ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در پی اعدام‌های اخیر در ایران، ده‌ها زن زندانی سیاسی در زندان اوین دست به اعتصاب غذا می‌زنند

پس از آن‌که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی سحرگاه سه‌شنبه سوم بهمن محمد قبادلو، معترض بازداشتی و فرهاد سلیمی، زندانی سیاسی عقیدتی کُرد را اعدام کرد، ۶۱ نفر از زنان زندانی سیاسی زندان اوین اعلام کردند در اعتراض به اعدام جوانان و برای توقف اعدام، دست به اعتصاب غذا خواهند زد. صفحه اینستاگرام نرگس محمدی، زندانی سیاسی و برنده جایزه نوبل صلح ضمن اعلام این خبر نوشته است: «زنان زندانی برای زنده نگه‌داشتن نام اعدام‌شدگان و برای زنده‌ماندن صدها انسانی که در زندان‌های جمهوری اسلامی در سراسر کشور در صف اعدامند، مقاومت خواهند کرد و روز پنجم بهمن‌ماه، اعتراض خود را با اعتصاب غذای دسته‌جمعی‌شان نشان خواهند داد.» در این پیام از مردم خواسته شده تا صدای این زنان زندانی سیاسی علیه اعدام باشند. محمد قبادلو، زندانی ۲۳ ساله‌ای که در سرکوب اعتراضات گسترده به قتل ژینا (مهسا) امینی بازداشت شده بود، در حالی که حکم اعدام او در شعبه یکم دیوان عالی کشور نقض شده بود، اعدام شد. فرهاد سلیمی، ۴۵ ساله اهل سقز، ۱۹ بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. اتهام او عضویت در یکی از «گروه‌های سلفی» و مشارکت در ترور یک روحانی نزدیک به حکومت به نام عبدالرحیم تینا بود. او این اتهام‌ها را رد کرده بود.

«بیش از ۱۰۰ هزار کودک در سیستان و بلوچستان از تحصیل بازمانده‌اند»

فداحسین مالکی، نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس سه‌شنبه سوم بهمن/۲۳ ژانویه گفت: «بیش از ۱۰۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان وجود دارند.» مالکی با اشاره به این‌که شماری از کودکان بازمانده از تحصیل بدون شناسنامه‌اند، افزود: «آموزش و پرورش می‌بایست آمار کودکان بدون شناسنامه را تحویل بدهد.» پیش از این در آبان‌ماه سال جاری، فاروق اعظمی، نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها شمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در این استان را ۱۵۰ هزار نفر اعلام کرده و گفته بود: «سالانه ۳۰ درصد از دانش‌آموزان این استان به دلیل مشکلاتی مانند هزینه میلیونی سرویس مدارس مجبور به ترک تحصیل هستند. این تعداد دانش‌آموز هم به ۱۵۰ هزار بازمانده از تحصیل اضافه می‌شوند.» براساس آمار رسمی جمهوری اسلامی، بیش از ۹۱۱ هزار نفر در سن‌های شش تا ۱۷ سال در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از تحصیل جاماندند. در کنار آن ۲۷۹ هزار نفر هم ترک تحصیل کردند. اگر با آمار سال‌های قبل در نظر بگیریم، طی سال‌های تحصیلی ۹۴-۹۵ تا ۹۸-۹۹ حدود چهار میلیون و ۸۹ هزار نفر از تحصیل بازماندند. بنا بر گزارشی که سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد، استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل و ترک تحصیل را دارند.

وال‌استریت ژورنال می‌گوید کشورهای عربی بر روی طرح راه حل دو کشور کار می‌کنند و سعودی‌ها پیشنهاد به‌رسمیت شناختن اسرائیل را داده‌اند

به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، چندین کشور عربی در حال کار بر روی پیشنهاد راه حل دو کشور پس از پایان جنگ غزه اند. طبق گزارش این روزنامه، عربستان سعودی پیشنهاد به‌رسمیت شناختن اسرائیل در ازای ایجاد کشور فلسطینی را داده و این پیشنهاد از طریق آمریکا به اسرائیل ارائه شده است. جزئیات هنوز در حال بررسی است. گفته شده که تاکنون نگرش دولت اسرائیل در این‌باره منفی بوده و این دولت معتقد است ایجاد یک کشور فلسطینی موضوع اصلی مناقشه است. پیش از جنگ غزه عربستان سعودی به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای، با میانجی‌گری آمریکا درباره عادی‌سازی روابط احتمالی با اسرائیل مذاکراتی انجام داده بود اما این مذاکرات با وقوع جنگ در غزه متوقف شد. خبر مربوط به طرح پیشنهادی کشورهای عربی در حالی منتشر می‌شود که تلاش‌های دیپلماتیک مجدد برای پایان دادن به جنگ در غزه در حال انجام است. به گفته رسانه‌های آمریکایی، برت مک گورک، مشاور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه، پیش از سفر به قطر در مصر با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کرد. هر دو کشور خود را در نقش میانجی می‌بینند. پس از آمریکا، آلمان و اتحادیه اروپا فشار بر مخالفان راه حل دو کشور برای مناقشه خاورمیانه را افزایش داده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز گذشته، دوشنبه ۲ بهمن / ۲۲ ژانویه در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل مورد انتقاد قرار گرفت. او چند روز پیش به صراحت اعلام کرد که پس از پایان جنگ غزه هم همچنان راه حل دو کشور را رد خواهد کرد.

حکومت ایران قصد دارد بینایی چشم مهدی موسویان، از بازداشت‌شدگان دی ۹۶ را با اجرای حکم «قصاص چشم چپ» بگیرد

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به‌رغم تهیه دیه قصد دارد بینایی چشم مهدی موسویان از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی ۹۶ را بگیرد. سازمان حقوق بشر ایران با تأیید خبر قصاص قریب‌الوقوع چشم مهدی موسویان، احکام غیرانسانی قصاص عضو را محکوم کرده و از جامعه جهانی خواسته «تا دیر نشده، در تماس با مقام‌های جمهوری اسلامی هرچه در توان دارند برای توقف اجرای این حکم و لغو آن به کارگیرند». مهدی موسویان، کارگری است که در اعتراضات دی ۹۶ در فرخ‌شهر استان چهارمحال و بختیاری بازداشت شد. نهادهای امنیتی او را متهم کردند که چشم یک مامور امنیتی را با پرتاب سنگ کور کرده‌ است. مهدی موسویان بارها این اتهام را رد کرد اما دستگاه قضایی در نهایت با شهادت همکاران این مامور امنیتی برای او حکم قصاص چشم چپ صادر کرد. در ویدیویی که در صفحه فاطمه حیدری، خواهر دادخواه ⁧‫جواد حیدری از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ منتشر شده است، مردی که در کنار مهدی موسویان دیده‌ می‌شود، توضیح می‌دهد که شاکی به او اعلام کرده‌ است که باید ۱۴ میلیاردتومان به‌عنوان دیه چشم بپردازد یا چشم چپ او را بر اساس حکم «قصاص»‌کور خواهند کرد. او در ادامه اضافه می‌کند مهدی موسویان که کارگر داربست‌کار است با فروش تمام دارای‌هایش توانسته یک میلیارد تومان برای پرداخت دیه جمع‌آوری کند اما به‌خاطر ناتوانی از پرداخت ۱۳ میلیاردتومان دیگر قصد دارند بینایی چشم او را بگیرند. طبق قانون مجازات اسلامی دیه کور کردن چشم در مواردی که بینایی یک چشم، از بین رفته باشد، نصف دیه کامل محاسبه می‌شود که مقدار آن برای سال ۱۴۰۲، ۴۵۰ میلیون تومان اعلام شده است. به تأیید نهادهای حقوق بشری حکومت ایران از قوانین بی‌رحمانه قصاص که احکام آن‌ها غالباً در روندهای دادرسی ناعادلانه صادر می‌شود، برای سرکوب معترضان و مخالفان خود استفاده می‌کند. بسیاری از این احکام برمبنای اتهام‌های نهادهای امنیتی فراقانونی و با شکنجه متهمان صادر می‌شوند.

خبرگزاری میزان اعلام کرد حکم اعدام ماهان صدرات مرنی نقض شده و به تبعید و حبس تغییر کرده است

خبرگزاری رسمی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی (میزان) سه‌شنبه سوم بهمن، پس از اعلام خبر اعدام محمد قبادلو، اعلام کرد که حکم اعدام ماهان صدرات مرنی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سال گذشته، نقض شده و به حبس و تبعید تغییر کرده است. به نوشته خبرگزاری میزان، پس از پذیرش درخواست اعاده دادرسی، شعبه هم‌عرض در حکم جدید ماهان صدرات را به اتهام «محاربه» به نفی بلد و تحمل ۱۰ سال حبس در تبعید زندان کلیبر آذربایجان شرقی و به اتهام‌های «اجتماع و تبانی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام»‌ به پنج و یک سال حبس محکوم کرده است. از این حکم اشد مجازات یعنی ۱۰ سال حبس در تبعید برای او قابل اجراست. خبرگزاری میزان همچنین نوشته که دادگاه در مورد جرم ایراد ضرب عمدی باتوجه به اعلام گذشت شاکی به استناد بند ب ماده ۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری «قرار موقوفی تعقیب» صادر کرده است. نیروهای امنیتی ماهان صدرات مرنی، جوان ۲۴ ساله را در جریان اعتراضات در تهران دستگیر کردند. مدتی بعد و در روز پنج‌شنبه ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۱، دستگاه قضایی ماهان را به جرم سوزاندن موتور یک بسیجی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری محاکمه کردند. این معترض در پروسه قضایی از حق انتخاب وکیل محروم بود. ماهان صدرات مرنی یکی از ده‌ها شهروندی است که در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» به محاربه محکوم شده است. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پیشتر به همین اتهام جان محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را گرفت.

محمد قبادلو را اعدام کردند

محمد قبادلو، زندانی ۲۳ ساله‌ای که در سرکوب اعتراضات گسترده به قتل ژینا (مهسا) امینی بازداشت شده بود، سوم بهمن ماه اعدام شد. خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، با انتشار این خبر، ادعا کرد اعاده دادرسی قبادلو و وکلایش دو مرتبه در دیوان عالی رد شده است، در حالی که امیر رئیسیان، وکیل قبادلو چهارم مرداد اعلام کرده بود حکم موکلش در شعبه یکم دیوان عالی کشور نقض شده است. رئیسیان ساعاتی پیش از اجرای حکم قبادلو، در ایکس نوشت: «این ابلاغیه اجرای حکم است که چند ساعت پیش برای ما ارسال شده است. هر تصمیمی در فرایند ماده ۴۷۷ گرفته شده باشد نافیِ حق محمد قبادلو برای رسیدگی مجدد در راستای اعاده‌ دادرسی نیست. در نتیجه اجرای حکم محمد قبادلو هیچ مجوز قانونی ندارد و بی تردید قتل محسوب می‌گردد». محمد قبادلو، ۲۲ ساله و کارگر آرایشگاه است. او پیش از بازداشت ساکن شهر پرند بود. مادر قبادلو پیش از این گفته بود که فرزندش اختلال دو قطبی دارد و چند ماه پیش از بازداشت روند درمان را متوقف کرده بود. قبادلو را متهم کردند که در جریان اعتراض‌های شامگاه ۳۰ شهریور سال گذشته با خودروی سواری مأموران موتوری حکومتی را زیر گرفته است. اتهام رسمی قبادلو اما «افساد فی ‌الارض» بود که بر اساس آن قاضی ابوالقاسم صلواتی، ۲۵ آبان گذشته برای او حکم اعدام صادر کرد. وکیل محمد قبادلو پیش از این هم گفته بود پرونده موکلش نواقص تحقیقاتی و ایرادهای فنی دارد و موضوع «سلامت روان» قبادلو و این‌که مبتلا به اختلال دوقطبی است باید در نظر گرفته شود. محمد قبادلو هفت سال سابقه درمان بیماری اختلال دوقطبی داشت. به علاوه، تناقض‌های دیگری نیز در پرونده او به چشم می‌خورد، از جمله گزارش پزشکی قانونی که علت مرگ مأمور پلیس را اصابت جسم سخت به سر اعلام کرده بود.