نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده کل سپاه پاسداران این نهاد نظامی را نقطه مرکزی مخاطبان «فرامین نوروزی» خامنه‌ای دانست

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران سه‌شنبه ۳ فروردین در ارتباط با سخنان نوروزی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به او نامه‌ای نوشت و در آن با بیان این‌که «سپاه خود را در نقطه مرکزی مخاطبان این فرمان‌های نورانی قرار داده است»، اعلام کرد که برای تحقق دستورات او «ستاد تحقق فرامین نوروزی ۱۴۰۰» در سه قرارگاه تشکیل شده و اولین جلسه این ستاد با شرکت هیئت رئیسه سپاه پاسداران و رئیس سازمان بسیج، سازمان اطلاعات و مسئولان اقتصادی و سازندگی سپاه برگزار و تصمیمات اولیه «در قالب یک نقشه راه منسجم» گرفته شده است. فرمانده کل سپاه به خامنه‌ای وعده داده که «فضای مجازی را از ولنگاری رها کنند»، «تولید کنند»، «با فساد مقابله ‌کنند»، «دشمن را جا بگذارند» و این‌چنین «به برجام بی‌اعتنا و بی‌نیاز شوند». سلامی به دغدغه برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ که در پیام نوروزی خامنه‌ای مشهود بود اشاره‌ای نکرده است. خامنه‌ای در پیام نوروزی خود سال جدید را سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کرد. او در پیام خود از «مسئولان فضای مجازی» به دلیل آن‌چه که «ول کردن بخش‌هایی از فضای مجازی» نامید، انتقاد کرد و گفت این افراد باید پاسخگو باشند.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری: اوضاع خطرناک است، تا دو هفته دیگر بیمارستان‌ها از بیماران مبتلا به کرونا اشباع خواهند شد

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری سه‌شنبه ۳ فروردین در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران گفت: «تا دو هفته دیگر بیمارستان‌ها اشباع خواهد شد و از اواخر فروردین مرگ‌ومیر هم افزایش خواهد یافت. این روندی است که نمی‌توان جلوی آن را گرفت». طبرسی در ادامه این مصاحبه افزود: «اوضاع خطرناک است. خانواده‌ها به صورت دست جمعی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.» رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: «تمامی تخت‌های بیمارستان ما پر شده است. مراجعه به اورژانس بیمارستان در نوروز حداکثر ۸۰ نفر بود اما در حال حاضر مراجعه به اورژانس کرونا بیش از ۱۵۰ نفر رسیده است.» همزمان انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران اعلام کرد شش شهر در این استان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار گرفته‌اند و بیشتر مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های دو شهر دماوند و فیروزکوه افراد غیربومی هستند.

عبدالناصر همتی: درآمد ارزی بانک مرکزی در سال ۹۹ به یک‌نهم میانگین سال‌های گذشته رسید

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی سه‌شنبه ۳ فروردین/۲۳ مارس در گفت‌وگو با شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت بانک مرکزی سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته اما این رقم در سال ۹۹ به یک‌نهم (کمتر از ۶ میلیارد دلار) رسیده است. رئیس کل بانک مرکزی ایران در این مصاحبه گفت: «سال ۹۹ سال بسیار سختی بود و درآمد ارزی کشور یعنی بانک مرکزی در سال ۹۹ نسبت به میانگین سال‌های گذشته یک نهم شده است.» او مدعی شد :«علیرغم این محدودیت به دلیل مدیریت صحیح منابع، نقشه و توطئه دشمن به منظور فروپاشی اقتصاد به شکست انجامید» و افزود: «مهمترین خبری که اخر سال ۹۹ شنیدم اعتراف نماینده امریکا به شکست فشار حداکثری بود.» براساس گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی روز یکم فروردین نیز اعلام کرده بود ورودی ارز ناشی از فروش نفت و گاز در سال ۹۹ به بانک مرکزی، در حد ۱۵ درصد میانگین ۲۰ ساله بوده است.

در ادامه مسابقه هسته‌ای در منطقه: بارگیری محموله‌های سوخت هسته‌ای در راکتور نیروگاه «براکه» امارات

سازمان انرژی هسته‌ای امارات اعلام کرد که بارگیری کامل محموله‌های سوخت در راکتور نیروگاه اتمی «براکه» برای اهداف «صلح‌آمیز» انجام شده و به زودی مرحله آزمایش را جهت مقدمات بهره برداری نیروگاه آغاز خواهد کرد. این سازمان با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «تیم‌های تخصصی ما بارگیری محموله‌های سوخت هسته‌ای در راکتور نیروگاه دوم تاسیسات هسته‌ای براکه را به اتمام رسانده‌اند و ما اکنون مرحله تست جهت آماده‌سازی روند راه‌اندازی نیروگاه را آغاز خواهیم کرد.» پیش از این هیأت نیروی آبی و انرژی هسته‌ای کره جنوبی تفاهم‌نامه‌ای را برای تحقیق و توسعه با سازمان انرژی هسته‌ای امارات امضا کرده بود.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴,۴ ریشتر نهاوند را لرزاند

به گزارش خبرگزاری تسنیم بعد از ظهر سه‌شنبه ۳ فروردین زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴,۴ ریشتر در عمق ۱۹ کیلومتری زمین مرز استان‌های همدان و لرستان در حوالی نهاوند را لرزاند. علیمردان طالبی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری همدان گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر بروز خسارت از زلزله نهاوند به ستاد بحران استان نرسیده است. بر همین اساس قدرت زلزله به حدی بود که در بروجرد، ملایر و اراک نیز احساس شد. طبق گزارش تسنیم علاوه بر این زمين‌لرزه‌هایی به بزرگی ۳,۸ و ۲,۵ ریشتر اشترینان لرستان را نیز لرزاند.

افرایش موارد بستری کرونا در استان فارس پس از ورود نزدیک به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو از استان‌های همجوار

به‌دنبال ورود بالغ بر ۵ و نیم میلیون خودرو به استان فارس در مدت یک هفته، مراجعه بیماران کووید-۱۹ به بیمارستان‌های این استان افزایش پیدا کرده و وضعیت شیوع کرونا در شهرستان‌های فارس رو به وخامت گذاشته است. عبدالهاشم دهقانی، رئیس پلیس راه استان فارس سه‌شنبه ۳ فروردین از افزایش ۲۴ درصدی تردد خودروها نسبت به نوروز سال گذشته خبر داد. به گفته او از شروع طرح نوروزی پلیس در ۲۶ اسفندماه ۹۹ تا ظهر دوشنبه دوم فروردین بیش از ۵ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۶۳۲ دستگاه خودرو از استان‌های همجوار که برخی از آن‌ها در وضعیت قرمز یا نارنجی قرار دارند، وارد استان فارس شده‌اند. همزمان، عبدالرسول همتی، معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از افزایش موارد بستری در مبتلایان به کرونا در شیراز خبر داده و هشدار داد: «افزایش آمارهای بستری در مراکز درمانی شیراز نتیجه سفرهای نوروزی و رفت و آمد و تردد افراد به شیراز است و ظرفیت بیمارستان علی‌ اصغر شیراز تا دو روز دیگر تکمیل می‌شود». همتی در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به تشدید همه‌گیری در دیگر شهرستان‌های فارس اشاره کرد و گفت شهرستان رزین‌دشت در وضعیت قرمز قرار گرفته و شهرستان‌های مرودشت و داراب و ارسنجان وارد وضعیت نارنجی شده‌اند. معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت: ویروس جهش‌یافته در بریتانیا به استان فارس رسیده و «در حال غالب‌شدن است». به گفته او ستاد مقابله با کرونا اما موافق اعمال محدودیت نیست و به نامه ارسال‌شده به ستاد استانی برای تشدید محدودیت‌ها در شهرستان‌های قرمز و نارنجی هنوز پاسخی داده نشده است. علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز و زرقان در مجلس نیز می‌گوید ۲۰ روز پیش به استاندار فارس و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره ورود مسافران از خوزستان، بوشهر و هرمزگان هشدار داده اما در حال حاضر تمام ورودی و خروجی‌های شهرها باز است و در شرایطی که تب‌سنجی مسافران در ورودی‌ها متوقف شده، مسئولان تنها به اعمال جریمه یک میلیونی برای مسافران اکتفا کرده‌اند.

تداوم اعتصاب غذای خالد پیرزاده و عدم رسیدگی پزشکی

خالد پیرزاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ (فشافویه) سه‌شنبه ۳ فروردین‌ماه با گذشت یازده روز از آغاز اعتصاب غذای مجدد با مشکلاتی همچون افت فشار خون، کاهش شدید وزن و سرگیجه مواجه شده است. به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر ایران (هرانا)، خالد پیرزاده در حالی که در تاریخ ۱۸ اسفندماه با وعده مساعدت مسئولان به اعتصاب غذای خود پایان داده بود، در پی عدم تحقق این وعده‌ها مجدداً از تاریخ ۲۳ اسفندماه ۹۹ دست به اعتصاب غذا زد. خالد پیرزاده پیشتر از صبح دوشنبه ۴ اسفندماه ۹۹ در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و مخالفت مسئولان با درخواست آزادی مشروط او، دست به اعتصاب غذا زد. مخالفت رئیس اندرزگاه ۹ زندان تهران بزرگ با آزادی مشروط او در شرایطی است که این زندانی سیاسی پیشتر از سوی مسئولان زندان در لیست زندانیان واجد شرایط عفو مشروط قرار گرفته بود. پیرزاده روز چهارشنبه ۶ اسفندماه ۹۹، طی نامه‌ای سرگشاده با اشاره به تداوم اعتصاب غذا از دوختن لب‌هایش در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتش خبر داد. این زندانی مردادماه ۹۹ از ناحیه پا تحت عمل جراحی قرار گرفت. پا و مهره‌های کمر او در دوران بازداشت آسیب جدی دیده و نیازمند جراحی‌های بیشتر و فیزیوتراپی است. او پیش‌تر نیز در تاریخ دی‌ماه ۹۹ علی‌رغم مشکلات قلبی از اعزام به بیمارستان محروم ماند. خالد پیرزاده، در تاریخ ۵ خردادماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت و مدتی بعد با پایان مراحل بازجویی به زندان اوین منتقل شد. او در بهمن‌ماه همان سال توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۵ سال حبس و به اتهام «توهین به رهبری» به ۲ سال حبس و در مجموع به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم نهایتا خردادماه ۹۹ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تایید مورد تأیید قرار گرفت. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی اشد مجازات یعنی ۵ سال حبس تعزیری به اتهام «اجتماع و تبانی» قابل اجرا است. خالد پیرزاده در تاریخ ۱ مردادماه ۹۹ بدون هیچ دلیل موجهی از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد. گفته می‌شود او در زمان انتقال توسط ماموران گارد ویژه زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

افشین بایمانی با وجود درد و مشکلات قلبی، کماکان از دسترسی به خدمات درمانی محروم است

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، افشین بایمانی، ‌زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج علی‌رغم درد در ناحیه قلب و توصیه پزشکان بهداری زندان برای انتقال به بیمارستان قلب تهران، همچنان از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی تاکنون از صدور مجوز اعزام این زندانی خودداری کرده است. به گفته یک منبع آگاه در گفت‌وگو با هرانا مخالفت امین وزیری با اعزام آقای بایمانی به بیمارستان قلب در شرایطی است که پرونده پزشکی این زندانی سیاسی در این بیمارستان است و دریچه قلب او باید مورد جراحی «بای پس قلب» قرار بگیرد. اما در پی مخالفت دادیار با اعزام افشین بایمانی به بیمارستان، تنها به گرفتن نوار قلبی و دادن قرص زیر زبانی بسنده شده است. افشین بایمانی پیشتر نیز در تاریخ ۲۱ اسفندماه با درد شدید قلبی به بهداری منتقل شد که با مخالفت امین وزیری از اعزام او به بیمارستان جلوگیری شده بود. بر اساس ماده ۱۱۵ «آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور»، در صورت ضرورت با تشخیص پزشک بهداری مؤسسه یا زندان، محکوم بیمار باید در بیمارستان زندان بستری شود و ممانعت از این عمل خلاف قانون است. افشین بایمانی، زندانی سیاسی ساکن سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۷۹ به اتهام کمک به فرار برادر خود «مهدی بایمانی» که عضو سازمان مجاهدین خلق بود بازداشت و به اعدام محکوم شد، این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شد اما پس از ۶ سال حکم وی به حبس ابد تقلیل یافت.

احمد خاتمی: هر رأی در انتخابات «آری» مجدد به نظام است، کسی که قانون اساسی را قبول ندارد نامزد انتخابات نشود

احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان، #انتخابات_۱۴۰۰ را «سرنوشت‌ساز» خواند و گفت: «هر رأی که به صندوق انداخته می‌شود، رأی "آری" مجدد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.» خاتمی شرکت نکردن در انتخابات را «خواسته دشمن» دانست، انتخابات را «کاملاً آزاد» خواند و این گفته را که رئیس جمهوری قدرتی ندارد و فقط «تدارکاتچی» است، «خلاف واقع» عنوان کرد و در همین حال افزود: «کسی که خود را داوطلب می‌کند باید بداند که می‌خواهد با این قانون اساسی کار کند بنابراین اگر این قانون اساسی به نظر آن فرد کافی نیست خودش را در معرض انتخاب قرار ندهد.» سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان دوره‌ای مجلس برگزار خواهد شد. برخی از مسئولان جمهوری اسلامی پیش از این نگرانی خود را از عدم شرکت مردم در انتخابات بیان کرده‌اند.

یک زندانی در زندان اردبیل «مخفیانه» اعدام شد

سه‌شنبه ۳ فروردین، سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد در تاریخ ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۹، یک زندانی به نام حسین اکچین، ۳۵ ساله در زندان اردبیل اعدام شد. اکچین شش سال پیش به اتهام قتل بازداشت و پس از آن به اعدام محکوم شد. او از زندان مشگین‌شهر برای اجرای حکم به زندان مرکزی اردبیل منتقل شده بود. رسانه‌های ایران و منابع رسمی درباره اعدام این زندانی سکوت کرده‌اند. بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دست‌کم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام‌شدگان باید به اعدام دو کودک-مجرم اشاره کرد. یک حکم اعدام هم در ملاء عام اجرا شده است. بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام‌ها در ایران مخفیانه انجام می‌شود.

در اثر انفجار مین یک زن از عشایر کوچ‌رو در سومار مجروح شد

فرمانده انتظامی شهرستان قصرشیرین اعلام کرد یک زن ۴۰ ساله از عشایر کوچ‌رو در بخش سومار از توابع شهرستان قصرشیرین بر اثر انفجار مین بر جای مانده از جنگ ایران و عراق از ناحیه پای چپ مصدوم شد. این فرد در بیمارستان تحت درمان قرار گرفته است. حدود ۴۲ هزار کیلومتر مربع از اراضی ایران آلوده به مین‌های به جا مانده و عمل نکرده جنگ ایران و عراق است. دولت ایران نیز همچنان به تولید و کاشت مین‌های ضد نفر ادامه می‌دهد و برخلاف مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی، معتقد است استفاده از این مین‌ها تنها راه مؤثر برای تأمین امنیت مرزهای طولانی این کشور است. بخش‌هایی از مرزهای ایران با افغانستان، پاکستان و عراق مین‌گذاری شده است و علاوه بر آن در جریان درگیری‌های دهه ۱۳۶۰ در کردستان هم بسیاری از اراضی این منطقه مین‌گذاری شدند.

هنوز همه پرسنل بخش‌های کرونایی در بیمارستان‌های ایران واکسینه نشده‌اند − نمونه بیمارستان سینا

محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا در مصاحبه با همشهری آن‌لاین در مورد وضعیت تزریق واکسن کرونا به کادر درمان بیمارستان گفت: «در حال حاضر ۵۰۰ نفر از ۱۵۰۰ نفر پرسنل بیمارستان سینا جزو گروه پر ریسک محسوب می‌شوند. این افراد در بخش‌هایی مانند آی‌سی‌یو و کرونا اورژانس فعالیت می‌کنند. تاکنون نیز ۳۸۰ دوز واکسن به بیمارستان داده شده، یعنی واکسیناسیون این گروه هنوز تمام نشده است». رئیس بیمارستان سینا در ادامه این مصاحبه گفت: «واکسیناسیون در هر حال یک جریان ملائمی رو به جلو است که امیدواریم هر چه زودتر ادامه پیدا کند و غیر از اینکه باید تمام کادر درمان واکسینه شوند باید به واکسیناسیون دیگر اقشار جامعه هم کمک کنیم.» او از مردم خواست که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع از گسترش همه‌گیری ویروس کرونا شوند. همزمان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار داد که روند همه‌گیری ویروس کرونا در ایران رو به افزایش است. یک مقام بهداشتی نیز اعلام کرد که نسخه جهش یافته ویروس کرونای انگلیسی در ایران در چرخش است. این نسخه بیشتر افراد زیر ۲۰ سال را درگیر می‌کند. به همبن سبب در مجموع سن مرگ و میر پایین آمده است.