ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمبود #انسولین: یک ماه ذخیره داریم

موضوع کمبود یا کاهش ذخایر انسولین دوباره و پس از سه ماه مجددا خبرساز شده است. انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی که صف خرید انسولین و کمیاب‌ شدن آن در داروخانه‌های کشور را نشان می‌داد. همین موضوع سبب شد تا مقام‌های وزارت بهداشت کاهش ذخایر انسولین را دلیل وضعیت کنونی اعلام کنند. حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران به خبرگزاری ایلنا گفت: «به‌اندازه یک ماه مصرف کشور انسولین داریم، البته باید به‌اندازه ۳ ماه ذخیره داشته باشیم.» این مقام وزارت بهداشت دلیل کمبود و نقصان در ذخایر انسولین را متغیر بودن قیمت ارز دانست: « شرایط متغیر است و ارز هم تغییر می‌کند، شرکت‌ها هم در نبود ارز نمی‌توانند ذخیره‌ای داشته باشند، درصورتی‌که اگر مشکلات ارزی نداشتیم، خیلی راحت می‌توانستیم ذخیره انسولین را بیشتر کنیم.» او گفت که امیدوار است که با تغییراتی که در آمریکا اتفاق افتاده است، بانک مرکزی بتواند ارز مورد نیاز در این بخش را تامین کند. اما تنها کمبود ارز به عنوان متهم کاهش ذخیره انسولین معرفی نشده است. محمدی گفته که به دلیل گسترش تست‌های تشخیصی، تعداد بیشتری از بیماران دیابتی شناسایی شده‌اند و همین موضوع یکی از دلایل افزایش استفاده از انسولین و کاهش ذخایر آن است: «چون ابزار تشخیص دیابت در کشور زیاد شده و روز به روز دیابتی‌ها بیشتر می‌شوند. در واقع انقلابی در مصرف انسولین به وجود آمده است.» در صحبت‌های این مقام وزارت بهداشت، قاچاق نیز به عنوان سومین متهم کبود ذخایر انسولین معرفی شده: «قیمتش در کشور ما نسبت به منطقه‌ خیلی پایین است. انسولین در کشور همسایه شاید حدود ۲۵۰ هزار تومان باشد که در کشور ما بدون پوشش بیمه ۳۰ هزار تومان و با پوشش بیمه ۳ هزار تومان است. این موضوع وسوسه ایجاد می‌کند تا خیلی از افراد این دارو را به خارج از کشور قاچاق کنند. این ماجرا کم است، ولی به هر حال وجود دارد.»

#عربستان: دست ما برای #صلح با #ایران دراز است

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در گفت‌وگو با تلویزیون العربیه گفت که کشورش برای صلح به سمت ایران دست دراز کرده اما ایرانی‌ها جدی نیستند. وزیر خارجه عربستان پیشنهادهای ایران برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای را بخشی از تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای انحراف توجه از بحران‌هایشان دانست و گفت: «آنها جدی نیستند... دست ما برای صلح به سمت ایران دراز است، اما آن‌ها تعهد (به صلح) ندارند. بن‌فرحان درباره تغییر سیاست آمریکا در قبال ایران نیز گفت که دولت بایدن اعلام کرده که متحدان این کشور در خلیج فارس به همراه اسرائیل در مذاکرات آینده با ایران در مورد مسائل هسته‌ای، موشکی و فعالیت‌های مخرب منطقه‌ای، مشارکت خواهند داشت. این مقام سعودی اعلام کرد که توافق هسته‌ای برجام «ضعیف» بود زیرا بدون هماهنگی با کشورهای منطقه منعقد شد. او گفت كه كشورهای اروپایی نیز كه همراه با آمریكا در سال ۲۰۱۵ این معامله را امضا كردند، اکنون متوجه شده‌اند كه این توافق «ناقص» است. فیصل از جمهوری اسلامی خواست که ذهنیت خود را تغییر دهد و به فکر منافع شهروندان خودش باشد. او در مورد جنگ یمن نیز گفت که شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران باید درک کنند که به نفع یمن است که جنگ پایان یابد: «حوثی ها اگر تصمیم بگیرند که منافع یمن اولویت دارد، دستیابی به راه‌حل را تسهیل می‌کنند. توافق ریاض عنصر اساسی برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در یمن است.»

پرونده سه متهم حوادث #آبان۹۸ بیستم اسفند به دادگاه می‌رود

وکیل مدافع #محمد_رجبی یکی از متهمان حوادث آبان ماه ۹۸، از تعیین زمان رسیدگی به پرونده موکل خود و دو نفر دیگر از متهمان این پرونده در روز ۲۰ اسفندماه خبر داد. حسین تاج در گفت وگو با ایسنا گفته جلسه رسیدگی به پرونده محمد رجبی و #امیرحسین_مرادی و #سعید_تمجیدی ۲۰ اسفندماه در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی شهسواری برگزار خواهد شد. پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه بازداشتی آبان ۹۸، برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب ارجاع شده بود. رجبی، تمجیدی و مرادی در ارتباط با اعتراض به گرانی بنزین در آبان ۹۸ بازداشت و در یک دادرسی ناعادلانه به اعدام محکوم شدند. صدور حکم اعدام برای تمجیدی، رجبی و مرادی با اعتراض گسترده نهادهای حقوق بشری، سیاستمداران بین‌المللی و شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد. کاربران توییتر با #اعدام_نکنید به این رای اعتراض کردند و خواستار توقف صدور حکم اعدام در ایران شدند. به دنبال این اعتراضات و بنا بر درخواست فرجام‌خواهی وکلای سه بازداشت شده، اعاده دادرسی پذیرفته شد.

#استیضاح_ترامپ در مجلس سنای آمریکا از ۸ فوریه/ ۲۰ بهمن آغاز می‌شود

جلسات دادرسی مربوط به استیضاح دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا از روز ۸ فوریه/ ۲۰ بهمن ماه در سنای این کشور آغاز می‌شود. به این ترتیب نمایندگان سنا دو هفته آینده را فرصت خواهند داشت تا موضوع تایید انتصابات جو بایدن در کابینه جدید و همچنین موضوع مهم بسته محرک اقتصادی ۱,۹ میلیارد دلاری را به سرانجام برسانند. چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در سنا، عصر جمعه ۲۲ ژانویه گفت که با همکاران جمهوری‌خواهش در مورد زمان برگزاری جلسات استیضاح به توافق رسیده است. اوایل همان روز، نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان هم گفت که روز دوشنبه دادخواست استیضاح را ارائه می‌دهد و سنا را مجبور می‌کند تا موضوع را روز سه‌شنبه رسماً بررسی کند. اما آقای شومر گفت تیم وکلای ترامپ برای تهیه پیش‌نویس لایحه دفاع تا روز ۸ فوریه مهلت خواهند داشت. جو بایدن نیز روز گذشته تلویحا خواستار موکول شدن استیضاح ترامپ به بعد از تایید اعضای کابینه‌اش شد و گفت که هرچه زودتر همکارانش تایید شوند برای برخاستن از بحران‌های فعلی کشور بهتر است. ترامپ اولین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکاست که برای دومین بار استیضاح می‌شود. دومین پرونده استیضاح او با رای موافق دموکرات‌ها و همراهی ۱۰ عضو جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده و برای تصمیم‌گیری به سنا ارسال شده است. ترامپ متهم به تحریک هوادارانش در روز حمله به کنگره آمریکا در ۶ ژانویه است. در نتیجه این رویدادها پنج نفر از جمله یک افسر پلیس کشته شدند.