نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حملات سایبری به بانک‌ها و وب‌سایت‌های دولتی اوکراین

شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا خبر داد که چهارشنبه ۴ اسفند / ۲۳ فوریه همزمان با انتقال نیروهای نظامی روسیه به شرق اوکراین، مقام‌های دولتی اوکراین اعلام کردند که چندین وب‌سایت دولتی و وب‌سایت‌های بانک‌ها در این کشور هدف حملات سایبری قرار گرفتند. این حملات که فعالیت برخی بانک‌ها را مختل کردند، حدود ساعت ۴ بعد از ظهر به وقت محلی آغاز شد. این حمله از نوع «دیداس» (DDoS) بود که با بالا بردن میزان بازدید سرور را مسدود می‌کند. وب‌سایت‌های وزارت امور خارجه اوکراین، کابینه وزیران و پارلمان این کشور، از جمله وب‌سایت‌هایی بودند که از کار افتادند. روشن نیست که کدام بانک‌ها مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند. منبع حمله نیز هنوز مشخص نیست. این حمله سایبری زمانی رخ می‌دهد که روسیه همچنان به انباشت نیرو در اطراف مرزهای اوکراین ادامه می‌دهد. روز سه‌شنبه، پس از آن‌که ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه دستور اعزام نیروهای نظامی به دو منطقه جدایی‌طلب طرفدار روسیه در شرق اوکراین را صادر کرد و کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه بانک‌های روسیه و مقام‌های حکومتی این کشور اعمال کردند، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا گفت روسیه «تهاجم» خود را آغاز کرده است.

فرزانه انصاری‌فر، خواهر یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸، به ۴ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد

شعبه یک دادگاه انقلاب بندرماهشهر فرزانه انصاری‌فر، خواهر فرزاد انصاری‌فر، یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ را به اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام» به ۴ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در صورت تأیید این حکم در دادگاه تجدیدنظر ۳ سال و ۶ ماه از این محکومیت به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» برای او قابل اجرا خواهد بود. در روزهای اخیر نیروهای امنیتی آرمان انصاری‌فر برادر و امین انصاری‌فر، پدر فرزانه را هم بازداشت کردند. جلسه‌های دادگاه فرزانه انصاری‌فر در ۴ دی‌ماه و ۲۷ بهمن‌ماه برگزار شده بود. در جریان اعتراضات آبان‌ماه سال ۹۸ در بهبهان شماری از مردم این شهر از جمله فرزاد انصاری‌فر، مهرداد دشتی‌نیا، محمود دشتی‌نیا، محمدحسین قنواتی، احسان عبدالله‌نژاد و محمد حشم‌دار با شلیک گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند. ۳۶ تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان در بهبهان در مجموع به ۱۰۹ سال حبس و دو هزار و ۵۹۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

دولت آلمان حداقل دستمزد را بیش از ۲۰ درصد افزایش داد

کابینه دولت فدرال آلمان چهارشنبه ۴ اسفند / ۲۳ فوریه حداقل دستمزد را بیش از ۲۰ درصد افزایش داد. به این ترتیب هر کارگر برای یک ساعت کار ۱۲ یورو حقوق خالص می‌گیرد. این رقم در حال حاضر ۹ یورو و ۸۲ سنت است. افزایش حداقل دستمزد از وعده‌های انتخاباتی سوسیال دموکرات‌ها بود. با پیروزی در انتخابات سپتامبر گذشته اولاف شولتس، از رهبران این حزب صدراعظم آلمان شد. محافظه‌کاران که در ۱۶ سال گذشته به رهبری آنگلا مرکل ریاست دولت‌های ائتلافی را در دست داشتند، پس از سال‌ها مذاکره و چانه‌زنی با احزاب چپ‌ و سندیکاهای کارگری در سال ۲۰۱۵ به تعیین حداقل دستمزد رضایت داده بودند. بوندستاگ (پارلمان آلمان) در مورد مصوبه دولت تصمیم نهایی را خواهد گرفت. هوبرتوس هایل، وزیر کار آلمان از حزب سوسیال دموکرات، از این اقدام دولت در برابر انتقاد کارفرمایان دفاع کرد و گفت حداقل دستمزد باید به معنای واقعی کلمه «ضد فقر بیشتر» باشد. وزارت امور اجتماعی آلمان نیز اعلام کرد که به‌دلیل تأثیرات مداوم همه‌گیری کرونا، دسترسی به کمک‌های حقوقی به مردم به‌شکلی آسان‌تر تا پایان سال تمدید خواهد شد. تورم در آلمان پس از رسیدن به بالاترین سطح خود در ۳۰ سال اخیر در ماه دسامبر سال گذشته، در ماه ژانویه سال جاری تا حدودی کاهش یافت. در ژانویه ۲۰۲۲ نرخ تورم در آلمان ۴,۹ درصد افزایش داشت. در دسامبر ۲۰۲۱ این رقم ۵,۳ درصد بود.

تجمع کارگران شهرداری رشت و یاسوج در اعتراض به تعویق مطالبات مزدی

کارگران شهرداری رشت چهارشنبه ۴ اسفند مقابل استانداری گیلان تجمع کردند و خواستار افزایش حق اضافه‌کاری و مطالبات معوقه از جمله عیدی و حق سنوات سال گذشته شدند. شهردار فعلی رشت که در آبان روی کار آمده است اضافه‌کاری کارگران را کاهش داده است. کارگران که از اعتراض به شورای شهر و تجمع مقابل شهرداری رشت نتیجه‌ای نگرفته‌اند امروز مقابل استانداری گیلان تجمع کردند و خواستار رسیدگی شدند. کارگران شهرداری یاسوج واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد نیز که پنج ماه حقوق معوقه دارند در پی بی‌پاسخ ماندن اعتراضشان در شهرداری، روز سه‌شنبه ۳ اسفند مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند. کارگران در ارتباط با معوقات مزدی به اداره کار شکایت کرده‌اند. هرچند شهرداری به حکم اداره کار موظف به پرداخت مبلغ ۱۵ میلیون تومان به هر کارگر شده است، از پرداخت آن سر باز می‌زند. کارگران گفته‌اند با مشکلات معیشتی متعددی روبرو هستند اما شهرداری از پرداخت حقوق معوقه آنها خودداری می‌کند.

تجمع اعتراضی معلمان حق‌التدریسی مقابل وزارت آموزش و پرورش

روز چهارشنبه ۴ اسفند، محوطه مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش صحنه اعتراض معلمانی بود که به سبب سیاست‌های این وزارتخانه، با حقوق ناچیزی به کار گرفته شده و از امنیت شغلی محروم‌اند. معلمان حق‌التدریسی در تجمع روز چهارشنبه خود خواستار دریافت حکم استخدام در آموزش و پرورش شدند. اعتراض معلمان حق التدریسی به عدم اجرای قانون مصوب سال ۱۳۸۸ است که قرار بود اجرای آن وضعیت شغلی حدود ۱۰۰ هزار معلم حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را حل کند. شرط استخدام معلمان گذراندن دوره‌ای در داشنگاه فرهنگیان بود. قرار بود معلمان در سه مرحله وارد دانشگاه شده و سپس استخدام شوند. آموزش و پرورش گروه اول و دوم معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی را استخدام کرد اما گروه سوم به‌رغم گذراندن دوره آموزشی و قبولی در امتحان بلاتکلیف مانده‌اند و وزارت آموزش و پرورش از استخدام آن‌ها خودداری می‌کند. این معلمان که سال‌ها در مناطق دورافتاده کار کرده‌اند، حقوق ماهانه‌شان حدود ۲ تا دو و نیم میلیون تومان است.

سیگار: ممنوعیت کار زنان یک میلیارد دلار به اقتصاد افغانستان خسارت وارد می‌کند

دفتر بازرس کل ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار) با استناد به گزارش برنامه‌ توسعه‌ سازمان ملل گفته است که محدودیت‌ بر اشتغال زنان، یک میلیارد دلار به اقتصاد افغانستان خسارت وارد خواهد کرد. این دفتر در رشته‌توئیتی نوشته است که زنان قبل از قدرت‌گیری دوباره طالبان، بیش از ۲۰ درصد از نیروی کار افغانستان را تشکیل می‌دادند و به‌عنوان آموزگار، متخصصان بهداشتی، روزنامه‌نگار، مجری رسانه‌ها، قاضی، دادستان و وکلای مدافع کار می‌کردند. به‌گفته «سیگار»، با ممنوعیت کار زنان، پنج درصد تولید ناخالص افغانستان کاهش خواهد یافت. برنامه‌ توسعه سازمان ملل و صندوق بین‌المللی پول کاهش تولید ناخالص اقتصاد افغانستان در سال گذشته میلادی را ۲۰ تا ۳۰ درصد تخمین زده‌ بودند. با روی ‌کار آمدن طالبان کمک‌های خارجی به افغانستان قطع و اقتصاد افغانستان که به حمایت‌های خارجی وابسته بود، با فروپاشی کامل مواجه شد. با تسلط طالبان محدودیت بر کار زنان اعمال شد و زنانی که نان‌آور خانه‌ بودند، در تأمین نیازهای زندگی خود با مشکل روبه‌رو شدند. منابع سازمان ملل و مدافعان حقوق بشر می‌گویند در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و بیش از نیمی از جمعیت آن با گرسنگی شدید مواجه‌اند.

یعقوب یادعلی، نویسنده رمان «آداب بی‌قراری» درگذشت

یعقوب یادعلی، داستان‌نویس مطرح ایران سه‌شنبه ۳ اسفند / ۲۲ فوریه در سن ۵۱ سالگی بر اثر سکته قلبی در بوستون آمریکا دیده بر جهان فروبست. احمد حسن‌زاده، داستان‌نویس و از دوستان نزدیک یعقوب یادعلی چهارشنبه ۴ اسفند / ۲۳ فوریه گفت: «همسر یعقوب تماس گرفت و گفت عصر گذشته به وقت آمریکا (سه‌شنبه) برای گیراندن سیگار بیرون می‌رود که آمدنش طولانی می‌شود. به‌دنبال او که می‌روند می‌بینند روی زمین افتاده و با آمدن آمبولانس متوجه می‌شوند بر اثر ایست قلبی از دنیا رفته است.» به‌گفته همسر یعقوب یادعلی که در ایران به‌سر می‌برد، او پیش‌ از این مشکل قلبی نداشت و چند ماه پیش هم که به ایران آمده بود حالش خوب بود. خانواده یادعلی هنوز درباره برگرداندن پیکر او به ایران و یا خاکسپاری‌اش در آمریکا تصمیمی نگرفته‌اند. یعقوب یادعلی متولد سال ۱۳۴۹ در نجف‌آباد بود و در ۱۹ سالگی نخستین د‌‌استانش با نام «همان خاک آشنا» را د‌‌ر مجله «آد‌‌ینه» منتشر کرد‌‌. رمان «آداب بی‌قراری» مشهورترین اثر اوست که موفق به کسب چند جایزه ادبی، از جمله جایزه دوره پنجم بنیاد گلشیری شده است. از جمله دیگر آثار این نویسنده می‌توان به «آداب دنیا»، «متغیر منصور»، «آمرزش زمینی»، «حالت‌ها در حیاط» و «احتمالِ پرسه و شوخی» اشاره کرد. رمان «آداب بی‌قراری» به د‌‌لیل حواشی‌اش و اد‌‌عای برخی افراد‌‌ مبنی بر توهین به قوم لُر موجب شد تا یعقوب یادعلی در سال ۱۳۸۵ دو ماه زندانی شود. در دادگاه تجدیدنظر حکم او تشدید شد و به یک سال حبس تعزیری تغییر یافت اما در تیرماه سال ۱۳۹۱ از تمامی اتهامات تبرئه شد. یعقوب یادعلی پس از آزاد‌‌ی با د‌‌لی آزرد‌‌ه از برخورد‌‌های یک‌سویه کشورش را ترک کرد و به آمریکا رفت. ابتدا قرار بود ۹ ماه در آمریکا بماند اما این اقامت طولانی شد و همزمان رمان «آداب بی‌قراری» چند بار در ایران ممنوع و بازنشر شد. از یعقوب یادعلی به‌عنوان نویسنده‌ «کلاسیک مدرن» یاد می‌شود.

امیرعبداللهیان: عربستان سعودی برای گفت‌وگو اعلام آمادگی کرده است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی چهارشنبه ۴ اسفند پس از دیدار و گفت‌وگو با بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان در نشست خبری مشترک اعلام کرد که عربستان سعودی برای ادامه گفت‌وگوها با ایران اعلام آمادگی کرده است. امیرعبداللهیان گفت: «از طریق وزیر خارجه عراق پیامی دریافت کردیم مبنی بر اعلام آمادگی طرف سعودی برای گفت‌وگوها و آمادگی خود را برای مذاکرات اعلام کردیم.» او افزود: «آمادگی داریم درباره مسائل منطقه با همکاری‌های مشترک با همه طرف‌ها با جدیت [مذاکرات را] ادامه دهیم. حل بحران‌ها در منطقه هیچ راهی جز گفت‌وگو و همکاری ندارد. رقابت‌ها در منطقه جز تخریب منطقه و بر باد رفتن ثروت‌های منطقه نخواهد داشت.» فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، شنبه ۳۰ بهمن / ۱۹ فوریه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود که این کشور همچنان خواهان گفت‌وگو با ایران است، اما مذاکرات با ایران تاکنون بی‌نتیجه بوده است. او گفت‌وگوی دوجانبه را «مستلزم تمایل جدی ایران برای رسیدگی به مسائل اساسی موجود» دانسته و اظهار امیدواری کرده بود که ایران رفتارش را در منطقه تغییر دهد. روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی پنج سال پیش و پس از حمله به سفارت و کنسولگری سعودی در ایران قطع شد و تنش‌ها میان دو کشور در سال ۲۰۱۹ با حمله هوایی حوثی‌های یمن مورد حمایت ایران به تأسیسات نفتی عربستان سعودی افزایش یافت. ایران و عربستان سعودی از اواخر سال ۲۰۲۰ با میانجی‌گری عراق مذاکراتی را آغاز کردند. این مذاکرات هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده و قرار است دور پنجم آن آغاز شود.

اسرائیل: شلیک موشک از بلندی‌های جولان به استان مرزی قنیطره در سوریه

ارتش سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اسرائیل بامداد چهارشنبه ۲۳ فوریه/ ۴ اسفند چندین موشک به استان مرزی قنیطره در سوریه شلیک کرد که باعث «خسارات مادی» شده است. در بیانیه ارتش سوریه جزئیاتی درباره مواضعی که مورد حمله موشکی قرار گرفتند، ارائه نشده است. تلویزیون دولتی سوریه به نقل از یک مقام نظامی سوریه که نامش فاش نشده است، گفت این موشک‌ها از بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل شلیک شده و به مناطق اطراف شهر قنیطره اصابت کرده است. این مقام افزود: حمله‌ای که اندکی پس از نیمه شب رخ داد، تلفات جانی در پی نداشت. هفته گذشته هم رسانه‌های دولتی سوریه از حمله موشکی مشابه اسرائیل به منطقه‌ای در جنوب دمشق خبر داده بودند. یک سخنگوی ارتش اسرائیل از اظهار نظر در مورد این حمله خودداری کرد. این سومین حمله هوایی اسرائیل به سوریه در ماه جاری است.