ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#چرخند_آیدای ۷۳۲ کشته و صدها هزار آواره بر جای گذاشته است

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، امدادگران به کمک صدها هزار نفر از مردمی شتافته‌اند که درگیر سیل و توفان ناشی از چرخند آیدای شده‌اند. چرخند آیدای روز ۱۴ مارس شهر ساحلی بیرا در موزامبیک را در بر گرفت و سپس به سوی زیمباوه و مالاوی حرکت کرد و در مسیر خود تخریب و ویرانی گسترده بر جا گذاشت. تا روز شنبه ۲۳ مارس/ ۳ فروردین، آمار کشته‌شدگان ناشی از باران شدید و توفان در این مناطق به ۷۳۲ نفر رسیده است. در موزامبیک، زیمباوه و مالاوی آمار اعلام شده از کشته‌شدگان به ترتیب ۴۱۷، ۲۵۹، و ۵۶ نفر است. مسئولان دولتی و مقام‌های سازمان ملل گفته‌اند انتظار می‌رود آمار کشته‌شدگان بیش از این تعداد باشد. بر اساس آمارهای دولتی، نزدیک به سه میلیون نفر تحت تاثیر خطرات و تبعات چرخند آیدای قرار گرفته‌اند و از این تعداد بیش از ۷۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند. سیل و توفان خانه‌ها را تخریب کرد، به راه‌ها و پل‌ها آسیب‌ وارد کرد و در نوار باریک آفریقای جنوبی باعث قطع برق و راه‌های ارتباطی شد و اکنون شرایط شیوع بیماری‌ در منطقه فراهم شده است. به گفته صلیب سرخ مواردی از ابتلا به وبا در بیرا گزارش شده. علاوه بر این آوارگانی که به دنبال غذا، آب و سرپناه هستند در معرض بیماری‌های کشنده قرار دارند. باران شدید زمین‌های کشاورزی را نابود کرده و محصولی برای برداشت باقی نمانده است.

رئیس سازمان #میراث_فرهنگی از تلاش برای #ثبت_جهانی_طاق_بستان #کرمانشاه خبر داد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان #میراث_فرهنگی، #صنایع_دستی و #گردشگری از تلاش این سازمان برای ثبت جهانی #طاق_بستان #کرمانشاه خبر داد. #علی‌اصغر_مونسان روز شنبه سوم فروردین ۹۸ در آیین افتتاح جشنواره کرمانشاه پایتخت ملی نوروز، در محوطه تاریخی طاق بستان گفت این اثر از ظرفیت بالایی برای ثبت جهانی شدن برخوردار است و ثبت جهانی کردن آن یکی از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی است: «ثبت جهانی اثر تاریخی طاق بستان یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم استان کرمانشاه است.» مونسان همچنین با اشاره به روند طولانی ثبت جهانی شدن یک اثر در جهان گفت: «هر کشوری سالانه یک سهمیه برای ثبت جهانی آثارش در اختیار دارد و پرونده ثبت جهانی طاق بستان تشکیل شده و امیدواریم در سال جاری بتوانیم این اقدام مهم و ارزشمند را انجام دهیم.» مجموعه طاق بستان کرمانشاه یکی از آثار تاریخی و منحصر به فرد در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه‌ای واقع در شمال شرقی شهر کرمانشاه است که آثاری همچون سنگ‌نگاره اردشیر دوم در دوران ساسانیان و دو ایوان سنگی به نام‌های ایوان کوچک و بزرگ در آن قرار دارد. طاق بستان در تاریخ ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ به شمارهٔ ثبت ۱۷۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات تشکیل پرونده برای ثبت جهانی آن از چند سال قبل آغاز شده است.

#ارتش_فرانسه برای مقابله با #جلیقه_زردها گسیل شد؛ سربازان اجازه تیراندازی دارند

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، نیروهای ارتش فرانسه شنبه ۲۳ مارس/ ۳ فروردین به پلیس #پاریس پیوستند تا وضعیت پایتخت را در نوزدهمین هفته اعتراضات جلیقه‌زردها تحت کنترل داشته باشند. در پی بروز خشونت در اعتراضات هفته گذشته و حمله به یک بانک، فروشگاه‌های لوکس و کسب‌وکارها در خیابان شانزه‌لیزه، معترضان جلیقه‌زرد شنبه این هفته از تجمع در شانزه‌لیزه منع شده‌اند. دولت همچنین با پیش‌بینی افزایش درگیری‌ها از واحدهای ارتش خواسته است در پاریس مستقر شوند. هفته گذشته نیز پلیس با پیش‌بینی افزایش تعداد معترضان و میزان خشونت، نیروهای بیشتری را در پاریس مستقر کرده بود اما این مانع کاهش خشونت‌ها نشد و شنبه گذشته در مقایسه با هفته‌های پیش از آن، خشونت میان پلیس و معترضان به طور قابل توجهی افزایش یافت. دیروز جمعه ۲۲ مارس/ ۲ فروردین، فرماندهی ارتش در پاریس گفت چند هزار سرباز ارتش روز شنبه بیرون چند مکان رسمی و دولتی نگهبانی خواهند داد. او همچنین گفت سربازان در صورت تهدید جان خود یا سایر شهروندان اجازه تیراندازی دارند. دادن مجوز تیراندازی خشم و اعتراض جلیقه‌زردها را برانگیخته است و همچنین تصمیم گماردن سربازان ارتش در شهر، به مجادلات سیاسی متعدد منجر شده است. به گزارش نشریه پولیتیکو، عده‌ای از نظامیان ابراز نگرانی کرده‌اند که سربازان ارتش آموزش مناسب را برای مقابله با درگیری‌های خیابانی ندیده‌اند و اسلحه لازم را برای این کار در اختیار ندارند.‌ یک ارتشی ناشناس در گفت‌و‌گو با رادیوی فرانسه گفته است سربازان ارتش لباس‌های محافظ مشابه با پلیس ضد شورش و گارد ملی در اختیار ندارند. ده‌ها هزار جلیقه‌زرد هر شنبه در اعتراض به سیاست‌های نئولیبرالی مکرون به خیابان‌ها می‌آیند. با وجود کاهش تدریجی جمعیت معترضان، نشانی از توقف اعتراضات این جنبش دیده نمی‌شود.

هشدار درباره احتمال وقوع #سیل در استان #همدان

اداره کل هواشناسی استان #همدان درباره احتمال وقوع سیل در این استان هشدار داد. قسمت‌های جنوبی و غربی این استان بیشتر در معرض خطر هستند. شهرام حکیمی، کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان روز شنبه سوم فروردین به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت در ۲۴ ساعت گذشته آسمان استان همدان شاهد افزایش ابر بوده است و بنابراین احتمال بارش باران از اواخر امشب زیاد است: «با توجه به نقشه‌های هواشناسی شاهد ورود سامانه بارشی قوی به استان از اوایل یک‌شنبه خواهیم بود که به تناوب تا چهارشنبه در این استان فعالیت دارد. بر اساس پیش‌بینی این کارشناس هواشناسی، شدت بارش از بعدازظهر دوشنبه تا سه‌شنبه است که مردم محلی شاهد باران همراه با رعد و برق و تگرگ، همراه وزش باد شدید خواهند بود. به گفته حکیمی احتمال آبگرفتگی معابر، اختلال در تردد جاده‌ای و آسیب دیدن سازه‌های شهری نظیر تابلوها و بنرها زیاد است: «از روز سه‌شنبه احتمال تبدیل شدن باران به برف زیاد است و جاده‌های این استان برای تردد خیس و لغزنده می‌شوند.» حکیمی از مسافران نوروزی خواست از برپا کردن چادر در کنار رودخانه‌های فصلی خودداری کنند چون احتمال وقوع سیلاب ناگهانی زیاد است.

صدها وکیل الجزایری بار دیگر خواستار برکناری #بوتفلیقه از قدرت شدند

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، صدها وکیل الجزایری روز شنبه ۲۳ مارس/ ۳ فروردین بار دیگر در خیابان‌های پایتخت تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار برکناری عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری الجزایر شدند. آنان در تجمع خود پلاکاردهایی به دست داشتند که بر آنها چنین شعارهایی نوشته شده بود: «به خواست مردم احترام بگذارید» و «آری به یک قوه قضاییه مستقل از مقام‌های فاسد». بیش از دو هفته پیش نیز بیش از ۱۰۰۰ نفر از قضات به جنبش علیه عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری اقتدارگرای الجزایر پیوستند. اعتراضات فراگیر در الجزیره از ماه فوریه آغاز شد؛ وقتی که معترضان از تصمیم رئیس‌جمهوری ۸۲ ساله کشورشان برای شرکت در دور بعدی انتخابات و آغاز پنجمین دوره زمامداری‌اش به خشم آمدند. بوتفلیقه ۲۰ سال است در مقام ریاست‌جمهوری الجزایر تکیه زده، اما در سال ۲۰۱۳ بعد از یک سکته به ندرت در انظار عموم ظاهر می‌شود. او در واکنش به اعتراضات حدود یک هفته پیش از شرکت در دور بعد انتخابات ریاست جمهوری الجزایر انصراف داد، اما همزمان اعلام کرد انتخابات ۱۸ آوریل را برای مدتی نامعلومی به تاخیر می‌اندازد و این انتخابات پس از یک «کنفرانس ملی» فراگیر و مستقل برگزار خواهد شد. بوتفلیقه همچنین وعده داد قانون اساسی جدید این کشور نیز پیش از پایان سال ۲۰۱۹ به همه پرسی گذاشته خواهد شد. با این حال این وعده‌ها از جانب معترضان مثبت تلقی نشد. آنها این اقدامات را نه برای «کناره‌گیری از قدرت»، بلکه در جهت «تمدید نامحدود دوران ریاست جمهوری» دانستند. ارتش الجزایر همچنان ناظر پیشرفت اعتراضات است. گروه «هماهنگی ملی برای تغییر» که از گروه‌های سازمان‌دهنده اعتراضات است در پیامی از ارتش خواسته تا «بدون مداخله در آن‌چه مردم انتخاب می‌کنند، نقش خود را بر اساس قانون اساسی ایفا کند.»

حمله مسلحانه در پایتخت #سومالی: ده‌ها نفر در یک ساختمان دولتی گرفتار شده‌اند

به گزارش خبرگزاری «اسوشیتدپرس»، افراط‌گرایان اسلامی گروه الشباب صبح روز شنبه ۲۳ مارس/ ۳ فروردین در موگادیشو، پایتخت #سومالی، دست به حمله مسلحانه زده‌اند. در جریان این حمله ده‌ها نفر از غیرنظامیان در یک ساختمان دولتی به دام افتاده‌اند. بعد از یک بمبگذاری انتحاری در مقابل وزارت‌ کار، مردان مسلح وارد این وزارت‌‌خانه شده‌اند. این وزارت‌خانه نزدیک آژانس اطلاعاتی سومالی است. رسانه‌های محلی سومالی اما با انتشار تصاویری از وقوع تیراندازی و ۲ انفجار مهیب خبر می‌دهند. گفته می‌شود این انفجارها در منطقه نزدیک به محل آژانس اطلاعات ملی سومالی و ساختمان سفارت امارات در شهر موگادیشو رخ داده است. برخی منابع نیز همزمان گزارش می‌دهند افراد مسلح با شلیک گلوله قصد ورود به ساختمان وزارت کار سومالی را دارند. پلیس گفته است پنج مرد مسلح در این حمله حضور دارند و ماموران امنیتی در حال مقابله با آنها هستند. شنبه روز کاری در سومالی است که احتمال افزایش میزان تلفات این حملات را بالا می‌برد. تا لحظه انتشار این خبر اما اطلاعاتی درباره میزان تلفات وجود ندارد. گروه افراط‌گرای اسلامی الشباب، نزدیک به القاعده مسئولیت این حمله را پذیرفته است. موگادیشو تا به حال صحنه حملات متعدد جنگجویان اسلام‌گرای الشباب بوده است. آنها به طور مرتب اماکن عمومی و دفاتر دولتی در این کشور را هدف بمبگذاری‌های انتحاری قرار داده‌اند.

ممنوع شدن فعالیت خواننده مصری در کشورش در پی انتقاد او از نبود #آزادی_بیان در مصر

فعالیت‌های یک خواننده مصری که گفته است کشورش به #آزادی_بیان احترام نمی‌گذارد، در #مصر ممنوع شد. ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، #شیرین_عبدالوهاب را در جریان یک اجرا در #بحرین نشان می‌دهد که می‌گوید: «اینجا می‌توانم هر چه می‌خواهم بگویم. در مصر هر کس حرف بزند زندانی می‌شود.» اتحادیه آهنگسازان مصر آخر وقت روز جمعه با ممنوع کردن اجراهای عبدالوهاب به این سخنان او واکنش نشان داد و او را برای بازجویی فراخواند. #سمیر_صبری، یک وکیل طرفدار دولت که به ماموریت خودخوانده‌اش در اجرای #عدالت و پیگرد قانونی سلبریتی‌ها شهرت دارد، شکایتی علیه این خواننده تنظیم و او را متهم کرده که «به مصر اهانت و گروه‌های حقوق بشر مشکوک را به دخالت در امور داخلی مصر دعوت کرده است.» این خواننده سال گذشته به خاطر یک کلیپ مشابه به شش ماه #حبس محکوم شد. در آن کلیپ عبدالوهاب درباره آلودگی رود نیل شوخی کرده بود. این حکم او در دادگاه تجدید نظر تعلیق شد.

رئیس بانک مرکزی ایران: اگر مردم ارز نخرند، به سرعت ارزان می‌شود

عبدالناصر همتی، #رئیس_بانک_مرکزی ایران می‌گوید اگر مردم ارز نخرند، به سرعت ارزان می‌شود. رئیس بانک مرکزی گفته است: «دولت می‌گوید خرید و فروش #ارز توسط مردم انجام نشود و سرمایه‌ها در تولید هزینه شود، چراکه اگر مردم وارد خرید و فروش ارز نشوند، به سرعت نرخ‌ها کاهش می‌یابد و بعد از ثبات ارزی می‌توان به سمت ثبات تورم حرکت کرد.» همتی سود دولت از افزایش تعمدی قیمت ارز را رد کرده و گفته قیمت ارز غیرواقعی است. قیمت دلار فروردین ماه سال گذشته حدود پنج هزار تومان بود. تا مهر ماه قیمت ارز به ۲۰ هزار تومان هم رسید. او با اشاره به گفته‌های برخی نمایندگان مجلس درباره درآمد ۱۸ هزار میلیارد تومانی دولت از فروش ارز گفته: «ثابت کردم که سودی وجود ندارد و من با این حال امروز هم بتوانم نرخ ارز را کاهش دهم خدا را شکر می‌کنم، چراکه قیمت فعلی ارز، واقعی نیست ولی فشار روانی وجود دارد.»

#سیل_مازندران جان سه مرد و دو زن را گرفت

مدیرکل #پزشکی_قانونی استان #مازندران اعلام کرد سیل حاصل از بارندگی‌های اخیر در این استان پنج کشته داشته که سه مرد و دو زن بوده‌اند. به گفته #علی_عباسی یک زن و شوهر به علت بی‌احتیاطی با توجه به شدت گرفتن سیلاب سعی در نجات خودروی خود داشته‌اند که موج سیلاب هر دو را با خود می‌برد. عباسی درباره یک زوج جان‌باخته دیگر نیز گفته است: «یک زن و شوهر دیگر بر اثر اتصالی برق یکی از زیر‌گذرهای شهر بهشهر و انتقال برق به آب جان باخته‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، فرد دیگر هم در محور خطیر کوه به علت ریزش کوه و برخورد سنگ با خودرو جان سپرده است. این مرد جوان یکی از بازیکنان اسبق تیم فوتبال نساجی مازندران بوده است. به گفته عباسی اغلب این موارد به علت بی‌احتیاطی و عدم رعایت موارد ایمنی رخ داده است. بارندگی‌هایی که از روز یک‌شنبه ۲۶ اسفند ماه آغاز شده بود خسارات جانی و مالی زیادی به مردم مناطق شرقی و غربی استان مازندارن وارد کرد. در استان گلستان نیز سیل شرایطی بحرانی برای مردم به‌خصوص در مناطق روستایی ایجاد کرده است.

فرانسه پرواز هواپیما‌های #ماهان را به این کشور ممنوع کرد

#فرانسه هم پرواز هواپیماهای متعلق به شرکت «ماهان ایر» به این کشور را ممنوع کرد. گفته می‌شود ماهان ایر هر هفته ۴ پرواز به فرودگاه «شارل دوگل» فرانسه داشته است. خبرگزاری بلومبرگ نوشته، منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کرده‌اند فرانسه این تصمیم را به دلیل فشار‌های آمریکا گرفته است. این منابع اضافه کردند که دولت فرانسه به زودی به شکل رسمی پرواز‌های #ماهان‌ایر را ممنوع می‌کند. پیش از این دولت آلمان هم پرواز هواپیماهای شرکت هوایی ماهان ایر ایران را به این کشور ممنوع کرده بود.

نماینده ایران در #ژنو تمدید ماموریت #گزارشگر_ویژه_حقوق_بشر_سازمان_ملل_در_امور_ایران را موجب تقویت «کلیشه‌های موهوم» دانست

سفیر ایران در ژنو تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران را «اقدامی مضر، غیرمنصفانه، سیاسی و به‌دور از هرگونه حسن نیت» خواند. اسماعیل بقایی همچنین از سوئد به خاطر پیشنهاد و تنظیم قطعنامه‌ای که موجب تمدید ماموریت گزارشگر ویژه شد انتقاد کرد و از دولت این کشور خواست به تقابلش با ایران پایان دهد. او این رویکرد را «غیرسازنده و زیان‌بار» خواند و گفت: «این قطعنامه و مأموریت گزارشگر ویژه تنها موجب تقویت کلیشه‌های موهوم علیه ایران می‌شود و باعث تأسف است که زمان و بودجه شورای حقوق بشر صرف این‌گونه کلیشه‌سازی‌ها توسط عده‌ای اندک علیه یک عضو سازمان ملل می‌شود.» ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در آخرین روز چهلمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل جمعه ۲۲ مارس/ دوم فروردین در ژنو تمدید شد. جاوید رحمان که پس از عاصمه جهانگیر به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران برگزیده شد، ماموریت خود را از ژوییه سال ۲۰۱۸ آغاز کرد. گزارش نخست او که حاصل مشورت با فعالان مدنی، ایرانیان در تبعید و نهادهای حقوق بشری بود در ماه اوت سال ۲۰۱۸ منتشر شد. او در گزارشی دیگر که چهارشنبه ۸ اسفند/ ۲۷ فوریه از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد، به افزایش نارضایتی‌ها در اثر مشکلات معیشتی، اعدام کودک-مجرمان، سرکوب اقلیت‌های دینی، اعمال مجازات مرگ، بازداشت دوتابعیتی‌ها و ... می‌پردازد.

از سرگیری حملات هوایی ائتلاف در #صنعا پایتخت #یمن

ائتلاف عربستان به رهبری آمریکا در یمن، حملات تازه‌ای را به قرارگاه‌های #حوثی‌ها در صنعا پایتخت یمن آغاز کرده است. یکی از این قرارگاه‌ها پایگاه هوایی الدیلمی است. نماینده آمریکا در یمن، حوثی‌های تحت حمایت ایران را متهم کرده که قرارداد صلح سازمان ملل را در بندر حدیدیه نقض کرده‌اند و اعلام کرده تسلیحات نظامی حوثی ها تهدیدی برای سایر کشورهای منطقه به شمار می‌آید. ائتلاف آمریکایی، حامی دولت عبد ربه منصور هادی است که حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ او را از قدرت خلع کردند.

جان باختن چهار نفر به دنبال #انفجار در شهر لشکرگاه در ولایت #هلمند #افغانستان

انفجار در مراسم #روز_دهقان در #هلمند #افغانستان سه کشته و ده‌ها زخمی بر جا گذاشت. مقام‌های محلی می‌گویند این انفجار زمانی رخ داد که مردم و مسئولان این ولایت در مراسمی از کشاورزان قدردانی می‌کردند. به گزارش طلوع نیوز، شماری از مقام‌های محلی و مردم ولایت هلمند در ورزشگاه شهر لشکرگاه در مراسم روز دهقان حاضر شده بودند که وقوع انفجاری شدید این مراسم را بر هم زد. نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان خبر از جان باختن دست‌کم سه نفر در این حادثه داده بود اما بر اساس خبرهای تازه‌تر چهار نفر جان خود را از دست داده‌اند. ۳۱ نفر هم زخمی شده‌اند. به گزارش منابع محلی، چندین نفر از مقام‌‌های امنیتی و محلی در میان زخمی‌ها و قربانیان این حادثه هستند. گفته می‌شود محمد نصرت خان، رییس اقتصاد ولایت هلمند نیز در میان جان‌باختگان است. گروه طالبان مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته است.