ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم بازداشت سمیه کارگر با وجود صدور وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در روزهای اخیر دادسرای اوین تهران برای آزادی موقت سمیه کارگر وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر کرده است، اما به گفته یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی، خانواده او قادر به تامین این وثیقه سنگین نشده‌اند. سمیه کارگر، فعال اجتماعی و شهروند کُرد اهل ایلام و دانش‌آموخته رشته فلسفه در دانشگاه تبریز است. این زندانی سیاسی که در حال حاضر در زندان قرچک ورامین به سر می‌برد، در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۹۹ توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه در منزل شخصی خود واقع در تهران بازداشت شد. ماموران امنیتی حین بازداشت اقدام به تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی او از جمله کامپیوتر و گوشی تلفن همراه کردند. سمیه کارگر پس از چهار ماه بازجویی در بند ۲ الف بازداشتگاه اوین تهران که بند اطلاعات سپاه شناخته می‌شود، به زندان قرچک ورامین منتقل شد. سمیه کارگر به یک بیماری نادر چشمی مبتلا است و از زمان بازداشت از رسیدگی پزشکی و طی مراحل درمان محروم مانده است. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سمیه کارگر به دلیل این بیماری تحت درمان متخصصین چشم در کشور فرانسه بود و آخرین ویزای پزشکی‌اش برای ماه نوامبر ۲۰۲۰ صادر شده بود، اما به دلیل بازداشت، موفق به تکمیل روند درمان خود نشد. او که در طول دوره بازداشت دچار کاهش وزن و ناراحتی معده شده، از دسترسی به داروهای مکملش محروم است و نیروهای امنیتی در زمان نگهداری او در بازداشتگاه سپاه از دادن داروهایش خودداری کردند؛ این امر منجر به وخامت حال، کاهش قوای بینایی و افزایش نگرانی خانواده او شده بود. یک منبع مطلع پیشتر در مورد اتهام سمیه کارگر به شبکه حقوق بشر کردستان گفته بود: «وکیل تعیینی موفق به مطالعه پرونده و ملاقات با خانم کارگر نشده و از اتهامات مطرح شده علیه او اطلاعی در دست نیست.» هرچند به صورت رسمی اتهامی علیه خانم کارگر اعلام نشده است، اما در دادسرای اوین به صورت شفاهی به خانواده وی گفته شده، اتهام وی مربوط به «جرایم اینترنتی» است. مادر سمیه کارگر در زمان ملاقاتی که اوایل بهمن ۹۹ در زندان اوین با دخترش داشت، برای صحبت کردن به زبان فارسی تحت فشار قرار گرفته بود. ماموران از او خواسته بودند که مکالمه به زبان کُردی را متوقف کند و او هم در جواب گفته بود: «من نمی‌توانم احساسم را به زبانی غیر از کُردی نسبت به بچه‌ام ابراز کنم.» سمیه کارگر کماکان از دسترسی به وکیل انتخابی محروم است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو: در مجموع ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ دوز از انواع واکسن در سراسر کشور تزریق شده است

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در ایران تا ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در نوبت اول ۲۷۰ هزار و ۵۶۷ دوز و در نوبت دوم ۱۴۳ هزار و ۵۵۰ دوز واکسن اسپوتنیک تزریق شده است. جهانپور گفت: واکسن سینوفارم چین تاکنون در نوبت اول به ۸۱ هزار و ۹۱۴ نفر و در نوبت دوم ۷ هزار و ۵۰۶ نفر و واکسن کوواکسین بهارات در نوبت اول به ۵۶ هزار و ۶۷ نفر و در نوبت دوم به ۳۶۴۴ نفر تزریق شده است. بر همین اساس ۱۵۵ هزار و ۲۶۲ دوز واکسن آسترازنکا نیز در نوبت اول تزریق شده و به این ترتیب، به گفته جهانپور تا امروز در مجموع ۵۶۳ هزار و ۸۱۰ دوز در نوبت اول و ۱۵۴ هزار و ۷۰۰ دوز در نوبت دوم و در مجموع ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ دوز از انواع واکسن در سراسر کشور تزریق شده است.

به دلیل کاهش شدید قدرت اقتصادی مردم، سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران به فقط شش کیلوگرم رسید

مدیر عامل اتحادیه دام سبک از کاهش مصرف سرانه گوشت قرمز در ایران از ۱۲ کیلوگرم به شش کیلوگرم خبر داد. افشین دادرس علت اصلی کاهش مصرف سرانه سالانه گوشت را باید در نبود تقاضا و کاهش قدرت اقتصادی خانوار جست و جو کرد. دادرس با بیان اینکه قیمت تمام شده دام به نرخ علوفه بستگی دارد، گفت:« ۷۵ درصد هزینه‌های دامداری مربوط به خوراک است و با افزایش قیمت خوراک، نرخ گوشت در بازار افزایش می‌یابد. در شرایط فعلی دامداران به سبب نبود کشش بازار و عرضه کمتر از قیمت تمام شده تولید زیان می‌دهند.» این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو دام زنده را ۶۰ هزار تومان و لاشه در کشتارگاه را ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: «هر کیلو لاشه با حداکثر ۱۰ درصد سود باید در خرده‌فروشی‌ها عرضه شود و فروش با نرخ‌های بالاتر ناشی از تعدد وجود واسطه و دلال و تفاوت در اجاره سرقفلی در سطح شهر است.»

پناهجویان بازداشتی در ترکیه: هر لحظه امکان دیپورت ما به ایران وجود دارد

سه تن از پناهجویان ایرانی محبوس در کمپ ویژه دیپورت در شهر آیدین ترکیه، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین‌الملل و اتحادیه اروپا، خواستار اقدامات فوری و عملی برای جلوگیری از دیپورت خود به ایران شده‌اند. این پناهجویان در نامه خود با اشاره به سابقه فعالیت‌های سیاسی‌شان در ایران نوشته‌اند: «با توجه به اینکه هر سه نفر ما به دلایل سیاسی از ایران خارج شده‌ایم، ‌در صورت دیپورت به ایران، ما نیز با اعمال ضد بشری و شکنجه روبه‌رو خواهیم بود. در حال حاضر هر لحظه امکان دیپورت ما به ایران وجود دارد و هم اکنون تحت بدترین شکنجه‌های جسمی و فشار‌های روانی قرار داریم.» محمد پور اکبری کرمانی، زینب صحافی، لیلی فرجی و اسماعیل فتاحی، چهار پناهجویی هستند که اواسط فروردین ‌ماه و بیش از دو هفته پس از شرکت در یک تجمع اعتراضی در شهر دنیزلی ترکیه توسط پلیس این کشور بازداشت شده و در حال حاضر در آستانه دیپورت به ایران قرار دارند. نامه یادشده توسط سه تن از این پناهجویان نوشته و منتشر شده است. نویسندگان این نامه با انتقاد از سیاست‌های دولت ترکیه در اعمال فشار بر پناهجویان ایرانی ساکن این کشور اعلام کرده‌اند: «ما این اقدامات دولت ترکیه را در تضاد کامل با آزادی‌های فردی و اجتماعی و مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی در خصوص پناهندگی و نقض فاحش موازین حقوق بشری دانسته و اعتراضات خود را به گوش مسئولان و جهانیان می‌رسانیم.» این پناهجویان از دبیرکل سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین‌الملل و اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا با تشکیل کمیته حقیقت یاب مستقل و اقدامات بازدارنده دیگر در برابر رفتارهای ضد بشری دولت ترکیه، مانع از دیپورت آنها به ایران شوند.

سعید جاب الخیر، اسلام‌شناس الجزایری به اتهام «توهین به اسلام» به سه سال زندان محکوم شد

سعید جاب الخیر، پژوهشگر اسلام‌شناس و روزنامه‌نگار الجزایری ۵۳ ساله پنج‌شنبه ۲ اردیبهشت / ۲۲ آوریل با شکایت هفت حقوق‌دان و یک همکار دانشگاهی به اتهام «توهین به احکام اسلام و مناسک مسلمانان» به سه سال زندان محکوم شد. این اتهام در الجزایر سه تا پنج سال زندان و یا جریمه نقدی از ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دینار (۳۰۹ تا ۶۱۸ یورو) مجازات دارد قانون در این‌باره گفته است هر کسی که به پیامبر اسلام توهین و یا دستورات اسلام را تحقیر کند، خواه از طریق نوشتن، نقاشی، صدور بیانیه یا هر وسیله دیگری محکوم خواهد شد. با این حال سعد جاب الخیر از سوی بسیاری از همکاران خود و سیاستمداران الجزایری مورد حمایت قرار گرفته است. محسن بلعباس، رهبر حزب «اجتماع برای فرهنگ و دموکراسی»، در ماه فوریه در این‌باره گفت: «پرونده سعد جاب الخیر جرم‌انگاری اندیشه و مباحثه است.» جاب الخیر اولین دانشگاهی در الجزایر است که به این اتهامات محکوم می‌شود. این نویسنده به دلیل نوشتن این‌که قربانی کردن گوسفند مراسمی متعلق به پیش از اسلام است و انتقاد از مسائلی همچون ازدواج دختران قبل از سن بلوغ در برخی از جوامع اسلامی مورد انتقاد قرار گرفت. به‌گفته سازمان عفو بین‌الملل، سعید جاب الخیر در سه پست فیس‌بوکی در ژانویه ۲۰۲۰، مقایسه‌ای بین عید قربان و جشن سال نو بربر انجام داد، از برخی داستان‌های قرآن به‌عنوان «افسانه» یاد کرد و برخی احادیث را «آخرالزمانی» خواند. جاب الخیر درباره محکومیت خود گفته است: «این مبارزه‌ای است که باید برای آزادی عقیده و آزادی بیان ادامه یابد. مبارزه برای آزادی عقیده قابل بحث نیست.»

دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی: عامل گرانی مرغ و نهاده‌ها سوء مدیریت است

پرویز فروغی، دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران در یک مصاحبه رادیویی نقش تحریم‌ها در مشکل نهاده‌های دامی و افزایش قیمت مرغ را پررنگ ندانست و بیش‌تر از همه سوء مدیریت را عامل آن خواند. فروغی گفت: «مشکلاتی که اخیراً در حوزه مرغ و نهاده‌ها رخ داد به دلیل تأخیر در تصمیم‌گیری متولیان این حوزه (وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی) بود. متأسفانه دو متولی خودشان هم با هم مشکل دارند و تولیدکننده بین این دو گرفتار شده و نمی‌داند که مشکلاتش را باید به کدام نهاد منعکس کند.» به‌گفته او در جلسه‌ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور داده شد که قیمت‌ها تا بعد از عید افزایش نیابد اما «اگر همان زمان قیمت مرغ را اصلاح کرده بودند و دستوری نبود قیمت مرغ به بالای ۲۴ هزار تومان نمی‌رسید ولی قیمت مرغ به ۴۰ و در برخی مناطق به ۵۰ هزار تومان رسید و چوب آن را هم مصرف‌کننده خورد. دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران با بیان این‌که ۶۰ درصد مؤلفه‌های تولید مربوط به نهاده‌هاست و مابقی آن با ارز آزاد تهیه می‌شود، گفت: «متاسفانه دائماً چوب ارز ۴۲۰۰ تومانی را بر سر مرغدار می‌زنند و بدتر از همه این‌که نهاده‌ها را هم به‌موقع به دست مرغدار نمی‌رسانند و آن وقت انتظار هم دارند.» حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پنج‌شنبه ۲ اردیبهشت در سخنانی با اشاره به تأثیر تحریم‌های آمریکا گفت «گاهی اوقات بعضی‌ها می‌گویند تحریم چه کار به مرغ دارد، مرغ که تحریم نشده است. (...) مردم بدانند که تحریم برای تولید مرغ و تخم مرغ و پرورش دام، واکسن و کود و بذر تأثیر می‌گذارد.»

دامدارن ایلامی برای فرار از ورشکستگی دام‌های خود را در قبال چک‌های مدت‌دار و گاه بی‌محل به صادرکنندگان گوشت به کشورهای عربی واگذار می‌کنند

به گزارش خبرگزاری مهر به سبب همه‌گیری ویروس کرونا در ایران و تعطیلی رستوران‌ها، دام‌های عشایر و دامداران ایلامی خریدار ندارند و دولت نیز حاضر نیست آنها را بخرد، به همین دلیل گروهی از آنان ورشکست شده‌اند. یکی از عشایر ایلامی در گفت‌وگو با مهر گفت: «به دلیل کاهش نزولات آسمانی، گرانی علوفه و نهاده‌های دامی، کمبود منابع آبی و مراتع، عدم حمایت دولت و عشایر و دامداران مناطق مختلف استان ایلام در سخت‌ترین شرایط روزگار قرار گرفته‌ایم و هیچ غمخوار و فریادرسی نداریم.» امین حیدربیگی در ادامه این مصاحبه افزود: «اغلب عشایر و دامداران ایلامی برای فرار از ورشکستگی و رهایی از این وضعیت نابسامان، دام‌های خود را در معرض حراج قرار داده‌اند. برخی از آنها به ناچار، دام‌های خود را در قبال چک‌های مدت‌دار و گاه بی‌محل، به دلالان دیگر استان‌ها و بعضاً برای خروج از کشور و تحویل به کشورهای عربی می‌فروشند.» حیدربیگی گفت دام‌داران از دولت انتظار دارند دام‌های عشایر و دامداران استان را به نرخ تضمینی مناسب خریداری، کشتار و برای مصرف آینده مردم ذخیره‌سازی کند. مهر می‌نویسد: ایلام یکی از استان‌های پیشرو در عرصه دامداری در کشور است که دارای دو میلیون و ۴۰۰ رأس دام سبک و سنگین است.

کرونا در هند: ۳۳۰ هزار ابتلای شناسایی شده به کووید-۱۹ فقط در یک روز

به گزارش خبرگزاری آلمان برای دومین روز پیاپی در هند بیش از ۳۰۰ هزار نفر در روز به کووید-۱۹ مبتلا شدند. بر همین اساس مقامات بهداشتی هند اعلام کردند که در ۲۴ ساعت گذشته ۳۳۰ هزار مورد ابتلای قطعی به کووید-۱۹ در این کشور شناسایی شده و به ثبت رسیده است. به این ترتیب تعداد مبتلایان قطعی و شناسایی شده به این بیماری در هند به بیش از ۱۶ میلیون نفر افزایش یافت. تنها در شبانه‌روز گذشته در هند ۲۶۰۰ نفر در اثر ابتلا به موارد حاد کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده و اکسیژن کافی برای امدادرسانی به بیماران مبتلا به تنگی نفس در دسترس نیست. کارشناسان از پیدایش نسخه‌های جهش یافته ویروس کرونا در هند نگران‌اند. گمان می‌رود که به همبن سبب هم شیوع بیماری در هند روند تصاعدی پیدا کرده است. در دهلی نو و بسیاری از شهرهای صنعتی هند منع آمد و رفت اعلام شده است.

قایق حامل پناهجویان در سواحل لیبی واژگون شد، دست‌کم ۱۳۰ تن مفقود شدند

به گزارش خبرگزاری آلمان بامداد جمعه ۳ اردیبهشت بر اثر واژگونی یک قایق حامل مهاجران در سواحل لیبی دست‌کم ۱۳۰ تن مفقود شدند. این قایق که حامل مهاجران غیر قانونی بود که قصد مهاجرت به اروپا را داشتند. قایق در نزدیکی سواحل لیبی واژگون شده است. کشتی Ocean Viking پس از دریافت درخواست کمک به محل سانحه اعزام شد. امدادگران اجساد دست‌کم ۱۰ تن از مهاجران را که بر روی آب شناور بودند کشف کردند. اما به گفته گروه امداد و نجات تاکنون اثری از افراد زنده مانده مشاهده نشده است. پیش‌تر سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرده بود، در سال ۲۰۲۰ هزار و ۲۰۰ پناهجو که قصد مهاجرت غیر قانونی به خاک اروپا را داشتند، در آب‌های مدیترانه غرق شدند. وزارت کشور ایتالیا نیز اعلام کرده است که طی دو ماه اول سال جاری میلادی ورود پناهجویان از طریق دریای مدیترانه به سواحل این کشور افزایش یافته است.

نظرسنجی ایسپا: نرخ تمايل مردم برای شرکت در انتخابات رياست‌جمهوری ۱۴۰۰ حداکثر ۳۹ درصد است

بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که در فروردین سال جاری انجام شده نرخ تمايل مردم برای شرکت در انتخابات رياست‌جمهوری ۱۴۰۰ حداکثر ۳۹ درصد است. در این نظرسنجی از افرادی که تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند پرسیده شده است «در چه صورتی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنید؟» ۴۴,۹ درصد آنها گفته‌اند بستگی دارد چه کسانی کاندیدا شوند، ۳۶,۸ گفته‌اند اگر شرایط اقتصادی بهتر شود، ۵,۱ اعلام کرده‌اند تحت هیچ شرایطی شرکت نمی‌کنند، ۲,۴ درصد بیان گفته‌‌اند اگر بدانم با شرکت نکردنم در انتخابات وضع بدتر می‌شود، در انتخابات شرکت خواهم کرد، ۴,۱ درصد به سایر موارد اشاره کرده‌اند و ۶,۷ درصد نیز به این سوال پاسخی نداده‌اند. یافته‌های این نظرسنجی بیانگر آن است که ۱۹ درصد پاسخگویان در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴۲,۶ درصد در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۵۶,۴ درصد پاسخگویان در گروه سنی ۵۰ سال به بالا تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات دارند. ۳۴.۱ درصد ساکنان مراکز استانها، ۴۱,۲ درصد ساکنان سایر شهرها و ۶۰,۲ درصد ساکنان روستاها گفته اند قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد. همچنین ۴۷,۳ درصد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی و ۱۶,۶ در افراد دارای تحصیلات دانشگاهی تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات گرفته‌اند.

احمدی‌نژاد: می‌خواهند به بهانه کرونا انتخابات را عقب بیندازند

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران در سخنانی در جمع هوادارانش در اردبیل از قصد جناح‌هایی از حاکمیت برای تعویق انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. احمدی‌نژاد گفت: «یک طرف دنبال این است که به بهانه تشدید کرونا، انتخابات را عقب بیندازد تا فرصت پیدا کند و شرایط را به نفع خود تغییر دهد.» رییس جمهوری پیشین افزود: «طرف دیگر هم دنبال این است که در سایه کرونا و مشارکت پایین مردم، نامزد خود را از صندوق دربیاورد.» احمدی‌نژاد در ادامه این سخنان افزود: «هر دو به دنبال کنار گذاشتن مردم از عرصه تصمیم گیری هستن. جزیره خریده‌اند تا درصورت جوشیدن خشم ملت به آنجا فرار کنند.»