نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#هند به تعهدش برای سرمایه‌گذاری در #بندر_چابهار عمل نکرده است

مسعود پل‌مه، دبیر انجمن کشتیرانی گفته هند به تعهداتش در بندرچابهار عمل نکرده است. به گزارش اقتصاد آنلاین، او یکشنبه ۴ اسفند در « میزگرد بررسی وضعیت ترانزیت از کشور»، گفت: «حتی یک سنت هم هند از ۲۲۰ میلیون دلاری که وعده کرده بود، وارد بندر چابهار نشد». او طولانی شدن جابجایی کانتیر از بندر عباس تا آستارا در سال ۱۳۹۶ را علت عقب‌نشینی هند عنوان کرد و گفت: «جابه‌جایی این دو کانتینر از بندرعباس تا آستارا ۹۰ روز طول کشید و طرف هندی هم عطای سرمایه گذاری را به لقایش بخشید». ایران، هند و افغانستان پیش از این تفاهمنامه همکاری مشترک برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار امضاء کرده بودند. اما به گفته پل‌مه، «با وجود تمهیدات دولت، ایران همچنان برای احیای بندر چابهار عقب است». او همچنین از آنچه «ناکارآمدی مدیریت بندری در بخش خصوصی» خواند، گلایه کرد و گفت: «پیمانکاری محلی که ارتباطات خاص دارد، بدون توانمندی علمی و مالی و در حالی که هیچ ارتباطی با شرکت‌های مرتبط ندارد و پیش از این کار نظافت ساختمان را انجام می‌داده، پیمانکار ترانزیت بندر چابهار شده است؛ همین موجب می‌شود ترانزیت‌تایم ۳ روزه به ۱۱۰ روز افزایش یابد». ایران، هند و افغانستان در سال ۲۰۱۶/ ۱۳۹۵ توافقنامه‌ای را امضاء کردند که به موجب آن هند و افغانستان در توسعه بندر چابهار و خط ریلی که این بندر را به زاهدان و سپس تا مرز میلک – مرز مشترک ایران و افغانستان در ۱۰۰ کیلومتری زاهدان – می‌رساند، سرمایه‌گذاری ‌کنند. دولت آمریکا این بندر را از تحریم‌های وضع شده علیه ایران معاف کرده است.

نتایج رسمی #انتخابات اولین میان‌دوره‌ای مجلس پنجم #خبرگان_رهبری اعلام شد: اضلاع «#مثلث_جیم» بار دیگر به هم رسیدند

نتایج رسمی انتخابات اولین میان‌دوره‌ای مجلس پنجم خبرگان رهبری اعلام شد و هفت عضو تازه این نهاد مشخص شدند. ستاد انتخابات ایران اعلام کرد علی مومن‌پور، عباسعلی اختری و غلامرضا مصباحی‌مقدم از تهران، غلامرضا فیاضی از خراسان شمالی، محمد یزدی از قم، محمد تقی مصباح یزدی از خراسان رضوی و لطف‌الله دژاکام از فارس به پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری راه پیدا کرده‌اند. در استان قم محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین قم با یک روحانی گمنام بر سر کرسی خالی نمایندگی مجلس خبرگان مبارزه کرد و در نهایت پیروز شد. در استان فارس هم لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز که ابتدا به لطف نظارت استصوابی شورای نگهبان بی‌رقیب بود، با مصطفی منتظری، نامزدی که از استان تهران برای رقابتی شدن انتخابات فارس به این استان منتقل شده بود، رقابت کرد و در نهایت وارد مجلس خبرگان رهبری شد. اکبر گنجی، روزنامه‌نگار در جریان انتخابات ۱۳۹۴ خبرگان پنجم گفته بود: «مثلث جیم- جنتی، یزدی، مصباح- اساس اصول‌گرایی را تشکیل می‌دهد. رأی نیاوردن «مثلث جیم» به طور قاطع شکست اصول گرایان را آشکار می‌سازد.» در جریان آن انتخابات تنها احمد جنتی به عنوان نماینده آخر تهران به مجلس خبرگان راه یافت و در نهایت رئیس این مجلس شد. محمد تقی مصباح یزدی و محمد یزدی، رئیس وقت مجلس خبرگان در میان شانزده نفر منتخب تهران جایی نداشتند. رهبر جمهوری اسلامی آن زمان گفته بود: «نبود مصباح و یزدی در مجلس خبرگان خسارت است»

در دو #حادثه_کاری جداگانه در آستانه اشرفیه و سمنان دو #کارگر فوت کردند، یک کارگر مجروح شد

در آستانه اشرفیه دو کارگر ساختمانی که در حال نصب حلب در پشت‌بام یک خانه بودند، سقوط کردند و جان دادند.سرهنگ حمید محمدی‌نسب، فرمانده نیروی انتظامی آستانه اشرفیه در استان گیلان، یکشنبه ۴ اسفند، بدون اینکه هویت آنها را فاش کند، گفت: دو مرد ۶۱ و ۶۵ ساله بودند که « به دلیل رعایت نکردن ایمنی کار از ارتفاع یک ساختمان سقوط کردند و به دلیل شدت جراحات وارده در محل حادثه جان خود را از دست دادند.». در سمنان هم یک کارگر کارخانه فولاد سمنان بر اثر فوران و پاشیدن مواد مذاب دچار سوختگی شد. به گفته محمد عالی، مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان، کارگر حادثه دیده به بیمارستانی در ساری، مرکز استان مازندران منتقل شده است. عالی « نبود مرکز درمان سوختگی در استان سمنان» را علت انتقال این کارگر که هویتش فاش نشد به بیمارستانی در ساری اعلام کرد و گفت: «او از چند ناحیه دچار سوختگی شده است».

#اشرف_غنی، رئیس جمهوری #افغانستان، یک کمیسیون دولتی برای برگزاری مراسم تحلیف خودش تشکیل داد

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان یکشنبه ۴ اسفند/ ۲۳ فوریه یک «کمیسیون دولتی» برای برگزاری مراسم تحلیف تشکیل داد. به گزارش روزنامه اطلاعات روز، او در حکمی «محمدهارون چخانسوری معین سیاسی و سرپرست وزارت خارجه، بسم‌الله وزیری، رییس ستاد ارتش وزارت دفاع، وحیدالله قتالی، معاون دفتر شورای امنیت ملی در امور سیاسی و مردمی، الهام عمر هوتکی، سرپرست ریاست عمومی اداره امور ریاست‌جمهوری، وحید عمر، رییس عمومی اداره ارتباطات عامه و استراتژیک و مشاور ارشد رییس‌جمهوری و شاه حسین مرتضوی مشاور ارشد خودش در امور فرهنگی» را به‌عنوان اعضای کمیسیون برگزاری منصوب کرد و از آنها خواست تا «تمام آمادگی‌ها، ترتیبات لازم، تدابیر عملی، امنیتی، تشریفاتی و تدارکاتی را به‌منظور برگزاری باشکوه مراسم تحلیف در مدت پنج روز اتخاذ و در مرحله‌ی اجرا قرار دهد». اشرف غنی که از سوی کمیسیون انتخابات افغانستان به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری معرفی شده، ریاست این کمیسیون را به رییس اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی و رییس شورای ولایتی پروان سپرده است. دواخان مینه‌پال، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افغانستان هم گفته است که این کمیسیون نخستین جلسه‌اش را امروز (یک‌شنبه، ۴ اسفند) برگزار می‌کند. غنی در حالی یک کمیسیون برای فراهم کردن مراسم تحلیف خودش تشکیل داده که رقبای انتخاباتی او نتیجه انتخابت را نپذیرفته‌اند. عبدالله عبدالله، رقیب اصلی غنی در انتخابات ریاست جمهوری که مهر امسال برگزار شد، نتیجه اعلام شده را «تقلبی» و «کودتای انتخاباتی» عنوان کرده و خواستار تشکیل «دولت همه شمول» شده است. او در همین راستا از روز گذشته یک والی جدید برای ولایت سرپل تعیین کرد.کمیسیون انتخابات افغانستان ۲۹ بهمن اعلام کرد: اشرف غنی از مجموع یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۴۸ رای معتبر، ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رای و عبدالله عبدالله ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رای به دست آورده‌اند.

خبرهای ضد و نقیض از تشکیل جلسه رای اعتماد پارلمان #عراق به هیئت وزیران #محمد‌توفیق_علاوی

در عراق خبرهای ضد و نقیضی در باره تشکیل جلسه مجلس شورای ملی برای رای اعتماد به کابینه «محمد توفیق علاوی»، نخست وزیر جدید این کشور منتشر می‌شود. در حالیکه دفتر رسانه‌ای محمد الجلوسی، رئیس پارلمان عراق اعلام کرد؛ رئیس مجلس خواستار تشکیل جلسه «اضطراری برای بررسی رای به هیئت وزیران» شده است، حسن الکعبی، معاون پارلمان عراق گفت: جلسه فردا (دوشنبه ۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) برگزار نخواهد شد. به گفته او قرار است مجلس عراق چهارشنبه ۲۶ فوریه/ ۷ اسفند برای بررسی رای اعتماد به هیئت وزیران تشکیل جلسه دهد. محمد توفیق علاوی که پس از اعتراضات اخیر عراق مامور تشکیل دولت جدید شد تا کنون نتوانسته اسامی وزیران خود را به پارلمان ارائه کند. او به دنبال اعتراضات چند ماه در عراق و استعفاء عادل عبدالمهدی از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور به عنوان نخست وزیر معرفی شد.

پایان شمارش آراء #انتخابات مجلس شورای اسلامی

سخنگوی ستاد انتخابات ایران اعلام کرد شمارش آراء یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پایان یافته است. آمار رسمی مشارکت در انتخابات همچنان منتشر نشده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق اعلام سید اسماعیل موسوی سخنگو و دبیر ستاد انتخابات کشور، نتایج شمارش آراء در ۲۰۵ حوزه انتخابیه (۲۸۷ کرسی) یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام شده است و نهایتا تا پایان امروز یک‌شنبه ۴ اسفند نتایج آرای ۳ حوزه انتخابی دیگر از سوی ستاد انتخابات کشور اعلام خواهد شد. بنابر آخرین آمار اعلام شده، انتخابات مرحله دوم باید برای تنها یازده کرسی، در فروردین ٩٩ برگزار شود. براساس نتایج نهایی منتشر شده در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر فهرست اصولگرایان به طور کامل وارد مجلس شورای اسلامی یازدهم شدند. محمد باقر قالیباف، شهردار پیشین تهران با یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۷ رای نفر اول فهرست تهران است. پایان شمارش آراء انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی اعلام شده است که ستاد انتخابات ایران همچنان از اعلام نتایج رسمی مشارکت در این انتخابات خودداری کرده است. آخرین بار جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات ایران سه ساعت مانده به پایان قانونی زمان رأی‌گیری از مشارکت حدود ۱۱ میلیون نفر در انتخابات خبر داد. پس از آن بود که اراِئه رسمی آمار متوقف شد. رسانه‌های حکومتی از مشارکت ۴۰ تا ۴۵ درصدی در این انتخابات خبر می‌دهند. رقمی که پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی است. مخالفان و منتقدان گوناگون جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر خواهان تحریم انتخابات شده بودند.

#ملخ‌های_مهاجم به بسیاری از شهرستان‌های #بوشهر حمله کردند

علی اکبر فاطمی، نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها، یکشنبه چهارم اسفند از حمله ملخ‌های مهاجم به روستای طلحه در شهرستان برازجان این استان خبر داد. او البته به خبرگزاری دولتی کار ایران، (ایلنا)، گفت: ملخ‌ها «به اکثر مناطق بوشهر این ملخ‌ها حمله ور شده اند ولی بیشترین حجم آنها در منطقه برازجان است». محمدتقی منوچهری، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر شنبه سوم اسفند در همین رابطه گفته بود: « جمعیت کنونی ملخ‌های صحرایی مهاجم به این استان بیش از سه برابر سال گذشته است و با وجود ۱۲۰هزار هکتار مزارع سبز گندم در صورت حمله آفت به آنها احتمال ایجاد خسارت زیادی وجود دارد.» سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد پیش از این نسبت به بازگشت ملخ‌ها به ایران هشدار داده بود. ملخ‌ها سال گذشته نیز به ایران حمله کردند و خسارت‌های بسیاری به جای گذاشتند.

#ویروس_کرونا : شورای عالی امنیت ملی به وزارت بهداشت برای تعطیلی شهرها اختیار عمل داد

به دنبال شیوع ویروس کرونا در ایران، اختیار تصمیم‌گیری درباره تعطیلی شهرها به وزارت بهداشت سپرده شد. به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت یکشنبه ۴ اسفند اعلام کرد: «در جلسه شورای عالی امنیت ملی که با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری برگزار شد، در این جلسه اختیار ویژه‌ای به وزارت بهداشت اعطا شد و اگر لازم باشد شهری را به علت شیوع بیماری کروناویروس تعطیل کنیم، اعلام خواهیم کرد». براساس اعلام وزیر بهداشت، کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها/دانشکده‌های علوم پزشکی و سایر واحدها و موسسات آموزش عالی هم عرض تابعه در استان‌های تهران، قم، همدان قزوین، البرز، اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان و مرکزی تا پایان هفته جاری ایران تعطیل اعلام شده‌اند. علاوه بر دانشگاه‌ها، مهد‌های کودک، مدارس در همه مقاطع، مراکز روزانه بهزیستی نیز در برخی استان‌های کشور از جمله قم، تهران، گیلان، البرز، مرکزی، قزوین، همدان، اصفهان و مازندران به مدت دو روز و در برخی دیگر تا پایان هفته تعطیل خواهند بود. معاون کل وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد ایران از لحاظ کیت‌های تشخیص ویروس کرونا – COVID 19 کمبودی ندارد و این وزارتخانه ۲ هزار تخت بیمارستانی در دانشگاه‌ها و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در بیمارستان‌های نیروهای مسلح مجهز کرده است. حریرچی گفت: این تخت‌ها برای شرایط اضطراب تجهیز شده‌اند که البته فکر نمی‌کنیم شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که بخواهیم از این تخت‌ها استفاده کنیم. براساس آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تاکنون ابتلای ۲۸ نفر به ویروس کرونا در ایران تایید شده و ۵ نفر نیز براثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

#علی_خامنه‌ای مدعی مشارکت «گسترده» مردم در #انتخابات_مجلس شد

به گزارش خبرگزاری‌های دولتی ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صبح یکشنبه ۴ اسفند در درس خارج از فقه خود حضور در مردم در انتخابات را با وجود آنچه که «فضاسازی منفی و پرحجم دستگاه‌های تبلیغاتی علیه حضور مردم در انتخابات» نامید، «گسترده» خواند و از «ملت ایران هم بابت آنچه که «درخشش مطلوب ملت ایران در امتحان بزرگ انتخابات و ناکام گذاشتن فرصت‌طلبی و تبلیغات همه‌جانبه دشمنان» خواند، قدردانی کرد. او حتی انتشار اخبار مربوط به «شیوع کرونا» در ایران را هم «تبلیغات منفی دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه علیه شرکت مردم در انتخابات» دانست و گفت: به رغم این تبلیغات مغرضانه «خداوند اراده کرده است این ملت را پیروز کند». او در نهایت از «همه» خواست: «در مقابل فعالیت هزاران نفر از جبهه دشمن علیه مسائل گوناگون ایران، آماده دفاع، ضربه و حمله متقابل در امور تبلیغاتی و انواع کارهای ممکن برای ملت باشند». بر اساس گزارش‌های رسانه‌‌ای میزان مشارکت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری ۴۲ درصد بود که کمترین میزان مشارکت پس از استقرار جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.