ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپاه پاسداران می‌گوید مدیرعامل منطقه آزاد چابهار را به دلیل «تخلفات عمده و کلان» بازداشت کرده است

سپاه پاسداران یکشنبه سوم بهمن اعلام کرد عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری چابهار را بازداشت کرده است. روابط عمومی سپاه پاسداران منطقه سیستان و بلوچستان در اطلاعیه ای گفته که «در پی گزارش‌های متعدد واصله از سوی شهروندان سیستان و بلوچستان» مدیرعامل منطقه آزاد چابهار «احضار [شده] و اکنون در بازداشت موقت است». کُردی در سال ۱۳۹۵ به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، به عنوان یکی از مهمترین مناطق آزاد تجاری ایران منسوب شده بود. بر اساس اعلام سپاه پاسداران، او به «تخلفات عمده و کلان» متهم است. کردی سه ماه قبل، همزمان با سفر سعید محمد، فرمانده اسبق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء که در دولت ابراهیم رئیسی به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد منصوب شده، به استقبال او رفت و گفت که دور تازه‌ای در توسعه مناطق آزاد شروع شده است.

کارگران شرکت کشت و صنعت «میان‌آب» در شوش برای هشتمین روز پیاپی تحصن کردند

کارگران کشت و صنعت میان‌آب در شهر شوش یکشنبه سوم بهمن برای هشتمین روز پیاپی تحصن کردند. در تصاویر ویدیویی که از تجمع امروز کارگران منتشر شده است، آن‌ها شعار می‌دهند: «مدیر بی‌لیاقت نمی خوایم نمی خوایم». منابع نزدیک به فعالان کارگری در ایران مطالبات کارگران را «بهبود وضعیت معیشت و دستمزدها» و «اصلاح قراردادهای کاری» گزارش کرده‌اند. به گفته کارگران معترض، مالکان این شرکت، کارگران روزمزد را بدون قرارداد و حق بیمه به کار می‌گیرند. شرکت کشت و صنعت نیشکر میان‌آب در سال ۱۳۹۶ با قیمت کمتر از ارزش واقعی به مالکان شرکت «مزمز» فروخته شد. نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی سال گذشته گفته بود که تحقیق و تفحص از واگذاری این شرکت را پیگیری می‌کند.

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد کشتی حامل ۴۰ تن کودشیمیایی مورد استفاده در مواد منفجره را که از ایران به یمن ارسال شده بود، توقیف کرده است

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا یکشنبه ۲۳ ژانویه/۳ بهمن اعلام کرد یک کشتی حامل ۴۰ تن کود شیمیایی ارسالی از ایران را که می‌تواند برای ساخت مواد منفجره استفاده شود، توقیف کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروی دریایی ایالات متحده در این بیانیه گفت کشتی فوق را که سال گذشته هم در حال حمل هزاران قبضه سلاح توقیف شده بوده، در مسیری که ایران پیشتر از آن برای قاچاق سلاح به حوثی‌های یمن استفاده کرده، رهگیری کرده است. طبق این بیانیه کشتی فوق پس از بازرسی به گارد ساحلی یمن تحویل شده است. ناوگان پنجم ارتش ایالات متحده نیز که در یمن مستقر است اعلام کرد یک ناوشکن موشک‌انداز و یک کشتی گشتی ایالات متحده «کشتی بدون تابعیت را که از ایران بار حمل می‌کرد، در مسیری که پیشتر برای حمل و نقل سلاح به حوثی ها در یمن استفاده می‌شد، متوقف کرد». در ادامه این بیانیه آمده است: «نیروهای ایالات متحده ۳۶ هراز و ۳۰۰ کیلوگرم کود اوره، ترکیب شیمیایی با کاربردهای کشاورزی که به‌عنوان یک پیش‌ساز مواد منفجره نیز شناخته می‌شود، کشف کرده‌اند».

خودسوزی یک شهروند ایلامی در مقابل بنیاد مسکن

یک شهروند ایلامی که برای دریافت قسط سوم تسهیلات مسکن خود به بنیاد مسکن ایلام رفته بود، پس از آنچه که «درگیری با یکی از کارمندان» این نهاد حکومتی عنوان شد، اقدام به خودسوزی کرد. حبیب الله محبی، مدیرکل بنیاد مسکن ایلام ضمن تأیید اقدام به خودسوزی این شهروند که به گفته او اهل روستای «چشمه کبود» است، از بنیاد مسکن سلب مسئولیت کرد و گفت دهیاری و بخشداری مسئول رسیدگی به کارهای او بوده‌اند. محمد جمالوندی، دهیار روستای چشمه کبود اما گفت که صدور پایان کار این فرد یک روز قبل (شنبه ۲ بهمن) انجام شده و او «امروز برای اتمام کار و دریافت تاییدیه برای گرفتن قسط سوم تسهیلات خود به بنیاد مسکن استان مراجعه کرده و ظاهرا بعد از درگیری با یکی از کارمندان بنیاد اقدام به خودسورزی می‌کند.». بر اساس اعلام خبرگزاری دانشجویان ایران، این فرد «حدود ۴۳ ساله» دچار ۶۰ درصد سوختگی شده و به بیمارستان انتقال یافته است.

نماینده قائم‌شهر: خریدار نساجی قائمشهر در ۱۳ سال گذشته یک دلار هم سرمایه‌گذاری نکرد

کیوان مرادیان، نماینده قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت که با گذشت ۱۳ سال از فروش کارخانه نساجی قائم شهر به سرمایه‌گذار خارجی «نه یک دلار در این کارخانه سرمایه‌گذاری و نه یک شغل ایجاد شده است». او یکشنبه سوم بهمن در تذکر شفاهی به رئیس دولت جمهوری اسلامی با بیان اینکه «در سال ۸۸ این کارخانه توسط بانک ملی به سرمایه‌گذار خارجی در ازای یک دلار واگذار شد و قرار بود سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیون یورویی با ۲ هزار شغل در مرحله اول تا سال ۹۰ انجام شود»، گفت: «۱۳ سال از آن زمان می‌گذرد، اما نه از ۱۳۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خبری است و نه از ۲ هزار شغل.». مرادیان افزود: «یک هفت‌تپه دیگر و یک هپکوی دیگر در مازندران در حال وقوع است و بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه بیت‌المال در نساجی قائم‌شهر در شرف نابودی است». او از رئیس دولت خواست از وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی توضیح بخواهد «که چرا تضییع حقوق بیت‌المال در این مجموعه انجام شده است».نساجی قائمشهر یکی از بزرگترین واحدهای تولید نساجی در ایران به شمار می‌رفت که ابتدا به بانک ملی واگذار شد و این بانک نیز آن را به «بخش خصوصی» فروخت. در سال‌های اخیر خبرهایی مبنی بر خرید بخشی از سهام آن از سوی شهرداری قائم‌شهر منتشر و به فاصله کوتاهی تکذیب شد. مسئولان دولتی در مازندران سال گذشته در واکنش به اعتراض کارگران گفته بودند که قصد دارند با فروش بخشی از زمین‌های متعلق به این شرکت، مطالبات آنها را تسویه کنند.

انوشه آشوری، زندانی دوتابعیتی در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد

خانواده انوشه آشوری، شهروند ایرانی-بریتانیایی که به اتهام جاسوسی درحبس دستگاه قضایی و امنیتی ایران به سر می‌برد، اعلام کردند این زندانی از یکشنبه ۲۳ ژانویه/سوم بهمن در همبستگی با بری روزن،‌ گروگان سابق سفارت ایالات متحده آمریکا و برای آزادی همه گروگان‌های خارجی و دوتابعیتی حکومت ایران، دست به اعتصاب غذا می‌زند. بری روزن در مقابل محل مذاکرات هسته‌ای در وین و در حمایت از زندانیان دوتابعیتی و خارجی به مدت یک هفته دست به اعتصاب غذا زده است و چندین تن از چهره‌های ایرانی و بین‌المللی نیز به او پیوسته‌اند. الیکا آشوری روز شنبه با انتشار ویدیویی خبر اعتصاب غذای پدرش را اعلام کرد و ضمن ابراز نگرانی درمورد وضعیت سلامتی انوشه آشوری گفت او به شرایط خود در زندان و عدم تلاش دولت بریتانیا برای آزادی‌اش معترض است و در اعتراض به این مسئله، در زندان اوین اعتصاب غذا خواهد کرد. انوشه آشوری، شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی مرداد ماه ۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی در ایران بازداشت شد و از آن زمان در زندان اوین به نگهداری می‌شود. قوه قضائیه جمهوری اسلامی در شهریور ۹۸ اعلام کرد که این شهروند ۶۸ ساله را به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» به ۱۰ سال زندان، و دو سال حبس بابت تحصیل مال نامشروع و برگرداندن اموالی که از سرویس موساد اخذ کرده و استراد ۳۳ هزار یورو پول به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران محکوم کرده است.

سخنرانی ابراهیم رئیسی در «روز مادر» در ایران: «طلاق توافقی باید به سهولت انجام نشود»

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و عضو هیئت مرگ کشتار زندانیان سیاسی در دهه شصت یکشنبه سوم بهمن/۲۳ ژانویه در مراسمی که به‌مناسبت با روز «زن» و «مادر» در تقویم رسمی ایران، برگزار شد، خواستار اصلاح قوانین مربوط به طلاق شد به شکلی که «طلاق توافقی به سهولت انجام نشود». او گفت که «مشاوره های ازدواج هم باید اصلاح شوند» و «نباید مشاوره به سمت جدایی باشد بلکه مشاوران باید مشکل را حل کنند». رئیسی در بخش دیگری از سخنانش ادعا کرد دولت او «مراجعه به مشاوران را رایگان می‌کند» و مشکلات مربوط به مسأله بیمه زنان سرپرست خانوار، اشتغال و مسکن را حل خواهد کرد.

وزیر بهداشت ایران می‌گوید مراجعات سرپایی بیماران کرونا چهار برابر افزایش یافته است

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران یکشنبه سوم بهمن از افزایش مراجعه بیماران مبتلا به کرونا به مراکز درمانی خبر داد. او گفت: «در چند روز اخیر بیماران سرپایی کرونا در کشور به میزان ۴ برابر افزایش یافته است». عین‌اللهی این وضعیت را «موجب نگرانی» دانست اما گفت که «بازگشایی‌ها در حال انجام است». وزیر بهداشت و درمان همچنین از کاهش تمایل برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا خبر داد. او بدون اشاره به کمبود واکسن آسترازنکا در مراکز واکسیناسیون گفت: «آنطور که ما فکر می‌کردیم، از تزریق دوز سوم واکسن کرونا استقبال نشده و حدود ۲۱ تا ۲۲ درصد واکسیناسیون دوز سوم انجام شده است.». براساس اظهارات مسئولان وزارت بهداشت و درمان، ایران بار دیگر واردات واکسن ضد کرونا را ممنوع کرده است و واکسن‌های ساخت شرکت‌های داخلی را برای دوز سوم استفاده می‌کند.

زنان فوتبالیست ایران در دومین بازی به نایب قهرمان جهان باختند

تیم فوتبال زنان ایران در دومین مسابقه در جام ملت‌های آسیا در یک بازی یک‌طرفه با هفت گل بازی را به چین، پرافتخارترین تیم قاره آسیا باخت. در این مسابقه زهره کودایی، بهناز طاهرخانی، غزاله بنی طالبی، فاطمه عادلی، ملیکا متولی، ملیکا محمدی، زهرا سربالی، هاجر دباغی، ثنا صادقی، افسانه چترنور و سمانه چهکندی از ابتدا برای تیم ایران به زمین رفتند. در ادامه نیز نگین زندی و سارا ظهرابی نیا به عنوان بازیکن جایگزین به زمین آمدند. تیم ایران در نیمه نخست مسابقه با درخشش زهره کودایی که دو موقعیت تک به تک را از مهاجمان تیم چین گرفت، دو گل دریافت کرد. در نیمه دوم اما حملات دامنه دار تیم با تجربه چین که سابقه شرکت در مسابقات جهانی را نیز دارد، پنج مرتبه به نتیجه رسید تا تیم ایران یکی از تلخ ترین شکست هایش را تجربه کند. ایران در نخستین مسابقه در مقابل هند به نتیجه مساوی صفر به صفر دست یافته بود. تیم ملی فوتبال زنان ایران که برای نخستین بار است به جام ملت‌های آسیا راه یافته، از اردوی آماده‌سازی محروم بوده و بدون مسابقه تدارکاتی، در این جام شرکت کرده است. زنان فوتبالیست ایران در سومین بازی مرحله گروهی این مسابقات باید با تایوان دیدار کنند و در صورتی که بتوانند به پیروزی برسند، شانس صعود به مرحله بعدی مسابقات را خواهند داشت.

رئیس کل دادگستری هرمزگان از بازداشت سه نفر به اتهام «آتش‌زدن کانکس» پاسگاه بندر خمیر خبر داد

مجتبی قهرمانی، رئیس دادگستری استان هرمزگان یکشنبه سوم بهمن گفت که «عوامل تعرض به پاسگاه دریابانی بندر خمیر» بازداشت شده‌اند. او هویت هیچ یک از بازداشت‌شدگان که به ادعای او «یک دستگاه کانکس در وردی پاسگاه بندر خمیر را آتش زده‌اند»، فاش نکرد. قهرمانی ادعا کرد که سه فرد بازداشت شده در بازجویی‌ها به آتش زدن کانکس «اعتراف کرده‌اند». او اما درباره زمان وقوع این رویداد توضیحی ارائه نکرد. رئیس دادگستری استان هرمزگان بازداشت شدگان را به «برخورد قاطع و بدون اغماض» دستگاه قضایی تهدید کرد.

تهران و باکو بر سر همکاری‌های نظامی گفت‌وگو کرده‌اند

رسانه‌های آذربایجان یکشنبه ۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن به نقل از یک منبع در سفارت این کشور در تهران، از گفت‌وگو میان ایران و آذربایجان درباره همکاری‌های نظامی، اطلاعاتی و اجرای پروژه‌های نظامی مشترک خبر دادند. براساس این گزارش علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با محمدرضا قرایی آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرده است. گفت‌وگوهای نظامی میان تهران و باکو در شرایطی صورت می‌گیرد که در سال گذشته میلادی تنش بر روابط دو کشور سایه انداخته بود. تنش‌هایی که با ادعای الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان مبنی بر ورود غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به منطقه قره‌باغ آغاز شد. جمهوری آذربایجان دو تن از رانندگان ایرانی را بازداشت کرد. در پی این اقدام، با اعتراض ایران و برگزاری چند مانور نظامی در مناطق مرزی از سوی دو طرف، تنش‌ها تشدید شد. مقام‌های ایرانی جمهوری آذربایجان را متهم کردند که به اسرائیل در خاک خود اجازه فعالیت‌های امنیتی علیه ایران داده و «پای اسرائیل را به منطقه باز کرده است».۴۰ درصد از تسلیحات مورد نیاز جمهوری آذربایجان را اسرائیل تأمین کرده و در ازای آن نفت دریافت می‌کند. سفر وزیر خارجه دولت سیزدهم به مسکو برای رایزنی درباره بحران قفقاز اما به چرخشی در روابط تهران با باکو منجر شد. بعد از آن سفر بود که امیرعبداللهیان و بایراموف، وزیران خارجه دو کشور در یک تماس تلفنی بر سر این موضوع توافق کردند که به روابط خود «در یک مسیر درست» ادامه دهند. ایران، آذربایجان و ترکمنستان پیشتر نیز در عشق‌آباد و با حضور روسای جمهوری سه کشور، یک توافقنامه سه‌جانبه مبادله گاز را امضا کردند.

حسین رمضان‌پور، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان خراسان شمالی برای اجرای حکم حبس به زندان منتقل شده است

اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش کرده است حسین رمضان‌پور، عضو کانون صنفی معلمان استان خراسان شمالی روز شنبه دوم بهمن ماه برای اجرای حکم حبس به زندان بجنورد منتقل شده است. این فعال صنفی معلمان خرداد ماه سال جاری به اتهام «تشویش اذهان عمومی» در شعبه سوم دادگاه انقلاب بجنورد محاکمه و به شش ماه حبس محکوم شده بود. دادگاه انقلاب بجنورد در یک پرونده دیگر رمضان‌پور را به هشت سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است. چهار سال از این حکم در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است. رمضان‌پور دومین فعال صنفی حقوق معلمان است که در روزهای اخیر برای اجرای حکم به زندان منتقل می‌شود. پیش از این محمدتقی فلاحی، دبیر کانون صنفی معلمان ایران به زندان منتقل شده بود. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در اطلاعیه‌ای معلمان سراسر ایران را به تحصن و تجمع در روزهای نهم تا یازدهم بهمن ماه فراخوانده است.

رئیس گروه دوستی ایران و روسیه: توافق‌های ایران و روسیه محرمانه نیست اما ممکن است نام برخی شرکت‌ها اعلام نشود

سفر ابراهیم رئیسی به روسیه بیشتر از آنکه دستاوردی داشته باشد، حاشیه‌ساز بوده است. تصویر «مذاکره» دو نفره رئیسی و پوتین، منتظر ماندن رئیس دولت ایران برای دیدار با همتای روس و اجرا نشدن پروتکل‌های دیپلماتیک از جمله حاشیه‌های سفر رئیس دولت ایران به روسیه اند. ابراهیم رضایی، رئیس «گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه» در پیوند با این موضوع در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، حاشیه‌های سفر رئیسی را به «جریان‌های غربگرا که از نگاه به شرق جمهوری اسلامی دل خوشی ندارند»، نسبت داد و ادعا کرد «تشریفات و احترامی که روسیه برای رئیسی اجرا کرد، در عالی‌ترین سطح ممکن بود». او گفت: «در تمام دیدارها پروتکل‌ها و تشریفات به طور کامل اجرا شد. در مجلس روسیه بارها سخنان آیت‌الله رئیسی مورد تشویق نمایندگان قرار گرفت که کم‌سابقه‌ بود. در دانشگاه دولتی مسکو به رییس جمهور کشورمان دکترای افتخاری دادند.». رضایی در باره محتوا و دستاوردهای سفر رئیس دولت سیزدهم به روسیه هم ادعا کرد که این سفر «تک بعدی نبود» و در جریان آن «بزرگ‌ترین شرکت‌های اقتصادی روسیه برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند». او اما جزئیات بیشتری از شرکت‌هایی که برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند را بیان نکرد. این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی درباره «محرمانه بودن» توافق ایران و روسیه هم مدعی شد که «توافقات ایران و روسیه پنهانی و مخفیانه نیست. وزرا اطلاع‌رسانی دقیقی در مورد این توافقات انجام دادند». رضایی اما بلافاصله گفت: «البته ممکن است نام برخی شرکت‌های روسی طرف قرارداد اعلام نشود چون ممکن است این شرکت‌ها مورد تحریم آمریکا قرار بگیرند».