل می‌کنند. سها مرتضایی در ۸۸، دی ۹۶ و آبان ۹۸ بازداشت شده بود. او که رتبه ۱۰ کنکور دکتری رشته علوم سیاسی را به دست آورده بود، سه سال پیش در اعتراض به ستاره‌دار شدن و محرومیت از تحصیل در برابر کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران دست به تحصن یک‌نفره زد. اما محرومیت او از حق تحصیل پابرجا ماند.