ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال انفجار در مجموعه کاخ سعدآباد به دلیل داشتن لوله‌های گاز فرسوده

کیا پارسا، رئیس سابق مجموعه کاخ سعدآباد در مراسم تودیع خود نسبت به احتمال انفجار در این مجموعه به دلیل داشتن لوله‌های گاز فرسوده هشدار داد. لوله‌های پوسیده گاز این کاخ متعلق به پیش از پیروزی انقلاب در ایران است و در این مدت بازسازی مهمی روی آن‌ها صورت نگرفته است. حفاظت از این لوله‌ها کاتدیک نیست یعنی هیچ حفاظی ندارد تا در مقابل نشت گاز و یا فرسودگی در امان بماند. آتش‌سوزی در این شرایط تنها با یک جرقه یا اتفاق فاجعه بزرگی به وجود می‌آورد. پارسا در طول ۵۰ ماهه مدیریتش در این کاخ حدود ۱۱ نامه به وزارت میراث فرهنگی، شهرداری و نهادهای دیگر درباره موضوعات مرتبط با آب و برق و گاز این مجموعه تاریخی نوشت و هشدار داد. یکی از این نامه‌ها خطاب به سازمان آتش‌نشانی و برای درخواست استقرار پایگاه آتش‌نشانی در مجموعه سعدآباد بود، اما جوابی نگرفت. کیا پارسا در این نامه‌ها پیشنهاد کرده بود که باید تمام لوله‌کشی کاخ سعدآباد تعویض شده و از جنس لوله‌های پلی اتیلن شود. چرا که اگر گاز در محدوده وسیع کاخ و زیر یکی از موزه‌های آن نشت کند حتماً اتفاق خطرناکی خواهد افتاد که غیرقابل جبران است چون جدا از ساختمان‌ها، این مجموعه دارای میراث تاریخی گران‌بهایی در ویترین موزه‌ها و گنجینه‌ها دارد. ضمن اینکه شعله‌ای کوچک در فضای باز این مجموعه می‌تواند به سرعت به تمام جنگل سعدآباد سرایت کند. مجموعه سعدآباد چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب را سپری کرده ‌است. سعدآباد در دوره قاجار ساخته شد و ییلاق شاهان این سلسله بود. پس از کودتای ۱۲۹۹ و تصرف آن توسط خاندان پهلوی ساختمان‌های متعددی در آن ساخته شدند که بالغ بر ۱۸ کاخ در ابعاد مختلف را شامل می‌شود. وحید رحمتی مدیر جدید این کاخ است و اعضای جدید شورای راهبردی آن به‌تازگی معرفی شده ‌است. برخی از این کاخ‌ها در اختیار نهاد ریاست جمهوری بوده و امکان بازدید عمومی ندارد. چون در برخی ایام مهمانان خاص ریاست جمهوری در این ساختمان‌ها حضور می‌یابند.

روزنامه خراسان: حاشیه‌نشینان مشهد از دختر هشت ساله تا زن ۵۰ ساله برای تامین برخی مخارج خود از جمله تامین دارو و هزینه درمان به فروش موهای خود روی آورده‌اند

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت از دختر هشت ساله تا زن ۵۰ ساله برای تامین برخی مخارج خود از جمله تامین دارو و هزینه درمان به فروش موهای خود روی آورده‌اند. پریا ۸ ساله با دو میلیون تومانی که بابت فروش انبوه مو‌های طلایی‌اش به دست آورد، یک تبلت دست دوم خرید. سودابه، آرایشگری که به کار خرید و فروش مو می‌پردازد در مصاحبه با خراسان گفت: «چهار ماهی که خرید مو را شروع کرده‌ام، آن قدر فقر و درماندگی مشتری‌هایم را دیده‌ام و آن قدر اشک‌های دخترهای نوجوان و جوان را روی همین چهارپایه پاک کرده‌ام که احساس افسردگی می‌کنم. خرید موهای بلند و پرپشت و بعد هم فروش آن به آرایشگرانی که با اکستنشن آن‌ها را به موهای مشتریان پا به مدشان می‌چسبانند تا مویشان برای مدتی پرپشت و بلند باشد، سود خوبی دارد اما به این چیزهای ناگواری که باید ببینی نمی‌ارزد.» در گزارش خراسان آمده است: زن ۵۰ ساله موهایش را فروخت تا بخشی از خرج داروهای شوهری را بدهد که حین کارگری از طبقه سوم ساختمان پرت شد و فلج ماند، مشتری دیگر ۲۱ ساله بود که موهایش را فروخت برای پرداخت قسط جهیزیه خواهر عقد کرده‌اش، دختر ۱۵ ساله موهایش را فروخت تا مخارج ثبت نام در دبیرستان را بدهد، این‌ها تنها چند نمونه از مشتری‌های سودابه در دو سه ماه اخیر بوده‌اند. سودابه در مصاحبه با خراسان گفت: «اوایل با دیدن گرفتاری مشتری‌هایم، موهایشان را گران‌تر از آن چه قیمت داشت می‌خریدم اما ماجرا تمامی نداشت، بیش از ۸۰ درصد مشتری‌هایم از حاشیه شهر یا نقاط محروم مشهد می‌آیند و آن قدر فقیر هستند که گاه چون نتوانسته‌اند برای رسیدگی به موهایشان هزینه کنند، موهای آسیب‌دیده و کم‌پشتی دارند که قابل استفاده نیست.» سودابه ماجرای مردی را تعریف می‌کند که یک هفته تمام پیگیر فروش موهای همسرش بود. او در مصاحبه با خراسان گفت: «به او گفته بودم موی ۵٠ سانت زنش را اگر سالم و پرپشت باشد، ۴٠٠ هزار تومان می‌خرم. شغلش جمع‌آوری ضایعات بود، هر روز زنگ می‌زد و پیام می‌داد. خلاصه یک روز به خانه‌شان در بولوار طبرسی شمالی رفتم، با شوق فراوان و خنده‌کنان در را باز کرد، حیاط ویرانه‌ای نمایان شد، داخل اتاق کوچکی زن نحیفی نشسته بود و لام تا کام حرف نمی‌زد، موهایش آن‌قدر کم‌پشت و بی‌جان بود که حدس زدم به طاسی مبتلا باشد. نمی‌دانید وقتی گفتم موها قابل خریداری نیست، چه حالی شدند.»

لاوروف: مذاکرات وین پیش از پایان سال ۲۰۲۱ از سر گرفته می‌شود

وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با رسانه‌های روسیه گفت، مذاکرات وین پیش از پایان سال جاری میلادی از سر گرفته خواهد شد. به گفته سرگئی لاوروف فرصت خوبی برای احیای برجام وجود دارد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه، ۲۱ دسامبر/ ۳۰ آذر اعلام کرد که فرصت برای نجات توافق هسته‌ای با ایران به سرعت در حال پایان یافتن است و واشنگتن در حال بررسی گزینه‌های دیگر است. بلینکن گفت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و نقض توافق برجام، احیای توافق را «به‌شکل فزاینده‌ای مشکل» می‌کند. جمعه گذشته دور هفتم مذاکرات هسته‌ای ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام در وین بدون دستیابی به نتیجه‌ای روشن و یا چشم‌اندازی امیدبخش به پایان رسید. مقامات ایرانی بر لغو فوری تمامی تحریم‌ها قبل از بازگشت به محدودیت‌های پیشین اصرار دارند. دولت‌های غربی لغو گام به گام تحریم‌ها به فراخور بازگشت ایران به تعهداتش را پیشنهاد داده‌اند. در دولت روحانی، فرانسه این روش را با عنوان «توقف در برابر توقف» پیشنهاد داده بود.

مسئولان احتمال دادند که به دلیل فرسودگی سیستم کنترل اتوماتیک قطار حادثه برخورد دو قطار مترو تهران اتفاق افتاده است

مهدی شایسته اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران درباره علت حادثه برخورد دو قطار متروی تهران گفت: «بررسی اولیه ما حاکی از آن است که سیستم ATP (سیستم کنترل اتوماتیک قطار) قطع شده بود. اما در حال حاضر با اتاق فرمان‌مان در حال بررسی موضوع هستیم تا ببینیم سیستم ATP به چه علت قطع شده است. دو قطار متروی تهران ساعت ۷ و ۵ دقیقه صبح چهارشنبه یکم دی با یکدیگر برخورد کردند. طبق گزارش‌ها، قطار تندرو مسیر کرج- گلشهر به سمت ایستگاه صادقیه (تهران) در حرکت بود که با یک قطار عادی در ایستگاه چیتگر برخورد کرد. ۲۲ نفر در این حادثه مجروح شدند که ۱۱ نفر از آن‌ها در مراکز درمانی تحت درمان قرار گرفتند و حال یک نفر از آن‌ها هم وخیم گزارش شده است. جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: «موضوع باید به شکل دقیق بررسی شود و نمی‌توان به فوریت در مورد آن قضاوت کرد. اما به هر حال اتفاق غیر قابل قبولی است. مترو سیستم بسیار امنی است و اصولا نباید چنین حوادثی را ما شاهد باشیم.» تشکری هاشمی احتمال داد که به سبب فرسودگی سیستم کنترل اتوماتیک قطار ممکن است این حادثه اتفاق افتاده باشد.

یوسفیان ملا، نماینده سابق مجلس: لاریجانی اصرار دارد منتشرکننده نامه رد صلاحیتش مشخص شود، بینی و بین‌الله اطرافیان لاریجانی هم نامه را ندیده بودند

عزت الله یوسفیان ملا نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی می‌گوید علی لاریجانی اصرار دارد، فرد یا جمعی که نامه رد صلاحیتش را منتشر کرده بودند مشخص شود چرا که او هرگز راضی نبود خلاف قانون اتفاقی بیافتد. او گفت: ما که از اطرافیان او هستیم و کسانی که در دفترش کار می‌کنند، بینی و بین‌الله این نامه را ندیدند. سخنگوی قوه قضاییه سه‌شنبه ۳۰ آذر در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره انتشار نامه محرمانه احراز نشدن صلاحیت علی لاریجانی گفت: «افشای اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده به موجب قانون جرم محسوب می‌شود. چنانچه کسی به صورت غیرمجاز اقدام به افشای آنها کند قابل تعقیب است.» شنبه گذشته ۲۷ آذر افشای تبادل نامه‌های احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و مشاور رهبر جمهوری اسلامی جزئیات رد صلاحیت لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را آشکار کرد. احمد جنتی در این نامه «مواضع سیاسی، اظهار نظرها، سفرها، اقامت و تحصیل اعضای خانواده لاریجانی در خارج از ایران و عدم رعایت اصل ساده زیستی» را از دلایل رد صلاحیت او عنوان کرده بود. هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اعتراضات علی لاریجانی در رد صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری ایران گفته بود: «پرونده ایشان مثل سایر افراد در یک فرآیند قانونی در شورای نگهبان بررسی شده است و برای رسیدگی به صلاحیت ایشان مطالب موجود در پرونده که بخشی نیز به بیرون منعکس شده، مورد به مورد در جلسات شورا مطرح و پس از انجام مباحث متعدد و بیان نظرات مخالف و موافق رای‌گیری به صورت مخفی انجام شده است. البته نسبت به برخی مطالب هم که به بیرون منعکس شده نه شورای نگهبان مسبب آن بود و نه راضی به آن.» مالک شریعتی نیاسر، نماینده مجلس شورای اسلامی هم صبح دوشنبه از علی لاریجانی خواسته بود فهرست اموال قبل از مسئولیت و بعد از اتمام مسئولیت خود، همسر و فرزندانش را در جدولی قابل مقایسه منتشر کند.

رادیو زمانه به عنوان یک رسانه مستقل که گزارش‌های تحقیقی منتشر می‌کند، به عضویت «شبکه جهانی روزنامه‌نگاری تحقیقی» درآمد

شبکه جهانی روزنامه‌نگاری تحقیقی (GIJN) که به عنوان مرکز بین‌المللی برای خبرنگاران تحقیقی در جهان عمل می‌کند، چهارشنبه ۲۲ دسامبر / ۱ دی طی بیانیه‌ای عضویت ۱۶ نهاد رسانه‌ای مستقل که در زمینه تهیه گزارش‌های تحقیقی فعالیت می‌کنند را اعلام کرد. رادیو زمانه، مستقر در هلند نیز به عضویت شبکه جهانی روزنامه‌نگاری تحقیقی در آمد. رادیو زمانه در ۳ سال گذشته دست‌کم ۲۰ گزارش تحقیقی در زمینه تحریم‌های تسلیحاتی، دارو، فروش اعضای بدن، محیط‌زیست و سیاست ایران منتشر کرده است که برخی از این گزارش‌ها در هم‌کاری با سازمان‌های روزنامه‌نگاری تحقیقی دیگری مانند سازمان روزنامه‌نگاری دانمارکی دن‌واچ (DanWatch) بوده است. گزارش‌های تحقیقی زمانه عمدا به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده‌اند و در وب‌سایت زمانه با عنوان «پژوهش‌های زمانه» در دسترس قرار دارند. علاوه بر زمانه، ۱۵ نهاد رسانه‌ای مستقل دیگر از جمله رسانه فلسطینی «مرکز تطوير الإعلام» که زیر مجموعه دانشگاه برزیت فلسطین است، تازه‌ترین اعضای شبکه جهانی روزنامه‌نگاری تحقیقی در سال ۲۰۲۱ هستند. در زمان حملات به رسانه‌های مستقل و اصول دموکراتیک در سراسر جهان، شبکه جهانی روزنامه‌نگاری تحقیقی با خوشحالی از ۱۶ سازمان عضو جدید استقبال می‌کند - که همگی شجاعانه گزارش‌دهی دیده‌بان و آزادی بیان را پیش می‌برند. ماموریت اصلی شبکه جهانی روزنامه‌نگاری تحقیقی حمایت و تقویت روزنامه‌نگاری تحقیقی در سراسر جهان، با توجه ویژه به روزنامه‌نگارانی است که در حکومت‌های سرکوبگر و جوامع به حاشیه رانده شده فعالیت می‌کنند. از زمان تأسیس شبکه جهانی روزنامه‌نگاری تحقیقی در سال ۲۰۰۳ تاکنون ۲۲۷ گروه و نهاد رسانه‌ای در ۸۸ کشور جهان عضو آن شده‌اند. این سازمان هم‌چنین هر دو سال یک‌بار کنفرانس بین‌المللی روزنامه‌نگاری تخقیقی را برگزار می‌کند.

برخورد دو قطار مترو درخط پنج متروی تهران

ساعت هفت و ۱۰ دقیقه صبح چهارشنبه یکم دی یک قطار تندرو که از مسیر کرج-گلشهر به سمت ایستگاه تهران (صادقیه) در حرکت بود با قطار عادی درایستگاه چیتگر برخورد کرد. شمار دقیق مصدومان مشخص نیست. ایسنا می‌نویسد در این حادثه دست‌کم ۲۲ نفر مجروح شدند. قائم‌مقائم بهره‌برداری متروی تهران در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت: «علت حادثه مشخص نیست و تیم‌های فنی در حال بررسی هستند. عوامل امدادی فراخوانده شدند و در حال عادی‌سازی مسیر و جداسازی واگن‌های آسیب دیده هستیم.» مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس ایران اعلام کرد ۱۹ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است. خالدی با بیان اینکه اورژانس هوایی در حال آماده‌باش است، افزود: «خوشبختانه این حادثه تلفات کمی بر جای گذاشته و ۱۱ نفر از مصدومان به بیمارستان منتقل شده‌اند که حال یک نفر وخیم گزارش شده است. ۹ نفر نیز به صورت سرپایی در محل حادثه درمان شده‌اند.» جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران نیز گفت به دلیل تخریب برخی از درها، مسافران قادر به خروج از قطار نبودند که آتش‌نشانان به کمک آن‌ها رفته و ۱۸ نفر را از واگن‌ها خارج کردند. هنوز علت این حادثه اعلام نشده است. محسن محمدیان، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران به خبرنگاران گفته است که کمیسیون سوانح باید این ماجرا را بررسی کند. در حال حاضر مسافرگیری خط ۵ متروی تهران و حومه در مسیر تهران - کرج تا ایستگاه وردآورد متوقف شده است.

الحاقیه تشکیل ستاد رسانه فضای مجازی تصویب شد

شورای عالی فضای مجازی به ریاست ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم عصر سه‌شنبه ۳۰ آذر با تصویب الحاقیه تشکیل ستاد رسانه فضای مجازی مقرر کرد که در راستای تقویت این ستاد، شماری از دستگاه‌ها به آن اضافه شوند. همچنین دستگاه‌های عضو این ستاد موظف شدند با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند. در این جلسه مقرر شد وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نسبت به تنظیم مقررات فعالیت ارائه‌کنندگان خدمات مزبور در کشور اقدام کند و مقررات حاکم بر حقوق سرزمینی در ارائه خدمات ارتباطی ماهواره‌ای را تدوین، تصویب و به ارائه‌کنندگان بین‌المللی این خدمات و سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط اعلام کند. علی‌اصغر انصاری، معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات دوشنبه ۲۹ آذر از افزایش حداقل ۵ برابری بودجه بخش فضایی و افزایش بیش از ۳ برابری اعتبارات برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ خبر داده بود.