ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون انتظامی #سازمان_نظام_پزشکی خواهان پلمپ مطب #حسین_روازاده «پدر طب ایرانی اسلامی» شد

علی فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی در نامه‌ای به سه دانشگاه علوم پزشکی بهشتی، تهران و ایران و همچنین سرپرست دادسرای ویژه‌ جرایم پزشکی، خواهان پلمپ مطب حسین روازاده، موسوم به «پدر طب ایرانی اسلامی» شد. در این نامه گفته شده که این درخواست به دلیل تجویز مستقیم دارو برای درمان کرونا در وب‌سایت شخصی روازاده، خارج از پروتکل درمانی ستاد مبارزه با کرونای کشوری و با توجه به تخلفات و محرومیت‌های متعدد او صورت گرفته است. سازمان نظام پزشکی کشور روز گذشته، یکشنبه ۳ فروردین نیز به حضور افراد معمم و مدعی طب اسلامی در مراکز درمانی اختصاص داده شده به مبتلایان کرونا واکنش نشان داده و آن را تلویحاً «مصداق بارز تشویش اذهان عمومی» خوانده بود. در روزهای گذشته شماری از مدعیان طب اسلامی بدون ماسک و دستکش و روپوش ویژه وارد بیمارستان‌های مرجع در درمان مبتلایان به کرونا شده بودند تا «بیماران را درمان کنند». آن‌ها مدعی شده‌اند که بیمار نمی‌شوند.

عوامل تخریب #پوشش_گیاهی کوهستان‌های ایران: یک سو پروژه‌های حکومتی، یک سو رفتار مردمی

مهدی مجتهدی، کارشناس محیط زیست چهار فروردین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) نسبت به تخریب #پوشش_گیاهی کوهستان‌های ایران به ویژه در آستانه بهار هشدار داد. به گفته مجتهدی، از یک سو پروژه‌های حکومتی همچون معدنکاری یا راه‌سازی یا ساخت خطوط انتقال گاز و آب به فرسایش شدید خاک و منابع طبیعی کوهستان‌ها می‌انجامند. و از سوی دیگر، رواج زغال‌گیری در میان جنگل‌های بلوطی زاگرس به دست محلی‌ها و برداشت بی‌رویه گیاهان کوهی و علف‌چینی از اوایل بهار به دست مردم به نابودی پوشش گیاهی کوه‌ها کمک می‌کند. مجتهدی برای نمونه به «کرفس کوهی»، «بن سرخ»، و «والک» به عنوان گیاهانی اشاره کرد که بر اثر این علف‌چینی‌ها رو به نابودی رفته اند. این کارشناس محیط زیست در عین حال گفت که برای ارتقای حفاظت از کوهستان‌های ایران باید از دانش بومی جامعه‌های محلی ساکن در آنها بهره برد: «مانند سنت غنی قرق و دشت‌بانی یا صحراپایی که سال‌ها در مناطق عشایری زاگرس در بین عشایر بختیاری و قشقایی وجود داشته است و اگر بتوان با کمک مردم محلی آن را احیا کرد این امکان فراهم می‌شود که علف‌چینی کنترل و زمان‌مند شود و اجازه علف‌چینی پیش‌رس داده نشود تا گیاهان بتوانند به مرحله بذرافشانی برسند.»

#اتحادیه_اروپا برای مقابله با #کرونا به ایران ۲۰ میلیون دلار کمک‌های بشردوستانه می‌کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه ۲۳ مارس/ ۵ فروردین در یک کنفرانس خبری ویدیویی اعلام کرد اتحادیه اروپا برای مقابله با کرونا به ایران کمک‌های بشردوستانه به ارزش ۲۰ میلیون یورو می‌فرستد. جوزپ بورل گفت اتحادیه اروپا علاوه بر این، از درخواست ایران برای دریافت کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول حمایت می‌کند. صندوق بین‌المللی پول بودجه‌ای معادل ۵۰ میلیارد دلار برای تامین سریع نیازهای مالی کشورهایی که با شیوع بیماری کرونا روبه‌رو هستند، اختصاص داده است. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) پنجشنبه ۲۲ اسفند (۱۲ مارس) گزارش داده بود که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در نامه‌ای از صندوق بین‌المللی پول درخواست پنج میلیارد دلار برای مبارزه با همه‌گیری کرونا در ایران کرده است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از صندوق بین‌المللی پول خواسته است که مسئولانه به وظایف خود عمل کند.

کارگران #هپکو و #آذرآب دستمزد آخرین ماه ۹۸ را دریافت نکرده اند

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، کارگران دو ابرشرکت پیمانکاری صنعتی اراک هنوز حقوق آخرین ماه ۱۳۹۸ را دریافت نکرده اند. ابوالفضل رنجبر، نایب‌رئیس «شورای اسلامی کار» هپکو دوشنبه ۴ فروردین به ایلنا گفت: «سازمان خصوصی‌سازی اگرچه به کارگران متعهد شده بود تا پایان سال معوقات را تسویه کند و روزهای پایانی سال و دستمزد بهمن ماه کارگران پرداخت شد اما دستمزد اسفند به سال ۹۹ موکول شد.» به گزارش ایلنا،‌ کارگران آذرآب هم با مشکل مشابهی مواجه شده اند و علی‌رغم وعده‌های کارفرما برای پرداخت معوقات تا پایان سال ۹۸، این اتفاق نیفتاده است. خبرگزاری دولتی «برنا»، وابسته به وزارت ورزش و جوانان یکشنبه ۲۵ اسفند گزارش داده بود که کارگران هپکو و آذرآب به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا تا پایان اسفند ۹۸ تعطیل شده اند و شاید این تعطیلی ادامه یابد. کارگران آن زمان بدون پرداخت مطالبات معوقه به خانه فرستاده شدند، هرچند به گفته مسئولان شورای اسلامی کار، عیدی آنها پرداخت شد. کارگران هر دو شرکت پیش از این به خصوصی‌سازی آنها اعتراض کرده اند و خصوصی‌سازی «رانتی» و بی‌کفایتی کارفرمایان‌ را منشأ اصلی مشکلات فعلی می‌دانند.

مرتضی طلایی، رئیس پلیس سابق تهران: مردم در #انتخابات دوم اسفند به #اصولگرایان رای ندادند بلکه به #اصلاح‌طلبان «نه» گفتند

مرتضی طلایی، رئیس پلیس سابق تهران و نماینده دوره‌های سوم و چهارم شورای اسلامی شهر تهران دوشنبه ۴ فروردین به وب‌سایت «خبر آنلاین» گفت که مردم در انتخابات دوم اسفند به برنامه‌های اصولگرایان رای نداند بلکه به اصلاح‌طلبان «نه» گفتند. در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اصول‌گرایان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی اکثریت مطلق را طبق پیش‌بینی‌ها کسب کردند. میزان مشارکت در این انتخابات، کمترین سطح در تاریخ جمهوری اسلامی است. مرتضی طلایی درباره انتخابات اخیر به نبود تشکیلات سیاسی رسمی در ایران اشاره کرد و گفت: «دو جریان فکری و اندیشه‌ای در کشور وجود دارد که امروز اصولگرا و اصلاح طلب خوانده می شوند... در همین انتخاباتی که اخیرا برگزار شد، مرم به برنامه‌ها و سیاست‌هایی که جریان اصولگرا تبیین و معرفی کرد رای ندادند بلکه آنها در پاسخ به عملکرد اصلاح‌طلبان حاکم بر دولت و مجلس و مدیریت شهری «نه» گفتند. چون عملکرد آنها را نپسندیدند و تایید نکردند. در عین حال اعتمادشان به آنها سلب شد نهایتا به طور طبیعی باید گزینه بعدی را انتخاب می کردند و سراغ اصولگرایان آمدند.» به گفته این فعال سیاسی اصولگرا «هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب چه آن زمان که در متن بودند و چه آن زمان که در سایه بودند، به شیوه‌های مختلف در حفظ سرمایه اجتماعی خود که اعتماد مخاطبانشان بوده توفیق چندانی نداشتند.» رئیس پلیس سابق تهران درحالی چنین نظری دارد که رهبر جمهوری اسلامی در توجیه مشارکت پایین در انتخابات دوم اسفند بار دیگر از «کار دشمن» سخن گفت. در همین حال اما اکثریت مطلق پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی «زمانه» دلیل اصلی عدم مشارکت را «عملکرد کلیت نظام حاکم» می‌دانند و در عین حال، قدرت‌گرفتن اصول‌گراها و تندروها در مجلس برایشان اهمیتی ندارد.

مرگ ۵ نفر در #یزد در اثر مصرف #الکل_صنعتی

ابراهیم سلمانی رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی صدوقی یزد گفت: «تاکنون پنح جوان کمتر از ۳۰ سال در استان به علت مصرف الکل صنعتی فوت کردند که یک نفر از این تعداد مربوط به شبانه روز گذشته است». همچنین ۲۰ نفر در این مدت در یزد دچار مسمومیت شدند. سلمانی از جوانان خواست از مصرف الکل صنعتی به شدت پرهیز کنند که این موضوع شوخی‌بردار نیست و موجب مرگ آن‌ها می‌شود. محمود نوری شادکام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی صدوقی یزد روز گذشته (یکشنبه) آمار مسمومیت‌های ناشی از مصرف الکل در استان یزد را ۱۶ نفر عنوان کرد که پیامد آن چهار فوتی، ۲ مرگ مغزی و ۲ مورد کوری بود. نخستین مورد مسمومیت با الکل صنعتی در یزد مربوط به ۲۳ اسفند ماه گذشته است. همزمان با همه‌گیری کروناویروس جدید در ایران ده‌ها نفر در اثر مصرف الکل صنعتی تقلبی جان خود را از دست داده‌اند. در بین مردم این باور کاملاً نادرست و مرگ‌آور رایج شده که نوشیدن الکل یا بخار الکل مانع از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ می‌شود.

در پی سخنان #خامنه‌ای درباره آمریکایی خواندن ویروس #کرونا یک سردار سپاه گفت ممکن است «ویروس خاص ژن ملت ایران ساخته شده باشد»

پس از آن‌که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز یکشنبه ویروس کرونا را ساخته آمریکا خواند اکنون مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی این ادعای او را برجسته می‌کنند. سردار نصرالله فتحیان، مدیر هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا دوشنبه ۴ فروردین گفت: «دانشمندان در ایران در حال بررسی حمله بیولوژیک بودن کرونا علیه ملت هستند و حتی این مسئله در حال بررسی است که ویروسی علیه ایرانیان ساخته شده باشد.» فتحیان با اذعان به این‌که «هنوز شواهد متنقنی نداریم و هنوز سند محکمه‌پسندی در این مورد در اختیار نداریم»، افزود: «فرضیه حمله بیولوژیک ویروس کرونا علیه ایرانیان در حال بررسی است و احتمال آن رد نشده است (...)حتی این شائبه مطرح است که ویروس خاص ژن ملت ایران ساخته شده باشد که تمام این فرضیه‌ها در حال بررسی است.» خبرگزاری فارس نیز در گزارشی تفصیلی با عنوان «منشاء کرونا کجاست؟» ۱۰ پرسش از آمریکا مطرح کرده و در این پرسش‌ها تلویحاً آمریکا را مسئول انتشار این ویروس در جهان دانسته است.

آمار جدید وزارت بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۱۸۱۲ نفر، مبتلایان ۲۳۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر دوشنبه ۴ فروردین آخرین آمار رسمی در مورد شیوع کروناویروس در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۱۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۱۸۱۲ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (یکشنبه) تا ظهر امروز (دوشنبه)، ۱۴۱۱ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۲۳۰۴۹ نفر رسید. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۸۳۷۶ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. همچنین میانگین سنی مبتلایان حدود ۵۹ سال و میانگین سنی درگذشتگان نیز حدود ۶۴ سال بوده است.

#کرونا در ایران: #حسن_روحانی ادعا کرد که وضع #جمهوری_اسلامی حتی نسبت به کشورهای پیشرفته بهتر است

در حالی‌که شیوع کرونا در ایران روزبه‌روز در حال افزایش است و سازمان جهانی بهداشت اخیراً از کمبود امکانات و تجهیزات ایران برای مقابله با این ویروس گزارش داد، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی دوشنبه ۴ فروردین در نخستین جلسه هیات وزیران در سال ۹۹ مدعی شد که شرایط کشور در این زمینه خوب است. او گفت: «شرایط ما با مقایسه با کشورهای دیگر حتی پیشرفته از نظر تأمین نیازمندی‌های ضروری، بهداشتی، تخت بیمارستان و نقاهتگاه‌ها، بهتر است و این در سایه تلاش و کوشش همه است.» ایران تاکنون از چندین کشور، از جمله بریتانیا، فرانسه، کویت و ژاپن برای مهار کرونا میلیون‌ها دلار کمک مالی دریافت کرده است. روحانی بدون آن‌که اشاره کند دولت به‌دلیل شیوع کرونا مانع از سفرهای نوروزی مردم نشد و تنها به توصیه در این زمینه بسنده کرد، در این زمینه هم اوضاع را مناسب توصیف کرد و گفت: «گزارش‌ها نشان می‌دهد که مردم و مسافران در محل سکونت جدید مانده‌اند و مسئله قرنطینه شخصی و داوطلبانه را همه اجرا می‌کنند.» کریم همتی سرپرست جمعیت هلال احمر به‌تازگی گزارش داد که از ۲۷ اسفند نزدیک به ۹۷۰ هزار خودرو با حدود سه میلیون سرنشین از ۱۳ استان درگیر کرونا برای انجام سفر نوروزی خارج شده‌اند. او گفت تست کرونای ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از این مسافران مثبت بوده است. حسن روحانی به تبعیت از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هرگونه کمک آمریکا در زمینه مقابله با کرونا را رد کرد و گفت: «این‌که آمریکایی‌ها می‌گویند در شرایط سختی کرونا حاضریم به ایران کمک کنیم از دروغ‌های بزرگ تاریخ است (...) آمریکا اگر می‌خواهد کمک کند چکمه خود را از مسیر راه بردارد (...) چشمه آب را بسته است؛ برای فروش نفت ایران و گردش بانکی ایران مشکل ایجاد کرده و هم برای دارو و برای غدا و مواد اولیه و هم برای اشتغال مشکل ایجاد کرده است». در روزهای شیوع کرونا، مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش‌های خود را برای لغو تحریم‌های آمریکا بیشتر کرده‌اند اما آمریکا در این مدت بر تحریم‌های خود علیه ایران افزوده است.

دومین محموله پزشکان بدون مرز از فرانسه به ایران ارسال شد

سفیر ایران در فرانسه از ارسال دومین محموله پزشکان بدون مرز از فرانسه به تهران خبر داد. بهرام قاسمی دوشنبه ۲۳ مارس/ ۴ فروردین با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «دومین محموله پزشکان بدون مرز از بوردو امروز راهی تهران شد. علاوه بر دارو و اقلام مورد نیاز پزشکان وپرستاران، تجهیزات یک بیمارستان صحرایی که با هماهنگی وزارت بهداشت نصب و آماده کمک‌رسانی به بیماران خواهد شد بخش مهمی از محموله این دو هواپیماست.» اولین محموله پزشکان بدون مرز برای کمک به ایران در مقابله با شیوع کرونا و درمان کووید ۱۹ یکشنبه گذشته به تهران رسید.

آخرین آمار جهانی کرونا: بیش از ۳۳۰ هزار مبتلا، ۱۴۴۰۰ کشته

بر اساس آماری که دانشگاه جان هاپکیز از همه‌گیری جهانی شیوع کرونا ارائه می‌دهد تا صبح دوشنبه ۲۳ مارس/ ۴ فروردین حدود ۳۳۰ هزار نفر در سراسر جهان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر هم تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. روز گذشته تنها در ایتالیا ۸۰۰ نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باختند. جوزپه کونته، تخست‌وزیر ایتالیا از بحران کرونا به عنوان سخت‌ترین بحران بعد از جنگ جهانی دوم یاد کرده است. ایتالیا برای مهار کرونا همه کارخانجات و شرکت‌ها و موسسات را تا ۳ آوریل تعطیل کرد. ایتالیا سومین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپاست. روز گذشته گروهی از پزشکان داوطلب کوبایی برای کمک به بیماران وارد ایتالیا شدندو این نخستین بار است که پزشکان کوبایی برای کمک به یک کشور اروپایی وترد عمل می‌شوند.

فرودگاه‌ها در #امارات بسته شدند. اقامه نماز در #مسجد_الاقصی و #مسجد_ابراهیمی ممنوع شد

به دلیل شیوع کرونا امارات متحده عربی همه فرودگاه‌های این کشور را تا اطلاع ثانوی بست. پروازها از دبی به سایر شهرهای جهان نیز متوقف شده است. تنها هواپیماهایی که برای بازگرداندن مسافران به دبی پرواز می‌کنند و همچنین هواپیماهای باری برای حمل و نقل بار مستثنی هستند. عربستان سعودی نیز به دلیل شیوع کرونا به مدت سه هفته منع رفت و آمد شبانه اعلام کرده است. جمعه گذشته همه فرودگاه‌های سعودی بسته شدند. اداره اوقاف قدس از ممنوعیت موقتی اقامه نماز در مسجد الاقصی و مسجد ابراهیمی با هدف مقابله با شیوع کرونا خبر داده است.

ابتلا به #کرونا در #چین روند نزولی پیدا کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز تعداد موارد ابتلا به کرونا در چین برای چهارمین روز پیاپی روند نزولی پیدا کرد. پکن اقدامات لازم برای کنترل تعداد آلودگی‌ها به چین را انجام داده و این اقدامات موثر بوده است. کمیسیون بهداشت ملی چین اعلام کرد تا یکشنبه ۲۲ مارس/ ۳ فرودین ۳۹ مورد تأیید شده جدید از ابتلا به کووید ۱۹ در این کشور به ثبت رسیده که بیشترین آن‌ها دانشجویان چینی‌اند که از خارج به کشورشان برگشته‌اند. دولت چین چین پروازهای بین‌المللی را از پکن به شانگهای منتقل کرده و در فرودگاه بین‌المللی شانگهای هم از همه مسافرانی که قصد ورود به چین را دارند تست کرونا گرفته می‌شود. در شهر ووهان در استان هوبی که کانون شیوع بیماری بود، موارد جدید ابتلا به ثبت نرسیده و مقامات چینی قوانین قرنطینه خانگی را تسهیل کرده‌اند. ووهان از سه ماه گذشته تاکنون در قرنطینه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی #قم: ۲ نفر دیگر از کادر درمانی بیمارستان‌های قم در اثر ابتلا به #کرونا جان خود را از دست دادند

محمدرضا قدیر، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد ۲ نفر دیگر از کادر درمانی بیمارستان‌های قم در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند. از آغاز همه‌گیری کرونا در قم تاکنون حدود ۴۰ پزشک قمی و ۱۳۰ نفر از پرستاران به این ویروس مبتلا شده‌اند. دو مورد ابتلای قطعی به کووید ۱۹، ۳۰ بهمن ۹۸ در بیمارستان کامکار عرب‌نیا در قم به ثبت رسید و همان روز هم این دو نفر درگذشتند. وزارت بهداشت خواهان محدودیت رفت و آمد به اماکن مذهبی و زیارتی شده بود اما متولیان این اماکن مخالفت کردند. بالاترین میزان ابتلا به کرونا در قم در تاریخ ۱۷ اسفند با ۱۴۵ ابتلا به ثبت رسیده است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که معمولا اگر کیت‌های تشخیص به اندازه کافی در دست باشد میزان مبتلایان ۵ تا ۱۰ برابر آمار رسمی است. واشنگتن‌پست با انتشار یک تصویر ماهواره‌ای ادعا کرده بود که در بهشت معصومه خندقی که از فضا قابل مشاهده است برای دفن جان‌باختگان کرونا در قم حفر شده. مسئولان بهشت معصومه اما این ادعا را تکذیب کرده بودند.