ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش ایران به تنش مرزی با افغانستان: درگیر نشدیم یک تنش کوچک بود

ایران می‌گوید که در مرز اسلام قلعه با طالبان درگیر نشده اما یک تنش کوچک رخ داده که دو طرف در حال گفت و گو در باره آن هستند. حسین کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان عصر روز شنبه ۳ اردیبهشت در واکنش به آنچه که میان نیروهای ایران و طالبان در مرز اسلام قلعه رخ داد، به خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران گفت: «طالبان اقدام به جاده‌سازی بدون هماهنگی قبلی درمحدوده مرز دوغارون و نقض مرز کرد که مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مانع شد.» به گفته کاظمی قمی، ایران در تماس با وزارت داخله و دفاع طالبان تأکید کرده است که «اقدامات باید متوقف و موضوع در چارچوب کمیسیون عالی مرزی و مدرنیزاسیون اسناد دو کشور حل و فصل شود». در ویدئویی که از رویداد صبح امروز منتشر شده بود یک خودرو مرزبانی ایران به محاصره نیروهای طالبان درآمده است. یک مقام طالبان گفته که این خودرو به صورت غیرقانونی وارد خاک افغانستان و به همین دلیل توقیف شده است.

نیروهای مرزبانی ایران و طالبان دوباره در اسلام‌قلعه درگیر شدند

رسانه‌های افغانستان از درگیری نیروهای مرزبانی ایران و طالبان در مرز اسلام قلعه خبر داده‌اند. بدنبال این واقعه گذرگاه مرزی فعلا مسدود شده است. جزئیات بیشتری از این حادثه منتشر نشده و تا به حال هیچ یک از طرفین توضیحی در باره علت درگیری نداده‌اند. شفقنا گزارش کرده است که علت این درگیری اقدام نیروهای طالبان برای ساخت یک جاده در محدوده مرزی بوده است که نیروهای مرزبانی ایران آن را مختل کرده‌اند. در سوی دیگر رسانه‌های افغانستان هم ادعا کردند که اقدام به ساخت دو پاسگاه مرزی جدید از سوی ایران دلیل درگیری به وجود آمده است و در جریان این درگیری طالبان دستکم هشت تن از نظامیان ایران را به اسارت گرفته‌اند. مقام های رسمی دو طرف هنوز واکنشی به این واقعه نداشته‌اند. این دومین درگیری مرزی ایران و طالبان از زمانی است که این گروه دوباره بر افغانستان سلطه یافت.

تداوم بی‌خبری از وضعیت مرتضی صیدی، فعال کارگری

مرتضی صیدی، کارگر ساختمانی و فعال کارگری از نه روز قبل به همراه چند تن از مدافعان حقوق کارگران بازداشت شد. امیر امیرقلی، امیر عباسی و سارا عسگری، سه تن از بازداشت شدگان در روز ۲۶ فروردین، یعنی همان روزی که بازداشت شده بودند، یا فردای آن روز آزاد شدند. صیدی، محمد ایران نژاد و نصرالله امیرلو اما از آن تاریخ در بازداشتگاه نگهداری می‌شوند و خانواده آن‌ها از وضعیت شان اطلاعی ندارد. همسر مرتضی صیدی در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به تداوم بی‌خبری از وضعیت همسرش از فعالان کارگری و کارگران ساختمانی خواسته است از همسرش دفاع کنند. صیدی نوشته: «بار دیگر یادآوری می‌کنم، که همسرم یک کارگر ساختمانی است، که صبح تا شب روی داربست، در سرمای زمستان و گرمای تابستان، بی‌هیچ تضمینی برای این‌که در آخر کار به دستمزد خود می‌رسد، و بدون هیچ بازنشستگی و بیمه‌ای، برای یک زندگی بهتر تلاش می‌کند. اگر تلاش برای یک زندگی بهتر «جرم» است، ما کارگران همه مجرم هستیم!».

میزان بارندگی در ایران از ابتدای سال آبی جاری نسبت به دوره بلندمدت با کاهش ۲۹,۴ درصدی همراه بود

تازه‌ترین گزارش مرکز پایش و هشدار خشکسالی در ایران نشان می‌دهد میزان بارش در سال آبی جاری تا پایان فروردین ۱۴۰۱ حدود ۳۰ درصد کمتر شده است. این مرکز میانگین بارش در سال آبی ۴۰۰-۴۰۱ را ۱۴۱٬۵ میلی‌متر گزارش کرد که نسبت به دوره بلند مدت ۲۹٬۴ درصد کاهش را نمایان می‌کند. سال آبی بازه مهر ماه سال قبل تا شهریور سال جاری را در بر می‌گیرد. میانگین بارش در فروردین ماه سال جاری نیز ۵٬۸ میلیمتر بارندگی رخ داده که در مقایسه با بارندگی دوره درازمدت (۳۴٬۱ میلیمتر) بیشتر از ۸۳ درصد کمتر است. کاهش بارندگی در سال جاری آبی ایران در معرض یکی از خشن ترین دوره های خشکسالی قرار داده است. بر اساس اعلام منابع دولتی در سال جاری پیش‌بینی می‌شود دستکم ۳۰۰ شهر با تنش آبی روبرو شوند.

با پذیرش اعاده دادرسی، اجرای حکم اعدام برومند نجفی متوقف شد

اجرای حکم برومند نجفی، محیط بانی که به قصاص محکوم شده بود، تا بررسی دوباره پرونده او در دیوان عالی متوقف شده است. جمشید مَحبت خانی، فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست ایران صبح شنبه سوم اردی‌بهشت گفت که با پذیرش اعاده دادرسی نجفی در دیوان عالی کشور، اجرای حکم او متوقف شده است. مَحبت خانی ۳۰ فروردین گفته بود که وکلای سازمان حفاظت از محیط زیست ایران درخواست درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری را به دیوان عالی کشور ارسال کرده‌اند. بر اساس ماده ۴۷۷ "قانون آئین دادرسی کیفری"، در صورتی که رییس قوه قضایی رأی قطعی صادره از هریک از مراجع قضایی را خلاف شرع بین تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور می‌فرستد تا در شعبی خاص که توسط رییس قوه قضائیس برای این امر تخصیص می‌یابد رسیدگی و رأی قطعی صادر شود. برومند نجفی در تابستان ۱۳۹۹ با شکارچیانی که به منطقه بیستون رفته بودند، درگیر شد. در جریان این درگیری یکی از شکارچیان مجروح و به دنبال آن کشته شد. دادگاه رسیدگی کننده به پرونده محیط بان کرمانشاهی را مسئول مرگ شکارچی دانست و حکم به قصاص او داد. دی ماه سال ۱۴۰۰ حکم قصاص در دیوان عالی کشور تأیید شد. و یک شکارچی در این رویداد جانش را از دست داد. دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده محیط بان کرمانشاهی را به قتل عمد و قصاص محکوم کرد. رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه زمستان سال گذشته پس از تأیید حکم قصاص برومند، حکم صادر شده را «علمی و درست» خواند و مدعی شد که مقتول شکارچی نبوده و برای جمع آوری گیاهان دارویی به منطقه غیرحفاظت شده رفته بود.

طرح طالبانی در پارک مشروطه تبریز: بخش زنان و مردان پارک با حصار از یکدیگر جدا شد

یک ویدئو از پارک مشروطه تبریز در رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده است که نشان می‌دهد پارک مشروطه تبریز به دو قسمت زنان و مردان تقسیم شده است. این تقسیم‌بندی جنسیتی در پارک مشروطه تبریز که با حصارکشی صورت گرفته در ادامه تصمیمات دولت و شوراهای اسلامی شهر برای تفکیک جنسیتی اماکن عمومی است. پیش از این در تهران چند پارک مشمول طرح تفکیک جنسیتی شده بودند و شهردار و یک عضو شورای شهر از این تصمیم دفاع کرده بودند. اقدام به تفکیک جنسیتی پارک‌ها در ایران به تصمیم طالبان در افغانستان شباهت دارد. این گروه نیز در ماه گذشته گردش مردان و زنان در پارک‌ها و تفرجگاه را به روزهای خاص جدا از یکدیگر تقسیم کرد.