ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکومت ترور نیروهای نظامی و امنیتی علیه دگرباشان در عراق

بنا به گزارش «دیده‌بان حقوق بشر» از وضعیت جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ در عراق، گروه‌های مسلح در چندین سال اخیر بارها دست به آزار و اذیت و شکنجه و حبس غیرقانونی و حتی قتل دگرباشان زده‌اند. گزارش مشترک دیده‌بان حقوق بشر و سازمان حقوق دگرباشان «ایراکوئیر»، ۸ مورد آدم‌ربایی، ۸ مورد تلاش برای قتل، ۴ مورد قتل فراقضایی، ۲۷ مورد خشونت جنسی از جمله تجاز گروهی، ۴۵ مورد تهدید به تجاوز و قتل و ۴۲ مورد تعقیب و آزار آنلاین را مستند کرده که به دست واحدهای مسلح درون حشد الشعبی انجام شده‌اند. هشت مورد از این موارد (از جمله دستگیری بدون دلیل و خشونت جنسی) علیه کودکان از جمله کودکی ۱۵ ساله رخ داده است. در سی و نه مورد نیز قربانیان توانسته بودند مهاجمان را شناسایی کنند. این گزارش می‌نویسد که آزار و اذیت‌ها در فضای عمومی و اغلب در روشنایی روز رخ داده و کاملاً عمدی بوده و همین واقعیت‌ها نشان می‌دهد که مهاجمان در عراق به‌طور کلی از نوعی احساس مصونیت برخوردارند. دیده‌بان حقوق بشر تصادفی و دلبخواهی بودن حمله‌های رخ‌داده علیه دگرباشان عراقی را بخشی از یک طرح بزرگتر برای ارعاب آنانی می‌دانند که به هنجارهای تحمیل‌شده تن نمی‌دهد. این گزارش همچنین به سرکوب دگرباشان به دست نیروهای امنیتی در سرتاسر عراق به ویژه در ایست‌های بازرسی اشاره می‌کند و از عملیات پلیس در کردستان عراق علیه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ به بهانه «عفت عمومی» سخن می‌گوید که به صدور حکم بازداشت ۱۱ فعال دگرباش یک سازمان حقوق بشری در سلیمانیه انجامید. این گزارش از دولت عراق به‌خاطر ناتوانی در برخورد با هنجارهای اجتماعی که اجازه تبعیض و خشونت علیه دگرباشان را می‌دهند، انتقاد کرده است.

دمیتری موراتوف، روزنامه‌نگار روس درآمد حاصل از فروش جایزه نوبل صلح خود را به پناهجویان اوکراینی اهدا می‌کند

دمیتری موراتوف، روزنامه‌نگار روس و از بنیانگذاران روزنامه مستقل نووایا گازِتا در روسیه قصد دارد درآمد حاصل از فروش مدال نوبل صلح خود را به پناهجویان اوکراینی اهدا کند. موراتوف در سال ۲۰۲۱ به‌طور مشترک با ماریا رِسا، روزنامه‌نگار فیلیپینی، برنده جایزه نوبل صلح شد. موراتوف در مقاله‌ای از مزایده‌گذاران دنیا خواست که مدال نوبل صلح او را به حراج بگذارند. او به‌همراه روزنامه خود تصمیم گرفت که درآمد حاصل از آن به صندوق پناهندگان اوکراینی اختصاص یابد. دمیتری موراتوف در این مقاله همچنین خواستار پایان فوری جنگ در اوکراین و ایجاد گذرگاه‌های خروج غیرنظامیان شد. در ماه مارس جاری روزنامه نووایا گازِتا اعلام کرد که اطلاعات مربوط به اقدامات نظامی روسیه در اوکراین را از وب‌سایت خود حذف می‌کند. دلیل آن سانسور حاکم اعلام شد.

زن‌کشی با آتش زدن خانه: آتش‌سوزی عمدی توسط شوهر، جان زن ملایری را گرفت

آتش‌سوزی عمدی توسط شوهر، جان زن ملایری را گرفت. سرهنگ ‏‎‎احمد ساکی فرمانده انتظامی ملایر اعلام کرد بر اثر این حریق، همسر مرد دچار سوختگی شدید شد و ‏به ‏بیمارستان همدان و از آنجا به تهران انتقال یافت اما به سبب شدت جراحات در بیمارستان جان خود را از دست داد. ساکی گفت: «در بررسی دقیق و علمی صحنه توسط کارآگاهان پلیس آگاهی مشخص شد که این دو نفر که نسبت زن و شوهری ‏‏دارند، دارای اختلافات خانوادگی قبلی بودند و بر اثر این اختلافات، با انجام تحقیقات فنی و علمی از شوهر مشخص شد ‏که ‏نامبرده عمداً اقدام به آتش زدن منزل و همسرش کرده است.» فرمانده انتظامی ملایر در نقش یک روانشناس ظاهر شد و بدون توجه به بحران‌های فرهنگی و اجتماعی توصیه کرد که افراد مهارت کنترل خشم را کسب کنند و از هر نوع تصمیم گیری در هنگام ‏بروز عصبانیت خودداری کنند.

گوگل با کارمندان معترض علیه فروش فن‌آوری ابری به توافق رسید

شرکت گوگل با شش کارمند معترض فعلی و سابق خود به توافق رسید. این کارمندان مدعی بودند شرکت گوگل سازماندهی کارگران در پرونده مربوط به فروش احتمالی فن‌آوری ابری (cloud technology) به مقام‌های بخش مهاجرت آمریکا را سرکوب کرده است. هیأت ملی روابط کار آمریکا پرونده کارمندان گوگل را پیگیری کرده بود و سال گذشته گوگل را به یک قاضی بررسی تخلفات اداری معرفی کرد. پس از آن هفته‌ها برگزاری جلسات استماع و ارائه شواهد از سوی گوگل در رد تلاش آن برای سرکوب فعالیت‌های مخالف فروش احتمالی فن‌آوری ابری، سرانجام دو طرف تصمیم گرفتند در خارج از دادگاه با یکدیگر توافق کنند. گوگل از برخی کارمندان معترض بازجویی و برخی از آن‌ها را اخراج کرد. هدف آن از این اقدام منصرف کردن سایر افراد شاغل در گوگل از مشارکت در فعالیت‌های اعتراضی عنوان شد. شرایط توافق فاش نشده است. شکایت موازی نیز در دادگاه ایالتی کالیفرنیا رد شد. فن‌آوری ابری روشی برای ارائه خدمات فن‌آوری اطلاعات است که در آن منابع و اطلاعات از طریق ابزارهای مبتنی بر وب و اپلیکیشن از اینترنت به کاربر ارائه می‌شوند. امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های متعددی در حال حرکت به‌سوی بهره‌مندی از فن‌آوری ابری هستند. مزایای سرویس‌های مبتنی بر تکنولوژی ابری می‌تواند نیازهای زیرساختی و پایه‌ای‌ سازمان‌ها را با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، مرتفع سازد.

نشست سران طالبان در قندهار: تلاش برای کاهش اختلافات، تغییر کابینه و کسب مشروعیت بین‌المللی

برخی منابع خبری افغانستان از جمله اطلاعات روز گزارش داده‌اند که در قندهار یک نشست مهم رهبری طالبان برای ایجاد تغییراتی در کابینه و بررسی راه‌های کسب مشروعیت بین‌المللی و کاهش اختلافات داخلی برگزار شده است. منابع طالبان که نامشان افشا نشده گفته‌اند ظاهراً ریاست این نشست را مولوی هبةالله آخوندزاده، رهبر طالبان، بر عهده دارد. این منابع می‌گویند اختلاف میان ملا یعقوب، وزیر دفاع، سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان و حاجی یوسف وفا، والی قندهار که از افراد خاص ملا هبت‌الله آخوندزاده است، جدی است. ملا حسن آخوندزاده، رییس الوزرا، ملا عبدالغنی برادر، معاون رییس الوزرا، سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان، انس حقانی، مشاور وزیر داخله، ملا یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان و دست کم ۱۵عضو کابینه در نشست قندهار حضور داشتند. اگرچه رهبر طالبان هنوز دیده نشده، اما این اولین‌بار است که از زمان به قدرت رسیدن طالبان، چنین نشستی تحت رهبری او در قندهار برگزار می‌شود. این نشست در مهمانخانه ملا محمد عمر، بنیانگذار طالبان در منطقه مندی‌گگ در حوزه اول شهر قندهار برگزار شده است. نشست کابینه طالبان دوشنبه هر هفته در ارگ ریاست جمهوری در کابل برگزار می‌شود، اما نشست این هفته کابینه در قندهار برگزار شد و روز سه‌شنبه هم نشست سران طالبان جریان داشت. این دومین نشست مقام‌های ارشد طالبان در قندهار است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان برگزار می‌شود. جلسه طالبان در ولایت قندهار در حالی برگزار شد که با گذشت هفت ماه از تسلط این گروه بر افغانستان هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است. یکی از شرایط جامعه بین‌المللی برای شناسایی طالبان تشکیل حکومت همه‌شمول است.

امیرعبداللهیان در رأس هیأتی عازم سوریه شد

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران صبح چهارشنبه ۳ فروردین در رأس هیأتی از مسئولین وزارت امور خارجه عازم دمشق، پایتخت سوریه شد.گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات عالی‌رتبه سوریه درباره گسترش مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و اوضاع بین المللی، در دستور کار این سفر قرار دارد. المیادین نوشته است امیرعبداللهیان با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز دیدار می‌کند. وزارت خارجه ایران اما در این‌باره سکوت کرده است. وزیر خارجه ایران پیش از این نیز دو بار به سوریه سفر کرده است. خبرگزاری آناتولی نوشته امیرعبداللهیان پس از سوریه برای دیدار با مقامات لبنانی، راهی بیروت خواهد شد.

پارلمان فنلاند درباره امکان پیوستن به ناتو بحث می‌کند

بر اساس نظرسنجی‌های دولتی، افراد بیشتری در فنلاند طرفدار پیوستن به ائتلاف نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند. کای زاور، معاون وزیر امور خارجه فنلاند چهارشنبه ۳ فروردین / ۲۳ مارس به شبکه رادیویی آلمان گفت اکنون پس از حمله روسیه به اوکراین، بیش از ۶۰ درصد مردم موافق پیوستن به ناتو هستند. او افزود این آمار را نمی‌توان نادیده گرفت و دولت فنلاند گزارشی را در این‌باره به پارلمان ارائه خواهد کرد. با این حال هنوز هیچ تصمیم سیاسی گرفته نشده است. زاور خاطرنشان کرد که جایگزین‌هایی برای عضویت منظم در ناتو وجود دارد. فنلاند یکی از اعضای اتحادیه اروپا است و مشارکت ارتقایافته‌ای با ناتو دارد. افزون بر این، فنلاند روابط بسیار نزدیکی با سوئد و نروژ دارد و در حال حاضر از نزدیک با ایالات متحده آمریکا همکاری می‌کند.

طالبان مدارس دخترانه در افغانستان را باز نکرده بستند

به‌گزارش روزنامه «۸صبح» افغانستان، پس از هشت ماه انتظار برای بازگشایی مدارس دخترانه، وزارت معارف طالبان چهارشنبه ۳ فروردین / ۲۳ مارس اعلام کرد که تا دستور بعدی تمام مدارس دخترانه (متوسطه و دبیرستان) بسته می‌مانند. این وزارتخانه دلیل بسته‌ماندن مدارس دخترانه را انتظار برای طرح لباس مطابق با شریعت اسلام و آداب و رسوم افغانستانی عنوان کرده است. وزارت معارف پس از هشت ماه فشارهای جهانی روز گذشته اعلام کرده بود که از امروز (چهارشنبه) مدارس دخترانه باز می‌شوند. برخی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر و زنان هشدار داده بودند که اگر از چهارشنبه مدارس دخترانه باز نشود، کمک‌های‌ خود را به بخش آموزشی کاهش خواهند داد.

سازمان اورژانس ایران: مسمومیت ۴۹۵ نفر در چادرهای مسافرتی

به گزارش خبرگزای مهر مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس ایران اعلام کرد در فاصله بین ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا اول فرودین ۱۴۰۱، ۴۹۵ نفر در ایران در چادرهای مسافرتی دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شدند. از این تعداد ۱۷ نفر جان خود را از دست دادند.

امکان وقوع سیل در ۱۹ استان ایران

سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به بارش‌های سیل‌آسا در ۱۹ استان به مردم توصیه کرد در سفرهای برون‌شهری ضمن همراه داشتن تجهیزات زمستانی از توقف در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند. بر اساس این گزارش چهارشنبه ۳ فروردین در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، گیلان، شمال مرکزی زنجان، ارتفاعات البرز، در استان‌های قزوین، البرز و تهران بارش باران همراه با وزش باد نسبتا شدید، رعد وبرق و احتمال بارش تگرگ، بارش برف و رخداد مه در نواحی مرتفع و کوهستانی پیش‌بینی شده است. یک روز بعد استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران، شمال مرکزی، شمال چهارمحال و بختیاری، شمال ایلام، شمال شرق خوزستان با این پدیده‌های جوی درگیر می‌شوند. جمعه ۵ فروردین بارش باران همراه با وزش باد نسبتا شدید، رعد وبرق و احتمال بارش تگرگ، بارش برف و رخداد مه استان‌های جنوب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ارتفاعات البرز، در استان‌های زنجان، قزوین و البرز را درگیر خواهد کرد. همچنین در روز چهارشنبه در شرق و جنوب سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی باد نسبتا شدید تا شدید در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است. در روز پنجشنبه در استان‌های مرکزی، لرستان، همدان، قزوین، اصفهان، قم، چهارمحال و بختیاری، جنوب تهران، فارس، بوشهر، یزد، خراسان رضوی، کرمان، جنوب و شرق سمنان، ایلام، خوزستان، کردستان، کرمانشاه و در روز جمعه در استان‌های مرکزی، قم، البرز، تهران، سمنان، اصفهان، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، فارس، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان باد نسبتا شدید تا شدید در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.