نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله مأموران امنیتی به «کلیسای انجیلی» #آشوریان در تبریز

سایت «ماده ۱۸» متعلق به سازمانی به همین نام که از حقوق اقلیت‌های دینی، به‌ویژه مسیحیان در ایران دفاع می‌کند، اعلام کرد که روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت نیروهای امنیتی در تبریز به کلیسای ۱۰۰ ساله «انجیلی» که از آثار ملی ایران به شمار می‌رود یورش بردند، تمامی قفل‌ها را عوض کردند و صلیبی که بر فراز برج کلیسا بود را پایین کشیدند. یک منبع آگاه به سازمان ماده ۱۸ گفت: «آن‌ها آشکارا گفتند که آشوریان دیگر اجازه برگزاری هیچ‌گونه مراسم عبادی و کلیسایی را در این کلیسا ندارند». به‌گفته این منبع از چند روز پس از کریسمس، نگرانی‌های اعضای کلیسا شروع شد. دلیل آن جلوگیری از حضور کشیشان سایر کلیساها برای برگزاری یک مراسم مشترک کلیسایی بود. این مراسم قرار بود در «کلیسای انجیلی» برگزار شود ولی مقامات امنیتی اجازه برگزاری این مراسم را ندادند. «کلیسای انجیلی» تبریز که زمانی به زبان‌های آشوری، ارمنی، فارسی و انگلیسی مراسم کلیسایی برگزار می‌کرد در سال ۲۰۱۱ میلادی با حکم حسن بابایی، قاضی دادگاه انقلاب، به نفع ستاد اجرای فرمان امام مصادره شد. اما آشوری‌ها تا روز تصرف این ساختمان، توانسته بودند به استفاده از ساختمان کلیسا برای برگزاری مراسم عبادی خود در زبان آشوری ادامه دهند. ارائه خدمات به سایر زبان‌های غیرآشوری بیش از ۳۰ سال پیش در این کلیسا متوقف شده بود و این کلیسا بخشی از «انجمن آشوری‌زبانان کلیسای انجیلی» به‌شمار می‌آمد. مسیحیان آشوری و ارمنی از جوامع تاریخی، و اقلیت‌های به‌رسمیت شناخته شده دینی در ایران به‌شمار می‌روند. معمولاً آن‌ها اجازه انجام مراسم دینی خود به‌شکل آزادانه را دارند، به شرطی که مراسم کلیسایی به زبان فارسی برگزار نکنند و درهای خود را به روی نوکیشان مسیحی مسلمان‌زاده نگشایند.

در دو حادثه جداگانه دو #کارگر کشته و چهار کارگر مصدوم شدند

در دو حادثه جداگانه در #کوار واقع در استان فارس و #دارآباد_تهران دو #کارگر کشته و چهار #کارگر مصدوم شدند. حادثه کوار پنجشنبه سوم خرداد در کارخانه #ذوب‌آهن_پاسارگاد روی داد که طی آن یک کارگر زیر آوار مواد معدنی ماند و جان باخت. در حادثه دیگر که روز سه‌شنبه اول خرداد روی داد، در اثر استنشاق گازهای سمی، یک کارگر کشته و چهار کارگر مصدوم شدند. پنج کارگر در حال لایروبی چاه فاضلاب یک بیمارستان بودند که در اثر استنشاق گازهای سمی از حال رفتند. یکی از کارگران به درون چاه سقوط کرد و جان باخت. سایر کارگران مصدوم به بیمارستان منتقل شدند. حادثه بعد از ظهر سه‌شنبه اول خرداد در طبقه منفی یک مرکز درمانی در دارآباد تهران روی داده است. سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران علت حادثه را استفاده بیش از حد از مایعات بازکننده چاه عنوان کرده است. او در باره کارگر قربانی افزوده است: «این فرد که مردی جوان بود توسط آتش‌نشانان از چاه بیرون آورده شد اما متأسفانه پس از انجام بررسی‌های اولیه پزشکی توسط کادر درمانی، مشخص شد وی جان خود را از دست داده است.» ایران یکی از کشورهای با بالاترین آمار حوادث کار در جهان است.

مرکز آمار: نرخ #تورم برخی کالاها و مواد غذایی در ایران تا ۱۳۶ درصد افزایش یافته است

مرکز آمار ایران در گزارش تازه خود نرخ تورم در اردیبهشت‌ماه سال جاری در ایران را اعلام کرد. بر این اساس نرخ رشد تورم برخی از کالاها و مواد غذایی نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۲۰ تا ۱۳۶ درصد افزایش داشته‌ است. بنا به این گزارش «کمترین حد تورم مربوط به گروه آموزش با ۲۱,۰۳ درصد بوده است و بالاترین سطح به حدود ۱۳۶ درصد به سبزیجات تعلق دارد.» میزان تورم گوشت همچنان در رده نخست قرار دارد. قیمت انواع گوشت طی ماه گذشته نسبت به اردیبهشت پارسال بیش از دو برابر شده است. در گروه میوه و خشکبار نسبت به اردیبهشت سال گذشته تورم ۱۱۲ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۵۶ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ نیز ۴۷ درصد افزایش یافته است. آمارِ مرکز آمار ایران بر اساس قیمت‌گذاری‌های دولتی تنظیم می‌شود و با واقعیت‌های موجود در ایران تفاوت دارد.

پلیس #فتا صفحات اینستاگرام شماری از خوانندگان و نوازندگان خیابانی را مسدود کرد

پلیس فضای تولید و تبادلات اطلاعات (فتا) بار دیگر صفحات اینستاگرام شماری از ایرانیان را مسدود کرد. این بار خوانندگان و نوازندگان خیابانی هدف اقدام فتا قرار گرفتند. نغمه مرادآبادی، آسو کوهزادی، مهرداد مهدی، از جمله خوانندگان و نوازندگان خیابانی در تهران بودند که صفحات آن‌ها در اینستاگرام به دلیل آن‌چه «انتشار محتوای مجرمانه»عنوان شده مسدود شده است. فتا برخی از این هنرمندان را هم احضار کرده است. پیش از این صفحه اینستاگرام گروهی از عکاسان شیرازی در مهرماه گذشته فیلتر شده بود. دستگاه قضائی ایران از جمله دادستانی کل بارها خواهان فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام شده‌اند. در ایران برخی شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند تلگرام فیلتر شده‌اند.

دبیرکل #سازمان_ملل نگران #شورای_امنیت است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به وضعیت شورای امنیت ابراز نگرانی کرد. گوترش در گفت‌وگو با شبکه «آ.اِر.د» آلمان گفت روابط بین آمریکا، روسیه و چین، کشورهای دارای حق وتو در سازمان ملل، هرگز به اندازه امروز دشوار نبوده است. به‌گفته دبیرکل سازمان ملل در بحرانی همچون سوریه و یا در ارتباط با ایران، دستیابی به یک تصمیم مشترک تقریباً غیرممکن است. گوترش ضمن ابراز نگرانی بسیار از چنین اوضاعی گفت، در زمانی که تنش در سطح جهانی تشدید می‌شود، شورای امنیت فلج شده است.

سفارت #جمهوری_اسلامی در #کابل ممنوعیت صادرات مواد سوختی ایران به #افغانستان را تکذیب کرد

سفارت ایران در کابل با انتشار اطلاعیه‌ای، خبرهای مربوط به ممنوعیت ورود مواد سوختی از ایران به افغانستان را تکذیب و گفت این اقدام با اعلام قبلی به این سفارتخانه و به منظور نظارت سختگیرانه مسئولان دو کشور بر ورود مواد سوختی انجام شده است. در اطلاعیه سفارت ایران آمده است: «طی روزهای گذشته مراجع ذیصلاح در افغانستان به منظور اجتناب از بروز حوادث احتمالی و با اعلام قبلی به سفارت ایران در کابل، اقدام به جلوگیری از ورود مواد نفتی غیراستاندارد و نیز پاره‌ای ضایعات سوختی به افغانستان نموده‌اند. با توجه به صدماتی که این‌گونه رفتارهای سودجویانه در دو سوی مرز بر اعتبار مواد سوختی جمهوری اسلامی ایران وارد می‌سازد، تلاش خواهد شد در آینده نزدیک با هماهنگی مسئولان دو کشور و در جهت رعایت هرچه بیشتر استانداردها، نظارت‌های سختگیرانه‌تری بر ورود سوخت و دیگر فرآورده‌های نفتی به افغانستان صورت گیرد». پیش از این حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی ایران اعلام کرده بود که براساس تصمیم مقامات افغانستان صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به این کشور متوقف شده‌ است. محمد عجم، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی نیز ۳۱ اردیبهشت گفته بود: «بر‌اساس اعلام بخشنامه‌ای از طرف دولت افغانستان و به منظور جلوگیری از سوء‌استفاده سودجویانی که در افغانستان وجود داشتند صادرات سوخت‌های غیر‌استاندارد مطلقاً ممنوع شد».

رسانه‌های #بریتانیا: #ترزا_می جمعه استعفا می‌دهد

برخی از رسانه‌های بریتانیا پنج‌شنبه ۲ خرداد / ۲۳ مه به نقل از «منابع آگاه» در دفتر نخست‌وزیری گزارش داده‌اند که ترزا می نخست‌وزیر این کشور قصد دارد به دلیل عدم توافق نمایندگان پارلمان با طرح برگزیت او فردا استعفا دهد. برخی منابع دیگر گفته‌اند ترزا می فردا تاریخ استعفای خود را اعلام می‌کند. نخست‌وزیر بریتانیا طرح جدیدی برای برگزیت ارائه داده که براساس آن پارلمان می‌تواند در شرایط خاصی درباره برگزاری دومین همه‌پرسی برگزیت تصمیم‌گیری کند. با وجود انتشار خبر استعفای ترزا می، جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که می در سفر دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا به بریتانیا همچنان «نخست‌وزیر خواهد بود و از او استقبال خواهد کرد». ترزا می در ماه ژوئیه ۲۰۱۶ پس از استعفای دیوید کامرون به نخست‌وزیری بریتانیا رسید. قرار بود بریتانیا در ماه مارس سال جاری اتحادیه اروپا را ترک کند، اما در پی سه رأی منفی مجلس عوام به طرح‌های ترزا می برای خروج، ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ به‌عنوان تاریخ خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تعیین شد.