ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دست‌کم ۶۵۰۰ کارگر مهاجر در قطر در جریان ساخت‌وساز برای جام جهانی ۲۰۲۲ جان داده‌اند

روزنامه بریتانیایی «گاردین» در گزارشی فاش کرد که در جریان ساخت‌وساز برای میزبانی جام جهانی فوتبال در قطر، بیش از شش هزار و ۵۰۰ کارگر مهاجر شاغل جان‌شان را از دست داده‌اند. این یعنی از زمان پیروزی قطر در رقابت برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در دسامبر ۲۰۱۰ تا کنون هر هفته به‌طور متوسط ۱۲ کارگر در قطر مرده‌اند. این کارگران از هندوستان، پاکستان، نپال، بنگلادش و سری لانکا برای کار به قطر رفته بودند و قسمت اعظم آنها در پروژه‌های مربوط به میزبانی جام جهانی مشغول بوده‌اند. گاردین می‌نویسد که رقم واقعی مرگ کارگران مهاجران بسیار بالاتر است زیرا داده‌های آنها شامل کارگران جان‌باخته مهاجر از کشورهایی همچون فیلیپین یا کنیا نمی‌شود. همچنین مرگ کارگران مهاجر در آخرین ماه‌های ۲۰۲۰ در داده‌های گاردین نیست. قطر از ۲۰۱۰ تا کنون علاوه بر ساخت هفت استادیوم، ده‌ها پروژه زیرساختی دیگر از جمله تأسیس یک فرودگاه جدید، جاده‎سازی، شبکه حمل‌ونقل عمومی، هتل‌سازی و حتی ساخت یک شهر جدید را به اجرا گذاشته. این شهر جدید میزبان فینال جام جهانی است. دو میلیون کارگر مهاجر در قطر مشغول به کارند. این کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس اما تا کنون در پاسخ به انتقادها برای بررسی علت نرخ بالای مرگ کارگران مهاجر کاری انجام نداده است.

پارلمان کانادا به‌رغم امتناع دولت، رفتار حکومت چین با مسلمانان #اویغور را «نسل‌کشی» خواند

پارلمان کانادا طرح غیرالزام‌آوری را که تصریح می‌کند حکومت چین دست به نسل‌کشی اقلییت مسلمانان اویغور زده تصویب کرد تا بر دولت جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا برای تصویب این طرح و به‌کارگیری اقدامات عملی علیه چین فشار بیاورد. طرح مذکور که توسط حزب محافظه‌کار مخالف دولت پیشنهاد شد، دیروز دوشنبه در مجلس عوام به‌رای گذاشته شد و در حالی‌که ترودو و تقریبا تمام کابینه او رای ممتنع دادند، با ۲۶۶ رای تصویب شد. نمایندگان پارلمان پیش از رای‌گیری ماده‌ای را نیز به این طرح افزودند که از کمیته بین‌المللی المپیک می‌خواهد تا درصورت تداوم رفتار چین با اویغورها میزبانی المپیک زمستانی ۲۰۲۲ را که قرار است در پکن برگزار شود، از چین بگیرد. ارین اوتول، رهبر حزب محافظه‌کار در جواب سوالی درباره تبعات اقتصادی احتمالی این طرح گفت: «ما تجار آزادیم و در حالیکه یک نسل‌کشی در چین در جریان است، ارزش‌هایمان را نمی‌فروشیم.» طبق گزارش کارشناسان سازمان ملل دست کم یک میلیون مسلمان اویغور در کمپ‌های ناحیه دورافتاده ژینگجیانگ در غرب چین در شرایط غیرانسانی زندانی‌اند. سفیر چین در کانادا امروز سه‌شنبه ۲۳ فوریه/۵ اسفند در واکنش به تصویب این طرح، اتهام نسل‌کشی را رد و کشورهای غربی را به انتشار اخبار دروغ درباره چین متهم کرد. او از کانادا خواست از «دخالت در امور داخلی» چین دست بردارد و به روابط آینده دو کشور آسیب نزند. ماه گذشته بریتانیا هم چین را به نقض حقوق انسانی اویغورها متهم کرد و رفتار این کشور در قبال آن‌ها را «بربریت هولناک» خواند.

محمدعثمان قلندرزهی، از شخصیت‌های مذهبی اهل سنت در سیستان و بلوچستان: کشتار سوخت‌بران جنایت است، نباید آنها را به گلوله بست

محمدعثمان قلندرزهی، امام جماعت مسجد جامع الخلیل و مدیر جامعه اسلامیه مدینةالعلوم خاش در اطلاعیه‌ای حادثه مرزی بم‌پشت سراوان را «یکی از دردناک‌ترین جنایاتی که بر سر مسلمانان استان رخ داد»، خواند. او سوخت‌بری را «بازی با جان مردم» که به گفته او «برای رزق و نان شب خانواده مجبور به این کار هستند» توصیف کرد و در ادامه نوشت: «نباید جلوی حمل سوخت گرفته شود و آنها [سوخت‌بران] را به گلوله بست». در بخش دیگری از بیانیه این مقام مذهبی آمده است: ««افرادی که در این حادثه کشته شدند به خاطر تورم و گرانی و نداشتن شغل مناسب بود و غالب مردم برای نان روز و شب خود مجبور به این شغل خطرناک سوخت بری هستند اما حق آنها کشتن و به گلوله بستن و یتیم کردن فرزندان و بیوه نمودن همسرانشان و داغدار کردن پدر و مادرشان نیست بلکه فراهم کردم شغل و کار و کسب مناسب برای چنین مردم مظلومیست.» محمدعثمان قلندرزهی هم از استاندار و فرمانداری منطقه سراوان خواسته است «عاملیت این جنایت را طبق قوانین الهی مجازات و فکری به حال معیشت مردم بکنند». شامگاه دوشنبه چهارم اسفند منابع نزدیک به فعالان بلوچ از تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سوختبران در نقطه مرزی سراوان خبر دادند. در جریان این رویداد دست‌کم ده سوخت‌بر کشته و شماری نیز مجروح شدند. صبح سه‌شنبه پنجم اسفند مردم خشمگین سراوان در اعتراض به این کشتار به ساختمان فرمانداری هجوم بردند. بر اساس گزارش منابع نزدیک به فعالان بلوچ در جریان این اعتراض پلیس به معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کرد و شماری از آنان را بازداشت کرد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان تیراندازی به سوخت‌بران و کشته شدن حداقل دو نفر را تائید کرد

محمدهادی مرعشی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان ظهر امروز در گفت‌وگو با صدا و سیما جمهوری اسلامی کشته شدن حداقل دو نفر از سوخت‌بران را تائید کرد اما مدعی شد که یک تن از آنان در داخل مرز پاکستان و بر اثر شلیک ماموران مرزبانی آن کشور کشته شده است. او که صبح سه‌شنبه گفته بود به دلیل نداشتن اطلاعات نمی‌تواند در باره این رویداد اظهارنظر کند، تائید کرد که ماموران پاسگاه شمسر در نقطه مرزی سراوان به سوخت‌بران تیراندازی کرده‌اند اما مدعی شد که ماموران امنیتی پس از آن که سوختبران «به سمت پاسگاه شمسر حمله کردند»، «یک دستگاه موتور سیکلت را آتش زدند» و «قصد ورود به پاسگاه را داشتند»، «مجبور به تیراندازی شدند». به گفته مرعشی در جریان تیراندازی ماموران پاسگاه حداقل یک نفر کشته شد و چهار تن نیز مجروح شدند. او تائید کرد که یک تن از مجروحان نیز در مسیر انتقال به بیمارستان جان داده است اما گفت که نمی‌داند او در آن سوی مرز مجروح شده است یا در داخل مرزهای ایران. مرعشی هجوم معترضان به ساختمان فرمانداری را هم تائید کرد و گفت که آنها «صحبت‌های مسوولان را بر نتابیدند و خساراتی را به اموال فرمانداری وارد کردند». او مدعی شد که معترضان «بلافاصله متفرق شدند.» این مقام مسئول مدعی شد که دولت با همکاری نهادهای امنیتی و نظامی به سوخت‌بران اجازه داده تا «در حد مجاز» از «گذرگاه‌های مرزی تعیین شده» تردد کند و در ادامه سوخت‌بران را تهدید کرد در صورتی که « کار قاعده‌مند و به صورت قانونی انجام نشود قطعا همان حداقل‌هایی که ایجاد شده نیز قطع خواهد شد.» منظور او از گذرگاه‌های مرزی ایجاد شده طرح موسوم به «رزاق» است که به تازگی با توافق دولت به سپاه پاسداران واگذار شده است. بر اساس این طرح به ساکنان مناطق در شعاع ۲۰ کیلومتری مرزها سهمیه بنزین تعلق بگیرد. سپاه پاسداران به عنوان مجری این طرح انتخاب شده است. معاون سیاسی استاندار بلوچستان پیشتر گفته بود هدف از اجرای این طرح «تبدیل قاچاق سوخت به تجارت سوخت است». فعالان بلوچ تا کنون هویت دست کم ده تن از کشته‌شدگان تیراندازی نیروهای سپاه به سوختبران را تأیید کرده‌اند.

معترضان به کشتار سوختبران بلوچ محور چابهار به راسک را مسدود کردند

در ادامه اعتراض به کشته شدن دست‌کم ده سوختبر بلوچ در سراوان، عصر سه‌شنبه پنجم اسفند مردم بومی محور چابهار به راسک را بستند. براساس گزارش منابع نزدیک به فعالان بلوچ مردم منطقه جکیگور با آتش زدن لاستیک این محور را مسدود کرده‌اند. صبح امروز نیز مردم معترض در سراوان پس از تجمع مقابل ساختمان فرمانداری به داخل ساختمان هجوم بردند. منابع نزدیک به فعالان بلوچ از تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور به سوی معترضان در جریان این اعتراض خبر دادند. به گفته این منابع تعدادی از معترضان نیز به دست نیروهای امنیتی دستگیر شدند. نیروهای امنیتی ایران سه‌شنبه چهارم اسفند به سوخت‌بران شلیک کردند و دست‌کم ده تن را به قتل رساندند. مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان کشتار سوخت‌بران را جنایت خوانده و خواستار محاکمه و مجازات فوری عاملان این رویداد شده است.

گسترش بحران کرونای جهش‌یافته در خوزستان:‌ اهواز در مرز «وضعیت سیاه» شیوع کووید-۱۹

بحران شیوع ویروس جهش‌یافته در خوزستان ادامه دارد و مقام‌های این استان می‌خواهند پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای در خوزستان را که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا رد شده بود، بار دیگر مطرح کنند. قاسم سلیمانی‌دشتکی، استاندار خوزستان سه‌شنبه پنجم اسفند از تعطیلی مشاغل و منع رفت و آمد در دست‌کم ۱۱ شهر قرمز خبر داد و گفت ادارات این استان با ظرفیت یک سوم فعالیت خواهند کرد و کارمندان آسیب‌پذیر به مرخصی می‌روند. به گفته فرهاد ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، در فاصله دوم تا سوم اسفند ۳ هزار و ۱۰۰ نفر به خاطر نگرانی از علائم ابتلا به کرونا به ۶۲ مرکز منتخب جامع سلامت فعال در خوزستان مراجعه کرده‌اند. کرامت جاودان‌زاده، مدیر بیمارستان امام خمینی اهواز نیز از تکمیل ۷۵ درصد تخت‌های مبتلایان کرونا خبر داد. همزمان مهران احمدی بلوطکی، دبیر شورای سلامت اهواز هم اعلام کرد روند و شدت بیماری در اهواز این شهر را به مرز وضعیت سیاه برده و شمار مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. او نسبت به شیوع «لجام‌گسیخته» و «بی‌دفاعی» در برابر کرونای جهش‌یافته هشدار داد و گفت: «دوره نهفتگی ویروس جهش‌یافته از ۱۴ روز به ۲۴ ساعت رسیده، سن ابتلا به کووید-۱۹ تا نوزاد یک‌روزه کاهش پیدا کرده و به مرگ برخی از کودکان بیمار منجر شده است.» آمار مرگ و میر بیماران کرونا در خوزستان اعلام نشده، اما طبق آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته ۹۱ بیمار کووید-۱۹ در سراسر ایران درگذشتند و ۸ هزار ۳۳۰ نفر دیگر مبتلا شده‌اند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی کشتار سوخت‌بران بلوچ را «جنایت» خواند و خواستار محاکمه و مجازات عاملان آن شد

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در اطلاعیه قتل سوخت‎بران بلوچ به دست نیروهای نظامی را «جنایت خلاف شرع و قانون»خواند و از مسئولان خواست «در سریع‌ترین زمان ممکن عاملان این حادثه دردناک را محاکمه و مجازات نمایند». او در بیانیه‌اش بخشی از سخنان علی خامنه‌ای که گفته بود مرادش از مبارزه با قاچاق برخورد با فلان کوله‌بر ضعیف بلوچستانی نیست» را بازنشر کرد و نوشت: «متأسفانه اکثر مردم استان با مشکلات عدیدۀ معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در بدترین وضعیت اقتصادی به سر می‌برند. با توجه به نبود شغل کافی و منبع درآمد، بسیاری از مردم استان ناچار به خرید و فروش سوخت می‌شوند. سوخت‌بری جرم و قاچاق نیست؛ سوخت‌بران نان‌آوران خانواده‌های خودشان هستند و زندگی هزاران خانواده از همین طریق می‌چرخد.» مولوی عبدالحمید دولت را مسئول برنامه‌ریزی برای معیشت مردم دانست تا به گفته او «کسی ناچار به اختیار نمودن شغل‌های پرخطر نشود.» او در بخش دیگری از بیانیه‌اش مرز مشترک را «متعلق به همین مردم»دانست که «نفعش باید به همین مردم محروم برسد، نه کسانی که با تجارت کلان سوخت، سود میلیاردی به‌دست می‌آورند.» نیروهای سپاه پاسداران ایران دوشنبه چهارم اسفند به گروهی از سوخت‌بران در سراوان شلیک کردند. به گفته منابع مستقل در جریان این تیراندازی ده تن از سوخت‌بران کشته شدند و چند تن زخمی شدند. مردم معترض سراوان صبح سه‌شنبه پنجم اسفند در اعتراض به کشته شدن سوخت‌بران به ساختمان فرمانداری هجوم بردند. بر اساس گزارش منابع محلی پلیس به معترضان گاز اشک‌آور پرتاب و شماری از آنان را دستگیر کرد.

مردی در تهران زنش را به خاطر خودداری از واگذاری دو دانگ خانه آتش زد

مرد جوانی در تهران همسرش را به خاطر اختلاف بر سر دو دانگ خانه به آتش کشید و جان او را گرفت. براساس گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری رکنا این مرد پس از درگیری با همسرش، کودک ۷ ساله را از خانه خارج کرده و در بازگشت با گالن ۲۰ لیتری بنزین به خانه بازگشته و بنزین را بر در و دیوار خانه و بدن زن ریخته و آتش زده و از خانه خارج شده. او مدعی‌ست همسرش از واگذاری دو دانگ خانه‌ای که با ارثیه خود و پس‌انداز مرد خریداری کرده، خودداری کرده و به او به همین دلیل جان زن را گرفته است. زن ۳۴ ساله توسط ماموران آتش‌نشانی به بیمارستان منتقل شد اما به خاطر سوختگی شدید جان خود را از دست داد. به‌رغم انتشار مداوم اخبار مرتبط با قتل زنان به‌دست همسرانشان، در ایران آمار دقیقی از خشونت برخاسته از جنسیت وجود ندارد و به همین نسبت تلاش‌ها برای تصویب قوانین بازدارنده نیز پیش از تصویب نهایی متوقف می‌شوند.

ادعای رئیس پلیس تهران: بررسی کردیم معلوم شد اجاره پشت‌بام‌ و پشت‌بام‌خوابی نداریم

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران پدیده اجاره پشت‌بام‌ها و پشت‌بام خوابی در تهران را تکذیب کرد و گفت: «نسبت به این موضوع حساسیت زیادی داشتیم و به محض آن‌که یک تصویر در این خصوص منتشر شد به پلیس امنیت و پلیس پیشگیری دستور بررسی دادیم که مشخص شد که چنین موردی وجود ندارد.» پیش از این نیز انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران با این استدلال که بیشتر خانه‌ها در پایتخت به صورت آپارتمانی و دارای پشت‌بام مشترک هستند، اجاره یا فروش پشت‌بام را غیرممکن دانسته بود. این در حالی است که نه تنها عکس‌ها و تصاویر و آگهی‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی گواهی بر وجود پدیده پشت‌بام‌خوابی هستند، بلکه برخی مقامات مسئول نیز پیشاپیش بر وجود چنین پدیده‌ای صحه گذاشته بودند. علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ تهران پیشتر در مورد موضوع پشت‌بام‌خوابی به روزنامه شرق گفته بود اجاره هر شب زیر آسمان خوابیدن از ۲۵ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. فردین یزدانی، کارشناس اقتصاد مسکن و مدیر علمی پیشین طرح مسکن اجتماعی نیز پیشتر تأیید کرده بود که «اکنون تعداد زیادی از کارگران، پشت‌بام‌خواب و مغازه‌خواب شده‌اند.» رواج پشت‌بام‌خوابی نتیجه مستقیم افزایش قابل توجه قیمت و اجاره مسکن و همچنین کاهش قدرت خرید عموم مردم به خاطر نرخ بالای تورم است.

یک کارگر در سیرجان بر اثر سقوط در دستگاه سنگ شکن جان باخت

سقوط در دستگاه سنگ شکن جان یک کارگر را گرفت. صبح روز سه‌شنبه پنجم اسفند یک کارگر حین کار در «یکی از شرکت‌های صنعتی سیرجان» در دستگاه سنگ شکن سقوط کرد و جان باخت. محمدرضا ایران‌نژاد، فرماندار انتظامی سیرجان در ارتباط با این حادثه گفت: «کارگری بنا به دلایلی نامعلوم به داخل دستگاه سنگ شکن این شرکت صنعتی سقوط می‌کند و مرگ تلخ او را رقم می‌زند». به‌گفته‌ فرماندار انتظامی سیرجان، علت حادثه در دست بررسی است. روزانه ده‌ها کارگر در اثر حوادث ناشی از کار مصدوم می‌شوند و دست‌کم پنج کارگر جان خود را از دست می‌دهند. گسترش بیکاری و وخیم شدن وضعیت اقتصادی سبب افزایش حوادث کار (منجر به مرگ) شده است.

تبلیغ انتخاباتی حسین دهقان در شبکه فرانسوی: اگر در انتخابات پیروز شوم هر جا که اقتضا کند، به‌جز اسرائیل با دیگر کشورها مذاکره خواهم کرد

حسین دهقان، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی در صنایع دفاعی و وزیر دفاع پیشین که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شده است در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ در پاسخ به این سئوال که شما در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارید و از رهبران سپاه پاسداران بوده‌اید، در صورت پیروزی در انتخابات چگونه می‌توانید با جامعه بین‌المللی روابط دیپلماتیک برقرار کنید، گفت: «چیزی که انگیزه من را بالا می‌برد امنیت، آرامش کشور است. ما اسرائیل را به‌رسمیت نمی‌شناسیم و هرگز با این کشور مذاکره نخواهیم کرد اما به‌جز این، هر جا که منافع کشور اقتضا کند حاضر به گفت‌وگو هستیم و آن‌جایی که لازم باشد در هر سطحی مذاکره خواهم کرد.» دهقان انتخابات را در ایران «کاملاً آزاد» توصیف کرد و گفت «مردم همواره به‌شکل گسترده در انتخابات شرکت کرده‌اند در حالی‌که در کشورهای به اصطلاح دمکراتیک در انتخابات دستکاری و تقلب می‌شود و پشت پرده سناریوهایی را پیش می‌برند.» او در مورد دخالت‌های ایران در خاورمیانه گفت این آمریکا و کشورهای اروپایی هستند که در منطقه دخالت می‌کنند. دهقان درباره یمن نیز افزود تا زمانی که عربستان سعودی و متحدانش از یمن خارج نشده و خسارت‌ها را تقبل نکرده‌اند و آمریکا هم ثابت نکرده که دنبال صلح و ثبات در یمن است «ما به حمایت‌های خود از یمن ادامه می‌دهیم و تا آخر هم خواهیم ایستاد». حسین دهقان پیش از این ادعا کرده بود که به جریان‌های سیاسی اصول‌گرا یا اصلاح‌طلب وابستگی ندارد، بلکه صرفاً به «اصالت انقلاب» معتقد است. او از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران بود. قائم مقامی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت هفتم، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت‌های هشتم و نهم از سوابق او در مدیریت اجرایی کشور است. دهقان از جمله کاندیداهای نظامی در انتخابات ۱۴۰۰ است.

تجمع اعتراضی خانواده‌های بیماران SMA مقابل وزارت بهداشت: دارو و درمان حق کودکانمان است

چندین تن از خانواده‌های بیماران SMA در اعتراض به بی‌توجهی به لزوم واردات داروهای حیاتی این بیماری مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند. بیماری SMA یا «آتروفی عضلانی نخاعی» یک بیماری عصبی-عضلانی نادر است که با از دست رفتنِ نورون‌های حرکتی و تحلیل‌رفتن عضلات همراه است و در نوزادان یا کودکان خردسال تشخیص داده می‌شود. والدین این کودکان می‌گویند نبود داروهای مخصوص این بیماری به بروز معلولیت‌های شدید جسمانی در کودکانشان منجر شده در حالی‌که اگر از دارو استفاده می‌کردند بخش عمده‌ای از عوارض این بیماری پدیدار نمی‌شد. براساس اظهارات ابراهیم رحیمیان، مدیر عامل انجمن SMA این وضعیت به مرگ ۵۰ تا ۶۰ درصد این بیماران در سنین کم منجر می‌شود. به گفته او در غیاب رسیدگی از سوی وزارت بهداشت، به عنوان متولی درمان، هزینه‌های بالای درمان این بیماران که تنها در یک مورد دستگاه تنفسی به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد نیز از راه کمپین درمیان خانواده‌ها تامین می‌شود. او می‌گوید به‌رغم چهارسال پیگیری هنوز هیچ ارتباط موثری میان وزارت بهداشت با انجمن SMA وجود ندارد و وزارت بهداشت علاوه بر انفعال درباره غربالگری، با ادعای عدم اثربخشی دارو از وارد کردن آن خودداری می‌کند.

محمد ایران‌نژاد در کتاب‌فروشی‌اش در خیابان انقلاب تهران بازداشت شد

مأموران امنیتی دوشنبه چهارم اسفند به کتاب‌فروشی محمد ایران‌نژاد در پاساژ کوثر خیابان انقلاب تهران هجوم بردند و او را بازداشت کردند. از علت بازداشت، نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری از ایران‌نژاد خبری در دست نیست. بنا به گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، ۱۵ مأمور امنیتی در این هجوم حضور داشتند. ۸ تن از آنها وارد این کتاب‌فروشی شدند و محمد ایران‌نژاد را همراه با ضرب و شتم دستگیر کردند و برخی از کتاب‌های او را نیز ضبط کردند و با خود بردند. بنا به این گزارش‌ها، شش مشتری در زمان هجوم مأموران امنیتی در مغازه بودند و مأموران امنیتی از آنها نیز در همان کتابخانه بازجویی کردند. وب‌سایت ایران‌وایر به نقل از یک منبع مطلع گزارش داده که مأموران تلفن‌های همراه مشتریان را نیز توقیف کرده اند. ایران‌نژاد در کتاب‌فروشی‌اش به فروش کتاب‌های دست‌دوم مشغول بوده است.

شبکه خبر پخش زنده توضیحات سخنگوی دولت درباره توافق میان ایران و آژانس را قطع کرد

شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی سه‌شنبه پنجم اسفند پخش زنده سخنان علی ربیعی، سخنگوی دولت را در زمان توضیح درباره نحوه توافق میان ایران و آژانس قطع کرد و توضیحات او درباره بیانیه هیات دولت و واکنش به اقدام روز گذشته مجلس را ناتمام گذاشت. روز یکشنبه به‌دنبال سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دولت و آژانس برسر نظارت لازم آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران تا مدت سه ماه توافق کردند. به دنبال این توافق، نمایندگان مجلس دوشنبه دولت حسن روحانی را به نقض قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» متهم کرده و با تصویب گزارش کمیسیون امنیت ملی مبنی بر «استنکاف دولت از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، علیه دولت به قوه‌ قضائیه شکایت کردند. این گزارش با اکثریت آرا تصویب شد و صدا و سیما اظهارات همه نمایندگان منتقد دولت در صحن علنی را به صورت زنده پخش کرد. دوشنبه چهارم اسفند سخنان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در دفاع از قانون مجلس منتشر شد و پس از آن دولت جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای گفت که در حال اجرای بدون هزینه قانون مجلس است و اگر مجلس به دنبال نقض توافق بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، باید مسئولیت هزینه‌های آن را بپذیرد. با روی کار آمدن جو بایدن در ایالات متحده چند ماه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بار دیگر مسأله برجام به مسأله اصلی مقام‌های جمهوری اسلامی بدل شده است.

یک پرستار باردار در کرج بر اثر کرونا درگذشت

محمود وهابی، مسئول روابط عمومی بیمارستان مدنی کرج اعلام کرد که یکی از پرستاران زن این بیمارستان به نام فرانک داودی بر اثر ابتلا به ویروس کوویدـ۱۹ و حین عمل سزارین درگذشت. این پرستار به علت وخامت حال به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شد اما تلاش پزشکان برای نجات او بی‌نتیجه ماند. به‌گفته مسئول روابط عمومی بیمارستان مدنی پزشکان ترجیح دادند تا نوزاد هفت ماهه او را از طریق عمل جراحی سزارین از مرگ حتمی نجات دهند. این دومین نفر از کادر درمانی بیمارستان مدنی کرج است که بر اثر کوویدـ۱۹ جان خود را از دست می‌دهد. پیش از این محمود غنی‌زاده از پزشکان این بیمارستان نیز به همین شکل جان باخت. تاکنون حدود هشت نفر از کادر درمانی استان البرز براثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند. مریم حضرتی، معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ۱۸ بهمن‌ماه گفته بود «از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون ۱۰۰ پرستار جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند». همه‌گیری کرونا فشار کاری بر پرستاران را در ماه‌های گذشته افزایش داده است. در برخی استان‌ها ساعت کار موظفی پرستاران افزایش یافته اما وعده دولت برای بهبود دستمزد و پرداخت معوقات مزدی آن‌ها عملی نشده است. قراردادهای موقت، اجرا نشدن قوانین مربوط به دستمزد پرستاران و نامشخص بودن حق کرونا وعده داده شده به پرستاران موجب پندین اعتراض پرستاران شاغل در ماه‌های اخیر شده است.