ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطوط هواپیمایی #هلند (KLM) پرواز بر فراز ایران و #عراق را از سرگرفت

خطوط هواپیمایی #هلند (KLM) پرواز بر فراز ایران و عراق را از سرگرفت. این شرکت پنج‌شنبه ۲۳ ژانویه / سوم بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از تحلیل ریسک‌ها و خطرات مربوط، تصمیم به آغاز دوباره پرواز بر فراز ایران و عراق را گرفته است. بر اساس این بیانیه، تصمیم اتخاذشده بر اساس اطلاعاتی بوده است که متخصصان هلندی از شرکت‌های هواپیمایی‌ و همچنین سازمان‌های اطلاعاتی،‌ وزارت دفاع، واحد ضدتروریسم، وزارت امور داخله و خارجه، و وزارت زیرساخت این کشور گرفته‌اند. جمهوری اسلامی بامداد چهارشنبه هشتم ژانویه به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس موشک‌هایی به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق پرتاب کرد. ساعاتی پس از این حمله، دو موشک شلیک شده از سامانه پدافند سپاه پاسداران یک هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ سرنشین را پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی تهران سرنگون کرد. در نتیجه این رخداد تمام مسافران پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین کشته شدند. KLM تنها شرکت هواپیمایی نیست که پرواز خود را از این مسیر متوقف کرده بود. شرکت‌های هواپیمایی دیگر نیز سیاست مشابهی در پیش گرفته‌ بودند. براساس برآورد کارشناسان توقف پروازها به اقتصاد ایران و عراق خسارت قابل توجهی زده است.

#کاوه_دارالشفاء پس از ۶۰ روز با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد

بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار و مترجم در توئیتی خبر داد که کاوه دارالشفاء، پسرعمویش و برادر بزرگ‌تر یاشار دارالشفاء، پنج‌شنبه سوم بهمن با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد. کاوه دارالشفاء توسط مأموران وزارت اطلاعات دوشنبه ۴ آذر در منزلش بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود. کاوه دارالشفاء در سال‌های گذشته چند بار بازداشت شده است، از جمله در اردیبهشت ۱۳۹۳، هنگامی که یاشار دارالشفاء در زندان اوین نگهداری می‌شد، او نیز برای یک دوره کوتاه بازداشت شد. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی بامداد پنج‌شنبه ۳۰ آبان نیز یاشار دارالشفاء، برادر کوچک کاوه دارالشفاء را با خشونت دستگیر کرده و به مکان نامعلومی منتقل کرده بودند. یاشار نیز در تاریخ ۱۱ دی ماه با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. تاکنون از علت بازداشت یاشار و کاوه دارالشفاء اطلاع دقیقی در دست نیست.

تأکید رئیسی به پیروی از خامنه‌ای بر قدرت‌گیری در اقتصاد و حمایت از «سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، تلاشگران و فعالان عرصه‌های اقتصادی»

سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه پنجشنبه ۳ بهمن در طی سخنانی در یزد گفت مردم و مسئولان باید از راه و رسم قاسم سلیمانی پیروی کنند و به این سبب که موفقیت‌های او هم به دلیل پیروی از خامنه‌ای بوده، پس همگی لاجرم باید از رهبر جمهوری اسلامی پیروی کنند. رئیسی بعد از این مقدمات سراغ اصل مطلب رفت: امنیت در کار اقتصادی. رئیس قوه قضائیه گفت: «تقویت اقتصاد در گرو مبارزه با فساد اقتصادی است و دستگاه قضایی خود را موظف می‌داند برای حمایت از کارآفرینان تا نتیجه نهایی با هرگونه فساد اقتصادی به طور کامل برخورد کند.» رئیس قوه قضائیه یک بار دیگر یادآوری کرد که در این مسیر «حاشیه‌سازی‌ها» او را به خود مشغول نخواهند کرد. رئیسی در بخشی از سخنانش گفت «مقام معظم رهبری ابلاغ کرده که اقتصاد کشور قوی شود.» راهی که او پیشنهاد داد نه مذاکره با غرب بود و نه دور زدن تحریم‌ها: «راه سوم آن است که ما یک اقتصاد مقاوم داشته باشیم که تمام تحریم‌ها را پشت سر بگذارد و هیچ تحریمی و تهدیدی بر این اقتصاد تاثیرگذار نباشد.» از مولفه‌های اقتصاد قوی به تعبیر رئیسی این است که «با تشر کسی و مانع ایجاد کردن کسانی و توطئه‌ توطئه‌گران، این اقتصاد دچار تکانه نشود.»

انتقال ناگهانی #مهرداد_محمدنژاد، زندانی سیاسی از #اوین به #فشافویه

مهرداد محمدنژاد، زندانی سیاسی، پنج‌شنبه ۳ بهمن ساعت ۹ صبح در اقدامی از‌پیش‌اعلام‌نشده از زندان اوین به زندان مرکزی تهران بزرگ (#فشافویه) منتقل شد. مهرداد محمدنژاد در روزهای گذشته از انتقال زندانیان جرائم مالی از زندان اوین به زندان فشافویه به خانواده‌اش خبر داده بود. یکی از نزدیکان مهرداد محمدنژاد به «زمانه» گفت که در مورد این انتقال به آنها اطلاع قبلی داده نشده و علت آن مشخص نیست: «مهرداد گفته بود زندانیان سیاسی را در اوین نگه می‌دارند و فقط زندانیان مالی را می‌برند، ولی امروز او هم که زندانی سیاسی است بردند به زندان بزرگ». مهرداد محمدنژاد ۲۳ سال دارد و هنگام بازداشت دانشجوی رشته اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی-سوهانک بود. او ۲۹ مهر ۱۳۹۷ با یورش ماموران اطلاعات به منزل‌شان در شهریار با ضرب و شتم بازداشت شد. مهرداد محمدنژاد توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی «زرگر» به اتهام «توهین به مقامات و مأموران» و «اقدام به فعالیت علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» جمعا به سه سال زندان محکوم شد که دو سال آن قابل اجراست و اکنون در حال سپری کردن مدت محکومیتش است. به گفته یکی از نزدیکان مهرداد محمدنژاد، خانواده او تاکنون چندین بار درخواست آزادی مشروط و یا تخفیف در حکم برای این زندانی داده‌اند اما با آن موافقت نشده است. این منبع همچنین می‌افزاید مهرداد محمدنژاد تاکنون از حق مرخصی برخوردار نبوده است.

مدیرعامل #پرسپولیس از بازگشت میزبانی به تیم‌های فوتبال ایرانی در مسابقات آسیایی خبر داد

محمدحسن انصاریفرد مدیرعامل باشگاه پرسپولیس از توافق در نشست کنفدراسیون فوتبال آسیا و بازگشت میزبانی به نمایندگان تیم‌های فوتبال ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا خبر داد. انصاری‌فرد گفت: «میزبانی تیم‌های ایرانی در دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا قطعی شد». نشست امروز پنج‌شنبه ۳ بهمن / ۲۳ ژانویه کنفدراسیون فوتبال آسیا در مالزی با حضور ویندسور جان، دبیرکل این کنفدراسیون، مهدی علی‌نژاد سرپرست معاونت توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش و مدیران عامل سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و شهر خودرو برگزار شد. کنفدراسیون آسیا جمعه ۲۷ دی‌ماه با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران از سلب میزبانی باشگاه‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان و بازی آن‌ها در کشور دیگری خبر داد. چنین عنوان شد که این تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل تنش‌ها در منطقه و انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه پاسداران بوده است. مسئولان ورزش جمهوری اسلامی و مدیران چهار باشگاه ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا روز گذشته، چهارشنبه ۲ بهمن اعلام کردند که اگر قرار باشد در کشوری بی‌طرف میزبان تیم‌ها در لیگ قهرمانان آسیا باشند، از حضور در این رویداد انصراف می‌دهند. استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهرخودرو، چهار نماینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا هستند.

رئیس کمیته #انتخابات حزب #کارگزاران: #اصلاح‌_طلبان در ۱۵۰ حوزه انتخاباتی نامزد تأیید صلاحیت شده ندارند

یدالله طاهرنژاد، رئیس کمیته انتخابات حزب کارگزاران سازندگی درباره انتخابات مجلس یازدهم گفت: «رقابت انتخاباتی شکل نخواهد گرفت، زیرا در بیش از ۱۵۰ حوزه انتخابیه همه اصلاح‌طلبان حذف شده‌اند و رقابتی وجود ندارد و از همین حالا تکلیف نیمی از مجلس آینده مشخص است». او افزود در حوزه‌های باقی مانده هم کاندیداهای اصلی اصلاح‌طلبان حذف شده و نفرات دست چندم اصلاح‌طلبان باید با نفرات اصلی اصول‌گرایان رقابت کنند. طاهرنژاد تأکید کرد که در چنین شرایطی شمار اصلاح‌طلبان مجلس یازدهم کمتر از اصلاح‌طلبان مجلس کنونی خواهد بود. به‌گفته او از حزب کارگزاران حدود ۵ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند. با این حال طاهرنژاد وضعیت این حزب را بهتر از انتخابات ۹۴ دانست و گفت: «در آن انتخابات از میان ۱۴۰ داوطلب حزب فقط ۲ نفر تأیید شدند». پیش از این شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای گفته بود بیش از ۹۰ درصد کاندیداهای شناخته شده احزاب اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند. این شورا از رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم انتقاد کرده اما همچنان افزوده بود شرکت در انتخابات «مهم‌ترین و کم‌هزینه‌ترین» راه تغییر و اصلاح کشور است.

یک نماینده #مجلس می‌پرسد نمایندگان #رد_صلاحیت شده چطور می‌توانند تا پایان دوره فعلی مجلس قانون‌گذاری کند

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده تبریز و عضو کمیسیون شوراها در مجلس شورای اسلامی که در دوره بعدی انتخابات مجلس ثبت نام نکرده است، گفت: «سئوال مردم این است که اگر صلاحیت نماینده‌ای برای شرکت در انتخابات تأیید نشده است چطور می‌تواند تا پایان دوره فعلی مجلس شورای اسلامی به امر قانون‌گذاری بپردازد. این اشکال جدی است که باید شورای نگهبان پاسخ دهد». شورای نگهبان صلاحیت ۹۰ نماینده کنونی مجلس را که نامزد شرکت در انتخابات مجلس یازدهم بوده‌اند رد کرده است، از جمله علی مطهری، محمود صادقی، طیبه سیاوشی و محمدرضا تابش. شهاب‌الدین بی‌مقدار افزود: «اگر قرار باشد که آن نماینده ردصلاحیت‌ شده نتواند در مجلس شورای اسلامی برای قانون‌گذاری رأی‌ دهد پس باید مجلس را تعطیل کرد، این هم خلاف قانون اساسی است چون هیچ‌گاه کشور نمی‌تواند بدون مجلس باشد. این ضعف و اشکال اساسی همه به مصوبه مجلس چهارم درباره‌ نظارت استصوابی برمی‌گردد». به‌گفته بی‌مقدار، «اکنون شورای نگهبان آن‌قدر اختیار دارد که می‌تواند نماینده را در طول دوره نمایندگی‌اش رد صلاحیت کند». روز گذشته (چهارشنبه) علی مطهری، نماینده تهران که برای انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شده است، با پیشنهاد نظارت مستمر شورای نگهبان بر نمایندگان در طول دوره نمایندگی‌شان به‌شدت مخالفت کرد و پرسید چرا نباید چنین نظارتی بر خود شورای نگهبان نباشد. این اظهارات در پاسخ به عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان بود که در پیامی توییتری نوشته بود: «فقدان نظارت در طول دوره نمایندگی از جمله آسیب‌هایی است که مجلس با آن روبه‌رو است».

پلیس اماکن، سامان خواننده موسیقی پاپ ایران را در سفره‌خانه‌ای در شمال تهران بازداشت کرد

پلیس اماکن تهران از بازداشت سامان، خواننده موسیقی پاپ ایران که در لس‌آنجلس با انتشار آلبوم‌هایی فعالیت حرفه‌ای دارد خبر داد. بر این اساس ظاهراً او در سفره‌خانه‌ای در شمال تهران حین اجرای موسیقی زنده همراه با مالک سفره‌خانه بازداشت شده است. سرهنگ نادر مرادی، رئیس پلیس اماکن تهران صبح پنجشنبه ۳ بهمن در مصاحبه با خبرگزاری امنیتی فارس با اعلام این خبر گفت که مراجع قضایی در چارچوب اجرای یک طرح نظارتی حکم بازداشت سامان و پلمب سفرخانه را صادر کرده بودند. در این طرح تاکنون ۲۷ واحد صنفی پلمب شده‌اند. امیر ارژنگ کاظمی با نام هنری سامان در ترکیه خوانندگی را آغاز کرد. او سپس به کانادا مهاجرت کرد و بعد از آشنایی با صاحب یک کاباره در لس‌آنجلس از کانادا به آمریکا رفت و در لس‌آنجلس فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان خواننده موسیقی پاپ پی گرفت. «بازم کمه» آخرین آلبومی است که از او منتشر شده. تک‌آهنگ «شمعدونی» او با استقبال علاقمندان به موسیقی پاپ ایرانی روبرو شد. سامان سال ۹۲ برای احذ مجوز آلبوم هایش از وزارت ارشاد اسلامی به ایران بازگشت. او گفته بود: «من یک ایرانی وطن پرست هستم و دوست دارم در وطن خودم به فعالیت بپردازم. نه اهل کار سیاسی هستم نه مسائل دیگر.» در جزیره قشم هم کنسرتی برگزار کرد که معلوم نشد مجوز آن را کدام نهاد صادر کرده است.

ظریف در واکنش به اظهارات بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان از آمادگی ایران برای مذاکره با کشورهای منطقه خبر داد

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران صبح پنجشنبه ۳ بهمن با انتشار پیامی در توییتر از آمادگی ایران برای مذاکره با همسایگانش در منطقه خبر داد. ظریف نوشت: «(درهای) ایران همچنان برای گفت‌وگو با همسایگانش باز است و ما برای مشارکت در هر اقدام مکملی در راستای منافع منطقه آماده‌ایم و از هر اقدامی که امید را به ملت‌ها بازگرداند و ثبات و شکوفایی همراه داشته باشد، استقبال می‌کنیم.» به گزارش رویترز چهارشنبه ۲ بهمن فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفته بود عربستان آماده مذاکره با ایران است، اما این گفت‌وگوها بیش از همه به سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی بستگی دارد. به گفته بن‌فرحان جمهوری اسلامی باید بپذیرد که «بیش از این نمی‌تواند خواسته‌های خود در منطقه را از طریق خشونت‌ورزی دنبال کند.» محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری چهارشنبه ۲ بهمن در حاشیه جلسه هفتگی هیات دولت گفت ایران امیدوار است روابط با عربستان سعودی را بهبود ببخشد: «عربستان یک کشور اسلامی است. در گذشته روابط خوبی با ریاض داشتیم، اکنون نیز معتقدیم که به نفع منطقه است که دولت و ملت دو کشور مشکلات خود را با یکدیگر حل کنند.» واعظی در زمینه قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور نیز گفت: «هیچ وقت بحث این نبوده که میان ایران و عربستان پیامی تبادل نشود و ارتباطی نداشته باشیم.»

زلزله‌ای به بزرگی ۵,۲ ریشتر سرگز احمدی از توابع حاجی‌آباد در استان هرمزگان را لرزاند

ساعت ۲۲ و ۵۳ دقیقه شامگاه چهارشنبه ۲ بهمن زلزله‌ای به بزرگی ۵,۲ ریشتر سرگز احمدی از توابع حاجی‌آباد را لرزاند. این زمین‌لرزه در عمق ۲۱ کیلومتری زمین اتفاق افتاد.صبح پنجشنبه ۳ بهمن عبدالحمید سعدینی سرپرست مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت زمین لرزه در سرگز احمدی دریافت نشده است. به گفته این مقام مسئول به منظور بررسی خسارت‌های احتمالی تیم ارزیاب به منطقه اعزام شده و در حال حاضر در منطقه سرگز احمدی حضور دارد.

برایان هوک: اگر اسماعیل قاآنی مسیر قاسم سلیمانی را دنبال کند به سرنوشت او دچار می‌شود

به گزارش رویترز، برایان هوک فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با شرق‌الاوسط گفت اگر اسماعیل قاآنی نیز مسیر کشتار آمریکایی‌ها را دنبال کند، آنگاه با همان سرنوشت روبرو خواهد شد. هوک گفت «این یک تهدید جدید نیست. پرزیدنت همواره تأکید کرده که برای دفاع از منافع آمریکا قاطعانه اقدام می‌کند.» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران ۱۳ دی سرتیپ اسماعیل قاآنی، از اعضای کارکشته سپاه پاسداران و معاون قاسم سلیمانی را به عنوان فرمانده سپاه قدس منصوب کرد. خامنه‌ای در حکم خود قاآنی را در شمار «برجسته‌ترین» فرماندهان سپاه در دوران جنگ هشت ساله آورد و از او خواست که عیناً برنامه قاسم سلیمانی را دنبال کند. قاآنی در جنگ ایران و عراق فرماندهی لشکر ۵ نصر و لشکر ۲۱ امام رضا را عهده‌دار بود و در سال‌های اخیر عملاً معاون قاسم سلیمانی محسوب می‌شد.

جواد سلیمانی، همسر الناز نبیی یکی از مسافران پرواز۷۵۲: روز ترحیم به من پیام دادند که دهنت را ببند و این اولین و آخرین اخطار است

جواد سلیمانی، همسر الناز نبیی یکی از مسافران پرواز۷۵۲ خبر داد که در پی تهدید ماموران امنیتی و احضار به وزارت اطلاعات، مجبور شده زودتر ایران را ترک کند سلیمانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:«در مراسم ترحیم دیدم که فرمانده سپاه و نماینده خامنه‌ای در سپاه به‌عنوان صاحب عزا ایستادند کنار ما، که به آنها گفتم اینقدر بی‌غیرت نشدم که شماها بایستید به‌عنوان صاحب عزا. هم به امام جمعه و هم نماینده رهبر در سپاه، در مراسم ترحیم گفتم که شما از یزید وقیح‌ترید و خوشحالم این را گفتم چون حرف دل الناز بود. همان روز ترحیم به من پیام دادند که دهنت را ببند و این اولین و آخرین اخطار است.»

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری: در دولت بحثی درباره تصویب خروج ایران از «ان پی تی» نداشتیم و تصمیم آن باید جای دیگری گرفته شود

محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی ۲ بهمن در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: «در دولت بحثی درباره تصویب خروج ایران از ان پی تی نداشتیم و طبیعی است که این موضوع از اختیارات خود دولت است و تصمیم آن باید جای دیگری گرفته شود. رئیس جمهوری اردیبهشت‌ماه نامه‌ای به سران کشورهای ۴+۱نوشت و اعلام کرد که ایران علاقه‌مند به ماندن در برجام است آمادگی اجرای تعهدات خود را در چارچوب برجام دارد به شرط آنکه طرف‌های دیگر برجام برای حفظ آن به تعهدات خود وفادار باشند. رییس دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: رئیس جمهوری در آن نامه اعلام کرده بود که اگر آمریکا یا هر یک از طرفین تلاش کنند تا پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود، در آن صورت ایران تصمیم به اقدامات سخت‌تری خواهد گرفت، که خروج از ان پی تی یکی از آن‌ها خواهد بود. این نوشته رئیس‌جمهوری برای سران کشورها بوده و ما به آن متعهد هستیم و اگر بخواهند از این مسیر خارج شوند ما هم مسیر دیگری را دنبال خواهیم کرد.» دوشنبه گذشته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس گفته بود عملاً شورای امنیت ملی وظیفه وزارت خارجه را به عهده گرفته و ادبیات امنیتی و نظامی را جایگزین دیپلماسی کرده است.

روحانی می‌گوید رضایت عامه به جای رضایت خاصه حکومت آنها را به جایی می‌رساند

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲ بهمن در طی سخنانی در جلسه هیأت دولت تلویحاً در انتقاد از رد صلاحیت‌ها در شورای نگهبان گفت: «رضایت خاصه و رضایت یک جناح و یک قوم ما را به جایی نمی‌رساند و باید رضایت عامه مردم را مدنظر قرار دهیم و بر این اساس اقدام و حرکت کنیم.» روحانی یادآوری کرد که ممکن است نرخ مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال جاری پایین باشد: «درست است که باید با دقت افرادی که شرایط لازم را دارند، برگزینند، اما نباید هدف را فراموش کنیم و هدف اصلی حضور اکثریت قاطع مردم پای صندوق آرا است والا می‌توان انتخاباتی مانند بعضی از کشور‌ها حتی برخی از کشور‌های اروپایی با حضور ۱۵ و ۲۰ درصدی مردم برگزار کرد، اما چنین انتخاباتی مورد رضایت ما نیست و هیچ وقت نخواستیم که در انتخابات حضور مردم کمرنگ باشد.» روحانی سپس گفت بدون فضای رقابتی جلب مشارکت مردم در انتخابات میسر نیست. آیت‌الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم چهارشنبه ۲ بهمن همزمان با بالا گرفتن انتقادها از رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، منتقدان را به بی‌اطلاعی و لجاجت متهم کرد. علی جنتی، دبیر شورای نگهبان در طی سخنانی در جلسه این شورا به روحانی توصیه کرد که از عملکرد شورای نگهبان انتقاد نکند: «در شرایط فعلی، کشور نیاز به آرامش و امیدآفرینی دارد و آقای رئیس‌جمهور نباید اظهاراتی داشته باشد که خدای نکرده افکار عمومی را نگران کند یا موجب یاس مردم و مورد سوء استفاده دشمنان قرار گیرد.

سردار حاجی‌زاده، رئیس نیروی شلیک کننده به هواپیمای مسافربری: آمریکایی‌ها را رصد می‌کردیم اما نمی‌دانستیم برای حاج قاسم است

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران چهارشنبه ۲ بهمن در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی اعلام کرد که ارتش آمریکا زیر چشم سپاه، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را ترور کرد. امیر علی حاجی‌زاده گفت: «برای ما عجیب بود. در حال رصد کردن بودیم و تعداد زیادی هواپیما با مهمات سنگین بلند شد، اما نمی‌دانستیم برنامه‌شان چیست، دیدیم که هواپیما‌ها بعد از بلند شدن شروع به سوختگیری کردند و هواپیماهای بدون سرنشین بالای منطقه بود که از علی السالم کویت بلند شده بودند. هلیکوپتر‌ها نیز از پایگاه‌های داخل عراق مانند التاجی و عین‌الاسد به پرواز درآمدند. به طور کلی ۴-۵ پایگاه درگیر این عملیات بودند. اتفاقات را ما رصد می‌کردیم و می‌دیدیم، اما نمی‌دانستیم برنامه آن‌ها چیست.» ارتش آمریکا ۱۳ دی قاسم سلیمانی را در عملیات آذرخش کبود در حوالی فرودگاه بغداد ترور کرد. تحرکاتی که سپاه رصد کرده به این عملیات برمی‌گردد. سپاه پاسداران سپس در خونخواهی قاسم سلیمانی دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق را هدف حملات موشکی خود قرار داد. چند ساعت بعد اما با دو موشک پدافند هوایی سپاه یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط بین‌المللی هواپیمایی اوکراین در حوالی تهران منفجر شد که تشییع‌جناره قاسم سلیمانی را تحت‌الشعاع قرار داد و به بحران اعتماد عمومی در ایران دامن زد.