ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون آموزش و پرورش گرگان هشدار داد بنای ۲۰ درصد از مدارس غیردولتی گرگان ایمن نیست و در صورت تعطیلی آن‌ها ۱۰ هزار دانش‌آموز بلاتکلیف خواهند شد

امید درویشی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گرگان روز یکشنبه سوم اردیبهشت اعلام کرد جنوب و جنوب غرب گرگان از نظر فضای آموزشی «به‌شدت دچار بحران است» و ۲۰ درصد مدارس غیردولتی گرگان استحکام بنا ندارند. معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گرگان تأیید کرد که یک مدرسه در گرگان به‌خاطر مسئله فرسودگی تعطیل شده و از آن‌جایی که جان دانش‌آموزان آن در خطر بوده، مسئولان دانش‌آموزان را به مدرسه دیگری منتقل کرده و دستور به تخریب ساختمان فرسوده مدرسه داده‌اند. او هشدار داد در صورت تعطیلی مدارسی که «تخریبی و فاقد استحکام بنا» تشخیص داده شده‌اند، ۱۰ هزار دانش‌آموز در گرگان بلاتکلیف خواهند ماند و مدارس دولتی با موجی از دانش‌آموز و بحران مواجه خواهند شد. به گفته امید درویشی در محدوده جنوب و جنوب غرب گرگان بحران کمبود مدرسه به حدی رسیده است که «در این منطقه مدرسه‌ای وجود ندارد و تنها یک مدرسه ابتدایی وجود دارد که پاسخگوی نیاز دانش‌آموزان نیست.»

طی چهار روز تعطیلات عید فطر ۱۱۶ نفر در تصادف‌های جاده‌ای ایران جان دادند

حسن مومنی، رئیس پلیس راه ایران شمار قربانیان تصادف‌های جاده‌ای در ایران طی روزهای چهارشنبه ۳۰ فروردین تا شنبه دوم اردیبهشت را ۱۱۶ نفر اعلام کرد. به گفته او در این بازه زمانی ۱۶۰۰ نفر نیز مصدوم شدند. او بدون این‌که درباره کیفیت خودروهای ساخت داخل و ناایمن بودن جاده‌ها سخنی بگوید، رانندگان را مسبب اصلی تصادف‌های منجر به مرگ و مصدومیت دانست و گفت که «عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز و خستگی و خواب‌آلودگی» عامل اصلی ۸۲ درصد تصادف‌های رخ داده است. ناایمن بودن خودروهای ساخت داخل و برخی خودروهای وارداتی و همچنین وجود نقاط کور نیازمند اصلاح در محورهای ارتباطی دو عامل موثر در افزایش تصادف‌های جاده‌ای و مرگ‌بار بودن این تصادف‌ها هستند.

راست‌گرایان مخالف رئیس‌جمهوری چپ‌گرای کلمبیا علیه اصلاحات فقرزدا تظاهرات کردند

شنبه ۲۲ آوریل گروه‌هایی از مخالفان برنامه اصلاحات اجتماعی و رفاهی گوستاوو پترو، رئیس جمهوری چپ‌گرای این کشور تظاهرات کردند. گوستاوو پترو در یک لایحه تصمیم دارد مجموعه‌ای از برنامه‌های فقرزدا را به اجرا بگذارد که بر اساس آن ساعت کار هفتگی از ۴۸ ساعت به ۴۲ ساعت کاهش می‌یابد، پرداخت دوره بازنشستگی برای بازنشستگان را تضمین می‌کند و هزینه خدمات درمانی را به شدت کاهش می‌دهد. مخالفان راست‌گرای دولت کلمبیا اما لایحه دولت را مسبب «آسیب رساندن به سرمایه‌گذاری» و ایجاد مشاغل در این کشور می‌دانند و به همین دلیل همفکران خود را به تظاهرات خیابانی فراخواندند. پترو نخستین رئیس‌جمهوری چپ‌گرای کلمبیا است که از ژوئن ۲۰۲۲ با پیشی گرفتن از رقیب راست‌گرای خود به قدرت رسید. دولت او لایحه اصلاحات سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی که به «اصلاخات پتر» مشهور شده است را در طی دو ماه گذشته به کنگره این کشور تحویل داد. مخالفان دولت در کلمبیا همچنین از کنترل قدرت نظامیان به دست دولت چپ‌گرا ناراضی هستند. وزیر دفاع پیشین این کشور در یکی از تجمعات روز شنبه از دولت خواست با سربازان و پلیس با بی احترامی رفتار نکند. پترو که از اعضای پیشین جنبش چریکی ۱۹ آوریل (ام ۱۹) است وعده کرده است آموزش را رایگان کند و با اصلاح قوانین مربوط به بازنشستگی و دستمزد و همچنین مالیات‌ستانی از زمین‌های غیرمولد با نابرابری مبارزه کند.

۴۰۰ هکتار از تالاب میقان اراک در آتش سوخت

رسانه‌های داخلی از آتش‌سوزی در تالاب میقان اراک خبر داده‌اند. یوسف یوسفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این خصوص گفته که در نتیجه آتش‌سوزی که عصر روز گذشته در تالاب میقان رخ داد حدود ۴۰۰ هکتار تالاب در آتش سوخته است. معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی هم از مهار آتش آشکار تالاب میقان در ساعت دو بامداد روز یکشنبه سوم اردیبهشت‌ماه خبر داده است. این در حالی است که به گفته مدیر حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی حدود یک میلیارد تومان خسارت به پوشش گیاهی منطقه وارد شده است. به گفته یوسفی، در این آتش سوزی مناطق دارای پوشش گیاهی نیزار در آتش سوخت ولی تلفات جانوری مشاهده نشده است و به دلیل وسعت حریق همچنان ارزیابی منطقه در حال انجام است. تالاب میقان اراک زیستگاه ۱۴۰ گونه پرنده است و سالانه ۵۳ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می‌شود که مهمترین آنها دُرنای خاکستری، چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل و اردک سرسبز است.

یک مقام پیشین وزارت نفت: کفگیر بنزین به ته دیگ خورده است

حسین آقایان، مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به صورت تلویحی کمبود بنزین در ایران را تأیید کرد. او گفت که ایران اگر بخواهد بنزین با کیفیت تولید کند، میزان آن کاهش می‌یابد. به گفته آقایان، وزارت نفت قبلاً «بنزین سوپر وارد و با نفتا مخلوط می‌کرد». او گفت که اگر دولت بخواهد بنزین با کیفیت توزیع کند ناگریز به واردات است. آقایان همچنین نسبت به تشکیل صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های توزیع بنزین هشدارد داد و گفت: «وقتی کفگیر به ته دیگ می‌خورد تمام هم و غم این است که در جایگاه‌ها صف ایجاد نشود». پیشنهاد او به مانند بسیاری دیگر از مقام‌های حکومتی گران کردن بنزین برای کاهش مصرف است اما گفت: «یا باید بنزین آزاد را حذف و سهمیه‌ای را محدود کنند که البته این رویه هم تبعات خود را دارد یا شاهد افت کیفیت بنزین باشیم». به گفته او افزایش قیمت بنزین نرخ تورم را بالا می‌برد و تبعات دارد. آقایان گفت: «موضوعات مربوط به بنزین در هم پیچیده شده و تبدیل به کلاف سردرگم شده است». دولت ایران افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده است اما زمزمه‌هایی مبنی بر جمع‌آوری کارت‌ سوخت خودروها و کاهش سهمیه بنزین با نرخ دولتی همچنان به گوش می‌رسد. افزایش قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ اعتراضات گسترده‌ای را به دنبال داشت که با خشونتی خونبار سرکوب شد.

جمعی از فعالان صنفی معلمان گیلان با خانواده انوش عادلی، معلم زندانی دیدار کردند

بنا بر گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، در ادامه سلسه دیدارهای «همبستگی و حمایتی» امروز یکشنبه دوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، جمعی از فعالان صنفی معلمان، فعالان مدنی و چند تن از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان گیلان با خانواده‌ انوش عادلی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان گیلان دیدار داشتند. انوش عادلى، به همراه محمود صديقى پور و عزيز قاسم‌زاده، ۱۹ فروردین‌ماه پس از مراجعه به اجرای احکام دادسرای شهرستان رشت جهت گذراندن حکم یک سال زندان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به زندان لاکان این شهر منتقل شدند. پیش‌تر این سه معلم گیلانی در نامه خود از زندان با اشاره به «لزوم فراهم کردن محیطی امن برای فرزندان ایران»، خواستار پایان دادن به مسمومیت دانش‌آموزان دختر و فراهم کردن «محیط آرام و امن» و برای تحصیل کودکان و نوجوانان شدند.

ناصر پاکدامن، استاد اقتصاد و علوم اجتماعی، سحرگاه امروز در بیمارستانی در پاریس درگذشت

دکتر ناصر پاکدامن (متولد ۱۳۱۱)، اقتصاددان و پژوهشگر سیاست و فرهنگ، در ماه‌های اخیر گرفتار سرطان بود. او سحرگاه امروز در بیمارستانی در پاریس درگذشت. او در فرانسه تحصیلات آکادمیک‌اش را به پایان رسانده بود و در پیش از انقلاب در دانشگاه تهران تدریس می‌کرد. از جوانی به جبهه ملی از دیدگاهی چپ گرایش داشت. در زمان انقلاب از بنیان‌گذاران سازمان ملی دانشگاهیان بود. پس از انقلاب از دانشگا‌ه اخراج و مجبور به ترک کشور شد. در فرانسه، در دانشگاه پاریس تدریس می‌کرد. نوشته‌های فراوانی در عرصه سیاست و فرهنگ در دوره تبعید در پاریس خلق کرد. ناصر پاکدامن در حرکت‌های اعتراضی علیه رژیم اسلامی با قلم و سخن‌اش حضور فعالی داشت.

هشت معترض ایذه را به «محاربه و افساد و فی الارض» متهم کردند

بنا بر گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران کیفرخواست پرونده بهمن بهمنی، محسن احمدچور، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب‌پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری، شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه که با اتهاماتی از قبیل «محاربه و افساد فی الارض» مواجه‌اند صادر و پرونده آن‌ها به شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شد. در همین ارتباط نیز یک منبع آگاه به «هرانا» گفته است که این هشت شهروند بازداشتی چندی پیش توسط یکی از شعب بازپرسی دادسرای ایذه تفهیم اتهام شدند. هشت شهروند بازداشتی در آبان ماه سال ۱۴۰۱ به دستور بازپرس پرونده از سوی ماموران سپاه پاسداران بازداشت و پس اتمام مراحل بازپرسی، به زندان شیبان اهواز منتقل شدند. طرح اتهاماتی از قبیل «محاربه و افساد فی الارض» می‌تواند به صدور حکم اعدام برای متهمان منجر شود. پیش از این نیز قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که حکم دادگاه بدوی برای عباس کورکوری، معروف به «مجاهد کورکور»، از معترضان ایذه اعدام است. انتشار خبر صادر شدن حکم اعدام برای مجاهد کورکور در حالی صورت گرفته است که ماه‌منیر (زینب) مولایی‌راد، مادر، و سجاد پیرفلک، عموی کیان، پیش از این بارها تاکید کرده‌اند این فرد در محل تیراندازی منجر به کشته شدن کیان پیرفلک و مجروح شدن شدید پدر او، میثم حضور نداشته و اتهام‌زنی‌ها به او «سناریوسازی» نهادهای امنیتی است.

با ادامه درگیری‌ها در سودان آمریکا هم کارکنان سفارتش را از خارطوم خارج کرد

به رغم اینکه دو گروه نظامی در سودان اعلام کرده بودند به مناسبت عید فطر به صورت موقت آتش‌بس خواهند کرد، فرمانده شبه‌نظامیان واکنش سریع و ارتش یکدیگر را به نقض آتش‌بس در روز شنبه دوم اردیبهشت/ ۲۲ آپریل متهم کردند. همزمان با این تحولات جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا خروج کارکنان سفارت این کشور از خارطوم را تأیید کرد. او در بیانیه‌ای گفت که به دستور او ارتش برای خارج کردن کارکنان سفارت و خانواده‌هایشان از خارطوم اقدام کرده است. حساب منتسب به نیروهای واکنش سریع سودان در توییتر صبح یکشنبه ۲۳ آوریل خروج کارکنان سفارت آمریکا از پایتخت سودان را تایید کرد و نوشت «آر اس اف» به هماهنگی با نمایندگی‌های دیپلماتیک دولت‌ها، تامین امنیت و سلامت آنها و بازگشت‌شان به کشورهایشان متعهد و پایبند است. بر بنیاد گزارش رسانه‌ها کارکنان سفارت ایالات متحده به صورت موقت به اتیوپی منتقل شده‌اند. پیش از این عربستان سعودی و چند کشور دیگر هم دیپلمات‌های خود را از خارطوم خارج کرده بودند. در روز شنبه حداقل ۱۵۰ تن از دیپلمات‌ها و غیرنظامیان با تابعیت‌های مختلف از سودان به عربستان سعودی منتقل شدند. درگیری دو گروه نظامی همدست در کودتا و سرکوب معترضان در سودان ازسه هفته قبل آغاز شده است. ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان داگالو بر سر ادغام شبه نظامیان در ارتش به عنوان یکی از بندهای توافق شده برای انتقال قدرت به غیرنظامیان اختلاف دارند و همین مساله فرایند غیرنظامی شدن حکومت در سودان را که با سقوط عمر البشیر آغاز شده بود، تهدید می‌کند و به تأخیر انداخته است.

یک نماینده مجلس: در همین یک ماه بسیاری از اقلام ۵۰ درصد گران شده است

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی نوشت: «در عرض یک ماهی که سال ۱۴۰۲ گذشته است بسیاری از اقلام ۵۰ درصد گران شده است». او گفت: «همین الان مشاهده می‌کنیم مردم برای مرغ ۸۵ هزار تومانی در صف می‌ایستند. گوشت قرمز از سفره ۹۰ درصد مردم حذف شده و ماهی قزل‌آلا از ۶۰ هزار تومان به ۱۷۵ هزار تومان رسیده است». محمودزاده با تیم اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی را مسئول «تامین سفره مردم» خواند که به گفته او «ضعیف هستند» و همین سبب شده است «گرانی در کشور بیداد کند».

سپاه پاسداران و ستاد امر به معروف اصفهان برای تشکیل «تیم ویژه برخورد با بی‌حجابان» تفاهمنامه امضاء کردند

مقاومت زنان علیه تحمیل حجاب در ایران همچنان ادامه دارد. پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی بر برخورد با افرادی که به گفته او حجاب را به عنوان یک واجب سیاسی رعایت نمی‌کنند، مقام‌های قضایی، دولتی و نظامی زنانی که بدون حجاب اجباری در معابر عمومی ظاهر می‌شوند را به برخورد قضایی تهدید کردند و فرمانده نیروی انتظامی به صراحت گفت که با دوربین‌های هوشمند این زنان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. در ادامه این رفتار سرکوبگرانه محمد موسوی، دادستان اصفهان از سپردن سرکوب زنان به سپاه پاسداران خبر داده است. او شنبه یکم اردیبهشت گفت که ستاد امر به معروف و نهی از منکر، سپاه پاسداران و دادگستری اصفهان تفاهمنامه سه جانبه‌ای را برای «برخورد با هنجارشکنان حجاب در اماکن عمومی امضاء کردند». به گفته این مقام قضایی بر اساس این تفاهمنامه «تیم‌های ویژه برخورد» با زنانی که حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند تشکیل می‌شود. این تیم‌های ویژه به گفته موسوی با واحدهای صنفی که «شئونات اسلامی را رعایت نکنند»، «متصدیان واحدهای صنفی که کشف حجاب کنند» یا به زنانی که بدون حجاب هستند خدمات ارائه بدهند، «برخورد شدید خواهند کرد». به رغم تندتر شدن تهدید زنان از سوی مقام‌های حکومتی حضور زنان بدون حجاب در معابر عمومی گسترده‌تر شده است.