ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراضی صدها معلم بازنشسته در تهران

صدها تن از معلمان بازنشسته دوشنبه سوم بهمن مقابل وزارت آموزش و پرورش در تهران تجمع کردند و علیه عدم اجرای همسان سازی حقوق خود و گرانی و تورم و تنزل سطح معیشت‌شان شعاردادند. تجمع معلمان بازنشسته با فراخوان قبلی برگزار شد و معلمان بازنشسته‌ای از استان‌های مختلف در آن شرکت داشتند. زنان بازنشسته بخش بزرگی از تجمع کنندگان امروز بودند. تجمع کنندگان نوشته های حاپی مطالباتشان را در دست داشتند و از جمله شعار می‌دادند: «مشکل ما حل نشه، تجمع تکرار میشه»، «گرانی، تورم، بلای جان مردم»، «ننگ ما ننگ ما وزیر الدنگ ما» و «وزیر بی‌کفایت استعفا استعفا». در همان حال که وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی کشور و کاهش ارزش ریال قدرت خرید مزدبگیران را کاهش می‌دهد، دولت با عدم اجرای مصوبات و مُثله کردن حقوق شاغلان و بازنشستگان بار ورشکستگی مالی خود را بر دوش آنان سرشکن می‌کند.

چشم چپ کوثر خشنودی‌کیا، نایب قهرمان تیراندازی با کمان آسیا را در جریان سرکوب اعتراضات سرتاسری کور کردند

به گزارش «شبکه حقوق بشر کردستان»، کوثر (مهبانو) خشنودی‌کیا، ورزشکار کرمانشاهی بینایی چشم چپ خود را به دلیل تیراندازی نیروهای یگان ویژه در ۱۸ آذر از دست داد. این ورزشکار کُرد پس از اصابت گلوله به چشم‌اش تحت عمل جراحی قرار گرفت اما با وجود این بینایی‌ چشم چپ‌اش را از دست داد. خشنودی‌کیا عضو تیم ملی کامپوند زنان ایران و نایب قهرمان مسابقات تیراندازی با کمان آسیا در سال ۱۴۰۰ است. او در گفت‌و‌گویی با وبسایت «دختران قهرمان» بهمن سال گذشته گفته بود که می‌خواهد پس از کسب قهرمانی در مسابقات آتی آسیا، مدال‌آور المپیک در این رشته شود و برای آن در حال تمرین است. نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی در جریان قیام ژینا با شلیک به سمت معترضان، چشمان بسیاری را نابینا کردند. جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراض‌ها صدها تن را کشته و بیش از ۲۰ هزار تن را بازداشت کرده و چهار معترض در پرونده‌های مربوط به این قیام را اعدام کرده است.

بیل گیتس: بختی برای محدودکردن گرمایش زمین به ۱,۵ درجه نداریم و حفظ حد ۲ درجه هم بعید است

بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین سرمایه‌داران جهان در یک سخنرانی در سیدنی استرالیا گفت که «هیچ شانسی» برای محدود نگه داشتن افزایش دمای کره زمین به ۱,۵ درجه سلسیوس نسبت به متوسط دما پیش از انقلاب صنعتی باقی نمانده است و محدود کردن آن به زیر ۲ درجه سانتیگراد هم «بسیار نامحتمل» است. گیتس هشدار داد که اگر بتوانیم افزایش دما را زیر ۲,۵ درجه نگه داریم، «خیلی معرکه خواهد بود». این میلیاردر آمریکایی اما گفت که فناوری هسته‌ای برای تولید انرژی «بسیار امیدوارکننده است». مایکروسافت و دیگر ابرشرکت‌های جهان خود در به وجود آمدن بحران اقلیمی سهم دارند. بسیاری نیز انرژی هسته‌ای را انرژی سبز و بی‌‌ضرر نمی‌دانند. به علاوه، میزان مصرف، و متعاقباً تولید گاز دی اکسید کربن از سوی ثروتمندان همچون گیتس بسیار بیشتر از دیگر مردم است. اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای با روند فعلی پیش برود و جهان از سطح ۱,۵ درجه افزایش دما بگذرد، پیامدهای وخیم تغییرات اقلیمی در زمان حیات اغلب ما ساکنان زمین هویدا خواهد شد و برخی همین حالا نمایان شده‌اند: خشکسالی، قحطی، مهاجرت‌های اقلیمی انبوه، بیابان‌زایی،‌ پدیده‌های اقلیمی حاد،‌ سیل، خسارت‌های اقتصادی، آتش‌سوزی‌های طبیعی گسترده و بسیاری موارد دیگر که به گفته سازمان ملل به «آپارتاید اقلیمی» ختم خواهد شد. دانشمندان و فعالان محیط زیست می‌گویند تنها راه جلوگیری از فاجعه، دگرگونی‌های ریشه‌ای در شیوه‌های حکمرانی کنونی و نظام اقتصادی جهانی‌سازی‌شده فعلی است.

دولت کویت به‌دلیل اختلافات با مجلس ملی استعفا داد

رسانه‌های محلی کویت گزارش دادند که دولت این کشور به ریاست صباح الخالد الحمد الصباح دوشنبه ۳ بهمن / ۲۳ ژانویه به‌دلیل اختلاف نظر با مجلس ملی استعفای خود را تقدیم شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح امیر کویت کرد. به گزارش روزنامه القبس، این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دولت از دادن هرگونه تعهدی به مجلس ملی کویت در مورد قوانین عمومی خودداری کرد. علاوه بر این، بازگرداندن گزارش کمیته مالی دولت و استیضاح عبدالوهاب الرشید، وزیر دارایی و براک الشیتان، وزیر مشاور در امور هیأت وزیران از دلایل اصلی استعفای دولت کویت عنوان شده است. این پنجمین استعفای جمعی دولت کویت در دو سال اخیر است.